Jatkossa toimeentulotuki pienenee, jos saat työttömyysturvan karenssin tai velvoitteen
Hallitus on esittänyt eduskunnalle lainmuutosta, jonka mukaan toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 20 % tai 40 %, jos menetät oikeutesi työttömyystukeen karenssin tai työssäolovelvoitteen tai alle 25-vuotiaan velvoitteen vuoksi. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sinulle maksetaan vähemmän toimeentulotukea. Muutos tulisi voimaan 1.2.2026.
Tupla rangaistus
44
755
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tämähän on aina ollut näin..
- Anonyymi00002
Työssäolovelvoitetta ei aiemmin menettänyt niin helpolla mitä tulevassa zydeemissä
t naapurin masa, savo. - Anonyymi00006
Anonyymi00002 kirjoitti:
Työssäolovelvoitetta ei aiemmin menettänyt niin helpolla mitä tulevassa zydeemissä
t naapurin masa, savo.Se joka hommaa itselleen työssäolovelvoitteen joutaakin vaikka veneen alle.
- Anonyymi00028
Anonyymi00006 kirjoitti:
Se joka hommaa itselleen työssäolovelvoitteen joutaakin vaikka veneen alle.
Laitetaan mueluummin sinut veneen alle.
- Anonyymi00032
Anonyymi00028 kirjoitti:
Laitetaan mueluummin sinut veneen alle.
Kokoomuslaisten venevahdeilla savossa on lupa tappaa venettä uhkaavat haittaolennot.
- Anonyymi00003
Eikö tätä sadistista hallitusta saada kaadettua mitenkään?
- Anonyymi00004
Vaikka voimakeinoin...
- Anonyymi00005
Alemmat yhteiskuntaluokat eivät ole kuulleetkaan äänestämisestä. Lol.
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Olen lukenut vallankumouksesta perustuslain ohessa.
T:Lawetorder - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Olen lukenut vallankumouksesta perustuslain ohessa.
T:LawetorderKaikista yhteiskuntaluokista työttömät lienevät ainoa luokka, joka ei ole onnistunut vallankumousta tekemään.
- Anonyymi00009
Luuletko, että tuo touhu tuosta paremmaksi muuttuu, vaikka hallitus vaihtuis. Kyllä ne kuritukset jatkuvat samalla tavalla, vaikka hallituksessa ois mikä puolue tahansa. Ja laithan valmistelee eduskunta, siinä on kaikki puolueet mukana samassa sopassa.
- Anonyymi00015
Anonyymi00005 kirjoitti:
Velkajarru sitoo niitä puolueita, jotka ovat siihen sitoutuneet.
Siksi nyt vasemmiston (paska puolye) kannatus noussut. Heillä kun on aivot narikassa aina, kun eivät ole muuten lomalla, niin kuvittelevat, että Suomi saadaan pois EUn tarkkailysta valehtelemalla, että taloutemme on kunnossa. Ei ole. - Anonyymi00030
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kaikista yhteiskuntaluokista työttömät lienevät ainoa luokka, joka ei ole onnistunut vallankumousta tekemään.
Eivätkä oikein mitään muutakaan.
Käyvät laiskasti äänestämässä, ja sitten valittavat ja ruikuttavat, kun hallitus leikkaa etuuksia. - Anonyymi00038
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kaikista yhteiskuntaluokista työttömät lienevät ainoa luokka, joka ei ole onnistunut vallankumousta tekemään.
Yleistuessa ja toimeentulotuessa lakia, yleisestä asumistuesta lakia, pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä
Kela saa asiakkaan tiedon asiakkaan taloudellisesta tilanteesta suoraan pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä Tilien salaaminen ei ole mahdollista, koska Kela saisi tiedot asiakkaiden olemassa olevista kaikista tileistä ja tiedon perusteella vaatia selvitykset tilitapahtumista maksutilien valvontajärjestelmän kautta. toimeentulotuessa on kerrottava tulot tyhjien/tölkkien ja pullojen saadut tulot. myös kaupparyhmittyminen ostokuitit tarkastetaan kaikista ostoista. matkustaminen kielletään joululahjoja ei saa olla ja rahaa tulevaisuudessa valvotaan tekoälyllä asunnossa olevat poikkeavat ihmissuhteet myös vierailijat
- Anonyymi00010
Ranskassa ei tälläisen menisi läpi
- Anonyymi00031
Suomessa on paremmat sosiaalietuudet kuin Ranskassa.
