Siitä, että elätät häntä ja kustannat hänelle kaiken ilmaiseksi? Eipä usein tapahdu.
Onko työeläkeläinen joskus antanut sinulle istuinpaikkansa bussissa, raitiovaunussa tai lhijunassa, kun olet ollut tulossa töistä? Erittäin harvinaista on.
Miten huono kotikasvatus työeläkeläisillä on ollut, kun ei ollenkaan osoiteta kiitollisuutta, vaan röyhkeästi kahmitaan kaikki ja vielä irvistellään päälle.
Milloin työeläkeläinen on kiittänyt sinua?
149
607
Vastaukset
- Anonyymi00001
Työeläkeläisenä ärsyttää se että jotkut muut kehtaavat tulla kauppoihin klo 10:30-13:30 välillä.
- Anonyymi00089
Tuo aloittaja on latvasta laho, varmaan vetää peeeukkua??
- Anonyymi00109
Anonyymi00089 kirjoitti:
Tuo aloittaja on latvasta laho, varmaan vetää peeeukkua??
Vain latvastako.
- Anonyymi00149
Voi sinua Idiootti persu mene hoitoon heti
- Anonyymi00002
Kuinkahan pitkään aiot jatkaa tuota hassua kiukutteluasi eläkkeitä vastaan? Voin kyllä kertoa ettei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään. Harvalla asialla on, jotka ulissaan nimettöminä Suomi24:llä.
- Anonyymi00090
Tuosta tulee mieleen elokuva ulvova mylläri.
- Anonyymi00003
Olen irvistelemätön työeläkeläinen, en irvistele enkä ainakaan esitä naamalikkeitä kuten persujen Garedevski.
- Anonyymi00011
Minulle oli järkytys viimeisenä työvuotenani,kun ruuhkabussissa aamulla nuorehko mies nousi ylös ja antoi istumapaikkaa minulle. Kiitin ja istuin. Vaikka lonkkaleikkausjonossa olevana istuminen olikin kipeämpää. Hieno mies!
Mutta tunsin itseni vanhaksi ja eläkeläiseksi.
- Anonyymi00004
Voihan perkele mitä kusipäistä puhetta. Kun olen koko elämäni tehnyt noin 40 vuotta kovaa työtä ja maksanut omat eläkkeeni, nulikat hyppivät silmille. Armeija ja kovan koulun käynyt. Teidän kakaroiden pitäisi karaistua, jos edes tiedätte mitä se tarkoittaa.
- Anonyymi00005
Milloin sinä kiität heitä tämän maan hyvinvoinnin rakentamisesta ja mitä kaikkea oletkaan saanut yhteiskunnalta ilmaiseksi?
- Anonyymi00007
Miten niin ilmaiseksi? Joudun maksamaan työeläkeläistenkin puolesta.
- Anonyymi00014
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ehkä osaltasi pieninä veroina avustuksista, tuistasi osallistut minunkin eläkkeeseen. Osani olen työelämässä tehnyt, 45 vuotta raskaissa töissä ollut. Päivällä kaupassa käydessä törmää sinun kaltaisiin luusereihin, jota tuskin perseensä osaa pyyhkiä, näiltä voi alentaa tulevaa eläkettä tekemättömistä työvuosista.
- Anonyymi00022
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ehkä osaltasi pieninä veroina avustuksista, tuistasi osallistut minunkin eläkkeeseen. Osani olen työelämässä tehnyt, 45 vuotta raskaissa töissä ollut. Päivällä kaupassa käydessä törmää sinun kaltaisiin luusereihin, jota tuskin perseensä osaa pyyhkiä, näiltä voi alentaa tulevaa eläkettä tekemättömistä työvuosista.
Mistä tuista? En minä saa mitään tukia. Minä maksan eläkkeesi ja kustannan palvelusi. Kiitokseksi siitä yrität valehdella ja mustamaalata minua.
On tainnut ne sinun työsikin olla vain omiesi ja kavereidesi pullojen keräilyä. - Anonyymi00053
Anonyymi00022 kirjoitti:
Mistä tuista? En minä saa mitään tukia. Minä maksan eläkkeesi ja kustannan palvelusi. Kiitokseksi siitä yrität valehdella ja mustamaalata minua.
On tainnut ne sinun työsikin olla vain omiesi ja kavereidesi pullojen keräilyä.Hihi No jos ottaa noi paljon päähän, niin voit aina jäädä työttömäksi. ;)
- Anonyymi00058
Anonyymi00053 kirjoitti:
Hihi No jos ottaa noi paljon päähän, niin voit aina jäädä työttömäksi. ;)
Koen, että on velvollisuuteni tehdä työtä. Mutta ei kai kenenkään velvollisuus voi olla maksaa muiden elämistä?
- Anonyymi00101
Anonyymi00058 kirjoitti:
Koen, että on velvollisuuteni tehdä työtä. Mutta ei kai kenenkään velvollisuus voi olla maksaa muiden elämistä?
Et kai tosissaan usko että sinä olet koulutuksen saanut omilla rahoilla?
Muut ovat maksaneet sinun koulutuksen ja treveyspalvelut, ei edes sinun vanhemmat ole näitä kuluja maksaneet kuin osittain.
Itse olen nyt eläkkeellä ja saan eläkkeen maksamieni vakuutuksien vakuutuskorvauksesta.
Eläkkeni muodostuu 2 vakuutuskorvauksesta tyel ja yel jotka kummatkin ovat 100% vakuutuksia.
Lisäksi olen maksanut vakuutusmaksuja 2 muuhunkin maahan (norja ja ruotsi).
Nyt itket kun joutut maksamaan omat vakuutusmaksusi.
Katsoppa peilistä kuinka syvällä perseessäsi sinun pää on. - Anonyymi00107
Anonyymi00007 kirjoitti:
Oletko siis käynyt koulusikin maksaen jokaisesta kouluvuodesta aina 7- vuotiaasta asti? Oletko siis maksanut vaikkapa omat neuvolavuotesi ollen jo silloin varhaiskypsä?
- Anonyymi00117
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ainakin ilmaisen koulutuksen olet saanut. Ilmaista lapsilisääkin sinusta on maksettu.
