CCleanerin tilalle, kun se jyräytti liikaa pois, nyt Edge putsataan kokonaan ja Firefox ei ollenkaan, vain kuukelit lähtee.
Ashampoo Win optimizer
31
398
Vastaukset
- Anonyymi00001
Noiden optimointi ohjelmien kanssa kannattaa olla varovainen. Itse aikoinaan käytin "optimointi" ohjelmaa ja netti ei toiminut sen jälkeen ja oli pakko asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen.
- Anonyymi00002
Helppo optimointiohjelma Glary Utilities, valikosta voi valitan suomenkielen.
Itse käytän näin: Pikakorjaus: Rekisterin siivous, Jälkien poistin, Tilapäistiedostojen poisto.
Myös silloin tällöin: Tehosta ja paranna; Levyn eheytys (defrag).
Jos haluaa vielä paremman siivous-ohjelman niin PrivaZer on se parhain mitä itse myös käytän.
Mitään en tyrkytä kenellekään, minulle nämä ohjelmat toimivat hienosti.- Anonyymi00003
Täysin turhake.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Täysin turhake.
Sinulle turhake ok.
Minulle nopeuttaa koneen käyttöä, - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sinulle turhake ok.
Minulle nopeuttaa koneen käyttöä,Ei nopeuta yhtään ellei koneesi ole 90-luvulta.
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ei nopeuta yhtään ellei koneesi ole 90-luvulta.
Hei, koneeni on 2000-luvulta ja optimointi- ohjelmat auttaa, esim. nettiselaimet avautuu nopeammin ja defrag auttaa löytämään ohjelmat hieman nopeammin.
Toki uusimmissa koneissa ei näitä "turhakkeita" tarvita.
Itse otan näillä turhake-ohjelmilla turhakkeet pois koneesta niitähän kertyy paljonkin koneeseen jos käyttää konetta paljon niinkuin minä . Ei tietenkään pidä käyttää Ccleaneita sun muita jos ei huomaa että niistä ei ole hyötyä. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Hei, koneeni on 2000-luvulta ja optimointi- ohjelmat auttaa, esim. nettiselaimet avautuu nopeammin ja defrag auttaa löytämään ohjelmat hieman nopeammin.
Itse otan näillä turhake-ohjelmilla turhakkeet pois koneesta niitähän kertyy paljonkin koneeseen jos käyttää konetta paljon niinkuin minä . Ei tietenkään pidä käyttää Ccleaneita sun muita jos ei huomaa että niistä ei ole hyötyä.Selaimen aukeaminen kestää 300ms. Eikö se riitä? Montako % teran levystä ne turhakkeet vievät?
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Itse otan näillä turhake-ohjelmilla turhakkeet pois koneesta niitähän kertyy paljonkin koneeseen jos käyttää konetta paljon niinkuin minä . Ei tietenkään pidä käyttää Ccleaneita sun muita jos ei huomaa että niistä ei ole hyötyä."defrag auttaa löytämään ohjelmat hieman nopeammin"
Windowsissa on ollut automaattinen levyn eheytys (defrag) käytössä jo Windows 7:stä lähtien, ja uudemmissa versioissa se toimii taustalla ilman että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
"defrag auttaa löytämään ohjelmat hieman nopeammin"
Windowsissa on ollut automaattinen levyn eheytys (defrag) käytössä jo Windows 7:stä lähtien, ja uudemmissa versioissa se toimii taustalla ilman että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään.Sitäpaitsi jos on SSD-levy niin defragia ei saa käyttää.
- Anonyymi00023
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sinulle turhake ok.
Minulle nopeuttaa koneen käyttöä,Ei nopeuta. Kuvittelet vain.
- Anonyymi00032
Anonyymi00009 kirjoitti:
"defrag auttaa löytämään ohjelmat hieman nopeammin"
Windowsissa on ollut automaattinen levyn eheytys (defrag) käytössä jo Windows 7:stä lähtien, ja uudemmissa versioissa se toimii taustalla ilman että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään.Windowsin defrag on aika hidas.
- Anonyymi00006
Glory hole jytälis puhdistaa koneesi hellävaraisesti.
- Anonyymi00011
Nuo "putsausohjelmat" ovat täyttä turhaketta nykypäivänä. Niistä saa kokematon tietokoneen käyttäjä ainoastaan placepo-vaikutuksen.
- Anonyymi00012
kivaa saada placeboita, ja kuitenkin toimii hieman nopeammin kone.
Jos ei joillakin ei toimi niin älä käytä mitään optimis-ohjelmia.
Turhake- ohjelmilla voi poistaa turhakkeet,,toki jotkut halua pitää konetta täynnä roskaohjelmia ..oma valinta tietysti. - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
kivaa saada placeboita, ja kuitenkin toimii hieman nopeammin kone.
Jos ei joillakin ei toimi niin älä käytä mitään optimis-ohjelmia.
Turhake- ohjelmilla voi poistaa turhakkeet,,toki jotkut halua pitää konetta täynnä roskaohjelmia ..oma valinta tietysti.Roskaohjelmia? Evästeet, väliaikaistiedostot ja rekisteriavaimet eivät ole mitään ohjelmia...
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Roskaohjelmia? Evästeet, väliaikaistiedostot ja rekisteriavaimet eivät ole mitään ohjelmia...
Kuitenkin semmoista turhaa mitä en halua pitää koneessa...ketkä haluaa niin ok.
- Anonyymi00015
Väliaikaistiedostot ilmestyvät aina uudelleen, vaikka poistaisit ne kuinka monta kertaa.
Miksi näin tapahtuu?
Koska tmp‑tiedostot eivät ole virheitä tai roskia sinänsä, vaan:
Windows luo niitä jatkuvasti taustalla
Ohjelmat käyttävät niitä välimuistina ja työtilana
Selaimet, pelit ja asennusohjelmat tekevät niitä joka käynnistyksessä
Eli vaikka poistat ne tänään, huomenna niitä on taas uusi satsi.
Nykyisillä massamuisteille niiden viemä tila on häviävän pieni. - Anonyymi00016
“Putsausohjelmat” ovat vähän kuin vanhan ajan jäänne: joskus niistä oli hyötyä, mutta nyky‑Windowsissa niiden arvo on hyvin rajallinen — ja joissain tapauksissa ne voivat olla jopa haitallisia.
🧹 Onko CCleanerilla, Ashampoolla ja muilla putsareilla oikeasti virkaa?
Lyhyt vastaus: hyvin vähän, ja usein vähemmän kuin Windowsin omilla työkaluilla.
Mitä ne yleensä tekevät:
poistavat väliaikaistiedostoja
tyhjentävät selainten välimuistia
poistavat vanhoja logeja
siivoavat rekisteriä (tämä on käytännössä turhaa)
poistavat “roskatiedostoja”
Miksi hyöty on pieni:
Windows osaa nykyään siivota itse (Storage Sense, Disk Cleanup)
rekisterin siivous ei nopeuta konetta
tmp‑tiedostot tulevat takaisin joka tapauksessa
SSD:llä ei ole “fragmentoitumista”, jota pitäisi korjata
suurin osa “optimoinneista” on kosmeettisia
Usein nämä ohjelmat tekevät vain sen, minkä Windows jo hoitaa.
🔍 Entä tietoturva, vakoilu ja datan myynti?
Tämä on se kohta, jossa kannattaa olla tarkkana.
CCleaner
CCleanerin omisti aiemmin Piriform, mutta nykyään Avast.
Avast on ollut useissa tietojenkeruukiistoissa, ja heidän tuotteensa ovat keränneet käyttäjädatan analytiikkaa varten.
CCleanerissa oli myös haittaohjelmainjektio vuonna 2017, kun heidän palvelimensa hakkeroitiin.
Uudemmat versiot keräävät telemetriaa, ellei sitä erikseen poista käytöstä.
Ei siis suoranaisesti “vakoile”, mutta kerää dataa ja analytiikkaa, jota käytetään kaupallisiin tarkoituksiin.
Ashampoo
Ashampoo on saksalainen firma, ja heidän tuotteensa ovat yleensä turvallisia.
He kuitenkin keräävät jonkin verran käyttödataa ja lähettävät paljon markkinointia.
Ei tunnettuja vakavia tietoturvaskandaaleja.
Yleinen ongelma putsareissa:
ne voivat asentaa taustapalveluita
ne voivat kerätä telemetriaa
ne voivat tarjota “maksullisia optimointeja”
ne voivat poistaa liikaa, jos asetukset ovat aggressiiviset
ne voivat hidastaa konetta enemmän kuin nopeuttaa
🛡️ Tarvitseeko nykyaikainen Windows putsareita?
Ei oikeastaan.
Windows 10 ja 11 sisältävät jo:
Storage Sense (automaattinen siivous)
Disk Cleanup
TRIM SSD:lle
automaattisen defragin HDD:lle
Windows Security
sisäänrakennetun selainten välimuistin hallinnan
Nämä riittävät 99 % käyttäjistä.- Anonyymi00017
Hei!
Olipas kiva lukea monen monta kommenttia.
Windowsin omat ohjelmat kerää telemetriaa taatusti enemmän kuin hyvät "siivousohjelmat".
Itselläni vanhoja koneita noin vuosilta 2009 jne. ja aina rasittaa jos kone on hidas.
Olen testannut monen monta "optimoijaa" ja paras on ehdottomasti PrivaZer.
Olisi kiva lukea mitä muut ajattelee (mielellään jotka ovat testanneet PrivaZeriä).
Kun ei ole mitään standardi-windowsia niin vaikea sanoa koneen toimintojen nopeuteksesta.
Jotakin konetta nopeuttaa jotakin ehkä ei.
Luettavaa jos kiinnostaa:
https://privazer.com/fi/paras-ilmainen-pc-puhdistusohjelma.php
https://privazer.com/fi/downloadupdate.php - Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Hei!
Olipas kiva lukea monen monta kommenttia.
Windowsin omat ohjelmat kerää telemetriaa taatusti enemmän kuin hyvät "siivousohjelmat".
Itselläni vanhoja koneita noin vuosilta 2009 jne. ja aina rasittaa jos kone on hidas.
Olen testannut monen monta "optimoijaa" ja paras on ehdottomasti PrivaZer.
Olisi kiva lukea mitä muut ajattelee (mielellään jotka ovat testanneet PrivaZeriä).
Kun ei ole mitään standardi-windowsia niin vaikea sanoa koneen toimintojen nopeuteksesta.
Jotakin konetta nopeuttaa jotakin ehkä ei.
Luettavaa jos kiinnostaa:
https://privazer.com/fi/paras-ilmainen-pc-puhdistusohjelma.php
https://privazer.com/fi/downloadupdate.phpTorilla helppoheikki myy lapasia jotka on tehty kuulemma kamelinvillasta.
- Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Torilla helppoheikki myy lapasia jotka on tehty kuulemma kamelinvillasta.
Missä torilla? Kai jossakin Savossa mistä kai olet kotoisin.
Et ehkä ymmärrä mitä kirjoitetaan palstalla juuri nyt?
Ei se mitään, kameliuskontokin on suosittua suamenmaassa.
Kuitenkin ois hyvä ettei hyppiä asiasta mistä kirjoitetaan.
Avaa uusi kanava missä voit kirjoittaa lapasista.
Kaikkea hyvää sinulle! - Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Missä torilla? Kai jossakin Savossa mistä kai olet kotoisin.
Et ehkä ymmärrä mitä kirjoitetaan palstalla juuri nyt?
Ei se mitään, kameliuskontokin on suosittua suamenmaassa.
Kuitenkin ois hyvä ettei hyppiä asiasta mistä kirjoitetaan.
Avaa uusi kanava missä voit kirjoittaa lapasista.
Kaikkea hyvää sinulle!"Et ehkä ymmärrä mitä kirjoitetaan palstalla juuri nyt?"
Hyvin ymmärrän että kaikenlaiset helppoheikit kehittävät tietotekniikkaa huonosti ymmärtäville "lapasia" jotka on tehty humpuukivilloista...
- Anonyymi00018
Auslogics BoostSpeed on vaikuttava työkalusarja, joka auttaa sinua maksimoimaan tietokoneesi toimintatehokkuuden. BoostSpeed tarjoaa kaikenlaisia tapoja parantaa järjestelmäsi yleistä nopeutta ja suorituskykyä sekä suojata yksityisyyttäsi ja optimoida käyttöjärjestelmäsi.
- Anonyymi00020
No huuhaata voi kirjoittaa kun ei ymmärrä mistä on kysymys-
Oh My Buddha! - Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
No huuhaata voi kirjoittaa kun ei ymmärrä mistä on kysymys-
Oh My Buddha!KOULUPUDOKKAANKIN KONEESTA SAATTAA LEVYTILA LOPPUA, VAIKKA EI KOULUSSA KÄVISIKÄÄN.
- Anonyymi00025
Jos laittaa liian karsitun version, joka aluksi toimii, mutta sitten alkaa työntämään mainoksia. Iobit ja Avast ovat tällaisia, ensivaikutelma hyvä.
- Anonyymi00027
Autoshampoo on yhtä tehokas windowsin optimoinnissa kuin mikä tahansa muutkin optimointiohjelma. Vähä konehuoneeseen lorautettuna ei vaikutusta mihinkään suuntaan, mutta kunnolla lotrattuna koneen saa juntturaan.
- Anonyymi00028
Mitäisi ajatella ero mikä on optimoimilla ja siivouksella!
Itse siivoan ja jos optimoituu se tulee kaupan päälliseksi. - Anonyymi00029
kunnolla lotrattuna koneen saa juntturaan
Ashampoon tyhjänpäiväiset ohjelmat ei tee mitään koneelle, jos konetta ei putsaa millään, lakkaa youtubet ja kääntäjät toimimasta. Käynnistys kestää minuutteja. - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
kunnolla lotrattuna koneen saa juntturaan
Ashampoon tyhjänpäiväiset ohjelmat ei tee mitään koneelle, jos konetta ei putsaa millään, lakkaa youtubet ja kääntäjät toimimasta. Käynnistys kestää minuutteja.En käytä muita kuin Windowsin omia toimintoja ja ikinä ei ole Youtube tai muutkaan lakannut toimimasta. Käynnistys kestaa sen 30 sek. Sinä itse sotket koneesi.
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
En käytä muita kuin Windowsin omia toimintoja ja ikinä ei ole Youtube tai muutkaan lakannut toimimasta. Käynnistys kestaa sen 30 sek. Sinä itse sotket koneesi.
Mulla käynnistyy muutamassa sekunnissa. MTV:n sivuilla on paljon videoita, koneen toimintaa voi testata sillä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 761230
- 741214
- 491099
Miltä se tuntuu
Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s1041038- 511015
- 34757
- 49714
- 56673
Mitä se olisi
Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?39642Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!
Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.118577