En uskalla käyttää tamponia

Kuukautiset menossa...

Niin, minulla on menossa vasta toiset kuukautiset elämäni aikana, ensimmäiset tuli 3 kk sitten, pitäisikö olla huolissaan noin pitkästä väliajasta? Olen 14 v. Äiti alkoi olla huolissaan jo jostain hormoonihäiriöstä. Vuoto on runsasta ja viimeksi kesti 11 pv! Minä itken jos ne nytkin kestää niin kauan! ;(

Olen lähes lopettanut nyt elämisen näitten kuukautisten aikana, en halua lähteä kotoa minnekkään, kun olo on niin iljettävä, kun side on kokoajan semmonen märkä ja limanen. Yök! Siksi haluaisinkin kokeilla tampoonia, mutta en uskalla kun pelkään tuota TSS:sää. Mitä teen jos tamponia laittaessa vaikka pyörrynkin tms?

Ylihuomenna ois lähettävä kyläilemään muutamaksi päiväksi, ja on nämä kuukautiset! Että inhottaa! :( Onko kohtalotovereita, jotka vihaavat myös kuukautisia?

27

5357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Ei, se TTS läheskään kaikille tule. Eikä se tule kellekkään välittömästi. Kyllä se yleensä alkaa oireilemaan, esim päänsäryllä, pyörrytyksellä ym. ja niinsanotusti "varoittaa" itsestään. Tosin päänsärky voi kuulua ihan normaaleihin kuukautisvaivoihin.

      Kyllä tampooneja voi kokeilla ihan turvallisesti. Kannattaa ainakin aloitaa tampaxeista. Niissä on asetin jonka avulla tampoonia on todella helppo käyttää. Paketeissa on erittäin hyvät ohjeet. Kun muistat noudattaa ohjeita hyvin ei pitäisi olla ongelmia. Tampooni kannattaa vaihtaa tarpeeksi usein ja käyttää esim öisin siteitä. Niin ja niitä on eri vahvuisia, aloita esim mininstä tai normaalista, kokeilemalla tiedät itse parhaiten.

      • Kuukautiset menossa...

        No meillä on kotona noita tampxin mormaaleja, että luultavasti semmosta tänään kokeilen, ja kyllä jännittää! Täytyy vaan kerätä rohkeutta...


      • ???
        Kuukautiset menossa... kirjoitti:

        No meillä on kotona noita tampxin mormaaleja, että luultavasti semmosta tänään kokeilen, ja kyllä jännittää! Täytyy vaan kerätä rohkeutta...

        Kannattaa kokeilla ihan rauhassa. Sitä vaistomaisesti jännittää lihaksia, joten ensimmäisellä kerralla ei ehkä saa tampponia paikoilleen tai se sattuu.

        Itse en tykkää asettimista, vaan käytän ob:tä.


    • Näin mulla.

      Ekat pari vuotta olivat erittäin epäsäännölliset (esim. koko kesä ilman kuukautisia), sitten vakiintuivat. Lääkäri kertoi, että normaalia.

    • jostain lukeneeni

      että tuo tss tuli lähinnä joistain tosi super imukykyisistä tampooneista ja niitä ei vissiin enää ole myynnissä. Omalla kohdallani kävi niin, että kun opin tampoonia käyttämään, en ole siteitä käyttänytkään...

      • Tampoonit rulaa!

        Eilen sitten kokeilin sitä tampoonia. Aikun se oli ihana! Tuntui kuin ei olisi ollut menkkoja ollenkaan, kun ei ollut sitä hiostavaa ja veristä sidettä persvaossa. Jatkossa tulen luultavasti myös käyttämään niitä :D Onko tuolla o.b.:llä tampooneja joissa on asetin? Kun tuo Tampax oli ainakin tosi helppo laittaa :)


    • DivaCup

      Ob:n tamponeissa ei ole asetinta, mutta halpamerkeissä löytyy sekä asettimen kanssa että ilman (Daily, Pirkka). Ja nuo halpamerkit ovat aivan yhtä hyviä kuin "merkkituotteet", mutta puolet halvempia ;)

      Kannattaa myös harkita kuukautiskuppia (http://kuukuppikunta.net), itse olen useamman kuukauden käyttänyt, eikä ole ikävä tamponeja, vaikkei niidenkään kanssa ongelmia ollut :)

      • ^^'

        Niin kuppia on kyllä tullut harkittua, mutta tällä hetkellä ei ole varoja semmoseen :) Oli muuten kiva tänään kun olin kirkossa tutun konfirmaatiotilaisuudessa ja kirkossa oli erittäin kuuma, mutta mullapa oli tampooni eikä sitä hiostavaa sidettä. Oli kyllä mukavaa :D


      • DivaCup
        ^^' kirjoitti:

        Niin kuppia on kyllä tullut harkittua, mutta tällä hetkellä ei ole varoja semmoseen :) Oli muuten kiva tänään kun olin kirkossa tutun konfirmaatiotilaisuudessa ja kirkossa oli erittäin kuuma, mutta mullapa oli tampooni eikä sitä hiostavaa sidettä. Oli kyllä mukavaa :D

        Täytyy sanoa etten kyllä voi ymmärtää kuka HALUAA käyttää siteitä... Kun on sellaisiakin jotka "ovat tyytyväisiä siteisiin", joten eivät näe syytä edes kokeilla muita kuukautissuojia. Johan tällaisilla 30 asteen helteillä on olo kaamea kertakäyttösiteen kanssa... huh... :O


      • Nainen23v.
        DivaCup kirjoitti:

        Täytyy sanoa etten kyllä voi ymmärtää kuka HALUAA käyttää siteitä... Kun on sellaisiakin jotka "ovat tyytyväisiä siteisiin", joten eivät näe syytä edes kokeilla muita kuukautissuojia. Johan tällaisilla 30 asteen helteillä on olo kaamea kertakäyttösiteen kanssa... huh... :O

        en osaa asettaa tamponia oikein paikalleen.. Olen vissiin tyhmä, mutta ei onnistu. Haluaisin kyllä oppia ja olen monestikin yrittänyt, mutta ei. Siis saan sen paikalleen, mutta sitten se alkaa valua "alas" niin, että se on lopulta ihan emättimen suulla. Sitten se sattuu/tuntuu siinä koko ajan ja se on ikävää. En kai saa sitä paikalleen tai sitten mussa on fyysisesti jotakin vikaa. Olen kyllä samaa mieltä, että siteet varsinkin helteellä ovat kamalat, hiostaa mielettömästi ja haluaisin onnistua tuon tamponin kanssa.


      • ...
        Nainen23v. kirjoitti:

        en osaa asettaa tamponia oikein paikalleen.. Olen vissiin tyhmä, mutta ei onnistu. Haluaisin kyllä oppia ja olen monestikin yrittänyt, mutta ei. Siis saan sen paikalleen, mutta sitten se alkaa valua "alas" niin, että se on lopulta ihan emättimen suulla. Sitten se sattuu/tuntuu siinä koko ajan ja se on ikävää. En kai saa sitä paikalleen tai sitten mussa on fyysisesti jotakin vikaa. Olen kyllä samaa mieltä, että siteet varsinkin helteellä ovat kamalat, hiostaa mielettömästi ja haluaisin onnistua tuon tamponin kanssa.

        Mulla on kyllä kutakuinkin helppoa tuo tampoonin asettaminen sen asettimen avulla, vähän ikävältä kyllä tuntuu, kun sen painaa sieltä asettimesta ulos mutta muuten ei mitään. Ja pysyy siellä missä pitääkin, eikä tunnu ollenkaan :)


      • käyttäjä
        ... kirjoitti:

        Mulla on kyllä kutakuinkin helppoa tuo tampoonin asettaminen sen asettimen avulla, vähän ikävältä kyllä tuntuu, kun sen painaa sieltä asettimesta ulos mutta muuten ei mitään. Ja pysyy siellä missä pitääkin, eikä tunnu ollenkaan :)

        Mä olen käyttäny sidettä heti ensimmäisten menkkojen alkamispäivästä, mutta nytten olen alkanu käyttämään tampooneja ja olo on kuin ei olisi ollenkaan menkkoja :D. Sidettä käytän vain öisin, koska aamulla on mukavempaa nukkua pitkään kuin herätä aamu 6 vaihtamaan tampoonia ;). Mä itse pidän tampooneista joissa on asetin. Pahvisesta pidän eniten, koska sen voi heittää WC:hen jos ei ole roskista lähettyvillä :P.


      • Yasuni
        käyttäjä kirjoitti:

        Mä olen käyttäny sidettä heti ensimmäisten menkkojen alkamispäivästä, mutta nytten olen alkanu käyttämään tampooneja ja olo on kuin ei olisi ollenkaan menkkoja :D. Sidettä käytän vain öisin, koska aamulla on mukavempaa nukkua pitkään kuin herätä aamu 6 vaihtamaan tampoonia ;). Mä itse pidän tampooneista joissa on asetin. Pahvisesta pidän eniten, koska sen voi heittää WC:hen jos ei ole roskista lähettyvillä :P.