- Anonyymi00011
Ei ole mitään ongelmaa, työnhakijoiden tarvitsee vain lukea TSS-sopimuksen artikla 6 erityisesti kohta 1, ja sitten jo tiedätkin, että se on vain työnhakijan vapaa valinta, jonka tahdissa työvoimapalvelut on lainmukaista järjestää.
Älä anna viranomaisen päättää sinun tarpeistasi.
Päätä itse omat tarpeesi ja vaadi viranomaiselta palveluja että sinun omat vapaat valintasi toteutuvat - aivan kuten em. Suomen oikeusjärjestelmään ratifioidun TSS-sopimuksen artikla selkeästi sanoo.
Se on vain huijausta koko systeemi, älä alistu huijattavaksi.
Mikäli viranomainen kieltäytyy toimittamasta palveluja kuten em. laki vaatii, sitten onkin jo aika tehdä hallintokantelu esim. eduskunnan oikeusasiamiehelle, ja jos viranomainen jättää toimet tekemättä tahallisesti, sitten laitat kantelussa myös vaatimuksen kurinpitotoimista viranomaiselle.- Anonyymi00012
Siis, TSS-sopimuksen artikla 6, kohta 2.
Myös kohta 1 on ihan ok, mutta sen sisältö koskettaa lähinnä PL18 mukaisia oikeuksia, kun taas kohdassa 2 määritelllään tarkemmin valtion velvollisuudet sopeutua niihin työnhakijoiden omiin, vapaisiin valintoihin.
Myös oma vapaa hyväksyntä käy, mutta käytännösssä siinä on kyse aina omasta vapaasta valinnasta vaikka joku muu jotakin ehdottaisikin sinulle, sinä kuitenkin aina valitset itsellesi hyvät vaihdoehdot ja huonot vaihtoehdot jää valitsematta. - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Myös kohta 1 on ihan ok, mutta sen sisältö koskettaa lähinnä PL18 mukaisia oikeuksia, kun taas kohdassa 2 määritelllään tarkemmin valtion velvollisuudet sopeutua niihin työnhakijoiden omiin, vapaisiin valintoihin.
Myös oma vapaa hyväksyntä käy, mutta käytännösssä siinä on kyse aina omasta vapaasta valinnasta vaikka joku muu jotakin ehdottaisikin sinulle, sinä kuitenkin aina valitset itsellesi hyvät vaihdoehdot ja huonot vaihtoehdot jää valitsematta.Kurinpitoa sinä spammaaja itse tarvitset. Reipas risusavotta vedellä ja leivällä voisi ripauksen rotia tuoda.
- Anonyymi00014
Juu, missään tapauksessa ei pidä noudattaa viranomaisten ohjeita.
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Myös oma vapaa hyväksyntä käy, mutta käytännösssä siinä on kyse aina omasta vapaasta valinnasta vaikka joku muu jotakin ehdottaisikin sinulle, sinä kuitenkin aina valitset itsellesi hyvät vaihdoehdot ja huonot vaihtoehdot jää valitsematta.Löysäperseily on vassareille ominaista.
- Anonyymi00019
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kurinpitoa sinä spammaaja itse tarvitset. Reipas risusavotta vedellä ja leivällä voisi ripauksen rotia tuoda.
Orpo Pulleros ei koskaan enää saa laskea valtaan.Pysyköön siellä Turussa missä on muitakin turhakkeita.
