Vuodon määrä

joku vaan...

On tosi inhottavaa kun vuoto on niin runsasta ettei ole miellyttävää poistua kotoa, kun 15 minuutin välein pitää käydä vessassa.

Onko niin, että vuotoa tulee aina tietyn ajan, vai niin, että tietyn verran? (Tosi sekavaa, toivottavasti joku ymmärsi tuon kysymyksen.) Vuodon määrä on yksilöllistä, mutta mikä siihen vaikuttaa? Jos kesähelteellä ei juo tarpeeksi nestettä, voiko vuodon määrä olla vähäisempi? (En kyllä aio koittaa...)

Olen perheeni kanssa lähtemässä matkalla maanantaina, ja pitkä ajomatka (6 tuntia ainakin) on ihan tuskaa, jos tämä jatkuu! Huoh..

14

3300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuukautiset

      Kyllä se on niin, että kuukautiset kestävät 2-7 päivään ja vuodon määrä vaihtelee.

      Luulisin, että vuodon runsaus on kiinni perintötekijöistä. Minulla kuten äidillänikin on erittäin runsaat kuukautiset. Toisaalta sisareni pärjää pikkuhousunsuojalla! On se niin väärin!!!!

      Syömättömyys & juomattomuus ei ole ainakaan minulla vaikuttanut.

    • voi vaikuttaa

      kuukautisvuodon määrään eli tällöin on runsaat kuukautiset, käy terveydenhoitajalla tarkastamassa veriarvosi.
      Itselläni on runsaaseen vuotoon auttanut reipas liikunta, lenkkeily tai vastaava, kokeile sitä vaikka huomenna ennen maanantain ajomatkaa jos tykkäät liikkua.
      Luin tuota tekstiäsi, enkä ole ihan varma että ymmärsinkö oikein, mutta normaalisti kuukautisiin kuuluu 1-3 runsaamman vuodon päivää ja sitten vuoto vähenee, riippuu tietenkin kuukautisten kestosta, mutta jos puhutaan sellaisista, jotka kestävät n. 5 päivää. Ja tätä ei tietenkään pidä yleistää, kuukautisia on varmasti yhtä paljon erilaisia kuin on naisiakin, mutta nähdäkseni sinulla runsaimman vuodon aika on jo ohi maanantaina.

      • kiitos

        Kiitos teille kahdelle vastaajalle asialisista neuvoista! :)

        Minulla tosiaan voi hyvinkin olla puutetta raudasta, koska aina ei tule syötyä tarpeeksi vihanneksia... Eikös ainakin paprikasta saa rautaa? Söin jossain vaiheessa (olisikohan siitä noin 4 kk tai kauemmin) rautatabletteja, mutta niistä tuli päänsärkyä. Tai saattoihan se johtua jotain muustakin... Jos nyt popsisin yhden tabletin tai paprikan niin voisikohan se auttaa ollenkaan? :D Mun kysymykset on niiin tyhmiä, mutta ihanaa kun on ihmisiä jotka silti haluavat auttaa!


      • joku idiootti vaan...
        kiitos kirjoitti:

        Kiitos teille kahdelle vastaajalle asialisista neuvoista! :)

        Minulla tosiaan voi hyvinkin olla puutetta raudasta, koska aina ei tule syötyä tarpeeksi vihanneksia... Eikös ainakin paprikasta saa rautaa? Söin jossain vaiheessa (olisikohan siitä noin 4 kk tai kauemmin) rautatabletteja, mutta niistä tuli päänsärkyä. Tai saattoihan se johtua jotain muustakin... Jos nyt popsisin yhden tabletin tai paprikan niin voisikohan se auttaa ollenkaan? :D Mun kysymykset on niiin tyhmiä, mutta ihanaa kun on ihmisiä jotka silti haluavat auttaa!

        Meni vähän otsikko ja nimimerkki sekaisin...


    • saattavat auttaa

      jos vuoto on todella runsasta ja varsinkin jos menkat ovat kipeät. Ainakin omalla kohdallani vähensi vuodon määrää...

    • nenne

      Puhun omasta kokemuksestani.

      Mulla on ollu aina runsaat menkat. Menkat alkoivat, kun olin 11(nyt olen 16) eivätkä ole laantuneet yhtään. Kävimme ensimmäisenä vuonna lääkärissä joka sanoi ettei e-pillerit käy, koska olin liian nuori. Myöhemmin pyysin koululääkäriltä vuotoa niukentavaa lääkettä. Auttoi parri kuukautta, mutta sitten, kun olin syönnyt kuurin vuoto tuli yhtä runsaana, kuin ennenkin. Kaksi vuotta myöhemmin menin taas kysymään e-pillereitä ja sain kuukaudeksi. Mutta taas syötyäni tuon kuurin alkoivat runsaat vuodot.

      Kaikillä näin ollen ei siis käy e-pillerit ja mömmöt. Ihme kyllä olen näiden viiden vuoden aikana oppinut elämään noitten vuotojen kanssa. Vuodot eivät niinkään häiritse enää, mutta kivut ovat joskus aivan sietämättömät! Olen syönnyt äidin aivan tajuttoman vahvoja lääkkeitä, mutta eivät auta, kuin puoleksi tunniksi. Itken välillä itseni uneen. Kysyin lääkäriltä jos saisin kohdun poiston, mutta tämä sanoi, että olin liian nuori. Voi olla, mutta pitäiskö mun muka elää kolmekymppiseks ja tehdä pari pentuu, että pääsisin edes jonoon? Touhon edelliseen kysymykseen en tarvitse niitten vastausta, jotka eivät koe tai ole kokeneet tätä tunnetta.

      En tarvitse myötä tuntoa tai muutakaan heleitä sanoja. Kirjoitin tämän vain niille joilla elämä joskus tuntuu sietämättämältä runsaiden vuotojen kanssa ja kerron samalla, että ette ole yksin.

    • tyttö vain

      käytä vaikka yösidettä matkan ajan,minä käytän aina yösiteitä...itelläniki on runsaat :)

    • Tosi kyllästynyt

      Ensinnäkin mua ihmetytti tos edellä- runsaat kuukautiset johtuu anemiasta- asia on siis toisin päin, anemia johtuu runsaista kuukautisista. Mitkään rautatabletit ei kuukautisten määrään vaikuta, vaan ne parantaa anemian.
      Mulla itellä menkat kestää n. 15 päivää. Samoin oli muutama vuosi sitten. Mulle laitettiin hormoonikierukka, jolloin ne jäi kokonaan pois n. 3-4 vuodeksi, mutta kierukan vaikutus on ilmeisesti jo loppu.
      Nyt pitäis laittaa joko uus kierukka tai mennä kohdunpoistoon.En tiedä!
      Kysyin apteekistakin lääkettä, he sanoivat, että on ainoastaan jotain luontaistuotejuttuja, jotka todennäköisesti ei tehoa.
      Matkalle lähtijälle ohjeeksi: ekstra plus-tampooni ja lisäks hyvä side ja pikkuhousut, jotka pysyy paikallaan. On itellä varmempi olo.
      Hyvää matkaa!

    • DivaCup

      Jos on "liian" runsaat menkat, niin lääkäriin. Mutta moni jolla on runsaat menkat, ovat saaneet helpotusta kuukautiskupista. En minä ainakaan haluaisi jatkuvasti käyttää yösiteitä... ja näillä helteillä luulisi siteiden olevan HIOSTAVIA!

      • may

        Runsaat vuodotkin on käsite sinänsä, jollekin jo viisi päivää on täyttä tuskaa, mutta entä sitten kun ne kestää 10 päivää tai 20 päivää (on nimittäin omaa kokemusta) Minun kohdallani vuodot jatkuivat ja jatkuivat keltarauhashormonin puutteen vuoksi, käynti gynellä ja kaikkien tutkimusten jälkeen e-pillerit (hormonit) autoivat eli veivät kivun pois ja ja vähensivät vuotoa TODELLA paljon, vaikka nytkin kestää 4-5 päivää on se vähän kun ajattelee että pahimmillaan ne kesti 26 päivää. En tarkoita että 20 päivää runsasta vuotoa, mutta kymmenen saattoi ollakin ja vessassa oli melkein asuttava, Yösiteet on hyvä keksintö ja ne auttaa runsaasta vuodostakin kärsivää pidemmän aikaa - niin ja voihan tuo paljon puhuttu kuukautiskuppikin olla oiva apu, itse kyllä pidättäydyn siteissä =)


      • minunkin puolesta...
        may kirjoitti:

        Runsaat vuodotkin on käsite sinänsä, jollekin jo viisi päivää on täyttä tuskaa, mutta entä sitten kun ne kestää 10 päivää tai 20 päivää (on nimittäin omaa kokemusta) Minun kohdallani vuodot jatkuivat ja jatkuivat keltarauhashormonin puutteen vuoksi, käynti gynellä ja kaikkien tutkimusten jälkeen e-pillerit (hormonit) autoivat eli veivät kivun pois ja ja vähensivät vuotoa TODELLA paljon, vaikka nytkin kestää 4-5 päivää on se vähän kun ajattelee että pahimmillaan ne kesti 26 päivää. En tarkoita että 20 päivää runsasta vuotoa, mutta kymmenen saattoi ollakin ja vessassa oli melkein asuttava, Yösiteet on hyvä keksintö ja ne auttaa runsaasta vuodostakin kärsivää pidemmän aikaa - niin ja voihan tuo paljon puhuttu kuukautiskuppikin olla oiva apu, itse kyllä pidättäydyn siteissä =)

        Itsekkin olen tätä seikkaa miettinyt, että vaikuttaako ns. päivät vai vuodon määrä... Eli jos limakalvot ovat paksut niin kestävätkö kuukautisetkin silloin kauemmin? Vai voiko liikunnalla saada kuukautiset lyhyemmiksi, jos veri tulee nopeasti pois.. Ja loppuvatko kuukautiset ns. seinään vai hiljalleen?


      • hyi

        kuukautiskuppi!!!Kyllähän siteet tai tambonit on ihan ok.Jos runsas vuoto hormoonikierukka auttaa.


    • määrä

      Minulla vaihtelee vuodon määrä paljon myös kuukautisista toisiin. Yleensä silloin tulee vähiten, jos kuukautiset alkavat iltapäivällä, sillä tällöin normaalisti runsain vuotojakso osuu yöhön ja yöllä ei minulta tule paljon mitään. Jos on muutaman päivän normaalia pitempi väli, niin silloin taas usein vuodan tavallista enemmän. Jne.

    • Anonyymi

      Voisko joku kertoo et vaikuttaako menkka veren määrä sen ohi menoon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe