Klapikoneet

joujou

Onko jollain kokemuksia noista hydraulisista klapikoneista, saako niillä klapuja aikaiseksi vai tuleeko niillä vain itku ja hammastenkiristys.
Pystyykö joku jopa suosittelemaan jotain niistä?

28

23578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kepu

      Kokemusta ei ole mutta jos TM:n testit kiinostaa niin vinkiksi.

      Jossain TM:n uusimmissa "oheis"numeroissa oli vertailu. Lehti ei siis ollut se "vakio-TM" vaan joku rakennusmaailma tms.

      • TM:n mukaan

        Hitaita taitavat olla jos yhteen halkaisuun menee puolisen minuuttia. Kun halon kirveellä "sarjatyönä", halkeaa puu noin parin sekunnin välein eli kymmenen kertaa nopeammin. Kuntokin kohenee ja selkä vahvistuu.


      • joujou
        TM:n mukaan kirjoitti:

        Hitaita taitavat olla jos yhteen halkaisuun menee puolisen minuuttia. Kun halon kirveellä "sarjatyönä", halkeaa puu noin parin sekunnin välein eli kymmenen kertaa nopeammin. Kuntokin kohenee ja selkä vahvistuu.

        kun selkä sanoo "ei viittitä hakata puita".


      • moottorin
        TM:n mukaan kirjoitti:

        Hitaita taitavat olla jos yhteen halkaisuun menee puolisen minuuttia. Kun halon kirveellä "sarjatyönä", halkeaa puu noin parin sekunnin välein eli kymmenen kertaa nopeammin. Kuntokin kohenee ja selkä vahvistuu.

        ja tuli ylinopea joten vaihtakaa moottori ja pankaa taajuusmuuttaja niin saa tehdä niin nopean kuin haluaa.


    • pää

      Ainakin kartiohalkaisukoneella homma käy nopeasti, ei kirveellä pärjää alkuunkaan.

      • olen saanut

        kynsille monesti. EN SUOSITTELE!


      • vaarallisempia
        olen saanut kirjoitti:

        kynsille monesti. EN SUOSITTELE!

        ovat hydrauliset pikkuhalkaisijat, niillä lähtee sormet kerralla, monelle on niin käynyt.


      • klapintekijä
        vaarallisempia kirjoitti:

        ovat hydrauliset pikkuhalkaisijat, niillä lähtee sormet kerralla, monelle on niin käynyt.

        nehän ovat kaksin käsin käytettäviä, eli molemmille käsille on tehtävää, että laite toimii, jos se toimii yhdellä kädellä, on joku tehnyt laittomia virityksiä laitteeseen.


      • Sormet tallella
        vaarallisempia kirjoitti:

        ovat hydrauliset pikkuhalkaisijat, niillä lähtee sormet kerralla, monelle on niin käynyt.

        Miten saa hydraulisella pikkuhalkojalla sormet poikki/irti/runnottua? En ole itse ikinä nähnyt, eikä kukaan lähipiirissäkään. En ymmärrä kertakaikkiaan mikä vaaramomentti näihin koneisiin voi liittyä? Suurin "tilanne" joka itselle on käynyt kun halkoo kuivaa leppää ja puolikkaat ampuvat parin metrin päähän pamauksen saattelemana.


    • veka

      Itse ostin hiljattain 169E maksavan klapikoneen ja hyvin toimii.Hidashan se on kirveeseen verrattuna,mutta näin selkävaivaiselle oiva peli kun kiirettä ei ole.Koneeseen ei saa näppejä väliin laitettua(kahden käden toiminta).

      • joujou

        merkkiä koneesi tunnustaa ja mistä on kotoisin.


      • veka
        joujou kirjoitti:

        merkkiä koneesi tunnustaa ja mistä on kotoisin.

        Kone on muistaakseni Kraft.Taitaa olla kiinan poikien tekemä.Puristusvoima 4 tonnia ja siihen sopii 52cm pitkä puu.Takuu 2 vuotta.Sitä myy ainakin Tarjoustalot-ketju.
        Varmaan näitä löytyy laadukkaampiakin,mutta ainakin mulle tämä riittää,kun vuodessa pilkon 5-7 kuutiota puita.


    • mä vaan

      onko jo hyviä vai huonoja kokemuksia. meneeko koivu helposti halaki

      • joujou

        vielä hankkinut, ei ole ollut oikein aikaa kierrellä kauppoja.


    • mä vaan

      Joo mä ostin starkin myymän koneen hyvältä vaikuttaa ja tämä on se joka oli tm-testissä kehuttu tehot 6tn ja hinta 199e

      • joujou

        tiedosta, taidan hakea sen kunhan palaan kuntoutuksessta


      • dffh

        ajattelin ostaa klapikoneen axt 37 woody 40 tms.

        1,5 kw ja 230v

        Riittäkö valovirta ? Tarviiko voimavirtaa??

        Mulla ei ole aggregaattia , mutta tarviinko sen lainkaan

        miten on ?


      • Käytin juuri Woodyn
        dffh kirjoitti:

        ajattelin ostaa klapikoneen axt 37 woody 40 tms.

        1,5 kw ja 230v

        Riittäkö valovirta ? Tarviiko voimavirtaa??

        Mulla ei ole aggregaattia , mutta tarviinko sen lainkaan

        miten on ?

        Kyllä valovirta piisaa hyvin. Toimii hyvin kun ei ole valtavaa kiirettä, sästää olkapäätä ja selkää jos ovatkin vähäsen vanhat ja kuluneet.. Aina kannatta käyttää suojalaseja tai visiiri kun tekee tämän tyyppisillä koneilla töitä.


      • Eläkeläinen

        Minulla on myös Starkista ostettu, noin 4 v vanha. TM Rakennusmaailman testissä noin v. 2006 se (Toolmate LST 6?, 52 cm puille, n. 180 euroa) oli tehokkain alle 300 euron kone. Hidashan sekin on, mutta Fiskarsin 2,4-kiloisella pitkävartisella helkelukirveellä en jaksa tuntikaupalla tehdä töitä.


      • huru-ukko
        Käytin juuri Woodyn kirjoitti:

        Kyllä valovirta piisaa hyvin. Toimii hyvin kun ei ole valtavaa kiirettä, sästää olkapäätä ja selkää jos ovatkin vähäsen vanhat ja kuluneet.. Aina kannatta käyttää suojalaseja tai visiiri kun tekee tämän tyyppisillä koneilla töitä.

        Minulla on ollut Woody40 käytössä 6-7 vuotta. Joka vuosi pilkonnut 10 -15 mottia klapeja. Eläkeläiselle sopiva ainakin silloin. UUsista eo ole kokemusta'
        Nyt on ONGELMANA sÄHKÖKATKAISIJA, joka pakkasessa muoviosien vuoksi petti.
        En muista liikettä josta ostin, mutta nyt haluaisin tietää maahantuojan tai huoltoliikkeen joka voisi toimittaa katkaisijan?
        Ilmoita puh. 0400 524134, tai [email protected].


    • Wittu IIvari

      TAAS ETTEN TARKEMMIN KATSONUT TÄTÄKIN, JOKU ÄLYPÄÄ KAIVOI 5V VANHAN JUTUN KESKUSTELUUN, EHKÄ AP ON RATKAISUNSA JO TEHNYT, TAI PUUTKIN ON MAATUNEET PILOILLE. TÄMÄ TÄSTÄ TAAS TÄLLÄKERTAA.

      • Kuukeli2

        Et saa.


    • kokemusta on

      tulee itku, ainakin jos jättää sormet väliin.

    • kari789

      Hydraulihalkojat ovat hitaita. Jos on vaikka 52 cm:n halkoja ja tekee 30 cm klapeja, niin halkoja tekee ensin noin 20 cm tyhjää liikettä ja vasta sitten alkaa halkaista. Tämän tyhjän liikkeen voi eliminoida laittamalla väliin sopivan mittaisen tukevan puun pätkän, esim 8x8x16 cm. Mäntypalikka ei siinä kauaa kestä, mutta tammi kestää.

      • Jeesussssu

        Toinen vaihtoehto on estää sylinterin paluu alkuun asti pikkupulikalla terän takana. Ehkä toimivampi tapa.


      • loikj
        Jeesussssu kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto on estää sylinterin paluu alkuun asti pikkupulikalla terän takana. Ehkä toimivampi tapa.

        monessa on säädettävä pysäytin ettei tarvitse mitään palikoita käyttää


    • reumavaari

      Mulla on 5 t tonnin klapikone..oon tehnyt puusta siihen alustan ja koneen alle saa ison sylillisen pölkkyjä..
      Malli on se 52cm ja luhennän mäntää palikoilla..niin ja ei se terä tartte mennä puuhun kuin 2-4 cm, niin puu halkeaa..

      Tollanen kone on yhtä nopea, kuin kirves, mutta paljon kevyempi.
      Näin reumatautisena ja selkävaivaisena on ollut koneeseen tosi tyytyväinen..

      nytkin keväällä tein 15 mottia puita kevyesti, kun en kirveellä pysty

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe