kaihin leikkaus edessä jännittää

Anonyymi-ap

Parin kuukauden kuluttua on edessä kaihileikkaus kummastakin silmästä?
Onko toimenpiteessä vaaroja, kun potilas on pitkälti yli 80 v. ,? Onko kokemuksia,?

9

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Sama kuin kävisi jalkahoitajalla leikkauttamassa kynsiään. Ei tunnu missään vaiheessa miltään. Lopputulos voi olla pettymys kuten minulla. Eräs vanha kääpä teki operaation minulle julkisessa hoidossa. Ilmoitin etukäteen että en halua kyseistä kääpää ronkkimaan silmiäni mutta julkisessa hoidossa en voinut toistakaan valita joten uskoin hänen osaamiseensa valitettavasti.

• Anonyymi00002

Silmäni eivät täyttäneet kaikilta osin julkisen ehtoja koska toinen ei ollut riittävän huono joten leikkautin ne yksityisellä.
      Paitsi kaihin poistaminen, niin yli -4:n diopterin taittovirheen korjaus oli odottamaton ja erinomainen muutos. Olin pitänyt kymmenet vuodet miinus laseja ja hetkessä oli luovuttava sankojen tunteesta.
      Vaimoni kelpasi julkiselle puolelle jossa homma sujui hankaluuksitta.
      Kotitiputuksia muutama päivä ja sillä siisti.
      Muutaman vuoden kuluttua ilmenneiden jälkikaihien poisto oli yksi laserin poksaus. Turha edes mainita.
      Emme täyttäneet tuota ikäehtoasi.

• Anonyymi00003

Minulta on leikattu molemmista silmistä. Olin kait n. 68 v.

Se saattaa ennalta pelottaa, silmiinsä kun ei ihminen sallisi millään koskea. Mutta usko vaan, se ei ole yhtään kauheaa!

Käy sinne odotushuoneeseen tultuasi ja ilmoittautuessa ensin vessassa, niin ei ole sitten sitä huolta.

Saat odotushuoneessa istuessasi, esilääkityksenä (n. puoli tuntia ennen itse leikkausta) tiputuksessa rauhoittavaa, ym. lääkkeitä.

Sitten se leikkaussali: siinä on peti ja iso lamppu, pari, kolme valkotakkista lääkäriä ja hoitajaa, ym. Saat vielä siinäkin rauhoittavaa. Sitten kasvosi peitetään paperilla ja vain toinen silmä näkyy lääkäreille.

Ensin sinua, silmääsi tutkitaan ja sinua jututetaan rauhallisesti. Ei yhtään pelottavaa (lääkitys varmasti auttanut). Sitten itse leikkaus: Katsot vastapäistä seinää siihen "pisteeseen" mihin neuvotaan. Nyt silmästäsi nopeasti poistetaan mykiö. Se ei satu yhtään (lääkitys) ja olet sillä silmällä umpisokea noin puolen minuutin, tai minuutin ajan. Mustaa vain näkyy. Sitten saat heti uuden mykiön ja näet taas. Itse leikkaus on siis ihan muutaman minuutin juttu!

Molempia silmiä ei kait yleensä leikata samalla kertaa. Yksi silmä saa toipua ja sitten (parin kuukauden kuluttua?) leikataan toinen silmä.

Leikkauksen jälkeen saat ohjeet kuinka kotona hoidat leikattua silmääsi. 🙂

• Anonyymi00004

Peti? Minun kaihini leikattiin ihan nojatuolissa istuen. Ja kivuton toimenpide oli.

• Anonyymi00006

No, minä makasin muist. pöydällä. Kait se riippuu missä sairaalassa on leikattu.

• Anonyymi00005

Ei tarvitse jännittää. Silmä saa puudutustipat ja "nukkuu"
      koko toimituksen ajan.
      Olin leikkauksessa yli 80 vuotiaana. Toinen silmä leikattiin
      muutaman kuukauden päästä. Oli se elämys saada näkönsä
      takaisin. En ollut nähnyt yhtä hyvin ilman laseja lapsuuden
      jälkeen. Kaikki värit luonnossa tuntuivat erikoisen vahvoilta.

Leikkauksen vaikutus on lieventynyt ja ilmeisesti se johtuu
      jälkikaihista, joka tullaan poistamaan.

• Anonyymi00007

Sama täällä. Helmikuun loppuun mennessä pitäisi lain mukaan aika tulla.

• Anonyymi00008

Siis mykiö otetaan pois ja tilalle tulee keinomykiö, niinkös?
      Enovainaja haavoittui lentopommituksessa jatkosodassa toiseen silmään, laityoivat tilalle lasisilmän. Ajoi autoa myöhemmin rauhan tultua.

• Anonyymi00009

Juu, keinomykiö, mutta sillä mykiöllä näkee. En tiedä miten. On sellainen teknillinen mykiö.

Lasisilmä oli koristus, sillä ei nähnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      117
      6339
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6167
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      6000
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3962
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2375
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2345
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      119
      1403
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1241
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      186
      1085
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      887
    Aihe