Yli 1,2 miljoonan suomalaisen painoindeksi ylittää 30, mikä aiheuttaa merkittäviä terveysongelmia ja kustannuksia terveydenhuollolle. Lihavuuden syynä on epäterveellisen ruuan yleistyminen ja ylensyöminen.
Suomalaisten lihominen jatkuu: jo vuonna 2022 Suomi oli Euroopan kolmanneksi lihavin maa
27
218
Vastaukset
- Anonyymi00001
Niimpä ja sitten ostetaan laihdutuslääkkeitä kun kuvitellaan, että ne ovat jotain ihmepillereitä; syömisestä ei haluta luopua
On jotenkin nurinkurista, että täällä on ongelmana liikalihavuus ja puolet maailmasta, hieman liitoiteltuna, kärsii nälästä tai ei saa tarpeeksi tai oikeanlaista ravintoa - Anonyymi00002
Rypsiöljy tehoaa siten kuten ne tarkoittivat. Roska ruoka ja juomat.
Tyhmät ei tajua että kaikki ruoka jutut on pahoja. Hyvä ruuat käännetty huonoksi koska haluavat sairaita ja kuolleita,vajakkeja..
Vain hullu voi pitää margariinia parempana kuin voita. Menkää itseenne jo typerykset. Laiskoja jotka ei välitä muusta kuin itsensä tuhoamisesta! - Anonyymi00003
Nuoret on tyhmiä ja läskipreseitä aina kaupassa syömässä jotain purkkia
Kauheaa katsella niiden ihroja - Anonyymi00004
No ei sentään kaikki oli läsper tä. Tunnen monta jotka elävät terveesi ja ovat normaalipainoisia. Mutta totta on että kun olen sakissa jossa on 15 ihmistä, 3 normaalipainoisia ja muut yli.
- Anonyymi00006
Mitä sitten. Jokainen aloittakoon itsestään. Meidän ikäiset ilmeisesti kauniita ja hoikkia.
- Anonyymi00008
Ihan sitä sitten vain, että tämä on yhtä iso ongelma kuin alkoholismi eli aiheuttaa valtavasti yhteiskunnalle kustannuksia
- Anonyymi00010
Varsinkin suomalaisnaiset ja -tytöt kunnostautuvat tällä saralla.
- Anonyymi00011
Venäjällä ei ole lihavia ihmisiä. Eikä itä Euroopassa,ei Japanissa.. Maaseudun iäkkäämmät mummot saattaa olla ja hehän ovat kokeneet puutetta.
Amishit ovat hoikkia. Eivät rokita kanssaan joten heillä ei ole lkroonisia lapsuuden sairauksia kuten meillä.
- Anonyymi00012
Oxempam laihdutus lääke lamannuttaa suolen.
EI kannata käyttää.- Anonyymi00013
Kaikki laihdutuslääkkeet sotkevat kehon normaalin toiminnan.
- Anonyymi00025
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kaikki laihdutuslääkkeet sotkevat kehon normaalin toiminnan.
Vaarallista touhua pitkän päälle.
- Anonyymi00014
Meillä ei ole koskaan syöty epäterveellistä ruokaa ja aina on ylipaino pikku ongelmana.
Meillä syy on liika aktiivisuus ja liian pitkät ruokailuvälit. Siitä seuraa liian suuret annokset.
Suurista annoksista seuraa että vatsalaukku on suuri ja se syödään täyteen vaikka olisi muutama viikko jolloin pelkkiä sisähommia koneella.
Jo kymmeniä vuosia on syöty kapeasta posliini kulhosta jossa näkee ruoan määrän. - Anonyymi00015
Epäterveellinen ruoka ja ylensyöminen! Miksi? Tietoa kuitenkin on!
Välinpitämättömyys, laiskuus, hetkessä eläminen.
Ei ole tarvetta, saati sitten pakkoa suunnitella elämäänsä eteen päin.
Kun porukka hiljalleen lihoo niin ollaan alitajuisesti mukana.
Fyysinen työ on harvinaista ja omaehtoinen ponnistelu vaatisi pitempijännitteisyyttä niin ollaan kuten mukavalta tuntuu.
Pelkällä vapaaehtoisella liikunnalla kulutuksen nostaminen laihduttavalle tasolle on tiukassa. Suurempi merkitys on sillä kun henkilö todella panostaa kuntoiluun niin osana sitä on ravinnon suunnittelu.
Omalla kohdallani vaikutus oli päinvastainen. Tiukka, päivittäinen, pari tuntia kestänyt aerobisen alueen ylärajan tntumassa tapahtunut hiihtäminen aiheutti lopun valvonta-ajan lyhyet syömisvälit. Normaalit ateriat ja niiden väleissä jääkaappisyömiset.
Tärkeintä on se mikä nyt on mukavaa, kivaa ja maistuu hyvältä suussa. Laulun sanoin:Ei ajatella huomispäivää jne.- Anonyymi00017
Syön terveellisesti ja riittävästi. En ole koskaan joutunut laihduttamaan.
- Anonyymi00019
Vanhuksien ei tarvitse ajatella huomispäivää, koskaan kun ei tiedä tuleeko se vielä.
- Anonyymi00024
Hengentuotteesi on masentavan totta.
