Vanhoillisuudessa ei kastetta ja ehtooollista pidetä siinä arvossa miten sen Herramme asetti.
Tuossa kuulee erosta.
https://www.youtube.com/watch?v=niFkG1tM0wI
Luther kirjoitti:
tunnustuskirjat/ik/5osa.html
" "Tämä on minun ruumiini ja vereni, teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi." Se voidaan lyhyesti lausua näin: menemme ehtoolliselle ottaaksemme siinä vastaan aarteen, jonka välityksellä ja jossa me saamme syntien anteeksiantamuksen. Miksi näin tapahtuu? Siksi, että nuo sanat ovat siinä ja antavat sen meille. Kristus näet käskee minun syödä ja juoda sitä varten, että omistaisin sakramentin ja että se hyödyttäisi minua varmana panttina ja merkkinä, ja vielä enemmän: juuri sen hän on minun hyväkseni asettanut syntiäni, kuolemaani ja kaikkea onnettomuuttani vastaan."
"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä."
KASTEESTA:
https://www.tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html
tunnustuskirjat/ik/4osa.html
"Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa"
Joskus kuulee väitettävän että vanhoillisuus kuuluisi enempi katoliseen kun lutherilaiseen kirkkoon.
Ei oikein kumpaankaan kun kuuntelee tuon Emil Antonin haastattelun ja Lutherin yllä olevan tekstin.
Vanhoillisuuden ja katolilaisuuden ero ja suhde eukaristiaan
50
232
Vastaukset
- Anonyymi00001
Vanhoilliset sanovat että he eivät saa syntejään anteeksi ehtoollisesssa.
Raamattu ja Luther opettaa, että missä Jeesus Kristus uskossa otetaan vastaan siellä on syntien anteeksiantamus.
Ei tietenkään saa jos ei usko eli menee epäsukoisena ehtoollisella ja sellaisena palaa sieltä.
Onneksi me Herran Jeesuksen omat saamme ehtoollisessakin synnit anteeksi.
Ehtoollis liturgiassakin rukoilemme: Anna meille Pyhä Henkesi että ottaisimme Jeesuksen uskolla vastaan.- Anonyymi00002
ehtoollinen on muisto ateria ja ikuisuus asiat täytyy selvittää ennen ku menee ehtoolliselle
- Anonyymi00008
Anonyymi00002 kirjoitti:
ehtoollinen on muisto ateria ja ikuisuus asiat täytyy selvittää ennen ku menee ehtoolliselle
Minusta vl-oppi ehtoollisessa on väärä, käydään Jeesuksen muistoaterialla.
Muualla opetetaan, että ehtoollisella ollaan hengellisesti yhteydessä Jeesukseen.
Sitä se alttarikaidekin kuvaa, puoliympyrä, ympyrän toisella puolella on Jeesus, jonka kanssa ollaan hengellisessä yhteydessä ehtoollisella. - Anonyymi00009
Anonyymi00002 kirjoitti:
Etkö ymmärrä lukemaasi...mitä Lutherkin ja katekismus opettaa ?
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
no mutta en lue luthwrin enkä muittenkaan maailman suuntauksen oppeja
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
raamattu on uskon perustus osittain
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
etpä tainnut ite ymmärtää lukemaasi
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
mulle ehtoollinen on muisto ateria
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
teitä helareita kismittää kun kaikki ei mee teidän koirien suuntauksen mukaan joka on päin helvettiä
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
teitä helareita kismittää kun kaikki ei mee teidän koirien suuntauksen mukaan joka on päin helvettiä
helari koirien mukaan ei tarvitse edes tehdä parannusta
- Anonyymi00016
Anonyymi00009 kirjoitti:
te luette vain luette kirjoja fariseukset sinne samaan helvettiin ootte menossa hoito miesten kanssa
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
te luette vain luette kirjoja fariseukset sinne samaan helvettiin ootte menossa hoito miesten kanssa
jeesuksen opetuksista ei ole mitään tietoa
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
sittenkin joku kirkko isä puhuu siellä 150 luvulla niin totta kai aina on joku ihminen jeesuksen opit unohtuu
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
sittenkin joku kirkko isä puhuu siellä 150 luvulla niin totta kai aina on joku ihminen jeesuksen opit unohtuu
aina kun löytyy joku opettaja niin menee kuin häkä päähän
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
aina kun löytyy joku opettaja niin menee kuin häkä päähän
aivo pesu on täydellinen
- Anonyymi00026
Anonyymi00012 kirjoitti:
Vielä kerran Pyhän Hengen omaavan Lutherin tunnustuskirjoista oleva lainaus.
