Oletko napakka ja spontaani

Anonyymi-ap

vai veltto ja hidas?

21

244

Vastaukset 21

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Harkitseva.

En sanoisi sitä kohdallani nimenomaan velttoudeksi, Mietin mikä kannattaa missäkin tilanteessa ja mikä ei. Aina ei kannata, ei ole hyötyä, voi vain syntyä turhaa riitaa. Harkitsevuus on myös toisen kunnioitusta. Sekä kieltäymystä keskustelusta esim. epäasiallisen ihmisen kanssa ja jonka mielipiteillä ei lopultakaan ole edes väliä.

Napakkuus ei ole hyvätapaista.

• Miten käsität napakkuuden?
        Minun mielestäni se ei ole huonotapaisuutta, vaan pikemmin luonteenpiirre: ottaa härkää sarvista, sanoa suoraan, loukkaamatta, mutta ilman vihjailuja tai kiertoilmaisuja.

• Anonyymi00005
        Paloma.se01 kirjoitti:

Miten käsität napakkuuden?
        Minun mielestäni se ei ole huonotapaisuutta, vaan pikemmin luonteenpiirre: ottaa härkää sarvista, sanoa suoraan, loukkaamatta, mutta ilman vihjailuja tai kiertoilmaisuja.

Sinähänn nimenomaan käytät paljon kiertoilmaisuja kuten metaforaa . Samalla syytät kun ei ymmärretä sitä. Huumoriksi välilä selität myös sammakoitasi.

• Anonyymi00007
        Paloma.se01 kirjoitti:

Miten käsität napakkuuden?

Minä käsitän "napakkuuden" huonotapaisena ja hyökkäävänä suorasanaisuutena.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Voi olla myös napakka mutta asiallinen.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Sinähänn nimenomaan käytät paljon kiertoilmaisuja kuten metaforaa . Samalla syytät kun ei ymmärretä sitä. Huumoriksi välilä selität myös sammakoitasi.

Ei metafora ole kiertoilmaisu.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Minä taas näen sen asiallisena, mutta täsmällisenä tapana sanoa jotain, mennä asian ytimeen. En koe sitä huonotapaisena tau hyökkäävänä. Sanoa mitä tarkoittaa.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Tiedoksesi:
        Metafora on kielikuva, jossa kahta erilaista asiaa verrataan toisiinsa ilman "kuin"-sanaa. Se on suora samastaminen, jossa yhden asian ominaisuudet siirretään toiseen uuden merkityksen luomiseksi

Metaforan keskeiset piirteet:
        Esimerkiksi lause "Hän on perheen musta lammas" on metafora.
        Jos sanottaisiin "Hän on kuin musta lammas", kyseessä olisi vertaus

Metaforat auttavat havainnollistamaan monimutkaisia asioita tai tunteita elävällä tavalla Niitä käytetään laajasti niin arkikielessä, runoudessa kuin tieteessäkin [

Esimerkkejä:
        "Elämä on matka."
        "Hänellä on kivisydän."
        "Talous on syöksykierteessä."

Voit lukea lisää metaforista ja muista tyylikeinoista Kielitoimiston ohjepankista.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Ei metafora ole kiertoilmaisu.

Ei niin, vaan kielikuva , jonka tarkoituksena on valottaa tai laajentaa jonkun sana merkitystä. Ei muuntaa sitä muuksi tai salata, peittää sitä. Käytämme arkikielessä lukemattomia metaforia, joita emme edes tiedosta metaforiksi.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Tiedoksesi:
        Metafora on kielikuva, jossa kahta erilaista asiaa verrataan toisiinsa ilman "kuin"-sanaa. Se on suora samastaminen, jossa yhden asian ominaisuudet siirretään toiseen uuden merkityksen luomiseksi

Metaforan keskeiset piirteet:
        Esimerkiksi lause "Hän on perheen musta lammas" on metafora.
        Jos sanottaisiin "Hän on kuin musta lammas", kyseessä olisi vertaus

Metaforat auttavat havainnollistamaan monimutkaisia asioita tai tunteita elävällä tavalla Niitä käytetään laajasti niin arkikielessä, runoudessa kuin tieteessäkin [

Esimerkkejä:
        "Elämä on matka."
        "Hänellä on kivisydän."
        "Talous on syöksykierteessä."

Voit lukea lisää metaforista ja muista tyylikeinoista Kielitoimiston ohjepankista.

kiva kopioida tänne pskaa kielitoimiston tietämättä ite mitään

• Anonyymi00015
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minä taas näen sen asiallisena, mutta täsmällisenä tapana sanoa jotain, mennä asian ytimeen. En koe sitä huonotapaisena tau hyökkäävänä. Sanoa mitä tarkoittaa.

No joo, onhan tuo noinkin. Viimeaikoina etenkin iltalehdissä sanaa on kuvattu sanallisen väkivallan aseena kuten: "joku läpäytti / sanoi Trumpille napakasti..." / "esitti napakan kysymyksen" = kuvaa esim. toimittajien röyhkeää ja sivistymätöntä ilmaisutapaa.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Jota se ei tietenkään missään nimessä ole. Tiukka, tomera, topakka, selkeäsanainen, naseva, osuva, piukka ...

• Anonyymi00002

Sitaatti armeijan kantakortistani.
      Vilkas, helposti kiihtyvä. Hyvä käskijä, erinomainen johtaja, alaisistaan huolehtiva.
      Sanomattakin on selvää, että noissa kuvioissa on kyettävä tekemään nopeita ja tilanteen vaatimia, oikeita päätöksiä.

• Anonyymi00003

Samahan se on palstan lähitaisteluisss. Lyö vaikka paistinpannulla !

• Anonyymi00013

Trump on kateellinen kun lukee tuon

• Anonyymi00004

Napakan ja kireän välillä on hyvin pieni ero, häilyvä.

• Anonyymi00006

joo, meillä on uhmatauti touretten syndrooma ylein tik-häiriö ...
        kyllä niiltä aikuisena aina turpiin saa suullisesti

• Anonyymi00008

Mekko istuu napakasti. Annas olla, pullakaffeet juotuasi vyötärö kirraa!
      Kireen tädin suusta tulee tulikivenkatkuista tekstiä.

• Anonyymi00010

Eiköhän meissä kaikissa ole vähän kaikkea, riippuu tilanteesta ?
      Minä ainakin saatan velttoilla ja hidastella, mutta kun on aika pistän tuulemaan.
      Joskus innostun spontaanisti ja jos on aihetta sanon napakasti.

• Anonyymi00014

alottajalle :
      ihan napakka olin tänään,

otin ja kävin kaupassa
      lujille otti,

veikkasinki huijareitten mieliksi,
      ties vaikka voitan,

huijareitten harmiksi.

• Anonyymi00017

Minkä huijareitten mieliksi tai harmiksi ?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      56
      1314
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      25
      947
    3. 68
      782
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      64
      758
    5. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      728
    6. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      714
    7. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      655
    8. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      10
      622
    9. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      595
    10. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      595
    11. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      548
    12. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      532
    13. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      76
      527
    14. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      527
    15. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      493
    16. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      89
      468
    17. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      36
      455
    18. Pitäisikö seksille asettaa huvivero?

(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen
      Sinkut
      113
      454
    19. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      16
      451
    20. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      36