vai veltto ja hidas?
Oletko napakka ja spontaani
21
185
Vastaukset
- Anonyymi00001
Harkitseva.
En sanoisi sitä kohdallani nimenomaan velttoudeksi, Mietin mikä kannattaa missäkin tilanteessa ja mikä ei. Aina ei kannata, ei ole hyötyä, voi vain syntyä turhaa riitaa. Harkitsevuus on myös toisen kunnioitusta. Sekä kieltäymystä keskustelusta esim. epäasiallisen ihmisen kanssa ja jonka mielipiteillä ei lopultakaan ole edes väliä.
Napakkuus ei ole hyvätapaista.Miten käsität napakkuuden?
Minun mielestäni se ei ole huonotapaisuutta, vaan pikemmin luonteenpiirre: ottaa härkää sarvista, sanoa suoraan, loukkaamatta, mutta ilman vihjailuja tai kiertoilmaisuja.- Anonyymi00005
Paloma.se01 kirjoitti:
Miten käsität napakkuuden?
Minun mielestäni se ei ole huonotapaisuutta, vaan pikemmin luonteenpiirre: ottaa härkää sarvista, sanoa suoraan, loukkaamatta, mutta ilman vihjailuja tai kiertoilmaisuja.Sinähänn nimenomaan käytät paljon kiertoilmaisuja kuten metaforaa . Samalla syytät kun ei ymmärretä sitä. Huumoriksi välilä selität myös sammakoitasi.
- Anonyymi00007
Paloma.se01 kirjoitti:
Miten käsität napakkuuden?
Minun mielestäni se ei ole huonotapaisuutta, vaan pikemmin luonteenpiirre: ottaa härkää sarvista, sanoa suoraan, loukkaamatta, mutta ilman vihjailuja tai kiertoilmaisuja.Minä käsitän "napakkuuden" huonotapaisena ja hyökkäävänä suorasanaisuutena.
Anonyymi00007 kirjoitti:
Minä käsitän "napakkuuden" huonotapaisena ja hyökkäävänä suorasanaisuutena.
Voi olla myös napakka mutta asiallinen.
- Anonyymi00009
Anonyymi00005 kirjoitti:
Sinähänn nimenomaan käytät paljon kiertoilmaisuja kuten metaforaa . Samalla syytät kun ei ymmärretä sitä. Huumoriksi välilä selität myös sammakoitasi.
Ei metafora ole kiertoilmaisu.
Anonyymi00007 kirjoitti:
Minä taas näen sen asiallisena, mutta täsmällisenä tapana sanoa jotain, mennä asian ytimeen. En koe sitä huonotapaisena tau hyökkäävänä. Sanoa mitä tarkoittaa.
- Anonyymi00011
Anonyymi00005 kirjoitti:
Sinähänn nimenomaan käytät paljon kiertoilmaisuja kuten metaforaa . Samalla syytät kun ei ymmärretä sitä. Huumoriksi välilä selität myös sammakoitasi.
Tiedoksesi:
Metafora on kielikuva, jossa kahta erilaista asiaa verrataan toisiinsa ilman "kuin"-sanaa. Se on suora samastaminen, jossa yhden asian ominaisuudet siirretään toiseen uuden merkityksen luomiseksi
Metaforan keskeiset piirteet:
Esimerkiksi lause "Hän on perheen musta lammas" on metafora.
Jos sanottaisiin "Hän on kuin musta lammas", kyseessä olisi vertaus
Metaforat auttavat havainnollistamaan monimutkaisia asioita tai tunteita elävällä tavalla Niitä käytetään laajasti niin arkikielessä, runoudessa kuin tieteessäkin [
Esimerkkejä:
"Elämä on matka."
"Hänellä on kivisydän."
"Talous on syöksykierteessä."
Voit lukea lisää metaforista ja muista tyylikeinoista Kielitoimiston ohjepankista. Anonyymi00009 kirjoitti:
Ei metafora ole kiertoilmaisu.