Poimin siitä yhden, minulle tutun lauseen. Suurempi merkitys on sillä kun henkilö todella panostaa kuntoiluun niin osana sitä on ravinnon suunnittelu.
Omalla kohdallani lauantai on viikon ainoa velttoilupäivä.
Käyn vuosittain kehon koostumusanalyysissä. Lihaskato on -43 syntyneen ukon harmi mutta onneksi rasva% ei ole noussut, eikä myöskään viskeraali. Näivetyn tasaisesti.
Ilman varsinaista opastamista tuo periaate on siirtynyt sukupolvelta toiselle.
Minulta pojallemme ja hän soveltaa samaa alitajuisesti myös omiin lapsiinsa.
- Anonyymi00016
Hyvää uutta vuotta, laihoille ja lihaville, ja kaikille siltä väliltä!
Älkääkä murehtiko ens vuonna niin paljoa, hei! - Anonyymi00018
Tuo on vain yksi totuus, jota jatkuvasti jankutetaan. Minä olen ylipainoinen, painoindeksi siis yli 30, eikä minulla ole minkäänlaista tarvetta lääkityksiin, ei ole verenpainetta, ei kolesteroli tai sokerit korkealla. Lopetin tupakanpolton lähes 20 vuotta sitten ja siitä alkoi paino hiljalleen nousta. En ole yrittänyt laihduttaa, minua ei ylipaino haittaa, ilmeisesti minulla on hyvät geenit tai tuo jankutus on turhaa puppua, ja onkin ainakin osaksi. Minusta on ikävää miten meitä vanhoja ihmisiä pelotellaan kaikella mahdollisella, kohta ei saa syödä enää mitään, kaikki on epäterveellistä, onhan siinä toki se hyvä puoli, että on perusteltua syöttää hoivakodeissa vanhuksille vain velliä, ei tule kalliiksi.
- Anonyymi00020
Ja minulla on huono kolesteroli koholla, ei mikään muu arvo, vaikka painoindeksi on 23,6 ja elän terveellisesti. Tosin se ei mitenkään vaivaa jos en tietäisi. Olen elämäni kunnossa, vahva, terve ja elämääni tyytyväinen.
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ja minulla on huono kolesteroli koholla, ei mikään muu arvo, vaikka painoindeksi on 23,6 ja elän terveellisesti. Tosin se ei mitenkään vaivaa jos en tietäisi. Olen elämäni kunnossa, vahva, terve ja elämääni tyytyväinen.
Onko sinulla suvussa hyperkolesterolemiaa eli kolesterolit koholla? Jos kolesterolit koholla tällöin puhutaan familiaarisesta hyperkolestesterolemiasta.
Älä laihduta, seniori!
Ravitsemustaso vaikuttaa oleellisesti ikäihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja kotona selviytymiseen. Laihtuminen, lihaskato ja vajaaravitsemus ovat ikääntyneillä ylipainoa huomattavasti yleisempiä ongelmia. Vanhuksen pieni ylipaino ei ole vaarallista – päinvastoin.
https://sydan.fi/artikkeli/ala-laihduta-seniori/
Tuossa linkissä enemmän tietoa aiheesta.
- Anonyymi00021
muutaman 3-4 neljän vuoden dieetti että vain kraanavettä ainoana ravintona.
siloin laihtuu - Anonyymi00022
mikä niin kerrassaan huvittavaakin EU:n korrupioituneiden valtioiden tilastossa Suomi alentunut jo Kongon tasolle hallituksemme ansioita.
Tuttavapiirissäni on parikin jotka käyttävät Ozempiciä. Toinen saa sen korvattavana toinen ei. Kumpikaan ei yhdistä lääkkeeseen ruokavaliota vaan päin vastoin syödään herkkuja päivittäin ja epäterveellisiä ruokia, tunnesyömistä ja hetkessä elämistä tosiaankin. Ahmimista. Ja tietenkin kaikki epämiellyttävät oireet johtuvat Ozempicista, ei ylensyönnistä. Paino ei putoa mutta siitä viis kun onhan laihdutuksen eteeen tehty jotain kun lääkitys käytössä.
Toisillehan jotka sitoutuvat elämäntapamuutoksiin laihdutuslääke auttaa varmaan hyvin.- Anonyymi00023
Ihmiset on aika hulluja, se on todettava, siis jotkut.
Anonyymi00023 kirjoitti:
Ihmiset on aika hulluja, se on todettava, siis jotkut.
Kyse lienee elämänhallinnasta. Ei kyetä itsehillintään/hallintaan koska se koetaan epämiellyttävänä.
En itsekään ole mikään luuviulu en sillä kirjoita mutta suunta on oikeaan päin ilman laihdutuslääkkeitä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain36812359Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2565403Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom2153937Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö2002635Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov151992Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi191834Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?
Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina167900Martina Aitolehti
Instagramissa pomppas esille Martinan kumipallot. Ihan säikähin. Ja tää on Martina-ketju!271852No kolahtaako kukaan
Samalla tavalla kuin mä? Harmi kun et uskaltanut kohdata. Ehkä me löydetään jotkut muut jotka voi olla konkreettisempiak74772Rippituoli
Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa59736