        Myös minulla on sama ongelma kuin josta Nainen23v. kirjoitti. Eli saan kyllä tamponin paikalleen, tunnen vatsanpohjassa, miten se törmää kohdunkaulaan, mutta silti tamponi valuu istuessa ja kävellessä vähitellen ulospäin. Ihan sama kaikilla merkeillä ja ko'oilla. Oli asetinta tai ei.

        Pillereitä syödessä vuoto on toisaalta niin niukkaa, että nykyiset imukykyiset siteet eivät ennätä edes tuntua kosteilta enkä tosiaankaan muista koko menkkoja. Silti tamponi olisi tietyissä tilanteissa kiva vaihtoehto, mutta kun ei pysy sisällä, niin ei.


      • DivaCup
        Nainen23v. kirjoitti:

        en osaa asettaa tamponia oikein paikalleen.. Olen vissiin tyhmä, mutta ei onnistu. Haluaisin kyllä oppia ja olen monestikin yrittänyt, mutta ei. Siis saan sen paikalleen, mutta sitten se alkaa valua "alas" niin, että se on lopulta ihan emättimen suulla. Sitten se sattuu/tuntuu siinä koko ajan ja se on ikävää. En kai saa sitä paikalleen tai sitten mussa on fyysisesti jotakin vikaa. Olen kyllä samaa mieltä, että siteet varsinkin helteellä ovat kamalat, hiostaa mielettömästi ja haluaisin onnistua tuon tamponin kanssa.

        Auttaisiko tamponimerkin vaihtaminen? Tampax laajenee enemmän pituussuunnassa, joten jos olet tampaxia kokeillut, niin kokeile jotain toista tamponimerkkiä.

        Toisaalta joku kirjoitti, että sama ongelma, vaikka mitä tamponimerkkejä kokeilisi. Johtuisiko valuminen huonoista lantiopohjanlihaksista? Entä onko kohdunnapukka kovin alhaalla? Jospa se jotenkin työntää tamponia ulospäin?

        Jos et mitenkään saa tamponia "toimimaan" niin kokeile kestositeitä: ei hiosta eikä hierrä!

        "Sidettä käytän vain öisin, koska aamulla on mukavempaa nukkua pitkään kuin herätä aamu 6 vaihtamaan tampoonia ;)"

        Kuukautiskuppia voi pitää huoletta 12 tuntia yhteenmenoon. Eli sitä suosittelen kaikille :)


      • Nainen23v.
        DivaCup kirjoitti:

        Auttaisiko tamponimerkin vaihtaminen? Tampax laajenee enemmän pituussuunnassa, joten jos olet tampaxia kokeillut, niin kokeile jotain toista tamponimerkkiä.

        Toisaalta joku kirjoitti, että sama ongelma, vaikka mitä tamponimerkkejä kokeilisi. Johtuisiko valuminen huonoista lantiopohjanlihaksista? Entä onko kohdunnapukka kovin alhaalla? Jospa se jotenkin työntää tamponia ulospäin?

        Jos et mitenkään saa tamponia "toimimaan" niin kokeile kestositeitä: ei hiosta eikä hierrä!

        "Sidettä käytän vain öisin, koska aamulla on mukavempaa nukkua pitkään kuin herätä aamu 6 vaihtamaan tampoonia ;)"

        Kuukautiskuppia voi pitää huoletta 12 tuntia yhteenmenoon. Eli sitä suosittelen kaikille :)

        Joo, tampaxia käytän. Pitääpä melkein kokeilla jotakin muuta, mutta voi olla myös huonot lantionpohjalihakset. Miten niitä saisi vahvistettua?

        Tänään just kävin katsomassa sieltä kuukuppikunnan sivuilta siitä kupista ja innostuin.. se voisi olla hyvä vaihtoehto ja kun täältäkin olen saanut kuulla niin paljon positiivisia kokemuksia siitä. Ja sehän tulisi suhteessa halvemmaksikin..

        Mutta kokeilempa ekaksi nyt jotain muuta tamponia.. kiitos vastauksista.


      • liian pienen tamponin.
        Nainen23v. kirjoitti:

        Joo, tampaxia käytän. Pitääpä melkein kokeilla jotakin muuta, mutta voi olla myös huonot lantionpohjalihakset. Miten niitä saisi vahvistettua?

        Tänään just kävin katsomassa sieltä kuukuppikunnan sivuilta siitä kupista ja innostuin.. se voisi olla hyvä vaihtoehto ja kun täältäkin olen saanut kuulla niin paljon positiivisia kokemuksia siitä. Ja sehän tulisi suhteessa halvemmaksikin..