- Anonyymi00035
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kurinpitoa sinä spammaaja itse tarvitset. Reipas risusavotta vedellä ja leivällä voisi ripauksen rotia tuoda.
Olen samaa mieltä valtiovarainministerin Riikan mielipiteestä että toimeentulotuki on veroton ja antelias sosiaaliturva leikkaukset on tarpeellisia ja patistettava pakkotöihin vaatteita ja harrastuksia ei pitäisi sisällyttää toimeentulotukeen- vaatteita lahjoitetaan ja saa kirpputorilta muutamalla eurolla hiuksia voi leikata itse kampaamopalvelut on kalliita minä olen aina saksinut hiukset itse ei ole ollut mukavuutta käydä kampaamossa olen pienituloinen
- Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Olen samaa mieltä valtiovarainministerin Riikan mielipiteestä että toimeentulotuki on veroton ja antelias sosiaaliturva leikkaukset on tarpeellisia ja patistettava pakkotöihin vaatteita ja harrastuksia ei pitäisi sisällyttää toimeentulotukeen- vaatteita lahjoitetaan ja saa kirpputorilta muutamalla eurolla hiuksia voi leikata itse kampaamopalvelut on kalliita minä olen aina saksinut hiukset itse ei ole ollut mukavuutta käydä kampaamossa olen pienituloinen
Välimerkit ovat ilmaisia, joten niitä voi käyttää tarvittaessa.
- Anonyymi00017
Perustoimeentulotuen leikkaaminen työssäolovelvoitteen johdosta on varsin suoraan lainvastaista toimintaa, jossa perusteetkin on pelkkää valhetta, tilanteessa, jossa ei edes työpaikkaa ole saatavissa.
Edelleenkin, ei oikein ole mahdollista velvoittaa mihinkään töihin, jos ei edes ole sellaisia töitä mitkä voisi vapaasti valita.
Perustuslaki pykälä 18, ja valtion työttömille järjestettyjä toimia koskien TSS-sopimuksen artikla 6 kohta 2.
Jos joku joutuu tällaisen kohtelun kohteeksi, tehkää aina hallintokantelu. Unohtakaa Kela-valitukset vaan hoitakaa asiointi aina kantelujen kautta, koska kysymys on laillisuusasiasta, jonka selvittämiseen Kelalla ei ole mitään toimivaltaa.- Anonyymi00018
Muistakaa myös aina se, että viranomaisten on toimittava tarkoin lain mukaan, ja myöskään väärää tietoa ei saa käyttää päätösten perusteena.
Erityisesti kaikessa siinä, missä työvoimapolitiikka on mukana, ei juuri mitään muuta olekaan kuin väärää tietoa. Kantelussa kannattaa tuoda esiin kaikki ne väärät tiedot, minkä perusteella teitä lainvastaisesti kohdellaan. - Anonyymi00021
Anonyymi00018 kirjoitti:
Muistakaa myös aina se, että viranomaisten on toimittava tarkoin lain mukaan, ja myöskään väärää tietoa ei saa käyttää päätösten perusteena.
Erityisesti kaikessa siinä, missä työvoimapolitiikka on mukana, ei juuri mitään muuta olekaan kuin väärää tietoa. Kantelussa kannattaa tuoda esiin kaikki ne väärät tiedot, minkä perusteella teitä lainvastaisesti kohdellaan.Viranomainen toimii laittomasti jos toimet eivät mene yksiin sinun omien höpinöidesi kanssa.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Viranomainen toimii laittomasti jos toimet eivät mene yksiin sinun omien höpinöidesi kanssa.
Ei minun höpinöitä ole mikään pakko uskoa, enkä edes kannusta ketään uskomaan minun höpinöitäni.
Siksihän minä sanonkin että kannattaa tehdä asioista hallintokantelu, että saa kuulla ne samat höpinät esim. oikeuskanslerilta, ja vielä tarkemmin ja huolellisemmin selvitetyin perustein. - Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Viranomainen toimii laittomasti jos toimet eivät mene yksiin sinun omien höpinöidesi kanssa.
