https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011678052.html
– Huono puoli, jonka huomaa vasta vanhempana on se, että olet käyttänyt bisneksen tekoon koko elämäsi. Mitä sillä rahalla tekee, kun olet vanha ukko? Luuletko, että olen yhtään onnellisempi, onko tililläni 10 milj. tai 20 milj.? Milli tai pari voivat vielä olla sellaisia summia, että ne parantavat elämänlaatua. Jos tilillä on 20 milj., niin mitä ne enää lämmittävät? Itse elämä on kuitenkin kertakäyttöinen, Häll muistuttaa.
– Onnellisuus tulee siitä, että on asunto, kesämökki ja auto velattomina. Jos on varaa matkustaa, niin siihenkin kyllästyy ennen pitkään. Kun perustarpeet saa tyydytetyksi, niin mistä sitä onnellisuutta enää rahalla otat?
– Minun oli pakko ruveta tekemään jotain. Oli yksinkertaisesti liian tylsää. Jos ei ole muuta tekemistä kuin maata sohvalla lukemassa romaania ja lehtiä, niin silloin pitää ruveta tekemään jotain.
– Kaikkien ei kannata lähteä yrittäjiksi. Olen nähnyt paljon ihmisiä, joille yrittäjyys ei sovi. Yrittäjän pitää olla sellainen, että se pärjää kilpailijoita, verottajaa, pankkeja, työntekijöitä ja alihankkijoita vastaan, kun kaikki haluavat osuutensa kakusta.
Hän painottaa, että jälkikasvun on opittava käyttämään rahaa viisaasti.
– Jos ajattelet lapsenlapsia, eivät ne sitä osaa käyttää. Täytyy tehdä niin, että antaa jotain sijoituksia, joiden kanssa opettelee pikkuhiljaa..."
Kiitos tästä artikkelista
1
69
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ja tästä:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011713407.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox
"Masennusta pidetään yhtenä aikamme suurimmista terveysongelmista. Sadat tuhannet suomalaiset syövät masennuslääkkeitä. Moni tunnistaa itsessään masennuksen oireita, oli diagnoosia tai ei.
Kahdella masentuneella ei välttämättä ole yhtään samaa oiretta. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan nimike kattaa lukuisia erilaisia mielentiloja. Kyseessä on siis laajalle ulottuva epämääräinen ilmiö. Juuri sellainen, jota voi pohtia kriittisesti.
Yhteiskuntatieteen tri Jaakko Vuori kirjoittaa nykyajalle luonteenomaisesta uuden keskiluokan masennuksesta. Vielä 100 vuotta sitten liiallinen pyrkimys normaaliuteen teki ihmisistä sairaita. Oli lista kieltoja, joita piti totella.
Nykymasentunut ei tunne syyllisyyttä rajojen rikkomisesta, vaan mahdollisuuksiensa laiminlyömisestä. Riittämättömyys on ongelma. ”Syynä on se, ettei kykene koettelemaan rajojaan...”, Vuori muotoilee.
Ongelman syy on vaatimus positiivisuudesta. Nuorten aikuisten uudenlainen keskiluokka ajautuu melankoliaan kokiessaan omaehtoisuuden ja aloitteellisuuden puutetta.
Ajallemme ominainen tapa selittää masennuksen tapaisia tiloja on luokitella ne aivotoiminnan häiriöiksi. Ransk. sosiologi Alain Ehrenbergin mukaan kognitiivinen neurotiede on yksi aikamme individualismin suuria kertomuksia. Neurotiede piirtää kuvan ihmisyksilöstä, jossa on piilevää potentiaalia. Koska aivomme ovat plastiset, rajamme yksilöinä ovat tuntemattomat. Tästä näkökulmasta katsottuna masentunut ihminen kärsii muovautuvuusvajeesta.
Itsetoteutuksen ideaali on, että kaikki on loputonta mahdollisuutta. Jokaisen on löydettävä oma juttunsa ja tavoiteltava unelmiaan.
Vuori huomauttaa, ettei taide ole enää vastavoima tällaisen taloudellisen tuotannon logiikalle.
Positiivisuuden vaatimus on kuvitelma, jota ilman olisi mahdollista elää. Aivan kuten aiempi "normaaliuden" vaatimuskin oli."
En ole valkoinen
En ole suomalainen
Olen tehnyt uuden kansan, tosin vasta paperille.
Olen valtiota ja presidenttiä korkeampi.
Sillä kansa on valtion perusta, joka presidentin perusta.
Ja Jeesus ja moniko pyhä minua korkeampi, sillä hän on kuninkaiden kuningas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1257307Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden5135470Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1513375Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2162671Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512372Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681308Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431292En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771272Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111179- 1111153