        Mutta kokeilempa ekaksi nyt jotain muuta tamponia.. kiitos vastauksista.

        Eli vaihda astetta isompaan(esim. ministä normaaliin) ja sitten sellaiseen, joka laajenee sivusuunnassa. OB:t laajenee siihen suuntaa ja olen itse niihin tosi tyytyväinen. Mulla vuoti joskus ohi, kun käytin Tampaxeja runsaina päivinä.

        Jos haluaa pelata varman päälle esim. valkoisten housujen kanssa niin voi laittaa viel pikkuhousunsuojan, kun lähtee ihmisten ilmoille. =)


      • Nainen23v.
        liian pienen tamponin. kirjoitti:

        Eli vaihda astetta isompaan(esim. ministä normaaliin) ja sitten sellaiseen, joka laajenee sivusuunnassa. OB:t laajenee siihen suuntaa ja olen itse niihin tosi tyytyväinen. Mulla vuoti joskus ohi, kun käytin Tampaxeja runsaina päivinä.

        Jos haluaa pelata varman päälle esim. valkoisten housujen kanssa niin voi laittaa viel pikkuhousunsuojan, kun lähtee ihmisten ilmoille. =)

        Käytän tampax superia, joten tuskin liian pienestä on kysymys. Täytyy olla imukykyinen, kun on niin runsaat menkat. Taidan seuraavien menkkojen aikaan kokeilla tuota ob:tä, jos onnistuis sitten paremmin. En tuota tiennytkään, että niissä on tuollaisia eroja. Tampaxin valitsin sen helppokäyttöisyyden vuoksi.. niisä kun on se asetin. Onko ne ob:t sitten kuinka vaikeita käyttää..?


      • ok käyttää
        Nainen23v. kirjoitti:

        Käytän tampax superia, joten tuskin liian pienestä on kysymys. Täytyy olla imukykyinen, kun on niin runsaat menkat. Taidan seuraavien menkkojen aikaan kokeilla tuota ob:tä, jos onnistuis sitten paremmin. En tuota tiennytkään, että niissä on tuollaisia eroja. Tampaxin valitsin sen helppokäyttöisyyden vuoksi.. niisä kun on se asetin. Onko ne ob:t sitten kuinka vaikeita käyttää..?

        Minäkin käytin ennen Tampaxia, mutta juuri tuon pitenemis-levenemis-jutun takia vaihdoin merkkiä. Tampax päästi ohi ja kun se piteni, niin se tuli joskus osittain uloskin. Ob toimi paljon paremmin samoin kuin myös jotkut leveyssuunnassa laajentuvat halpamerkit, joita käytin myös. Kun jonkun aikaa olin käyttänyt asettimettomia, huomasin, että asettimesta olikin ollut minulle enemmän haittaa kuin hyötyä. Tosin nyt minäkin olen siirtynyt kupinkäyttäjäksi...


      • Nainen23v.
        ok käyttää kirjoitti:

        Minäkin käytin ennen Tampaxia, mutta juuri tuon pitenemis-levenemis-jutun takia vaihdoin merkkiä. Tampax päästi ohi ja kun se piteni, niin se tuli joskus osittain uloskin. Ob toimi paljon paremmin samoin kuin myös jotkut leveyssuunnassa laajentuvat halpamerkit, joita käytin myös. Kun jonkun aikaa olin käyttänyt asettimettomia, huomasin, että asettimesta olikin ollut minulle enemmän haittaa kuin hyötyä. Tosin nyt minäkin olen siirtynyt kupinkäyttäjäksi...

        olen miettinyt tuota kuppia. Monet ovat kehuneet. Kerralla maksaa vaan vähän enemmän, mutta pitemmän päälle siinä säästäisi hurjasti..:)


      • Pieni
        Nainen23v. kirjoitti:

        olen miettinyt tuota kuppia. Monet ovat kehuneet. Kerralla maksaa vaan vähän enemmän, mutta pitemmän päälle siinä säästäisi hurjasti..:)

        Entä jos kuppi ei mahdu tuonne sisälleni? :) En viitsisi ostaa jos se ei menekkään...


    • ei tarvi kärsiä

      Hei !

      Itselläni on ollut sama joskus aikoinani..

      menkani tosin kesti 5 viikkoa sitten viineisellä kerralla ennenkuin asiaan reagoitiin..

      Mene terveydenhoitajan juttusille ja aloita hemoglobiinin mittauksella.. Kun veri vain ohenee niin vuotokin aluksi lisääntyy..

      Eli jos hemoglobiini on matalalla niin syöt heti rautakuurin todennäköisesti (osta obsidan merkkistä rautaa, älä halpaa retaferia)..

      Sitten vain syöt ananasta ja vaihdat usein sidettä tai tamppoonia..

      Siitä se alkaa helpottamaan.. kärsivällisyyttä...

      MUTTA TARKISTA NYT HETI NE RAUTA-ARVOSI ja kun vuotosi on noin runsasta niin voit sanoa heti äidillesi että ostaa sinulle rautakuurin..
      obsidan on aika hintava, mutta hyvä..

      haittaa siitä ei missään nimessä ole..
      On yleinen nuorten naisten vaiva..

      • Nyt ne loppu :)

        Jep, eli tällä kertaa oli vähän eri meininki kuin silloin 3 kuukautta sitten :) Nyt vuotoa tuli 8 pv ja onhan sekin paljon mutta ei sentään yhtätoista :) Ja vuoto ei ollut niin runsasta edes, että tässä näkee, kuinka epäsäännölliset ne voi alussa olla. Liekö nyt kuitenkin vielä turhaa tuo hemoglobiinin mittaus, kun on ollut vasta kahdet kuukautiset? Ja tuo 7. ja 8. päivä ei ollut oikeastaan kunnon vuotoa vaan semmoista tumman ruskee tuhrua...?

        Että jos odottaisin seuraaviin kuukautisiin, ja silloin on jo koulukin alkanut, niin pääsee sitten terkkarin juttusille? :)

        Mutta kiitos neuvoista! Ja koko menkkojen ajan tampoonia käytettiin! :) (Paitsi öisin...)


    • 02 tyyppi

      Minä inhoan myös!olen 11v.ja menkat on ollu mulla 2-3kertaa.inhoan siteitä koska ne tuntuvat epämiellytäviltä ja isoilta.haluaisin kokeille myös tampponeita mutta en uskalla...kertakaikkiaan.edes ostaa...Help!?

      • hgrfhjytf

        Miksi kaivoit 7 vuotta vanhan convon esiin...?

        Kukaan täällä tuskin voi tulla tunkemaan sinulle tamponia, itse se pitää vain uskaltaa. Pyydä vaikka äitiä ostamaan tamponeja sinulle/käy itse hakemassa, tuskin ketään niin kauheasti kyyläilee ostoksiasi.


      • tr4etr5
        hgrfhjytf kirjoitti:

        Miksi kaivoit 7 vuotta vanhan convon esiin...?

        Kukaan täällä tuskin voi tulla tunkemaan sinulle tamponia, itse se pitää vain uskaltaa. Pyydä vaikka äitiä ostamaan tamponeja sinulle/käy itse hakemassa, tuskin ketään niin kauheasti kyyläilee ostoksiasi.

        *9 vuotta... osaan taas laskea.


    • Anonyymi

      Hei. Tarvitsisin apua... Tai jotain. Kun siis minulla ei ole vielä alkanut kuukautiset, mutta olen 12 joten kuitenkin alkavat lähivuosina. En itse kuukautisia pelkää paljoa, vaikka kipuja kyllä pelkään. Ongelmanani on, etten uskalla aloittaa käyttämään tampooneja. En TSS:sää pelkää, mutta kuitenkin sitä että laitan sen väärin ja se aiheuttaa jotain häiriötä emättimessäni. Ja myös, että sen asettaminen sattuu ensimmäisillä kerroilla. Olisiko täällä jollain kokeneella vinkkejä oikein asettamiseen tai millaista mallia kannattaisi kokeilla ensimmäisenä, sitten kun kuukautiset alkavat. Harrastan ratsastusta, joten uskoisin, että siinä on parempi käyttää tampoonia. Minua muutenkin vähän pelottaa kuukautiset, stressaan niistä paljon kun olen pian murrosiässä:() Etenkin pelkään että tampoonin laittaminen sattuu, niin kuin joku oli tänne jo kommentoinutkin. Sellaista vielä kysyn, voiko tamponia ja sidettä käyttää samaan aikaan? Olen sitä kaverinikin kanssa miettinyt, ja olisi hyvä saada tietää, kun kaverillani on jo alkanut menkat ja ne ovat aika runsaat. Olisiko apua kokeneelta? T: 12v tyttö.

    • Anonyymi

      ite jouduin laittaa tampooonin just ennen kisoja sen normi ja oli vaikeeta mut nyt mini tampoonit menee ekalla AINA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe