Kihti polvessa

Anonyymi-ap

Miten kihti syntyy? Kun uraattia on liikaa, se kiteytyy nivelnesteeseen ja aiheuttaa voimakkaan tulehdusreaktion.
Yllätyin, kun kihti voi tulla myös polveen.
Äyriäisiä ja olutta. Se on siinä.
Polvi pamahtaa kiputilaan.
Lääkärissä käynti joka laittaa kortisonipiikin.
Tai määrää muun lääkityksen.

16

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kihti on herrasväen sairaus. Aikoinaan lähinnä punaviinin aiheuttama?

      • Anonyymi00002

        Kihti on myös alkoholin ja kalaruokien suurkuluttajien sairaus.
        Ja iskee polveen tai olkapäähän
        Eli polvikipu ei ole aina nivelrikkoa


    • Anonyymi00003

      Mikä lie oikean jalan pikkuvarpaassa, kihti vai Hallus Valgus ?

      Gubbe 76

    • Anonyymi00004

      En ole millekään allerginen, eikä muitakaan vaivoja ole,mutta lesäisin tulee syötyä pajon tuoretta ahventa ja kas kummaa, yht’äkkiä joihinkiin varpaisiin sattuu aivan mielettömästi. Tiedän muutaman kerran jälkeen sen ja varon liikaa herkuttelemasta ahvenia. Se on siinä . En käytä alkoholia ja olen hoikka ja terveellisesti syövä.

      • kylmätotuus

        Puriinit aiheuttavat kihtikohtauksen. Niitä on ahvenen nahassa. Kun nyljet ahvenenet, voit syödä niitä huoletta.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Puriinit aiheuttavat kihtikohtauksen. Niitä on ahvenen nahassa. Kun nyljet ahvenenet, voit syödä niitä huoletta.

        korj. Kun nyljet ahvenet......


      • Anonyymi00009
        kylmätotuus kirjoitti:

        Puriinit aiheuttavat kihtikohtauksen. Niitä on ahvenen nahassa. Kun nyljet ahvenenet, voit syödä niitä huoletta.

        Koska syön ahvenet aina keitettyinä ( en pidä savukalasta, enkä paisteuista) , mutta sili aiheutti kihtiä LIIKAA syötyäni.


      • Anonyymi00009 kirjoitti:

        Koska syön ahvenet aina keitettyinä ( en pidä savukalasta, enkä paisteuista) , mutta sili aiheutti kihtiä LIIKAA syötyäni.

        Kaikkien kalojen nahat ja myös siipikarjan nahka sisältävät puriineja, joten niitä on syytä välttää, samoin olutta. Vettä vaan kitusiin ainakin 2 litraa/pv.


    • Anonyymi00005
      • Anonyymi00006

        Juu, herrasväen tautina sitä on pidetty, portviinissä sun muissa ökylajeissa ilm. on juuri tuota kihtiä (gout) aiheuttavia aineksia.

        Joillain alkaa punaviinin juonnista johtuen kasvot herkästi punottaa (punanenäiset puliukot), joka johtuu tanniinista. Ovat sille yliherkkiä.

        >>Tanniini on kasveissa esiintyvä parkkihappo, polyfenoliyhdiste, joka antaa erityisesti punaviineille ja teelle karvaan maun ja suuta supistavan, kuivattavan tunteen. Sitä löytyy myös esimerkiksi teen lehdistä, pähkinöiden kuorista, kahvista ja jopa banaanin säikeistä, ja se toimii luonnollisena säilöntäaineena. Tanniini on tärkeä osa punaviinin rakennetta ja ikääntymispotentiaalia. <<


    • Se oli herrasväen tauti ennen, kun köyhällä ei ollut varaa viiniin ja olueen.

      Yleensä se alkaa isovarpaasta, mutta periaatteessa voi tulla muihinkin niveliin.
      Pienten kalojen nahkan lisäksi (jotka jo mainittiin) puriineja on eniten myös maksassa ja munuaisissa.

      • Anonyymi00007

        Siis ihmisen maksassa ja munuaisissa?
        Vai missä?


      • Anonyymi00007 kirjoitti:

        Siis ihmisen maksassa ja munuaisissa?
        Vai missä?

        Siis jos käytetään eläinten munuaisia ja maksaa ruuaksi, niistä saadaan paljon puriineja. Ei siis sovi kihtitautiselle.


    • Anonyymi00008

      Entäpä kalaöljy kuten Möller, tuleeko siitä kihti?

      • Anonyymi00011

        Möller on pääosin puriineista puhdistettua kalanMAKSAöljyä joten ok
        Jos siinä näkee jotain varottavaa on ryyppääminen koska saa liikaa A-vitamiinia
        D:llä ei ole toksista ylärajaa
        Siihen on lisätty kalaöljyjä
        Itse en käytä vaan laajaa aminohappokirjoa

        Pari aminohappoa hajottaa uraattia ja lisäksi ainakin yksi statiini
        Näitä eivät tavislääkärit tiedä


    • Anonyymi00010

      Ei tule kalaöjystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe