Viiskymmenluvulla aloitettu kansakoulu ja sen jälkeen lusittu keskikoulu oli silloin pettymys, ja nyt jälkednpäin ajateltuna vielä suurempi pettymys. Aloitetaan kansakoulusta: Pakollinen laulukoe karkoitti oppilaat musiikin parista. Se olisi voinut olla innoituksen lähde, jos opettaja olisi tajunnut asian. Ei tajunnut. Sama jatkui sitten keskikoulussa. Kuvaamataitoa ei opetettu, ei kansakoulussa, ei kekikoulussa; siinäpä piirtelet. Kielten opetus oli ihan ala-arvoista; opettajan taito oli karttakeppillä tökkimistä, ainakin saksan tunneilla. Suomen kielioppi oli kiinnostava, kun oli hyvä opettaja. Asia on kiinnostanut sen jälkeenkin tähän päivään saakka, vaikka en enää muistakaan niitä sääntöjä. Kekikoulun liikunnanopettaja oli yks. p..ska. Koko ajan kimpussa ja jälki-istuntoa antamassa. En tehnyt mitään, enkä sitten osallistunut mihinkään, vaikka oikeasti olin koulun nopeimpia juoksijoita, joka valittiin koulujen väliseen kilpailuun. En mennyt. Aikuisena olin kansallisen tason kymppi-kärjessä eräässä lajissa. Jos olisi silloin otettu asiallisesti, olisivat tilastot vähän eri näköisiä.
Saksaa ymmärrän, englantia puhun, vaikka sitä ei opetettu koulussa.
Keskikoulun rehtorin kanssa oli sukset ristissä, enkä hakenut edes päästötodistusta, kaveri toi sen minulle.
Koulu oli pettymys aikoinaan.
48
331
Vastaukset
- Anonyymi
Kansakoulu oli aikansa kuva. Koti kasvatti. Koulu opetti.
Keskikoulussa ei ollut ihmeempää paitsi liikunnan opettaja. Jos et pelannut pesistä tai jääpalloa niin oli 5:n oppilas ja se siirtyi voimisteluunkin.
Ensimmäisen lukiovuoden syksyllä lukion liikunnan opettaja kysyi miten minulla voi olla 5:set? Siirryin suoraan 8:n tasolle.
Äidin kielen opetus oli laadukasta mutta vieraiden kielten opetus oli vain tekstin kääntämistä kahteen suuntaan.
Kun menin töihin Ruotsiin niin alku oli kamalaa. En pystynyt puhumaan kuin änkäten enkä ymmärtänyt katutason ruotsia.
Onnekseni minulla oli työnantajan järjestämässä, suuressa kimppakämpässä gävleläinen umpiruotsalainen kaveri joka suhtautui kärsivällisesti opastaen.
Pitkä englanti ja lyhyt saksa. Turistipaikkojen ulkopuolella on kunkin alueen oma kieli ehdoton ja keskisessä Euroopassa saksa.
Englannin ja espanjan kielissä on yhteistä latinlaista pohjaa joka helpotti varsinkin kirjallisen espanjan ymmärtämistä mutta auttoi myös puheen tajuamisessa ja änkyten puhumisessa.
Pääsin testien jälkeen enkun intensiiviryhmään. Vetäjä sanoi, että todellisessa intensiivisessä ympärivuorokautisessa ummikkointensiivissä hän opettaa kahdessa viikossa enkun arkitarvinnan tasoon.
yössäni tarvitsin vieraita eniten enkkua mutta omatoimimatkoilla Eurooppaan saksaa. Varsinaisten saksankielisten valtioiden lisäksi Puolassa, Unkarissa, Slovakiassa, Sloveniassa ja Italiassa Gardan alueella.- Anonyymi
Enkun arki-intensiivi ummikolle ennen netti- yms. aikaa.
