Uusi vuosi aloitetaan Vuokilan vaikeudeltaan 2½ arvioidun ristikon kanssa, Kuvituksesta vastaa Lavonen, joka on loihtinut pääkuvaksi vuosilukua 2026 esittävän, paperinpalasista kootun kuvion.
IS Viikonloppu 3.-4.1.2026
27
675
Vastaukset
- Anonyymi00001
Idea on tuttu muutaman aiemman vuoden ristikoista. Materiaali on vain vaihtunut. Aiempia 2021 (vuoden 2. ristikko; pikkuporkkanoita ja kirsikkatomaatteja) ja 2023 (konvehtikarkkeja).
- Anonyymi00002
kyllä on aika vaikea kovis.
- Anonyymi00003
Samaa mieltä.
- Anonyymi00004
Varsinkin keskikohta ,eivätkä nuo keltaisetkaan oikein avaudu.
- Anonyymi00010
Anonyymi00004 kirjoitti:
Varsinkin keskikohta ,eivätkä nuo keltaisetkaan oikein avaudu.
Keskimmäisten keltaisen eka sana on vanhahtava. Ei sitä nykyisin missään kohtaa.
- Anonyymi00017
Anonyymi00010 kirjoitti:
Keskimmäisten keltaisen eka sana on vanhahtava. Ei sitä nykyisin missään kohtaa.
Aika monia sanaristikoiden toistuvia fakkisanoja ei tapaa normaalissa elämässä koskaan, tai ne ovat vanhentuneita. Esin joitakin musiikki-ihmisiä potuttaa toistuvasti kirjoittaa ristikkoihinsa "musiikkitermi" ratkaisuksi ASAS, koska se on aikoja sitten poistunut ja korvautunut ASES:illä.
https://fi.wiktionary.org/wiki/asas
Esim. tuo allakan kyseinen nimimuoto löytyy ristikoista suht vakiona, mutta reaalipuolella edes isoäidin äiti ei ole sellaisesta kuullut koskaan.
- Anonyymi00006
juu ei aukea keskikohta eikä oikea alanurkka
- Anonyymi00007
Älytön kuvavihje tuo etusormi-kuva (keskellä ristikkoa). Onko tosiaan tarkoitus tutkia ruutuja suurennuslasilla, jotta nuo ratkaisun kannalta olennaiset kärpäsenpaskat kykenee erottamaan.
- Anonyymi00008
Sain ristikon täyteen ja omasta mielestäni oikein.
Pari kohtaa mietityttää.
Köysikin - laho
"Väliaikaista" - vata
Olenko ratkonut oikein?- Anonyymi00016
Lahoista köysistä ei kovin paljon löydy referenssejä. Tosin manilla-köyden mainoksessa kehutaan, että köysi on muoviköysiin verrattuna kipinöimätön. Mutta samalla mainitaan reilusti että "Ei lahoamaton".
Kymmenet keinokuituisia köysiä myyvät kauppiaat taas mainostavat narujaan lahoamattomina köysinä. Kai niitä köyden liian nopean lahoamisen ongelmia sitten on laajemminkin olemassa,
- Anonyymi00011
Muuten valmista, mutta en ymmärrä vasemmassa reunassa olevien risteävien nuolien ratkaisua "sala". Taitaa olla minun virheeeni, mutta mites tuo kohta pitäisi ratkaista, kun muu tuntuu matsaavan aika hyvin.
Btw, kuuluuko tuttavapiiriinne tämä julkkisjuristi Amal. Mulla olis ollut siihen parempiakin vihjeitä.- Anonyymi00015
Periaatteessa täysin validi oivallus laatija Ekiltä, laitettu onnistuneesti aika hämäävään muotoon.
Yksi nuoli näyttää alas, ja toinen nuoli kertoo että sana on luettava oikealta vasemmalle.
- Anonyymi00012
Minnekkähän hp on hävinnyt! On taas Toosi vaikea.
- Anonyymi00013
Missä hp piileskelee?
- Anonyymi00026
No mitä sanoja kaipaat? Vaikken siis HP olekaan.