- Anonyymi00118
Anonyymi00058 kirjoitti:
Omaa tulevaa elämistäsi sinä maksat. Ellet maksaisi, ei sinulla olisi oikeutta eläkkeeseen sitten, kun se aika sinulle koittaa.
- Anonyymi00140
Anonyymi00022 kirjoitti:
On tainnut ne sinun työsikin olla vain omiesi ja kavereidesi pullojen keräilyä."Maksaa eläkkeesi .. " ihan vain tiedoksi että eläketurvakeskus-niminen laitos on olemassa , laitos jolle joka tilistä , kaikilta työssäkäyviltä , on pidätetty tietty prosentti ... kertyneet varat on sijoitettu ja eläkkeet maksetaan sijoitustuotoista .. tosin poliitikonplanttumme , jotka kyllä osaavat haistaa valmiin rahan , ovat nyt kiinnittäneet huomionsa noihinkin varoihin lainanantajien ja luotottajien alkaessa epäillä holtittomien tuhlaajien takaisinmaksukykyä , toivottavasti edes tuossa heidän aikeensa torpataan .. Toki katkeruutesi ymmärretään mutta kohde on väärä , syy verojen korotuksiin on edellisten hallitusten holtiton rahankäyttö , omien palkkojen ja etuuksien kähmintä ja korottelu sekä tekeytyminen koko maailman sosiaalitoimistoksi kutsumalla , houkuttelemalla ja jopa hakien kaikkia Päiväntasaajan maankiertäjiä nauttimaan KELAn tukia ja avustuksia .. , etuuksia joita paikallisten on osattava itse kysyä ja anoa ...
- Anonyymi00006
Tämän yhteiskunnan vika on se että osa luulee että elämän pitää olla helppoa. Voin kokemuksesta sanoa että on hienoa kun se ei aina ole helppoa. Kun tekee paljon työtä, v--ttaa välillä, mutta on joku tarkoitus miksi tekee töitä. Myöhemmin eläkkeellä on itsekunnioitus että on edes yrittänyt ja ollut ahkera. Se, että kaikilla ei ole töitä, ei ole yleemsä heidän vikansa. Vain idiootti koirat haukkuvat työttömiä ja eläkeläisiä. Hävetkää. Jos taas ei halua tehdä mitään, päävika on vaikeampi korjata.
- Anonyymi00008
Olen tehnyt pidempään töitä tän maan hyväksi kun sinä olet elänyt n. 45v. Maksanut veroa että sinä olet voinut käydä koulua. Mitä sinä olet tehnyt tämän maan hyväksi.
- Anonyymi00010
Mitä olen tehnyt? Maksanut sinun elämäsi eläkkeellä ja kustantanut palvelut, joita tarvitset epäterveiden elämäntapojesi takia.
- Anonyymi00013
Komppaan. Työssäolevan vastuulla ovat lapset ja vanhukset .Kukin vuorollaan.
En kyllä muista moista kateutta omana työurani aikana. Että isovanhempieni eläkeitä olisin haikaillut,! - Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Komppaan. Työssäolevan vastuulla ovat lapset ja vanhukset .Kukin vuorollaan.
En kyllä muista moista kateutta omana työurani aikana. Että isovanhempieni eläkeitä olisin haikaillut,!Ettehän te maksaneet isovanhemmillenne mitään. Oli vain kansaneläke ja sekin erittäin pieni.
Nyt vaaditte itsellenne muhkeat tulot ja käytätte ilmaisia, eli muiden kustantamia palveluita, joita ette omille isovanhemmillenne järjestäneet. - Anonyymi00019
Anonyymi00010 kirjoitti:
Mitä olen tehnyt? Maksanut sinun elämäsi eläkkeellä ja kustantanut palvelut, joita tarvitset epäterveiden elämäntapojesi takia.
Olet siis maksanut mun eläkkeen tämän vuoden alusta. Auts en tiennytkään että se tuli sinulta.
- Anonyymi00024
Anonyymi00019 kirjoitti:
Olet siis maksanut mun eläkkeen tämän vuoden alusta. Auts en tiennytkään että se tuli sinulta.
Minulta ja muilts työtä tekeviltä. Milloin aiot sanoa edes yhden sanan: kiitos?
- Anonyymi00026
Anonyymi00024 kirjoitti:
Minulta ja muilts työtä tekeviltä. Milloin aiot sanoa edes yhden sanan: kiitos?
Oletko kiittänyt minua saamastasi 9 vuoden koulutuksesta.
- Anonyymi00032
Anonyymi00026 kirjoitti:
Oletko kiittänyt minua saamastasi 9 vuoden koulutuksesta.
Opiskelin ulkomailla. En ole syntynyt Suomessa.
- Anonyymi00036
Anonyymi00032 kirjoitti:
Painu siis takaisin sinne mistä luusi tänne laahasitkin. Kiitosta vaan ja hyvää matkaa.
- Anonyymi00056
Anonyymi00032 kirjoitti:
No miksi sitten et muuta pois jos Suomessa oleminen ahdistaa noin paljon? Et taida olla mikään penaalin terävin kynä?
- Anonyymi00119
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ettehän te maksaneet isovanhemmillenne mitään. Oli vain kansaneläke ja sekin erittäin pieni.
Nyt vaaditte itsellenne muhkeat tulot ja käytätte ilmaisia, eli muiden kustantamia palveluita, joita ette omille isovanhemmillenne järjestäneet.Mitä ilmaisia palveluja eläkeläiset saavat?
- Anonyymi00120
Anonyymi00032 kirjoitti:
No hyvänen aika, miksi ihmeessä sinä täällä kärvistelet?
Eikö olisi aika muuttaa synnyinmaahasi? Siellä et varmaan joudu mitään eläkemaksuja makselemaan. - Anonyymi00136
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ettehän te maksaneet isovanhemmillenne mitään. Oli vain kansaneläke ja sekin erittäin pieni.
Nyt vaaditte itsellenne muhkeat tulot ja käytätte ilmaisia, eli muiden kustantamia palveluita, joita ette omille isovanhemmillenne järjestäneet.Kyllä tuli maksettua verot ja työeläkemaksut. Mistä luulet kansaneläkkeiden tulleen? Työttömyysvakuutusmaksuty vaikka en ollut yhtään PÄIVÄÄ työttömänä. En koskaan saanut tukia tsai alennuksia asuntolainaan, päivähoitomaksuihin tms. koska olin keskituloinen.