Eihän ne asiat valittamalla ja kantelemalla miksikään muutu, jos esittää niiden perusteena "No mut kun toi Suomi 24 tyyppi sanoi näin!".
Paljon paremmin ne kantelut etenee, kun voi sanoa että "No mut kun toi Suomi 24 ja oikeuskanslerikin sanoi näin!".
Suomi 24 tyypit sivuutetaan, mutta ylintä lainvalvojaa ei ihan noin vain, koska sen seuraus voikin sitten olla jo kutsu käräjäoikeuteen. - Anonyymi00026
Anonyymi00022 kirjoitti:
Ei minun höpinöitä ole mikään pakko uskoa, enkä edes kannusta ketään uskomaan minun höpinöitäni.
Siksihän minä sanonkin että kannattaa tehdä asioista hallintokantelu, että saa kuulla ne samat höpinät esim. oikeuskanslerilta, ja vielä tarkemmin ja huolellisemmin selvitetyin perustein.Sanotko vielä nimesi ja koulutuksesi, jotta sinut voi laittaa viitteeksi kantelun yhteyteen.
- Anonyymi00042
Anonyymi00026 kirjoitti:
Sanotko vielä nimesi ja koulutuksesi, jotta sinut voi laittaa viitteeksi kantelun yhteyteen.
Korhonen, merimies
- Anonyymi00043
"Edelleenkin, ei oikein ole mahdollista velvoittaa mihinkään töihin, jos ei edes ole sellaisia töitä mitkä voisi vapaasti valita."
Jos ei ole olemassa mitään töitä mitä osaisit tehdä, niin sitten on varmaankin parasta keskittyä eläkepäiviin.
- Anonyymi00020
Työkyvyttömyys eläkkeellä ei pienene, pallit voi surkastua.
kokeile huviksesi.- Anonyymi00044
Työkyvyttömyys töissä ollessa tai eläkkeellä tai opiskellessa. Sama asia.
- Anonyymi00039
Kelan päätöksistä voi valittaa hallinto-oikeuteen, mm suoja-osien poistot ja tukien leikkaukset vaikuttavat erittäin negatiivisesti heikoimmassa asemassa oleviin ihmisiin, vaikka laissa sanotaan näin: "alentaminen voidaan tehdä vain, jos alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien."
- Anonyymi00045
Näiden henkilöiden elämä vaikeutuu entisestä. He sairastuvat ja menettävät työkykynsä. Kukaan ei opi uutta ammattiakaan pakotettuna ja ahdistuneena. Ahdistuneen tiedonkäsittelykyky, muisti ja keskittmiskyky alenevat. Nuorina he eivät perusta perhettä, vanhempina eivät enää jaksa huolehtia omaisistaan.
Ja tätä samaa linjaa on jatkettu jo 20 vuotta. Joku haluaa niin. - Anonyymi00046
Siis miksi ihmistä jota työn teko ei kiinnosta ei saisi rangaista!!!???
- Anonyymi00047
Ei oikein ole mahdollista kiinnostaa joku työnteko, jos se joku työ ei ole oma valinta.
Perustuslaillinen oikeus PL pykälä 18, jokaisella on oikeus työn vapaaseen valintaan.
Jos valtio alkaa toteuttamaan mitä tahansa toimia työttömille siten, että teidän oikeutenne em. vapaaseen valintaan ei enää toteudu, silloin ainoa osoite johon otatte seuraavaksi yhteyttä on ylin laillisuusvalvoja joita ovat oikeuskansleri tai eduskunnan oikeusasiamies, ja yhteys hoidetaan silloin hallintokantelun muodossa, syynä viranomaisen toimien lainvastaisuus.
Myös rangaistusvaatimuksia kannattaa kantelussa jo selvittää, ei voi olla niin että viranomainen ihan noin vain alkaa tekemään tahallisesti lainvastaisesti omia asiakkaitansa kohtaan ja aiheuttaa erittäin monissa tapauksissa lisäksi myös taloudelliseta vahinkoa työttömälle sen lisäksi että hoitaa oman tehtävänsä myös lakien vastaisesti (*.
*) viranomaista koskee lukuisat lait, ja lainvastaisuus voi tapahtua monien lakien vastaisesti samalla kertaa, mm. perustuslaki, TSS-sopimus, virkavastuulaki ja näiden lisäksi voi tulla myös rikoslaki jos viranomainen on alkanut oikein kunnolla sikailemaan.
Jokaikinen viranomainen joka tuota reittiä hoitaa omat palvelunsa, pitäisi irtisanoa pysyvästi valtion palveluksesta ja hallintoon ko. henkilölle totaalinen rekrytointikielto. - Anonyymi00049
Täällä kehoitetaan valittamaan Oikeusasiamiehelle, mutta onhan hänellä tilanne ollut tiedossa jo vuosikaudet. Koska valituksilla ei ole ollut mitään vaiktusta, voi päätellä että meillä ei ole sellaista ylintä laillisuusvalvojaa joka uskaltaisi tai jolla olisi valta toimia.
TE-palvelun työllisyystoimet ovat päivänselvästi ristiriitaisia niiden tavoitteden suhteen ja vaikutuksiltaan haitallisia. Koska niitä sovelletaan samoihin henkilöihin vuosi toisen jälkeen tilaneen pysyessä samana tai huonontuen, kyse on tahallisesta ja tarkoituksellisesta elämän vaikeuttamisesta.
Jossakin vaiheessa tapahtuu jotakin niin suurta että se ylittää "tosiasioiden kieltämisen" kynnyksen. Alin sosiaaliturva on kriittinen, koska sen alittaminen vie asunnon ja lopulta terveyden. Ainoa tie tästä pois on työkyvyttömyyseläke.- Anonyymi00050
Tässä on ilmeisesti asiaansa vihkiytynyt viranomaistrolli, joka tulee huutelemaan palstalle että omia oikeuksiaan ei kannata suojella eikä kannata valittaa saati sitten tehdä kantelua mihinkään.
Näin lainvastaisuuksiin ryhtyvälle viranomaiselle jää entistä enemmän liikkumavaraa, kun kukaan ei valita eikä kantele silloinkaan kun kyse selvästi lainvastaisista toimista.
Kantelun olennainen asia ei ole vain se että tekeekö laillisuusvalvoja ylipäätään asialle yhtään mitään, vaan se, että sellaiset kantelut voidaan viedä tarvittaessa myös Euroopan Neuvostoon jonka tehtävä on valvoa myös Suomen ratifioimien sopimusten ja lakien toteutumista Suomessa. Suomikin tulee pääsemään vielä valvontamenettelyjen kohteeksi ja EU-tukirahahanat menee kiinni, jos lainvastaisia toimia harjoitetaan piittaamatta kansalaisten oikeuksista.
Suomi on pikkuhiljaa muuttumassa silmätikuksi kansalaistensa oikeusturvan toteutumisen ongelmien takia, mitä useampi tekee havaitsemistaan lainvastaisuuksista kantelut laillisuusvalvojalle.
Laillisuusvalvojalla on myös lakiin perustuva oikeus tehdä esim. rikostutkintapyyntö viranomaistoiminnasta, samoin viranomaistoiminnan keskeytys kuuluu hänen toimiensa repertuaariin.
- Anonyymi00051
Tälläinen onnistuu vain väkivaltaisia juntteja olevassa maassa.
- Anonyymi00052
Syötäväksi tarvii muutakin kuin pottuja ja sisäfilettä. Kaljaakin pitää saada päivittäin riittävästi ja nykyinen ihmisarvoa loukkaava toimeentulo ei riitä millään.
Tupauuno, savo.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site2286717Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto1405612Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3143712Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283520Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat1252547Sinä et halunnut sitoutua
Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne242305Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku42200Läppärit kahviloissa
Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi602064Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val631813- 1061574