Mitä romaniperimä takaa ja merkitsee?

Anonyymi-ap

Olen niin sanottu ”puolikas” - isäni kautta kaaleita, äitini kautta valkolaisia. Olen aina elänyt kaajeen elämässä; isäni ei millään tavoin halunnut korostaa tai edes julkituoda mustalaisperimäänsä. Hän eli kuten keskiverto kaajo: teki työtä koko elämänsä saman työnantajan palveluksessa, jäi siitä eläkkeelle lakimääräisenä vuotena ja eläkeläisenä eli kuolemaansa asti hyvin säädyllistä ja rauhallista elämää.
No mikä tässä sitten mättää?
Se, että vaikka en koskaan ole elänyt kaaleen elämää, on minulla ollut veto ja mielenkiinto siihen. Olen pikkulikasta asti pyrkinyt tekemisiin kaaleitten kanssa - hyvin tietäen, että he nimittävät minua ”suoleksi” ja ”sekarotuiseksi” ja ties miksi. Syytä olen aina ihmetellyt; eihän ole oma vikani, että olen syntynyt sekarotuisena - enkä hyväksy muutenkaan tällaista rasistista leimaamista.
Miten kaaleet tuomitsevat valtaväestön harjoittaman leimaamisen ja rasismin, kun he itse syyllistyvät aivan vastaavaan, peräti sellaisten kohdalla, jotka kuuluvat - edes osittain - heidän omaan perimäänsä?
Eikä syrjintä kohdistunut edes syntyperään haukkumisen ja pilkkaamisen muodossa, vaan myös varastamisen ja huijauksen muodossa.

En ihmettele, ettei isäni halunnut antaa lapsilleen esimerkkiä romaniyhteisöön kuulumisesta. En koskaan puhunut hänen kanssaan asiasta, mutta lyön vaikka vetoa, että hänen kokemuksensa olivat samankaltaiset, kuin omani, ja siksi hän ei voinut omille lapsilleen suositella romaniyhteisöön leimautumista.

7

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jatkan sen verran vielä: tämä on minulle hyvin vakava asia, siis identiteettikysymys, ja otan vastaan kaikki tosimielellä lähetetyt viestit ja kommentit.
      Sitävastoin toivon, että nämä valtaväestöön kuuluvat rivoine ja epäasiallisine kommentteineen eivät tule mukaan tähän keskusteluun. Olen kauan aikaa ihmetellyt, miksei ylläpito bannaa näitä loukkaavia kommentaattoreita palstalta.

• Anonyymi00002

Juurihan itse kuvailit, miten romaniyhteisö suhtautuu rasistisesti romanin ja valkolaisen jälkikasvuun.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Juurihan itse kuvailit, miten romaniyhteisö suhtautuu rasistisesti romanin ja valkolaisen jälkikasvuun.

Niin kuvailin; mutta tarkoitin sitä, että romaniyhteisö suhtautuu tällä tavoin ns. “sekarotuisiin” niistä syistä, jotka kyseisten henkilöiden kohdalla kieltävät tietämyksen siitä, mitkä tavat ja perinteet kuuluvat ns. ”häpeäsääntöihin”. Esim. miksi nuorten ei sovi vanhempien paikalla ollessa käydä WC:ssä tai suihkussa; miksi nuorten ei sovi laittaa pyykkejään kuivamaan siten, että vanhemmat voivat ne nähdä….
        Itse tiedän nämä tavat, ja pidän joitakin niistä todella älyttöminä. Esim että nuoret eivät voi käydä WC:ssä vanhempien läsnäollessa. Jokainen tietää, mutä kidutusta on pidättäminen loputtomiin… ja sitä paitsi tämä aiheuttaa virtsarakon tulehduksia.