- Anonyymi
meillä oli - ihan taviskoulu - saksapainotteinen joka oli pääaine pitkän mat kanssa
ja puoli luokka sai pakkoruotsista ällän vaikkei opiskellut läksyjä siinä mielessä turha testata
itse sain ällä plussan
ja saksasta vain ällän
Keskikoulussa luettiin jo saksalaisia kirjoja joissa olki ruotsiksi sanasto kun Suomessa
ei ollut mitään kunnollista https://www.booklooker.de/Bücher/Georg-Fröschel+Himmel-meine-Schuhe/id/A02ePRyb01ZZK - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
meillä oli - ihan taviskoulu - saksapainotteinen joka oli pääaine pitkän mat kanssa
ja puoli luokka sai pakkoruotsista ällän vaikkei opiskellut läksyjä siinä mielessä turha testata
itse sain ällä plussan
ja saksasta vain ällän
Keskikoulussa luettiin jo saksalaisia kirjoja joissa olki ruotsiksi sanasto kun Suomessa
ei ollut mitään kunnollista https://www.booklooker.de/Bücher/Georg-Fröschel Himmel-meine-Schuhe/id/A02ePRyb01ZZKtässä kirjassa näyttää olevan eri kansia ja saksalaisia kirjamia ei oikein aukea
meillä oli tämä kansi
https://www.abebooks.de/servlet/BookDetailsPL?bi=30494529201 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
itse sain ällä plussan
ja saksasta vain ällän
ei ollut mitään kunnollista https://www.booklooker.de/Bücher/Georg-Fröschel Himmel-meine-Schuhe/id/A02ePRyb01ZZKVähennä sitä 'pakkoruotsista' lässytystäsi, ilman ruotsalaisuutta et opiskelisi kuin Kremlin hyväksymiä aineita....!
- Anonyymi
Vai "Äidin kielen opetus oli laadukasta mutta vieraiden kielten opetus oli vain tekstin kääntämistä kahteen suuntaan."
Ei mennyt oppi kuitenkaan perille.
- Anonyymi
se oli ongelma että ylioppilaskokeissa sai vain kuusi ällää
minulla loppui kesken
ja oli esim. espanja kypä mutta en voinut kirjoittaa
kun piti ottaa ällä + pakkoruotsista
ja reaalia oli yksi ällä eli sai vain yhden ällän
kun olisin voinut saada kolme neljä jos koe olisi hajotettu
ällien vähäisyys harmitti ja pahoitin mieleni tai melkein- Anonyymi
ja sitten saksapainotteisuuden lisäksi meillä oli pitkä matematiikka eli lukiossa jouduttiin
tenttaamaan tämä helsinkiläisten kirja lopuksi
https://www.finlandiakirja.fi/fi/yrjo-juve-differentiaaliyhtaloiden-alkeet-d3ac13 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja sitten saksapainotteisuuden lisäksi meillä oli pitkä matematiikka eli lukiossa jouduttiin
tenttaamaan tämä helsinkiläisten kirja lopuksi
https://www.finlandiakirja.fi/fi/yrjo-juve-differentiaaliyhtaloiden-alkeet-d3ac13jos katsotte tarkkaan, niin netissä on väärä otsikko, kirja on juve-lyytikäinen eikä pelkkä juve samoin kuin saksan kielioppi oli jakobsson - öhmann ... ne tunnettiin nimellä näin vanhaan aikaan ... kun oli yhtenäiskulttuuri
- Anonyymi
Niin, peilistähän sitä vikaa ei löydy.
- Anonyymi
""Vähennä sitä 'pakkoruotsista' lässytystäsi, ilman ruotsalaisuutta et opiskelisi kuin Kremlin hyväksymiä aineita....!""