- Anonyymi00012
Kannatan edellisen kommenttia. Työntekoa pitää arvostaa. Kaikkea työtä. Toinen työ ei ole toista huonompaa palkasta riippumatta. Siksi on erittäin paha asia että nykyhallitus ei halua antaa nuorille työkokemuksia. Ei maksaisi liikaa, vaan olisi satsaus tulevaisuuteen. Vaikka sitten velkarahalla. Kotona vetelehtiminen vie elämänilon.
- Anonyymi00017
Eipä näy vievän työeläkeläisiltä. Hyvin kuluu heidän aikansa aurinkorannoilla, joilla välttävät maksamasta ALV:takaan Suomeen, kun taas työssäkäyvät täällä Suomessa maksavat kaiken ja elättävät aurinkorantojen eläkeläiset.
- Anonyymi00021
Yksi konkreettinen osoitus palkkatyön arvostamisesta on, että siitä kertyy eläkettä.
- Anonyymi00049
Anonyymi00021 kirjoitti:
Yksi konkreettinen osoitus palkkatyön arvostamisesta on, että siitä kertyy eläkettä.
Mitä arvostamista se on, että joutuu maksamaan eläkeläisten elättämisestä?
- Anonyymi00122
Anonyymi00049 kirjoitti:
Mitä arvostamista se on, että joutuu maksamaan eläkeläisten elättämisestä?
Itsesi tulevasta elättämisestä sinä maksat.
- Anonyymi00015
Keksi jo välillä jotain muuta ulinan aihetta . Tämä on jo niin loppuun kaluttu . Terveisin 7 kk. työeläkkeellä ollut . Työelämässä olin 46 vuotta .
- Anonyymi00018
Kasva aikuiseksi ja mene töihin jotta saat sen kadehtimasi työeläkkeen.
- Anonyymi00027
Olen töissä, enkä saa mitään työeläkettä, vaan joudun maksamaan työeläkeläisten eläkkeet. Siitä hyvästä te tyhjäntoimittajat yritätte haukkua minua?
- Anonyymi00037
Anonyymi00027 kirjoitti:
Olen töissä, enkä saa mitään työeläkettä, vaan joudun maksamaan työeläkeläisten eläkkeet. Siitä hyvästä te tyhjäntoimittajat yritätte haukkua minua?
Ehkäpä se johtuu siitä, että olet ihan omalla myrkyllisyydelläsi haukut ansainnut?
- Anonyymi00038
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei sinua reppanaraukka kukaan yritä haukkua. Ihan itse sinä sen teet.
- Anonyymi00050
Anonyymi00037 kirjoitti:
Ehkäpä se johtuu siitä, että olet ihan omalla myrkyllisyydelläsi haukut ansainnut?
Millä myrkyllisyydellä? Totesin vain tosiasian, että elätän eläkeläisiä, jotka eivät osoita siitä mitään kiitosta.
- Anonyymi00082
Anonyymi00050 kirjoitti:
Millä myrkyllisyydellä? Totesin vain tosiasian, että elätän eläkeläisiä, jotka eivät osoita siitä mitään kiitosta.
Sinulla on pakkomielle. Kannattaisi hoidattaa se.
- Anonyymi00110
Anonyymi00050 kirjoitti:
Tärkeämpää on kysyä, oletko töissä yksityisellä sektorilla luomassa hyvinvointia yhteiskuntaan vai töissä julkisella sektorilla kuluttamassa palkkaasi käytettäviä yhteiskunnan nettoverovaroja.
- Anonyymi00020
Kiitos teille työn raskaan raatajat.
Joskus olin yksi teistä, mutta nyt elän varsin mukavasti työeläkkeelläni.
Työeläkeläinen. Alotus trollolloo 🎃
- Anonyymi00030
Eikö sinulla ole mitään asiallaista annettavaa keskusteluun?
- Anonyymi00083
Demokrates kirjoitti:
💩🚽🧻
Ei tuokaan nyt ollut kovin asiallista.
- Anonyymi00023
Kiitä sinä sitten kun olet itse työeläkkellä.
Hah hah, ehket edes pääse sellaiselle.
Ryve katkeruudessa ja räjäytä pääsi!- Anonyymi00031
Et kai ole päihtynyt, kun kirjoitat noin? Olen huomannut, että monet työeläkeläiset käyttävät työssäkäyviltä saamansa rahat alkoholiin tai kovempiin päihteisiin.
- Anonyymi00039
Eihän noin katkera edes kauan elä. Ei sen tarvitse räjäyttää päätään, pää räjähtää ihan omia aikojaan tuollaisen aiheettoman kaunan ja sen aiheuttaman verenpaineen takia.
Levätköön rauhassa. - Anonyymi00044
Anonyymi00039 kirjoitti:
Eihän noin katkera edes kauan elä. Ei sen tarvitse räjäyttää päätään, pää räjähtää ihan omia aikojaan tuollaisen aiheettoman kaunan ja sen aiheuttaman verenpaineen takia.
Levätköön rauhassa.Minkä kaunan? Kyse on oikeudenmukaisuudesta, ja siitä, että röyhkeän ilkeilyn sijasta työeläkeläiset osoittaisivat edes hieman kiitollisuutta ja kunnioitusta elättäjilleen.
Mikään ei ole surkeampaa katsottavaa kuin röyhkeät ja yhä lisää ja lisää ahnehtivat elätit. - Anonyymi00046
Anonyymi00044 kirjoitti:
Minkä kaunan? Kyse on oikeudenmukaisuudesta, ja siitä, että röyhkeän ilkeilyn sijasta työeläkeläiset osoittaisivat edes hieman kiitollisuutta ja kunnioitusta elättäjilleen.
Mikään ei ole surkeampaa katsottavaa kuin röyhkeät ja yhä lisää ja lisää ahnehtivat elätit.Valmistaudu siis katselemaan. Ongelma on täysin sinun omasi. Mikään mitä täällä netin kaatopaikoilla sanot tai teet, ei muuta yhtään mitään.
- Anonyymi00052
Anonyymi00046 kirjoitti:
Valmistaudu siis katselemaan. Ongelma on täysin sinun omasi. Mikään mitä täällä netin kaatopaikoilla sanot tai teet, ei muuta yhtään mitään.