Ei niin, vaan kielikuva , jonka tarkoituksena on valottaa tai laajentaa jonkun sana merkitystä. Ei muuntaa sitä muuksi tai salata, peittää sitä. Käytämme arkikielessä lukemattomia metaforia, joita emme edes tiedosta metaforiksi.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Tiedoksesi:
Metafora on kielikuva, jossa kahta erilaista asiaa verrataan toisiinsa ilman "kuin"-sanaa. Se on suora samastaminen, jossa yhden asian ominaisuudet siirretään toiseen uuden merkityksen luomiseksi
Metaforan keskeiset piirteet:
Esimerkiksi lause "Hän on perheen musta lammas" on metafora.
Jos sanottaisiin "Hän on kuin musta lammas", kyseessä olisi vertaus
Metaforat auttavat havainnollistamaan monimutkaisia asioita tai tunteita elävällä tavalla Niitä käytetään laajasti niin arkikielessä, runoudessa kuin tieteessäkin [
Esimerkkejä:
"Elämä on matka."
"Hänellä on kivisydän."
"Talous on syöksykierteessä."
Voit lukea lisää metaforista ja muista tyylikeinoista Kielitoimiston ohjepankista.kiva kopioida tänne pskaa kielitoimiston tietämättä ite mitään
- Anonyymi00015
Paloma.se01 kirjoitti:
Minä taas näen sen asiallisena, mutta täsmällisenä tapana sanoa jotain, mennä asian ytimeen. En koe sitä huonotapaisena tau hyökkäävänä. Sanoa mitä tarkoittaa.
No joo, onhan tuo noinkin. Viimeaikoina etenkin iltalehdissä sanaa on kuvattu sanallisen väkivallan aseena kuten: "joku läpäytti / sanoi Trumpille napakasti..." / "esitti napakan kysymyksen" = kuvaa esim. toimittajien röyhkeää ja sivistymätöntä ilmaisutapaa.
- Anonyymi00016
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jota se ei tietenkään missään nimessä ole. Tiukka, tomera, topakka, selkeäsanainen, naseva, osuva, piukka ...
- Anonyymi00002
Sitaatti armeijan kantakortistani.
Vilkas, helposti kiihtyvä. Hyvä käskijä, erinomainen johtaja, alaisistaan huolehtiva.
Sanomattakin on selvää, että noissa kuvioissa on kyettävä tekemään nopeita ja tilanteen vaatimia, oikeita päätöksiä.- Anonyymi00003
Samahan se on palstan lähitaisteluisss. Lyö vaikka paistinpannulla !
- Anonyymi00013
Trump on kateellinen kun lukee tuon
- Anonyymi00004
Napakan ja kireän välillä on hyvin pieni ero, häilyvä.
- Anonyymi00006
joo, meillä on uhmatauti touretten syndrooma ylein tik-häiriö ...
kyllä niiltä aikuisena aina turpiin saa suullisesti
- Anonyymi00008
Mekko istuu napakasti. Annas olla, pullakaffeet juotuasi vyötärö kirraa!
Kireen tädin suusta tulee tulikivenkatkuista tekstiä. - Anonyymi00010
Eiköhän meissä kaikissa ole vähän kaikkea, riippuu tilanteesta ?
Minä ainakin saatan velttoilla ja hidastella, mutta kun on aika pistän tuulemaan.
Joskus innostun spontaanisti ja jos on aihetta sanon napakasti. - Anonyymi00014
alottajalle :
ihan napakka olin tänään,
otin ja kävin kaupassa
lujille otti,
veikkasinki huijareitten mieliksi,
ties vaikka voitan,
huijareitten harmiksi.- Anonyymi00017
Minkä huijareitten mieliksi tai harmiksi ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1266400Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3766195Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie716183Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443992Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1482415Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42355Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1311456- 131299
- 1871128
- 64960