Useimmilla yksin asuminen kuuluu tavalliseen elämänkaareen, mutta toisilla se kestää jopa vuosikymmeniä. Yksin asuminen ei aina tarkoita yksinäisyyttä,
mutta lisää sen riskiä. Onko sinulla tarpeeksi läheisiä, ystäviä tai kavereita vai tunnetko olevasi liian usein yksin ja yksinäinenkin ? Miten täytät yksinäiset
päiväsi ? Mitä toivot elämältä vielä ?
Yksin asuvien osuus on Suomessa Euroopan kärkiluokkaa ja kasvaa entisestään
19
192
Vastaukset
- Anonyymi00001
reilun 20 vuotta asunut yksin ja yksin käyn nykyään tapahtumissa, reissuilla ym kun ei ole kaveria mukaan kun se ainoa menokaveri muutti toiselle paikkakunnalle. Tansseissa käynnin lopetin kun sain istua seinäruusuna, käyn vain enää risteilyillä tanssimassa. En kuitenkaan tunne itseäni yksinäiseksi vaikka menee viikkokin etten puhu kenenkään kanssa. Harrastuksia on senverran ettei aika käy pitkäksi. Vieraita ei käy ja itsekään en käy kun lapseni perheen luona tarvittaessa. Lapsenlapsetkin jo senverran isoja että alkaa ne kaverit olla tärkeämpiä kuin 70v mummo :D
- Anonyymi00007
Sinä onnellinen et ole yksinäinen. Sinulla on sukua.
Mitä muuten harrastat jos et viikkoon puhu kenenkään kanssa
ja vaikka käyt tapahtumissa ja reissuilla. - Anonyymi00014
Anonyymi00007 kirjoitti:
Sinä onnellinen et ole yksinäinen. Sinulla on sukua.
Mitä muuten harrastat jos et viikkoon puhu kenenkään kanssa
ja vaikka käyt tapahtumissa ja reissuilla.No vesijuoksua lukuunottamatta harrastukset lähinnä kotona tehtäviä ja kävelylenkit. Vesijuoksussakaan ei ole kukaan yleensä juttusille tullut ja itse en seuraan tyrkkyttäydy kenellekään, joten sielläkään ei ole tarvinnut joka viikko suutaan aukasta kuin kassalla korttia ottaessa tervehdyksen ja kiitoksen sanomisen verran. Tapahtumissa ja reissuilla en todellakaan käy joka viikko, siihen ei edes pieneläkeläisen rahat riittäisi. Välillä menee kuukausikin että ei ole sopivaa ilmaistapahtumaa johon menisin
- Anonyymi00002
Varakkaat sijoittajat - USA tutkimuksissa mutta pätee muuallakin - ovat sinkkuja
tai enintään kerran naimisissa
keskimäärin - Anonyymi00003
Yksin olen asunut nyt yli parikymmentä vuotta ja on aivan ihanaa. Viisikymmentä vuotta asuin kimppakämpissä erilaisissa kommuuneissa. Että olen kyllä saanut porukoistakin nauttia ihan tarpeeksi.
Sen verran on lapsia ja lapsenlapsia ja ystäviä ja kavereita, ettei yksinäiseksi tarvitse itseään tuntea. On vaan ihanaa asua yksin kodissa, joka on toiveiden täyttymys ja tehdä, mitä huvittaa ihan yksinkin.
Hyvää Joulua meille kaikille✨🎄🎅🏻🦌🛷✨ - Anonyymi00004
Tykkään kaydä tapahtumissa joko yksin tai jonkun kanssa. Tunnen aika miellyttäväksi olon: ihmisten joukossa yksin. Sen vastapainoksi yksinolo kotona on ihan jees. Jos tulee liian pitkä hiljaisuus, kilautan kaverille. Niitä on pari vanhoista työpaikoista, pari harrastuksista. Se riittää. Joitakin aikoja joko kotona tai lenkillä ihan yksi passaa vallan hyvin.
- Anonyymi00006
Asutko pakko suhteessa aj kadehdit yksin asuvia?
- Anonyymi00008
Voistiko selkosuomentaa mitä tarkoitat ja keneltä kysyt ?
- Anonyymi00009
Ei ystävien määrä välttämättä vaikuta yksinäisyyden tuntemiseen. No, itselläni ei niitä ystäviä juuri ollut vaimoni kuoltua ja tunsinkin valtavaa yksinäisyyttä. Mutta sittemmin tapasin naisen ja siitä syntyi nyt jo vuosia kestänyt ja ikuisuuteen jatkuva rakkaustarina. Hänellä niitä ystäviä oli yllin kyllin, mutta yksinäisyyttä ne ei poistaneet, kuulemma. Vaikka olisi ollut miten kivaa aikaa ystävien seurassa, niin paluu tyhjään kotiin palautti aina samaan yksinäiseen todellisuuteen.
- Anonyymi00011
Niinhän se on. Kukaan ei voi korvata toista ihmistä. Tyhjä koti on tyhjä koti,
vaikka olisi ystäviä.
- Anonyymi00010
Vielä enempi on yksinäinen jos väkivaltainen pettävä puoliso.
- Anonyymi00012
Sopii suomalaisten luonteeseen, olen erittäin tyytyväinen.
- Anonyymi00015
Älä yleistä. Harva tykkää yksinäisyydestä ja väkivallasta.
- Anonyymi00016
Jotain jonninjoutavaa häärää ajankulukseen. Mitä tässä enää voisi toivoa ?
- Anonyymi00017
Minä asun yhdessä nuorimman lapseni kanssa. Olen elämäni aikana asunut yksin vain muutaman vuoden ajan, enkä tykkää asua yksin! Jos löytäisin ikäiseni ystävän, voisin asua hänen kanssaan, jos hän kokee olevansa yksinnäinen. Tukisimme toinen tosiamme.
- Anonyymi00018
Minä en haluaisi millään asua yksin, mutta kun ei ketään kaveriakaan enää elossa,
jonka kanssa voisi jakaa kämpän.- Anonyymi00019
Onko olemassa reiluja ja rentoja iäkkäitä, joiden kanssa yhteisasumista voisi
yrittää ?
- Anonyymi00020
Ei ole kuin tiukkapipoja.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain36512317Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2555387Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom2123918Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö1962588Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov151972Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi191824Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?
Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina167880Martina Aitolehti
Instagramissa pomppas esille Martinan kumipallot. Ihan säikähin. Ja tää on Martina-ketju!271842No kolahtaako kukaan
Samalla tavalla kuin mä? Harmi kun et uskaltanut kohdata. Ehkä me löydetään jotkut muut jotka voi olla konkreettisempiak74762Rippituoli
Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa59716