Miksi työeläkeläiset sitten rageavat noin mahdottomasti avaustani?
- Anonyymi00060
Anonyymi00052 kirjoitti:
Miksi työeläkeläiset sitten rageavat noin mahdottomasti avaustani?
Väittäisin ettei tällä palstalla eläkeikäisiä paljoakaan ole.
- Anonyymi00063
Anonyymi00060 kirjoitti:
Väittäisin ettei tällä palstalla eläkeikäisiä paljoakaan ole.
Miksi nuo sitten kirjoittavat kuin olisivat muka eläkeläisiä?
- Anonyymi00081
Anonyymi00063 kirjoitti:
Miksi nuo sitten kirjoittavat kuin olisivat muka eläkeläisiä?
Eivät kirjoita. Antavat vain ansaitsemaasi palautetta.
- Anonyymi00084
Anonyymi00081 kirjoitti:
Eivät kirjoita. Antavat vain ansaitsemaasi palautetta.
Olen ansainnut kiitoksen, eivät nuo sellaista anna.
- Anonyymi00094
Anonyymi00044 kirjoitti:
Minkä kaunan? Kyse on oikeudenmukaisuudesta, ja siitä, että röyhkeän ilkeilyn sijasta työeläkeläiset osoittaisivat edes hieman kiitollisuutta ja kunnioitusta elättäjilleen.
Mikään ei ole surkeampaa katsottavaa kuin röyhkeät ja yhä lisää ja lisää ahnehtivat elätit.Kirjoitat siis nykynuorista?
- Anonyymi00123
Anonyymi00044 kirjoitti:
Mikään ei ole surkeampaa katsottavaa kuin röyhkeät ja yhä lisää ja lisää ahnehtivat elätit.Itse he ovat eläkkeensä maksaneet, samalla tavalla, kuin sinäkin nyt omaa tulevaa eläkettäsi maksat.
- Anonyymi00125
Anonyymi00123 kirjoitti:
Itse he ovat eläkkeensä maksaneet, samalla tavalla, kuin sinäkin nyt omaa tulevaa eläkettäsi maksat.
Älkää puhuko/kirjoitelko siitä että jokainen maksaa oman eläkkeensä.
Puhukaa mieluummin siitä että jokainen on maksnut oman eläkevakuutusmaksunsa sopimuksen mukaan.
Eläke on työeläkevakuutus.
Nämä pöljät tinkaajat eivät tajua eläkesysteemiä mutta ehkä tajuavat vakuutussysteemin.
- Anonyymi00025
Naapurin ukko on työeläkeläinen, kiittelee ja kättelee minua päivästä toiseen ihan ilmaiseksi.
- Anonyymi00028
Se vois tulla siivoomaan mun vanhan rintamamiestalon ja tehä remonttia keittiössä.
- Anonyymi00029
Olepa tarkkana, ettei vie lompakkoasi.
- Anonyymi00033
Sinäkin voisit kiittää meitä työeläkeläisiä kaikesta yhteiskunnalta saamastasi. Koulutuksesta ja muusta.
- Anonyymi00034
Olen opiskellut ulkomailla. Synnyin siellä. Silti minun pitää elättää työeläkeläisiä ja kustantaa heidän palvelunsa.
- Anonyymi00040
Anonyymi00034 kirjoitti:
Olen opiskellut ulkomailla. Synnyin siellä. Silti minun pitää elättää työeläkeläisiä ja kustantaa heidän palvelunsa.
Ei tarvitse. Muuta kotimaahasi. Teet meille kaikille aidoille suomalaisille ison palveluksen ja lakkaat samalla myrkyttämästä ilmapiiriä ja hyvää maata, jonka yrität pilata.
- Anonyymi00043
Anonyymi00040 kirjoitti:
Ei tarvitse. Muuta kotimaahasi. Teet meille kaikille aidoille suomalaisille ison palveluksen ja lakkaat samalla myrkyttämästä ilmapiiriä ja hyvää maata, jonka yrität pilata.
Aivan. Kukaan ei jää kaipaamaan.
- Anonyymi00048
Anonyymi00040 kirjoitti:
Kotimaani on Suomi, sillä olen Suomen kansalainen.
Synnyin Tukholmassa suomalaisille vanhemmille. Kävimme joskus kesälomilla Suomessa ihmettelemässä, miten köyhä maa se oli. On tietysti edelleen.
Aikuisempana ajattelin kokeilla, mitä on oikein rankka ja raskas elämä, ja sen takia muutin Suomeen. Heti alusta saakka se täyttikin kaikki odotukseni. Selvästi pienemmät palkat, huonot pomot, aika tuottamaton firma, työkaverien ainoat harrastukset juominen ja jääkiekko, ja ensimmäisestä työpäivästä lähtien isot eläkemaksut, jotka menevät työeläkeläisten elättämiseen.
Olen ikuisesti kiitollinen Ruotsille, että minun ei tarvinnut syntyä suomalaiseen köyhyyteen ja että minun tarvitsi tutustua suomalaiseen työeläkeläisten ilkeyteen ja kiittämättömyyteen vasta kun itse halusin niin tehdä. Ajatella, mitä työeläkeläisten keskellä koko lapsuutensa viettävät joutuvat kestämään ja miten se vaikuttaa koko heidän elämäänsä. - Anonyymi00051
Anonyymi00048 kirjoitti:
Synnyin Tukholmassa suomalaisille vanhemmille. Kävimme joskus kesälomilla Suomessa ihmettelemässä, miten köyhä maa se oli. On tietysti edelleen.
Aikuisempana ajattelin kokeilla, mitä on oikein rankka ja raskas elämä, ja sen takia muutin Suomeen. Heti alusta saakka se täyttikin kaikki odotukseni. Selvästi pienemmät palkat, huonot pomot, aika tuottamaton firma, työkaverien ainoat harrastukset juominen ja jääkiekko, ja ensimmäisestä työpäivästä lähtien isot eläkemaksut, jotka menevät työeläkeläisten elättämiseen.