Rkp- läiset kielirasistit perusteli/evat turhakieltä juuri tällä tavalla- Anonyymi
Tosiasissa jos Suomi olisi ollut itämaana osa Ruotsia leninistien vallankaappauksen hetkellä, Ruotsi olisi lahjoittanut Itämaan = Suomen Kremlille saadakseen olla rauhassa. Ei kukaan olisi suostunut puolustamaan aseilla Suomea
- Anonyymi
Ruotsi on pohjoismaiden suurin kieli, sillä pärjää tosi isolla alueella, suomella ei pärjää kuin Suomessa, eikä täälläkään enää kaikkialla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsi on pohjoismaiden suurin kieli, sillä pärjää tosi isolla alueella, suomella ei pärjää kuin Suomessa, eikä täälläkään enää kaikkialla...
Rkpläisten kandeisi lukea a rapiaa että pärjäisivät Ruotsissa jossa enemmän puhutaan rapiaa kuin muumiruotsia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rkpläisten kandeisi lukea a rapiaa että pärjäisivät Ruotsissa jossa enemmän puhutaan rapiaa kuin muumiruotsia
Jaksuhalit sulle, mene nyt nukkumaan, kirjoittelet niin päättömiä jo.
- Anonyymi
Rkprasistien ajamalla pakkoruotsilla ei pärjää edes Ruotsissa jossa arabia on hyödyllisempi ja tietenkin englanti
- Anonyymi
Miksi liikuntaope olisi antanut jälkkäriä, kärysitkö röökinpoltosta?
- Anonyymi00019
Jos tuo oli kysymys aloittajalle(minä), niin nyt voin valehtelematta kertoa, että ope keksi aina syyt ihan itse. Hän kantoi kaunaa minua kohtaan. Tiedän syyt, mutta niistä en tässä sen enempää.
- Anonyymi00018
Eurooppaan saksaa. Varsinaisten saksankielisten valtioiden lisäksi Puolassa, Unkarissa""
Hienoa, olet kehittänyt juuri oikein hyvän kielipaletin ja taidon. Eräs juttu. Tunnetusta syystä johtuen Puolassa ei opetettu eikä osattu saksaa. Tshekissä taas täydellisesti. Olin jonkin aikaa Varsovassa tutkijana Koszykowalla enkä tavannut ainoatakaan joka olisi puhunut saksaa paitsi ne jotka olivat stipediaatteina siellä yliopistoissa olleet, Saksa maksoi niille vuolaasti kaiken, antoi tietokoneetkin kotiin vietäväksi omaksi. Syitä osaamattomuuteen on ainakin pari also nach dem Zweiten Weltkrieg wurden grosse Teile der deutschen Bevölkerung aus den vormals deutschen Gebieten wie Schlesien, Pommern vertrieben. Und unter dem kommunistischen Regime war die deutsche Sprache verpönt, ihr Gebrauch wurde also eingeschränkt und Deutsche mussten sich polonisieren, was naturlich zum Verlust der Muttersprache schnell fuhrte- Anonyymi00032
Ajoimme muutaman kerran Unkariin Baltian, Puolan ja Slovakiasta Zakopanen kautta. Mielestäni Slovakian rajan tuntumassa oli saksaakin ymmärtävää jengiä. Ainakin arkitarpeiksi.
Unkarissa yllätyimme kun sikäläisen Diosjönössä asuvan tuttavaperheen mummeli oli saksalainen. Sanoivat Komaronin alueen olleen alkuaan saksalaisten asuttama. - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Ajoimme muutaman kerran Unkariin Baltian, Puolan ja Slovakiasta Zakopanen kautta. Mielestäni Slovakian rajan tuntumassa oli saksaakin ymmärtävää jengiä. Ainakin arkitarpeiksi.
Unkarissa yllätyimme kun sikäläisen Diosjönössä asuvan tuttavaperheen mummeli oli saksalainen. Sanoivat Komaronin alueen olleen alkuaan saksalaisten asuttama.Joo siis Puolan ja Slovakin kielikin on sama siinä mielessä kuin Suomi ja Viro
tottaka sama kulttuuri näissä maissa on
- Anonyymi00020
Aloitin kouluni -40 luvulla-
Minä en ole saanut huonoa opetusta, opettajani olivat osaavia ja sain kaikki koulujen tarjoamat tiedot ja taidot käyttööni heidän kauttansa.
Taitaa monella olla edelleenkin kovasti vaikeuksia itsetuntonsa kanssa ja se ilmeneekin palstalla erittäin selkeästi.
Koulussa saanut huonojen opettajien opetusta, ei ole kiitetty, on moitittu, jne.
Kerroin joskus pastalla, että lapset pitää kasvattaa niin, että he saavat kiitoksia suorituksista ja käytöksestä, vaikka säännöistä pidetään kiinni kotona ja koulussa.
Lapsella pitää olla kusi ja rakkautta on ositettava jokaiselle.
Kiitoksen saanut lapsi osaa arvostaa itseänsä ja antaa arvon muillekin.
Palstalla on vallalla sellaiset jutut, ettei mukana oloni ole minulle tarpeen, kouluni oi hyvä ja tunnen itseni.
Minä arvostan itseäni, en alistu heittopussiksi, enkä valita kasvatuksestani tai opettajien heikkoudesta.
Olen saanut hyvät eväät maailmalle!- Anonyymi00021
kusi saa olla sukassa, mutta sanan - pitää olla kuri ja rakkautta on .....
- Anonyymi00046
Samaa voin minäkin sanoa, että opettajat koulussamme olivat päteviä
ja huomioivat kaikki oppilaat, nekin jotka tulivat huonommista lähtö-
kohdista, köyhemmistä kodeista. Opettajilla on suuri merkitys.
Olin kiinnostunut kielistä, ruotsi ja saksa olivat ensimmäiset kielet,
englanti ja latina olivat lukioluokan kieliä. Kielitaitoa olen lisännyt
myöhemmin italian, espanjan ja hollannin kielillä. Nyt vanhana har-
mittaa etten lukenut ranskaakin, se on niin kaunis kieli.
Ruotsin kieltä tarvitsin ensimmäisenä käytännön syistä Ruotsiin
muutettuani. Onneksi oli kirjoituspöydän toisella puolella ruotsalai-
nen, joka oli naimisissa saksalaisen kanssa ja osasi hieman saksaa, oma
saksantaitoni oli vahvempi kuin ruotsin taito. Työkaveri auttoi minua
paljon riikinruotsin ääntämisessä.
Sanoisinkin kaikille pakkoruotsin vastustajille, että ei oppi ojaan kaada.
Mitä useampaa kieltä oppii, sen helpompaa on oppia taas uusi kieli.
Varsinkin nyt kun maailmanmeno näyttää epävakaalta, niin ei koskaan
tiedä mihin maailmankolkkaan "eksyy". En kuitenkaan ruvennut lukemaan
venäjää, vaikka oli kurssi tv:ssä. Olikohan kurssin nimi "Raz-dva-tri", jonka
isä risti rasvarikurssiksi. Mistä sen tietää, jos rasvarikurssi olisi kuitenkin
ollut tarpeen...
- Anonyymi00022
Aikansa tuotteita hyvillä numeroilla, kuten Ahti Karjalainen yli yhdeksän keskiarvolla, näkyi ja etenkin kuului tankero- enkussa.
- Anonyymi00023
Tämäkin on historiallisesti virheellinen väite näitä kiertää näillä palstoilla rajusti
Karjalainen luki koulussa ranskaa ja Kekkonen venäjää
joten heitä sorrettiin kuin Halla-ahoa työväenluokkaista kaveria joka alkoi
myöhään opiskella slaavialaisia kieliä
työväenluokan lapsille käy näin usein ei osata stubbeila
eli isän rahoilla asua Daytona Beachilla opettelemassa golfammattilaiseiksi ja epäonnistua totaalisesti ja käydä Englannissa kansanopistossa mukaväittelelmässä ja kehua
olevansa hyväkuntoinen nero ja nousta näillä taidoilla presidentiksi on eri asia
kuin änkyttää tankeroenglantia ja slaavilaisia kieliä
- Anonyymi00024
Työväenluokkaiset pakkoruotsiturhalla pikkukielellä kyykytetyt lapset pilkkaavat työväenluokkaisia toisia lapsia ja nuolevat eliitin mukataitoja
Näinhän se menee mukavasti kaikki preseelleen so geht es alles schief - Anonyymi00025
Koulu ei ollut pettymys. Oli hienoa päästä kouluun. En yhtään moiti.
Elettiin sodanjälkeisiä vuosikymmeniä. Miksi jotkut vanhat kehtaavat valittaa
ruikuttaa kaikesta ? Ettekö te tunne Suomen historiaa sen vertaa, että kykenisitte ottamaan olosuhteet huomioon ?- Anonyymi00026
Muistetaan kyllä. Sodanjälkeistä aikaa, ja opettajina oli sodasta palanneita entisiä sotilaita, upseereita. Joiden hermot olivat kadonneet jonnekin rintamalle. Emme päässeet esimerkiksi kansakoulun alaluokilla välitunnilta sisälle, jos ei olleet rivit suorina. Taaksepoistuttiin puolenkymmentä kerrtaa. Ja kaiken lisäksi; opettaja saattoi olla luutnantin asepuvussa, vaikka oli opettajana.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Muistetaan kyllä. Sodanjälkeistä aikaa, ja opettajina oli sodasta palanneita entisiä sotilaita, upseereita. Joiden hermot olivat kadonneet jonnekin rintamalle. Emme päässeet esimerkiksi kansakoulun alaluokilla välitunnilta sisälle, jos ei olleet rivit suorina. Taaksepoistuttiin puolenkymmentä kerrtaa. Ja kaiken lisäksi; opettaja saattoi olla luutnantin asepuvussa, vaikka oli opettajana.
Jos opettajillakin oli vaatteista pulaa pula-aikana.
- Anonyymi00028
Ruikuttaminen on kai niin mieltäylentävää, kun saa ihan tuntemattomana harrastaa?
- Anonyymi00030
Anonyymi00026 kirjoitti:
Mutta yhtään ette arvostaneet, että Suomi säilyi itsenäisenä ?
- Anonyymi00042
Anonyymi00030 kirjoitti:
Mutta yhtään ette arvostaneet, että Suomi säilyi itsenäisenä ?
Olimme vähän yli kymmenvuotiaita oppikoulun ensimmäisellä luokalla, jossa eversti-evp oli luokanvalvojana. Välillä olimme koko luokka luokan korokkeella seisomassa, kun joku hiiskui siellä luokassa, kun piti olla hiljaa. Että semmoista.
- Anonyymi00029
Osalle iäkkäistä tuottaa nautintoa haukkua kaikkea mahdollista.
- Anonyymi00044
Kun nimettömänä on niin helppoa....
- Anonyymi00031
Useimmilla jäivät opiskelut täysin kesken moniksi sotavuosiksi.
Ei valmistuttu mihinkään ammattiin.
Oli kunnioitettavaa, että Suomi pystyi aloittamaan koululaitoksen
toiminnan kuitenkin.- Anonyymi00035
Koivisto kävi iltaoppikoulun
- Anonyymi00047
Paljon oli yksityisiä yhteiskoulujakin, ennenkuin koululaitos alkoi
toimia kunnolla.
Minäkin kävin sellaista yksityistä yhteiskoulua. Oli kalliit lukukausi-
maksut. Kirjat piti itse ostaa, samoin kaikki vihkot, kynät ja muut
koulutarvikkeet.
Kesällä piti kerätä kasveja, vähintään 30 kpl/kesä, oppia niitten
tieteelliset nimet tenttejä varten. Kasvit kerättiin mustaan
Herbaarioon/Kasvistoon. Olin säästänyt tuota kalleutta
yli 60 vuotta, mutta heitin sitten kaatopaikalle erään muuton yhtey-
dessä ja kaduin heti seuraavana päivänä. - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Paljon oli yksityisiä yhteiskoulujakin, ennenkuin koululaitos alkoi
toimia kunnolla.
Minäkin kävin sellaista yksityistä yhteiskoulua. Oli kalliit lukukausi-
maksut. Kirjat piti itse ostaa, samoin kaikki vihkot, kynät ja muut
koulutarvikkeet.
Kesällä piti kerätä kasveja, vähintään 30 kpl/kesä, oppia niitten
tieteelliset nimet tenttejä varten. Kasvit kerättiin mustaan
Herbaarioon/Kasvistoon. Olin säästänyt tuota kalleutta
yli 60 vuotta, mutta heitin sitten kaatopaikalle erään muuton yhtey-
dessä ja kaduin heti seuraavana päivänä.Muistan kun me naureskelimme oppikoululaisille niiden kasvienkeräilykesistä, onneks ei tarvi huokailimme....heh.
- Anonyymi00034
MAUKKA TOIMI MYÖS MUUTAMAN VUODEN KANSAKOULUNOPETTAJANA, lähinnä syrjäkylissä
Minun kansakoulun opettajani oli Maukan kanssa samassa partiossa ja leirillä
1936 Maukan uskovainen merimies-isä oli tyytyväinen partiosta
En sympannut Koivistoa poliitikkona, mutta peruutan vastahankaisuuteni nyt
En ole fani kuin ihan pikkuisen vain, mutta tiedän hänestä nyt ja ymmärrän hänen varovaisuutensa (ryssänraakalaiset tunteneena aktiivisotilaana)
Kävin samaa kansakoulurakennusta, talo on entisellä hirttopaikalla
Oppikoulun olimme eri kouluissa Maukka TSYKissä. Minulla oli tietenkin paljon parempi todistus, Maukalla vain neljä ainetta ja vain yksi laudatur suomen kielessä
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19192403/koulu-oli-pettymys-aikoinaan-#comment-139105111
Maukan kielivalinta oli - tietenkin - saksa, cum laude kirjoituksissa
Yliopistoaikoinaan Maukka oli tienaamassa syrjäkylässä kansakoulunopettajana Raumalla ja sitten lähempänä Turkua Vahdossa, jossa hänen tätinsä hommasi hänelle opettajan paikan. Hän opiskeli kuten teki lisensiaattityötä ja pääsi sitten
nopeasti poliittisin perustein Turun kaupungin ammatinvalinnanohjaajaksi ja parin vuoden päästä hän väitteli- Anonyymi00037
Missä Sinun Viisaammuutesi on näkynyt?
Kommenttisi osoittaa, että koulutodistuksien arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, jos ihminen ei ole sisäisesti SIVISTYNYT.
Sivistyneen kansalaisen tapa ei ole puhua Mauno Koivistosta vähätellen, kuin naapurin pojasta.
Oli opettajana, mutta vain sivukylillä?
Missä sinä opetit, ja minkä ikäisiä?
Presidentiksi on meillä aina valittu viisaita ja kykeneviä, kansanvaaleilla, ei jonkun itseoppineen valinnalla ja lausunnoilla!
Oma oppisi on mennyt hukkaan, valitan, mutta sanon kuten käyttökorttisi kertoo.
Sinuna minua hävettäisi!
Nostaa itsensä edesmenneen Presidentin yläpuolelle!
Ja on puhunut, kuten huomaamme, kuin palstan pyrkyrille sopii. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Missä Sinun Viisaammuutesi on näkynyt?
Kommenttisi osoittaa, että koulutodistuksien arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, jos ihminen ei ole sisäisesti SIVISTYNYT.
Sivistyneen kansalaisen tapa ei ole puhua Mauno Koivistosta vähätellen, kuin naapurin pojasta.
Oli opettajana, mutta vain sivukylillä?
Missä sinä opetit, ja minkä ikäisiä?
Presidentiksi on meillä aina valittu viisaita ja kykeneviä, kansanvaaleilla, ei jonkun itseoppineen valinnalla ja lausunnoilla!
Oma oppisi on mennyt hukkaan, valitan, mutta sanon kuten käyttökorttisi kertoo.
Sinuna minua hävettäisi!
Nostaa itsensä edesmenneen Presidentin yläpuolelle!
Ja on puhunut, kuten huomaamme, kuin palstan pyrkyrille sopii.llman muuta olen kaikilla mittareilla Maukkaa älykkäämpi
Maukka esim. ei osannut käyttää juuri mitään laitteita eli oli teknisesti
kömpelö
Se että demari valitaan presidentiksi, on ihan toinen juttu
eikä liity mitenkään älyihin
Maukan suurin idea on Puolimatkan kanssa
he rakensivat lähiöitä, Maukka rahoitti pankista asuntoja ja Armas sanoi
ihmiset halusivat bunkkereita ja minä rakensi bunkkereita lähiöihin
ERINOMAINEN menetelmä asuttaa suomalaisia edullisesti
ja mikä oli todella BRILJANTTIA lähiöissä oli KAUKOLÄMPÖ
ei oltu venläläisistä riippuvaisia aivan erinomainen idea
toisin kuin Saksassa jossa puuhailtiin maakaasulämmityksiä jne - Anonyymi00040
Anonyymi00038 kirjoitti:
llman muuta olen kaikilla mittareilla Maukkaa älykkäämpi
Maukka esim. ei osannut käyttää juuri mitään laitteita eli oli teknisesti
kömpelö
Se että demari valitaan presidentiksi, on ihan toinen juttu
eikä liity mitenkään älyihin
Maukan suurin idea on Puolimatkan kanssa
he rakensivat lähiöitä, Maukka rahoitti pankista asuntoja ja Armas sanoi
ihmiset halusivat bunkkereita ja minä rakensi bunkkereita lähiöihin
ERINOMAINEN menetelmä asuttaa suomalaisia edullisesti
ja mikä oli todella BRILJANTTIA lähiöissä oli KAUKOLÄMPÖ
ei oltu venläläisistä riippuvaisia aivan erinomainen idea
toisin kuin Saksassa jossa puuhailtiin maakaasulämmityksiä jneOletko tehnyt Sinunkaupat?
Luen Sinut ymmärtämättömien joukkoon.
En pyri Koiviston edelle, mutta sinua parempi olen taatusti!
- Anonyymi00036
Ne sodankäyneet opettajat pitivät kurin, heille ei haistateltu, kuten nykyisille hyysäreille.
- Anonyymi00039
totta
Ajalta kum Maukka oli vielä kansakoulunopettaja,
esitän vielä kysymyksen älykkyydestä: Suomessa on ERÄS yliopisto
rakennettu armeijan porukoista lähes täysin
mikä? Äärimmäistä älykkyyttä, idea oli että venäläiset roistot yrittävät varastaa
Suomen teollisuuden jne sotasaaliina kuten he tekivät saksalaisille
joten tehdään koko Suomesta akateeminen keskus eivät voi napata
Mikä yliopisto? - Anonyymi00041
Ei haistateltu, eikä keskusteltu, eikä juteltu muutenkaan. Naisopettajat eivät olleet käyneet sotimassa.
- Anonyymi00043
Iso perhe josta isä oli kuollut ei ollut varaa koulunkäyntiin
- Anonyymi00045
Tarkkaan ottaen eihän koulu juuri mitään maksanut. Kävin samaa kansakoulua kuin Maukka ja molemmat käytiin maksutta, M tosin paljon ennen
Molemmat - eri oppikoulussa - oltiin vapaaoppilaita. Minulla oli jo ruokamaksu, mutta sain sosiaalista monot
Joulun vietin Pelastusarmeijassa, kun muuta ei ollut, siellä oli ohjelmaa
Nyt kun sijoittajana on millä mällätä, maksan takasain, etten jää velkaa. https://oma.pelastusarmeija.fi/project/joulupata-2025
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 334259
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1344047- 633695
- 873541
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans323524Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe643331- 812896
- 542825
- 252606
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142314