https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011678052.html
– Huono puoli, jonka huomaa vasta vanhempana on se, että olet käyttänyt bisneksen tekoon koko elämäsi. Mitä sillä rahalla tekee, kun olet vanha ukko? Luuletko, että olen yhtään onnellisempi, onko tililläni 10 milj. tai 20 milj.? Milli tai pari voivat vielä olla sellaisia summia, että ne parantavat elämänlaatua. Jos tilillä on 20 milj., niin mitä ne enää lämmittävät? Itse elämä on kuitenkin kertakäyttöinen, Häll muistuttaa.
– Onnellisuus tulee siitä, että on asunto, kesämökki ja auto velattomina. Jos on varaa matkustaa, niin siihenkin kyllästyy ennen pitkään. Kun perustarpeet saa tyydytetyksi, niin mistä sitä onnellisuutta enää rahalla otat?
– Minun oli pakko ruveta tekemään jotain. Oli yksinkertaisesti liian tylsää. Jos ei ole muuta tekemistä kuin maata sohvalla lukemassa romaania ja lehtiä, niin silloin pitää ruveta tekemään jotain.
– Kaikkien ei kannata lähteä yrittäjiksi. Olen nähnyt paljon ihmisiä, joille yrittäjyys ei sovi. Yrittäjän pitää olla sellainen, että se pärjää kilpailijoita, verottajaa, pankkeja, työntekijöitä ja alihankkijoita vastaan, kun kaikki haluavat osuutensa kakusta.
Hän painottaa, että jälkikasvun on opittava käyttämään rahaa viisaasti.
– Jos ajattelet lapsenlapsia, eivät ne sitä osaa käyttää. Täytyy tehdä niin, että antaa jotain sijoituksia, joiden kanssa opettelee pikkuhiljaa..."
Kiitos tästä artikkelista
2
167
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ja tästä:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011713407.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox
"Masennusta pidetään yhtenä aikamme suurimmista terveysongelmista. Sadat tuhannet suomalaiset syövät masennuslääkkeitä. Moni tunnistaa itsessään masennuksen oireita, oli diagnoosia tai ei.
Kahdella masentuneella ei välttämättä ole yhtään samaa oiretta. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan nimike kattaa lukuisia erilaisia mielentiloja. Kyseessä on siis laajalle ulottuva epämääräinen ilmiö. Juuri sellainen, jota voi pohtia kriittisesti.
Yhteiskuntatieteen tri Jaakko Vuori kirjoittaa nykyajalle luonteenomaisesta uuden keskiluokan masennuksesta. Vielä 100 vuotta sitten liiallinen pyrkimys normaaliuteen teki ihmisistä sairaita. Oli lista kieltoja, joita piti totella.
Nykymasentunut ei tunne syyllisyyttä rajojen rikkomisesta, vaan mahdollisuuksiensa laiminlyömisestä. Riittämättömyys on ongelma. ”Syynä on se, ettei kykene koettelemaan rajojaan...”, Vuori muotoilee.
Ongelman syy on vaatimus positiivisuudesta. Nuorten aikuisten uudenlainen keskiluokka ajautuu melankoliaan kokiessaan omaehtoisuuden ja aloitteellisuuden puutetta.
Ajallemme ominainen tapa selittää masennuksen tapaisia tiloja on luokitella ne aivotoiminnan häiriöiksi. Ransk. sosiologi Alain Ehrenbergin mukaan kognitiivinen neurotiede on yksi aikamme individualismin suuria kertomuksia. Neurotiede piirtää kuvan ihmisyksilöstä, jossa on piilevää potentiaalia. Koska aivomme ovat plastiset, rajamme yksilöinä ovat tuntemattomat. Tästä näkökulmasta katsottuna masentunut ihminen kärsii muovautuvuusvajeesta.
Itsetoteutuksen ideaali on, että kaikki on loputonta mahdollisuutta. Jokaisen on löydettävä oma juttunsa ja tavoiteltava unelmiaan.
Vuori huomauttaa, ettei taide ole enää vastavoima tällaisen taloudellisen tuotannon logiikalle.
Positiivisuuden vaatimus on kuvitelma, jota ilman olisi mahdollista elää. Aivan kuten aiempi "normaaliuden" vaatimuskin oli."
En ole valkoinen
En ole suomalainen
Olen tehnyt uuden kansan, tosin vasta paperille.
Olen valtiota ja presidenttiä korkeampi.
Sillä kansa on valtion perusta, joka presidentin perusta.
Ja Jeesus ja moniko pyhä minua korkeampi, sillä hän on kuninkaiden kuningas. - Anonyymi00002
Ja tästä: (juttu vanhusten oikeuksista ja sitomisesta)
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011753042.html
Mielipiteissä:
"Kun olin vauva, minulla ei ollut itsemääräämisoikeutta, ja niinpä olin pussissa ulkona, tiukasti vaunujen ”kannen” alla.
Kun olin taapero, minulle laitettiin talutusvaljaat päälle. Kokeilin itsemääräämisoikeutta, mutta se ei toiminut.
Päiväkoti-ikäisenä minulta jo kysyttiin joissakin tilanteissa, mitä haluan, esim. otanko vähän vai paljon ruokaa. Se oli hyvä, sillä siellä oli usein pahaa ruokaa.
Koulussa oltiin hiljaa ja opittiin. Joku kokeili itsemääräämisoikeutta, huonoin seurauksin.
Aikuisena ei itsemääräämisoikeutta oikeastaan edes huomannut, elämä meni sääntöjen ja ohjeitten mukaisesti. Naimisiin ei olisi ollut pakko mennä. Mutta jos lapsi oli tulossa, niin siitä olisi pitänyt maksaa, jotta itsemääräämisoikeudella olisin saanut elää vapaalla jalalla.
Vain rikolliset ja mielisairaat kuuluivat ryhmään, johon voi puuttua fyysisesti, lääkitä ja sulkea laitoksiin.
Mutta nyt vanhana saan määrätä lähes rajattomasti. Voin kieltäytyä kaikesta hoidosta, minua ei saa viedä edes lääkäriin, vaikka hampaat tippuisivat suusta, alapää vuotaisi kuin seula, ja mieleni tekisi syödä vain karkkia ja juoda olutta eikä minulla olisi tajua, olenko maassa vai kuussa.
Saan myös kieltäytyä siivoamisesta, vaatteiden pesusta, laskujen maksamisesta ja linnoittautua kotiini roskavuorien keskelle niin pitkäksi aikaa, kunnes naapurit valittavat. Ja valitusten jälkeen psykologit tukisivat minua ymmärtämällä halujani.
Voin määrätä niin pitkään, että melkein kuolen, siihen se loppuu. Joku pumppaa minuun henkeä, jotta minut ehkä viedään kuntoutusjaksolle, jotta pääsen kotiin jatkamaan omaa elämääni. Ei sen puoleen, eihän niitä hoivapaikkoja ole kuin itsestään kuoleville.
Yksi asia itsemääräämisoikeudesta puuttuu: eutanasia. Sen estää viranomaisten määräämisoikeus."
Yleinen kysymys: millä perusteella ihminen on elämään pakotettu? Jos tyyppi pahasti dementoitunut, eikä tajua mistään mitään, mikä pakottaa pitämään hänet elossa? Ruuan riittävyys ja ympäröivien olosuhteiden vakaus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1266400Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3766195Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie716183Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443992Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1482415Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42355Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1311456- 131299
- 1871128
- 64960