Ymmärrän että jos ei ole sinulla Pyhää Henkeä niin et voi ymmärtää.
" "Tämä on minun ruumiini ja vereni, teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi." Se voidaan lyhyesti lausua näin: menemme ehtoolliselle ottaaksemme siinä vastaan aarteen, jonka välityksellä ja jossa me saamme syntien anteeksiantamuksen. Miksi näin tapahtuu? Siksi, että nuo sanat ovat siinä ja antavat sen meille. Kristus näet käskee minun syödä ja juoda sitä varten, että omistaisin sakramentin ja että se hyödyttäisi minua varmana panttina ja merkkinä, ja vielä enemmän: juuri sen hän on minun hyväkseni asettanut syntiäni, kuolemaani ja kaikkea onnettomuuttani vastaan."
"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä." - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Vielä kerran Pyhän Hengen omaavan Lutherin tunnustuskirjoista oleva lainaus.
Ymmärrän että jos ei ole sinulla Pyhää Henkeä niin et voi ymmärtää.
"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä."vielä kerran sanon sulle helari mene omalle palstallesi jauhamaan paskaa
Anonyymi00008 kirjoitti:
Minusta vl-oppi ehtoollisessa on väärä, käydään Jeesuksen muistoaterialla.
Muualla opetetaan, että ehtoollisella ollaan hengellisesti yhteydessä Jeesukseen.
Sitä se alttarikaidekin kuvaa, puoliympyrä, ympyrän toisella puolella on Jeesus, jonka kanssa ollaan hengellisessä yhteydessä ehtoollisella.Kannattaa katsoa Raamatusta mitä Jeesus siitä on miletä ja Hän sanoo ethtoollisestaan näin; 1. Kor. 11:24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
Anonyymi00011 kirjoitti:
Mikä osa siitä uupuu Sinun uskostasi?
Anonyymi00013 kirjoitti:
mulle ehtoollinen on muisto ateria
Koetko, ettet saa siinä syntejäsi anteeksi?
Matt. 26:28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.Anonyymi00015 kirjoitti:
helari koirien mukaan ei tarvitse edes tehdä parannusta
Mistä tiedät, että helluntailaisten Koirat ovat kristittyjä??????
- Anonyymi00028
pinnasänky kirjoitti:
ne haukkuvat isäntiään ja purevat niitä hampaat irvessä
- Anonyymi00029
pinnasänky kirjoitti:
kysy vaan mistä tiedän et lahki opetuksesi kanssa siitä autuaaksi tuu
- Anonyymi00030
pinnasänky kirjoitti:
Koetko, ettet saa siinä syntejäsi anteeksi?
Matt. 26:28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.et kun et voi tulkita raamattua juovus päissäsi
- Anonyymi00031
pinnasänky kirjoitti:
Mikä osa siitä uupuu Sinun uskostasi?
yli menevä osa se jota ihmiset käyttävät lyödäkseen päähän
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
yli menevä osa se jota ihmiset käyttävät lyödäkseen päähän
eli kätännössä koko raamattu on valetta
Anonyymi00009 kirjoitti:
Luther on vain pakana pappi, ei juuri mitään erikoista.
Anonyymi00011 kirjoitti:
Raamattu on koko uskon perusta sekä satatus, muuta siihen ei ole.
Anonyymi00017 kirjoitti:
Lue koko UT, niin se on juuri siinä.
- Anonyymi00033
pinnasänky kirjoitti:
Raamattu on koko uskon perusta sekä satatus, muuta siihen ei ole.
vain se osa mikä tukee syntien anteeksi antamista
- Anonyymi00003
Opettiinko rippikoulussa vai missä, että ehtoollispenkki on puoliympyrän muotoinen, että se kuvaa sitä, että se osa mikä ei näy, tarkoittaa hengellistä yhteyttä Jeesukseen.
- Anonyymi00004
tulee tippa silmään kuinka ne pariskunnat halailevat toisiaan ehtoollis pöydässä ja siunailevat toisiaan sit kun huomaa et on yksinäinen ja vierus toveri ei viitti juosta karkuun niin kuin seura penkissä saa hirveän hepulin ja alkaa naurattaa
- Anonyymi00005
Aterialla Jeesuksen kanssa, enpä ole ennen ajatellutkaan.
- Anonyymi00006
sit kun pidettäis käsistä kiinni vielä niin ei tarvi muistella viiniä eikä leipää
- Anonyymi00007
mulla on puli ympyrän muotonen pöytä kotona kun ostan viini pullon alkosta ja syön ruis leipää ja hengelliset asiat kunnossa voin nauttia ehtoolkista kotona vaikka joka päivä
Anonyymi00005 kirjoitti:
Aterialla Jeesuksen kanssa, enpä ole ennen ajatellutkaan.
Nyt voit ajatella, kun luet seuraavan; 1. Kor. 5:4 Kun te olette yhdessä koolla Herramme Jeesuksen nimessä ja minun henkeni ja Herramme Jeesuksen voima ovat läsnä,
Ehtoollisen asetuksen elementtejä ei UT tunne, sen voi antaa vaikka kaksi uskovaa toisilleen missä vaan.
- Anonyymi00034
pinnasänky kirjoitti:
Ehtoollisen asetuksen elementtejä ei UT tunne, sen voi antaa vaikka kaksi uskovaa toisilleen missä vaan.
sen voi nauttia yksinkin
- Anonyymi00018
Jeesus ei teitä pelasta, ainoastaan juutalaiset 144t.
- Anonyymi00022
lutter pelastaa ja kate kismus
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
lutter pelastaa ja kate kismus
ja katolinen kirkko tai joku taho
- Anonyymi00024
144 juutalaista mutta ei yhtään kristittyä tuntuu vähän siltä
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
en oo ite kristitty oon profeetta kristittyjä ei enää ole
Anonyymi00024 kirjoitti:
Kyseessä onjuutalaisen kansan osa, jotka Jumala varjelee lopun ajan kauhistuttavimpienkin vaiheiden läpi. Hän. merkitsee tämän joukon sinetillään: ”Enkeli sanoi: ”älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennen kuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan”.
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista (Ilm 7:3-4).” Tekstissä nimenomaan sanotaan, että he ovat juutalaisia, eivät pakanakristittyjä.pinnasänky kirjoitti:
Kyseessä onjuutalaisen kansan osa, jotka Jumala varjelee lopun ajan kauhistuttavimpienkin vaiheiden läpi. Hän. merkitsee tämän joukon sinetillään: ”Enkeli sanoi: ”älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennen kuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan”.
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista (Ilm 7:3-4).” Tekstissä nimenomaan sanotaan, että he ovat juutalaisia, eivät pakanakristittyjä.Missä Raamatussa kerrotaan, että vain "osa"?
Parempi lukea Room. 11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
Sitten, mikä on "Sen", se on Herran Päivä.- Anonyymi00035
pinnasänky kirjoitti:
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista (Ilm 7:3-4).” Tekstissä nimenomaan sanotaan, että he ovat juutalaisia, eivät pakanakristittyjä.Ja minä näin, ja katso, karitsa seisoi Zhion’n vuoren yllä, ja hänen kanssaan ne 144 ruhtinasta, joiden yllä on hänen nimensä,
ja hänen isänsä nimi, otsiinsa kirjoitettuina. - Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Ja minä näin, ja katso, karitsa seisoi Zhion’n vuoren yllä, ja hänen kanssaan ne 144 ruhtinasta, joiden yllä on hänen nimensä,
ja hänen isänsä nimi, otsiinsa kirjoitettuina.ainoastaan 144 enempää ei pelastu
- Anonyymi00037
pinnasänky kirjoitti:
Missä Raamatussa kerrotaan, että vain "osa"?
Parempi lukea Room. 11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
Sitten, mikä on "Sen", se on Herran Päivä.niin se on kirjoitettu mennyt aika muoto eli mennyt mikä mennyt
>>Onneksi me Herran Jeesuksen omat saamme ehtoollisessakin synnit anteeksi.>>
Myös Putin saa ehtoollisessa synnit anteeksi.
😊😊😊😊😊>>Opettiinko rippikoulussa vai missä, että ehtoollispenkki on puoliympyrän muotoinen, että se kuvaa sitä, että se osa mikä ei näy, tarkoittaa hengellistä yhteyttä Jeesukseen.>>
Luterilaista okkultismia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi325074Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan2664928Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä544433Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos672405Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon
Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt461848Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu241781Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont181759Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi771704Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva141492- 1061460