• Anonyymi00005

Mulla on ihan sama juttu, sekarotuisena elän valkolaisten yhteiskunnassa, kuten kuuluukin.
      Eli käyn töissä, en rötöstele enkä tee melua itsestäni. En silti myöskään häpeä sukutaustojani, ne nyt vain on siinä missä esimerkiksi hiukset päässä tai jotain.
      Silti minulla ei taas ole mitään ongelmia ollut missään vaiheessa romanien kanssa, vaikka en nyt ole heidän kanssaan paljoakaan tekemisissä. Sekin, mitä olen ja olen ollut, niin ovat ana olleet todella asiallisia ja mukavia minulle.
      Mitä ei voi valtaväestöstä sanoa, päin vastoin, ovat suoraan sanoen täysiä kusipäitä. Vaikka elän kuten he, tai oikeastaan fiksumminkin jopa joiltain osin.
      En ole ryssinyt edes ulosottovelkaa itselleni, kuten yllättävänkin moni valkolainen on ainakin näistä tuntemistani tehneet.
      No, näillä eväillä mennään.
      Vähän vaan metka juttu, kun periaatteessa on vähän kumpaakin mutta ei silti kuulu kumpaankaan.
      En tosin perusluonteeltanikaan välitä hirveästi mistään väkijoukoista tai sosiaalisesta hälinästä, parhaiten viihdyn omissa oloissani tai pienessä porukassa. Mutta kun olen seurannut kaikkea sivusta ja saanut niskaani vähän kaikenlaista paskaa tässä vuosien varrella, niin ei ehkä kiinnosta ihmiset senkään vertaa...
      Tai katson ainakin niin helvetin tarkasti, mikä ihminen on, ennen kuin alan väleihin. Jos alan.

• Anonyymi00006

Sanoit hyvin: ”kun periaatteessa on vähän kumpaakin, mutta ei silti kuulu kumpaankaan”. Näin se on: en itsekään sopeudu valkolaisten maailmaan ja ajattelutapaan, ja kaaleitten pariin ei hyväksytä - ja näen siellä tapoja ja perinteitä, jotka mielestäni joutaisivat roskikseen. Esim. juuri nämä mainitsemani turhanpäiväiset häpeäsäännöt.
        On selvää, että vanhempien ihmisten läsnäollessa ei kiroilla eikä puhuta intiimeistä asioista, mutta että täysin luonnollisia asioita, esim WC:ssä käyntiä ei saa tehdä. Se on ihan naurettavaa. Ei ole pakko tehdä siitä julkista ohjelmanumeroa, kuten jotkut valkolaiset: ”HEEII, mun pitää mennä vessaan!! Missä täällä on vessa??” Täysin kuonnollisen asian voi suorittaa huomaamattomasti ja hienotunteisesti.
        Samoin suihkussa käymisen ja pyykkien kuivatuksen. Kyllä vanhatkin ymmärtävät sen, että nuorten tulee peseytyä ja pestä vaatteensa; mitä hävettävää on nuorten ihmisten vaatteissa?

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Sanoit hyvin: ”kun periaatteessa on vähän kumpaakin, mutta ei silti kuulu kumpaankaan”. Näin se on: en itsekään sopeudu valkolaisten maailmaan ja ajattelutapaan, ja kaaleitten pariin ei hyväksytä - ja näen siellä tapoja ja perinteitä, jotka mielestäni joutaisivat roskikseen. Esim. juuri nämä mainitsemani turhanpäiväiset häpeäsäännöt.
        On selvää, että vanhempien ihmisten läsnäollessa ei kiroilla eikä puhuta intiimeistä asioista, mutta että täysin luonnollisia asioita, esim WC:ssä käyntiä ei saa tehdä. Se on ihan naurettavaa. Ei ole pakko tehdä siitä julkista ohjelmanumeroa, kuten jotkut valkolaiset: ”HEEII, mun pitää mennä vessaan!! Missä täällä on vessa??” Täysin kuonnollisen asian voi suorittaa huomaamattomasti ja hienotunteisesti.
        Samoin suihkussa käymisen ja pyykkien kuivatuksen. Kyllä vanhatkin ymmärtävät sen, että nuorten tulee peseytyä ja pestä vaatteensa; mitä hävettävää on nuorten ihmisten vaatteissa?

Niinpä. Vaikka ei mua hyväksytä kyllä valkolaisten maailmaan aidosti ainakaan. Koko ajan se mustalaisviha ja asenteet, ennakkoasenteet varsinkin, kytevät siellä taustalla. Toinen ryhmä on nämä ns suvaitsevat, wannabe-suvakit, kuten itse heitä kutsun. Tekevät numeroa, kuinka hyvin he suvaitsevat kaikkia, jopa romaneita... Vähän luokkaa just joo....
        Mulla ei ole ollut kyllä ongelmia romaneiden kandsa, vaikka ei nyt kai mitään ylintä ystävyyttäkään kenenkään kanssa. Ne, jouden kanssa olen tai olen ainakin ollut tekemisissä, vaikuttivat olevan ihan ok. Eli ainakin peittivöt hyvin inhonsa sekarotuista kohtaan, jos sellaista oli...
        Mutta ymmärrän hyvin tuonkin, mitä kirjoitit mustalaisten tavoista ja perinteistä. Osa on kyllä niin toisaikaista, ettei tosikaan.. juuri tuokin, että omadta hygieniasta huolehtiminenkin pitäisi tehdä salassa tm, tai on muuten jotenkin melkeinpä saastaista. Toki eipä nyt kai valkolaistenkaan huushollissa nyt pompita perse paljaana tisulit levällään kaikkien nähden suihkun jälkeen..? Eli vähän hillintää siinäkin asiassa.
        Ja vessaan voi mennä tosiaan mekkaloimatta mitään lähdenpä tästä pas**lle-ilmoitusta..
        Sinne mennään silloinnkun sinne on asiaa, voi sanoa korkeintaan, että piipahdan veskissä tm, jos täytyy.
        Mutta on lulla jotain tarttunut kai veren perintönä, vaikka en olekaan edes lapsuudessa saanut mitään romanien tapakasvatusta.
        En mäkään pidä esim siitä, että intiimiasioita puhutaan ihan kuin jotain maitokaupassa asiointia. Kuten esim jotkut (valkolais)naiset työkaverit voivat jutella kuukautisistaankin hyvinkin avoimesti, jos joskus ollaan samalla työpisteellä. Jotenkin vain... Ei kiitos, todellakin ei. Ehkä parisuhteessa kumppanin kanssa tai hyvän ystävän kanssa kaksistaan, mutra ei todellakaan noin. Yhteinen työkään ei tarkoita, että yksityiset asiat olisivat yhteisiä.
        Mutta tuo on ainakin oman elämänkokemukseni pohjalta totta, olet kumpaakin kuulumatta kuitenkaan kumpaankaan/mihinkään. Sinänsä sääli, vaikka on omalla pudolla tavallaan myöskin jonkinlainen voimavara. Tarkoitan siis, että ehkä sekarotuisella on sitten suurempi pelivara päättää ja valita, missä on ja mihin menee.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ja tuo, mitä olen omadta elämästä huomannut valkolaisten taholta on se, että aina valitetaan että mustalaiselle ei työnteko kelpaa eikä koulutus kiinnosta. Ja kun itse olen nyt ainakin kohtuullisen hyvän peruskoulutuksen, niin sivistävän kuin ammatillisenkin koulutuksen saanut(lukio&ammatillinen peruskoulutus), niin sitä ihmetellään kuin masilman suurinta mysteeriä. Kuin mustalainen voi olla tolkanen, että töissä käy vetokortin kanssa ja on ihan koulujakin käynyt..??..😳😳😳😳 ihan että kyllä on masiöman kirjat sekaisin. Joskus tehnyt mieli sanoa ihan suoraan ja veemäisestikin takaisin, mutta olen antanut olla.
        Ja muutakin kaikkea.. "helvetin hyvä tyyppi" mutta sitten kuitenkin kaivetaan sukutaustoja tapetille ajoittain...
        Yksi, mikä pisti ihmetyttämään ja vähän muutakin, oli edellisellä paikkakunnalla asuessani, missä vartuinkin kakarasta täysi-ikäiseksi.
        Seurustelin jonkun aikaa ennen poismuuttoani erään paikallisen naisen kanssa, mistä nyt nähtiin "hieman" vaivaa. Johtuen kait 10v ikäerostammekin, mä olin vielä suhteen nuorempi osapuoli, 22v kloppi 32v pimun kanssa. Niin häneltä oli mm käyty kysymässä, että oletko tietoinen/tiedätkö, että sun miesystäväsi on mustalainen??? Ihan tällaisetkin, jotka olen tuntenut lapsesta lähtien ja jotka ovat olleet niin suvaitsevaisia ja mitä nyt onkaan.. tuo on aika rasittava piirre valkolaisissa ja yksi syy, minkä vuoksi en oikein pidä valkolaisista(kaan( tai en ainakaan koe mitään erityisempää halua enkä tarvetta alkaa läheiseksi heidänkään kanssa. Tosin ihminen, joka on mukava fiksu ja asiallinen, on tervetullut mun elämääni. Jos hän on sitä aidosti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      116
      7133
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      494
      5271
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      146
      3240
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      215
      2621
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      38
      2307
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1272
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1232
    8. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1168
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1159
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1133
    Aihe