- Anonyymi00014
Aika hyvin on ratkojissa ratkaisusanat jo kaikkeen. Mutta itse en ole esimerkiksi löytänyt SASA-merkkistä liimaa mistään, jota Vuokila keskivaiheilla ristikkoa tivaa.
- Anonyymi00018
Toinen tuollainen Aulis-Lehto-tyypin vihje on oikeassa reunassa keskellä oleva ♀♂ -uros-naaras merkit. Nimi joka kai sitten on käytössä molemmilla sukupuolilla.
Ratkaisun mukaista REANI-nimistä henkilöä ei vain löydy mistään. Jotakin SciFi-hahmoa lukuun ottamatta. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Toinen tuollainen Aulis-Lehto-tyypin vihje on oikeassa reunassa keskellä oleva ♀♂ -uros-naaras merkit. Nimi joka kai sitten on käytössä molemmilla sukupuolilla.
Ratkaisun mukaista REANI-nimistä henkilöä ei vain löydy mistään. Jotakin SciFi-hahmoa lukuun ottamatta.SASA? REANI? Mitä ne ovat? Eivät ainakaan tämän ristikon sanoja.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
SASA? REANI? Mitä ne ovat? Eivät ainakaan tämän ristikon sanoja.
No minkälaisen liimamerkin itse olet löytänyt? Onko saatavilla Suomesta tuota liimaa?
- Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
No minkälaisen liimamerkin itse olet löytänyt? Onko saatavilla Suomesta tuota liimaa?
Ihan tuttu liimamerkki, etenkin teippinä olen käyttänytkin.
- Anonyymi00023
Anonyymi00020 kirjoitti:
Aika tuttu liimamerkki - tosin silti vähän Aulis-tason vihje. Prisma ja K-kaupat ainakin myy ristikkoon tulevaa askarteluliimaa.
♀♂ -uros-naaras merkit. Nimi joka kai sitten on käytössä molemmilla sukupuolilla.
REANI R ja NI ovat oikein. - Anonyymi00025
Mä sain siihen kyllä sajp-sanan. Ja sellaista teippiä on toki (ainakin ollut).
- Anonyymi00027
Anonyymi00023 kirjoitti:
Aika tuttu liimamerkki - tosin silti vähän Aulis-tason vihje. Prisma ja K-kaupat ainakin myy ristikkoon tulevaa askarteluliimaa.
♀♂ -uros-naaras merkit. Nimi joka kai sitten on käytössä molemmilla sukupuolilla.
REANI R ja NI ovat oikein.Juu, Sajp on tutumpi teippinä ja molempinimi on Rauni.
Kyselin aiemmin tuota köyttä ja lahoa joten se on ilmeisesti oikein. - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Juu, Sajp on tutumpi teippinä ja molempinimi on Rauni.
Kyselin aiemmin tuota köyttä ja lahoa joten se on ilmeisesti oikein.Teippi toki tutumpi, mutta myydään myös askartelu- ja pikaliimaa ainakin.
- Anonyymi00024
Alimman vihreän sanan loppuosa onkin Silputtiin.
Oma ratkaisu haki siihen että Salaattiin. Kun (sanoma)lehtisalaatista kun tässä oli kuvassa kyse. - Anonyymi00029
Vasemman reunan Happi Tiehensä ratkaisu OHIO ei täysin avaudu. Vaikkapa hutilaukaus on synonyyminä ohi.
Mutta tiehensä lähteminen ei oikein mitenkään ole ohi-sanalle synonyymi.- Anonyymi00030
Kyllähän sä aika hyvin avaat vihjeen ja ratkaisun suhteen: happi (O) liitetään tiehensä-sanan jonkin sorttiseen synonyymiin (ohi). Eli Ohio.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu1495129Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv822724Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?851727Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko91196- 48944
- 66902
Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi
Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu122883- 21883
Yhteen hiileen velanottoveljet V P K
Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N75862Mitä tarkoitat
”Silti koen sinulta puuttuvan jotain, joka kutsuu minua antamaan sinulle juuri sitä.”23808