Olen ikuisesti kiitollinen Ruotsille, että minun ei tarvinnut syntyä suomalaiseen köyhyyteen ja että minun tarvitsi tutustua suomalaiseen työeläkeläisten ilkeyteen ja kiittämättömyyteen vasta kun itse halusin niin tehdä. Ajatella, mitä työeläkeläisten keskellä koko lapsuutensa viettävät joutuvat kestämään ja miten se vaikuttaa koko heidän elämäänsä.Tulet vielä joku päivä tukehtumaan katkeruutesi aiheuttamaan myrkytykseen.
- Anonyymi00057
Anonyymi00051 kirjoitti:
Tulet vielä joku päivä tukehtumaan katkeruutesi aiheuttamaan myrkytykseen.
Minkä katkeruuden? En minä ole Ruotsille ollenkaan katkera, vaan erittäin kiitollinen. Aina kun vierailen Ruotsissa, kerron ihmisille, kuinka hieno maa se on ja kuinka upeita ihmiset ovat siellä. Sanon aina, että heidän kannattaa olla ylpeitä siitä, etteivät ole niin köyhiä kuin suomalaiset, jotka jo pelkkä työeläkejärjestelmä on köyhdyttänyt, ilman mitään kiitosta niiltä, joita joutuvat elättämään.
- Anonyymi00059
Anonyymi00057 kirjoitti:
Minkä katkeruuden? En minä ole Ruotsille ollenkaan katkera, vaan erittäin kiitollinen. Aina kun vierailen Ruotsissa, kerron ihmisille, kuinka hieno maa se on ja kuinka upeita ihmiset ovat siellä. Sanon aina, että heidän kannattaa olla ylpeitä siitä, etteivät ole niin köyhiä kuin suomalaiset, jotka jo pelkkä työeläkejärjestelmä on köyhdyttänyt, ilman mitään kiitosta niiltä, joita joutuvat elättämään.
En minä oikeastaan arvaillut katkeruudellesi syytä. En siis tiedä mistä se johtuu. Mutta se on kaikille ahdistuneita ja myrkyttyneitä tekstejäsi lukeville päivänselvää.
- Anonyymi00061
Anonyymi00057 kirjoitti:
Vieläkö notkut täällä?
- Anonyymi00062
Anonyymi00061 kirjoitti:
Vieläkö notkut täällä?
Odotan edelleen kiitosta.
- Anonyymi00079
Anonyymi00062 kirjoitti:
Odotan edelleen kiitosta.
Narsistit ovat tuollaisia.
- Anonyymi00085
Anonyymi00079 kirjoitti:
Narsistit elävät muiden kustannuksella, eivätkä edes kiitä siitä.
- Anonyymi00095
Anonyymi00079 kirjoitti:
Tuo aloittaja täyttää palstan ja päivänsä piruilullaan, on tehnyt sitä jo vuosikausia. Ei kannata vaivata päätään moisella moskalla.
- Anonyymi00102
Anonyymi00048 kirjoitti:
Olen ikuisesti kiitollinen Ruotsille, että minun ei tarvinnut syntyä suomalaiseen köyhyyteen ja että minun tarvitsi tutustua suomalaiseen työeläkeläisten ilkeyteen ja kiittämättömyyteen vasta kun itse halusin niin tehdä. Ajatella, mitä työeläkeläisten keskellä koko lapsuutensa viettävät joutuvat kestämään ja miten se vaikuttaa koko heidän elämäänsä.Mutta eikös se mene sitten tasan kun minä olen maksanut eläkevaukkusmaksuja ruotsiin?
Ruotsissa maksetaan ihan yhtälailla eläkemaksuja, kiitelläänkö sinua ruotsissa?
Itse olen syntynyt ruotsissa, mutta asun suomessa ja olen suomen kansalainen, osan eläkekarttumasta sain ruotsissa. - Anonyymi00124
Anonyymi00048 kirjoitti:
Olen ikuisesti kiitollinen Ruotsille, että minun ei tarvinnut syntyä suomalaiseen köyhyyteen ja että minun tarvitsi tutustua suomalaiseen työeläkeläisten ilkeyteen ja kiittämättömyyteen vasta kun itse halusin niin tehdä. Ajatella, mitä työeläkeläisten keskellä koko lapsuutensa viettävät joutuvat kestämään ja miten se vaikuttaa koko heidän elämäänsä.No etkö sinä ole riittävästi kokenut tätä Suomen kurjuutta? Mikset muuta takaisin Ruotsiin, kun siellä ei tarvitse työeläkeläisiä elättää?
- Anonyymi00126
Anonyymi00057 kirjoitti:
Miksi ihmeessä et jää sinne Ruotsiin, kun siellä on kaikki niin mahtavaa? Siellä ei niitä sinun katkeruutesi kohteita TYÖELÄKELÄISIÄ ole ollenkaan. Elämäsi pääsisi raiteilleen siellä.
- Anonyymi00129
Anonyymi00102 kirjoitti:
Mutta eikös se mene sitten tasan kun minä olen maksanut eläkevaukkusmaksuja ruotsiin?
Ruotsissa maksetaan ihan yhtälailla eläkemaksuja, kiitelläänkö sinua ruotsissa?
Itse olen syntynyt ruotsissa, mutta asun suomessa ja olen suomen kansalainen, osan eläkekarttumasta sain ruotsissa.O-ou! Pitääkö Ruotsissakin maksaa eläkemaksuja? Joutuuko sielläkin ”elättämään työeläkeläisiä”?
Aloittajaparalla ei näytä olevan paikkaa mihin mennä katkeruudestaan vapautumaan. Voi ressukkaa 😢
- Anonyymi00035
Eikö työeläkeläinen ole itse maksanut oman eläkkeensä ei ymmärtääkseni ainakaan pitäs maksaa työeläkkeitä verovaroista
- Anonyymi00041
Eivät työeläkeläiset ole maksaneet eläkkeitään. Eläkemaksutkin olivat nykyisillä työeläkeläisillä niin olemattomat, ettei niistä olisi kertynyt puoltakaan siitä, mitä heille nyt maksetaan.
Sekin kertoo, miten ahneita, röyhkeitä ja kiittämättömiä työeläkeläiset ovat. - Anonyymi00066
Anonyymi00041 kirjoitti:
Eivät työeläkeläiset ole maksaneet eläkkeitään. Eläkemaksutkin olivat nykyisillä työeläkeläisillä niin olemattomat, ettei niistä olisi kertynyt puoltakaan siitä, mitä heille nyt maksetaan.
Sekin kertoo, miten ahneita, röyhkeitä ja kiittämättömiä työeläkeläiset ovat.Kyllä me eläkeläiset olemme maksaneet eläkettä koko työuramme. Töihin heti intin jälkeen 20 vuotiaana mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana. Eläkkeelle 64 vuotiaana 44 vuoden yhtämittaisen työuran jälkeen. Mites alottajan työura on alkanut? Joko 30 vuotiaana päässyt työharjoitteluun?
- Anonyymi00070
Anonyymi00066 kirjoitti:
Kyllä me eläkeläiset olemme maksaneet eläkettä koko työuramme. Töihin heti intin jälkeen 20 vuotiaana mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana. Eläkkeelle 64 vuotiaana 44 vuoden yhtämittaisen työuran jälkeen. Mites alottajan työura on alkanut? Joko 30 vuotiaana päässyt työharjoitteluun?
Mihin ihmeen harjoitteluun? Onko Suomessa tapana harjoitella pitkäänkin ennen kuin aloitetaan oikeat työt?
Kun muutin Suomeen, en tiennyt tuosta tavasta, vaan menin heti töihin suomalaiseen firmaan. Odotusteni mukaan palkka oli pienempi kuin Ruotsissa. Sitä ihmettelin ja ihmettelen edelleen, ettei yksikään työeläkeläinen ole kiittänyt siitä, että maksan heidän eläkkeensä. - Anonyymi00074
Anonyymi00070 kirjoitti:
Mihin ihmeen harjoitteluun? Onko Suomessa tapana harjoitella pitkäänkin ennen kuin aloitetaan oikeat työt?
Kun muutin Suomeen, en tiennyt tuosta tavasta, vaan menin heti töihin suomalaiseen firmaan. Odotusteni mukaan palkka oli pienempi kuin Ruotsissa. Sitä ihmettelin ja ihmettelen edelleen, ettei yksikään työeläkeläinen ole kiittänyt siitä, että maksan heidän eläkkeensä.Eikö Ruotsissa ole työeläkejärjestelmää.
- Anonyymi00076
Anonyymi00074 kirjoitti:
Eikö Ruotsissa ole työeläkejärjestelmää.
Tietenkin on. Miten se tähän keskusteluun liittyy?
- Anonyymi00105
Anonyymi00076 kirjoitti:
Tietenkin on. Miten se tähän keskusteluun liittyy?
Äläs nyt yritä esittää tyhmää, vaikka sellainen kirjoitustesi perusteella oletkin.
Ruotsin työeläkejärjestelmään viittaaminen tarkoittaa sitä, että voisit poistua synnyinmaahasi, Ruotsiin. Ei tarvitsisi sinunkaan asettaa itseäsi olemattomalle jalustalle.
- Anonyymi00042
Työeläkeläinen on maksanut veron pidätyksissä rahaa mutta kun sinä VITUN
Natolainen nostat maksut 20 kertaiset. Pure Jenkki Onko tuuttuu. - Anonyymi00045
Mitä sinä olet tehnyt maamme hyväksi.
- Anonyymi00054
Työtä, jolla olen elättänyt kiittämättömiä ja hyvin röyhkeitä työeläkeläisiä.
- Anonyymi00067
Anonyymi00054 kirjoitti:
Työtä, jolla olen elättänyt kiittämättömiä ja hyvin röyhkeitä työeläkeläisiä.
Vuoden vai kaksi. Minä tein 46 vuotta.
- Anonyymi00072
Anonyymi00067 kirjoitti:
Vuoden vai kaksi. Minä tein 46 vuotta.
Aivan riittävän kauan huomatakseni, etteivät työeläkeläiset osoita mitään kiitollisuutta elättäjiään kohtaan.
Edes lemmikkikoirani ei ole noin kiittämätön, vaan aina kun annan sille ruokaa, se heiluttaa häntäänsä iloisesti ja nuolaisee kättäni.
Nettipalstallakin työeläkeläiset näkyvät olevan todella aggressiivisia ja hyvin kiittämättömiä. Jos olisivat koiria, niin rankkuri veisi tuollaiset. - Anonyymi00096
Anonyymi00072 kirjoitti:
Aivan riittävän kauan huomatakseni, etteivät työeläkeläiset osoita mitään kiitollisuutta elättäjiään kohtaan.
Edes lemmikkikoirani ei ole noin kiittämätön, vaan aina kun annan sille ruokaa, se heiluttaa häntäänsä iloisesti ja nuolaisee kättäni.
Nettipalstallakin työeläkeläiset näkyvät olevan todella aggressiivisia ja hyvin kiittämättömiä. Jos olisivat koiria, niin rankkuri veisi tuollaiset.Lopeta jo. Yrität olla kovinkin nokkela, mutta olet vain rasittava.
- Anonyymi00047
Työeläkeläinen on jo siellä, minne sinä olet vielä matkalla.
- Anonyymi00055
En minä aio olla kiittämätön ja röyhkeä tulevaisuudessakaan.
- Anonyymi00097
Anonyymi00055 kirjoitti:
Jaa, vai et. Mitä muuta kirjoitelmasi ovat kuin kiittämättömyyttä ja röyhkeyttä täynnä?
- Anonyymi00130
Anonyymi00055 kirjoitti:
Et sinä tuosta nykyröyhkeydestäsi miksikään tule muuttumaan.
- Anonyymi00064
Milloin Kelan tukiloinen on alkanut elättää jotakuta, kun ei pysty edes, itseään elättämään. Johtuuko tuo kuvitelma taas peukuttelusta?
- Anonyymi00073
Kuka kelan tukiloinen? Joku kansaneläkeläinenkö?
- Anonyymi00065
Kummallista valitusta. Miksi et ole siellä ruotsin onnelassa. Sitä minä ihmettele. Oletko masokisti.
- Anonyymi00075
Kuulin vanhempieni kertomuksia siitä, miten kovaa elämä Suomessa oli ja lomamatkoilla näin paljon suomalaista köyhyyttä. Halusin aikuisena kokeilla, millaista se paljon puhuttu suomalainen elämä oikein on. Halusin kokeilla rajojani, että kestänkö sitä. Se on vähän kuin sellainen intti- tai sotakokemus.
Elämä on tietenkin köyhempää ja tylsempää kuin Ruotsissa, mutta jotenkin tunnen itseni sen takia kovemmaksi tyypiksi nyt. Mutta en niin kovaksi, etten ihmettelisi sitä, miksi työeläkeläiset eivät kiitä elättäjiään. Ruotsissa on tapana sanoa Tack så mycket jopa useita kertoja päivässä, Suomessa minkäänlaista kiittämistä kuulee vain ironisessa merkitysessä.
Ehkä alemmat kulttuurimuodot sitten ovat tuommoisia. Ei ole tapana kiittää mistään ja raivotaan paljon. - Anonyymi00077
Anonyymi00075 kirjoitti:
Kuulin vanhempieni kertomuksia siitä, miten kovaa elämä Suomessa oli ja lomamatkoilla näin paljon suomalaista köyhyyttä. Halusin aikuisena kokeilla, millaista se paljon puhuttu suomalainen elämä oikein on. Halusin kokeilla rajojani, että kestänkö sitä. Se on vähän kuin sellainen intti- tai sotakokemus.
Elämä on tietenkin köyhempää ja tylsempää kuin Ruotsissa, mutta jotenkin tunnen itseni sen takia kovemmaksi tyypiksi nyt. Mutta en niin kovaksi, etten ihmettelisi sitä, miksi työeläkeläiset eivät kiitä elättäjiään. Ruotsissa on tapana sanoa Tack så mycket jopa useita kertoja päivässä, Suomessa minkäänlaista kiittämistä kuulee vain ironisessa merkitysessä.
Ehkä alemmat kulttuurimuodot sitten ovat tuommoisia. Ei ole tapana kiittää mistään ja raivotaan paljon.Olet kyllä jokseenkin surullinen tapaus.
- Anonyymi00086
Anonyymi00077 kirjoitti:
Olet kyllä jokseenkin surullinen tapaus.
suru=suomenruotsalainen? Ei, vanhempani ovat Pohjois-Savosta ja Pohjois-Karjalasta. Lomamatkoilla Suomessa näin pieniä mökinrähjiä ja kiinninaulattuja ovia. Ihmettelin aina, miten kukaan oli voinut asua sellaisissa.
Ehkä ne asukkaat olivat noita nykyisiä työeläkeläisiä. - Anonyymi00103
Anonyymi00075 kirjoitti:
Ehkä alemmat kulttuurimuodot sitten ovat tuommoisia. Ei ole tapana kiittää mistään ja raivotaan paljon.Kun aikoinaan asuin ruotsissa ja myös työsksntelin siellä ei ne ruotsalaiset eläkeläiset tulleet minua kiittämään.
Aivan samanlaisia ruotsalaiset eläkeläiset ovat, eivät he kiittele siitä että nykyiset työssäkäyvät maksavat vuorostaan samoja maksuja joita he ovat aikoinaan maksaneet.
Mitä arvelet, käyvätkö autonsa kolaroineet kiittelemässä muita autoilijoita?
Käykö opiskelijat kiittelemässä muita veroja maksavia?
Käykö sairaalahoidossa olevat kiittelemässä veroja maksavia?
Minkä pirun takia minun pitäisi kiitellä erikseen työssä käyviä, ei minuakaan ole kitelty aikoinaan, päivastoin kävin aikoinaan auttamassa paljon vanhempiani ja muita vanhuksia.
Jos sinäkin kantaisit vaikka vanhuksen kauppakasiin niin saisit kiitosta.
Ja loppupelissä sinun maksamasta eläkemaksusta kohdentuu yhdelle eläkeläiselle niin vähän rahaa ettet sinä edes viitsisi sellsita kolikkoa noukkia maasta ja vaadit sitten eläkeläisten kumartelevan sinua.
Sulla on maailmankuva aika pahasti vääristynyt, sanoisin että sulla on joku jumalkompleksi meneillään.
Ei maailma pyöri sinun ympärillä, olet yksi mitätön paska maailmankaikkeudessa. - Anonyymi00104
Anonyymi00103 kirjoitti:
Kun aikoinaan asuin ruotsissa ja myös työsksntelin siellä ei ne ruotsalaiset eläkeläiset tulleet minua kiittämään.
Aivan samanlaisia ruotsalaiset eläkeläiset ovat, eivät he kiittele siitä että nykyiset työssäkäyvät maksavat vuorostaan samoja maksuja joita he ovat aikoinaan maksaneet.
Minkä pirun takia minun pitäisi kiitellä erikseen työssä käyviä, ei minuakaan ole kitelty aikoinaan, päivastoin kävin aikoinaan auttamassa paljon vanhempiani ja muita vanhuksia.
Ja loppupelissä sinun maksamasta eläkemaksusta kohdentuu yhdelle eläkeläiselle niin vähän rahaa ettet sinä edes viitsisi sellsita kolikkoa noukkia maasta ja vaadit sitten eläkeläisten kumartelevan sinua.
Sulla on maailmankuva aika pahasti vääristynyt, sanoisin että sulla on joku jumalkompleksi meneillään.
Ei maailma pyöri sinun ympärillä, olet yksi mitätön paska maailmankaikkeudessa.Hiekanjyvänen kuvaa paremmin olentoa.
- Anonyymi00131
Anonyymi00103 kirjoitti:
Kun aikoinaan asuin ruotsissa ja myös työsksntelin siellä ei ne ruotsalaiset eläkeläiset tulleet minua kiittämään.
Ei maailma pyöri sinun ympärillä, olet yksi mitätön paska maailmankaikkeudessa.Hyvä kirjoitus!
- Anonyymi00069
Mistä teitä katkeria ja tyhmiä alottajia oikein sikiää. Oletko kolmannen sukupolven Kelaelätti?
- Anonyymi00071
Ruosin työtätekevät nykyiset eläkeläiset siis maksoi sinun koulunkäynnin. Sitten muutit tänne haukkumaan eläkeläisiä. Mistä katkeruus.
- Anonyymi00078
Miten niin haukkumaan? Ihmettelen vain, miksi työeläkeläiset eivät ole kiitollisia saamastaan rahasta niille, jotka ne maksavat.
Olen itse erittäin kiitollinen Ruotsille ja ruotsalaisille, ja tuon sen joka kerta ilmi, kun vierailen siellä.
- Anonyymi00080
Voi tätä ressukka avaajaa.kauhea yritys ärsyttää ja saada joku hermostumaan hönteistä jutuista.
Säälin sinua.- Anonyymi00087
Outo tulkinta, miksi kenenkään pitäisi ärsyyntyä, jos vain kysyy, mikseivät elättävät osoita kiitollisuutta yhtään.
- Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
Outo tulkinta, miksi kenenkään pitäisi ärsyyntyä, jos vain kysyy, mikseivät elättävät osoita kiitollisuutta yhtään.
Ohoh, kirjoitusvirhe, piti siis olla elätettävät.
Alkaa nukuttamaan, kun on ollut koko päivän töissä. Toista se on eläkeläisillä, ei työt paina. - Anonyymi00091
Anonyymi00088 kirjoitti:
Ohoh, kirjoitusvirhe, piti siis olla elätettävät.
Alkaa nukuttamaan, kun on ollut koko päivän töissä. Toista se on eläkeläisillä, ei työt paina.Mikähän porukka se on oikeasti elätettäviä Suomessa? Ei ainakaan työeläkeläiset. Saa sitä Kelan elättipoju olla katkera ihan niin paljon kuin haluaa, onhan jotakin tekemistä
- Anonyymi00092
Anonyymi00091 kirjoitti:
Mikähän porukka se on oikeasti elätettäviä Suomessa? Ei ainakaan työeläkeläiset. Saa sitä Kelan elättipoju olla katkera ihan niin paljon kuin haluaa, onhan jotakin tekemistä
Työeläkeläiset ovat kaikkein suurin ja kalleimmaksi tuleva elätettävien ryhmä, eivätkä ole lainkaan kiitollisia työssäkäyville, jotka maksavat heidän elättämisensä.
Mitä tuo jankutus jostain kelasta on? Kyllähän työeläkeläiset sieltäkin saavat esim asumistukia ja sairaudenhoitokorvauksia. Eihän se näy riittävän, että elävät täysin palkansaajien varassa, vielä nyhtävät valtioltakin. - Anonyymi00127
Anonyymi00087 kirjoitti:
Olisiko niin että kun sinä et osoita kiitollisuutta sinun lapsuuden ja opiskelut maksaneille, sinun pitäisi kumartaa ja syvään aika kun tulee työeläkeläinen vastaan.
- Anonyymi00132
Anonyymi00092 kirjoitti:
Työeläkeläiset ovat kaikkein suurin ja kalleimmaksi tuleva elätettävien ryhmä, eivätkä ole lainkaan kiitollisia työssäkäyville, jotka maksavat heidän elättämisensä.
Mitä tuo jankutus jostain kelasta on? Kyllähän työeläkeläiset sieltäkin saavat esim asumistukia ja sairaudenhoitokorvauksia. Eihän se näy riittävän, että elävät täysin palkansaajien varassa, vielä nyhtävät valtioltakin.Nytkö ne työeläkeläiset yht’ äkkiä ovatkin niin köyhiä, että asumistukia saavat?
Äsken ne olivat niin rikkaita (sinun rahoillasi) että niillä oli varaa elellä aurinkorannoilla.
- Anonyymi00093
Surullinen tapaus tämä. Osanottoni.
- Anonyymi00098
Ei voi osoittaa minkäänlaista myötätuntoa tuolle höperehtijälle, joka kuvittelee suuria itsestään mutta ei osaa edes pipin päänsä kanssa mennä lekurille.
- Anonyymi00099
Ottaako aloittaja aikanaan eläkkeen vastaan?
- Anonyymi00100
En tietenkään. Haluan lopettaa ne ennen kun joudun olemaan kiitollinen eläkkeestä.
- Anonyymi00106
Oletko muistanut itse kiittää työeläkeläistä sinunkin mahdollisuudesta täällä tekstailla räävittömiä. Olet luuseripaska joka voi painua helvettiin🤯
- Anonyymi00108
Kiitos tulee siinä kun sitten itsekin päästään joskus eläkkeelle. Paitsi jos sitä ennen kateuksissamme päätämme romuttaa koko eläkesysteemin. Onhan tuota ikärajaa jo nostettu sen verran että mahtaneeko sitä edes elää eläkeikään asti.
- Anonyymi00111
Työeläkeläinen joutui maksamaan omien eläkeläisvanhempiensa eläkkeet, kun koko eläkesysteemi on niin uusi, että piti alkaa alusta keräämään rahaa tuleville eläkeläisille. Ja ideana oli, että uudet sukupolvet maksavat edellisten eläkkeet. Maailma muuttui. Porukka ei halunnutkaan lisääntyä kuin sopulit, ja päättäjät eivät ajoissa varautuneet asiaan. Elinikä nousi hyvän hoidon ansiosta ja nyt eläkkeellä saatetaan olla 40 v tai kauemmin, ellei terveys kestä työssäoloa. Asiaan vaikutti myös tietotekniikka, joka koko ajan vähentää työpaikkoja. Eivät kaikki ole bittinikkareita ja duunipaikat menevät halpatyövoimalle. jotka lähettävät rahansa ulkomaille, jos jotain jää yli. Veronkierto on varmasti yleistä.
- Anonyymi00112
Mahtaakos tämä kaveri nyt oikeeesti tarkottaa TYÖELÄKELÄISTÄ joka on vuosien saatossa tienannut oman eläkkeensä?
Termistö on luultavasti väärä ja syyttää/tarkoittaa luultavasti sellaista joka on saanut eläkkeen yhteiskunnalta tekemättä työtä tai hyvin vähäisellä työmäärällä. - Anonyymi00113
Nuoremmat persut haluaisivat päästä eläkkeelle jo lyhyellä tai jopa olemattomalla työajalla. Vanhemmat, nykyiset eläkeläispersut olivat nuorina usein kommareita ja joutuivat tekemään töitäkin.
- Anonyymi00114
No, kato käy koko ajan ja isot ikäluokat kuolevat. Rahaa on vielä eläkeyhtiöitten takana, elleivät päättäjät rupea tehdä huonoja sijoituksia ja pelata rahoilla. Niin kauan, kun on riittävästi rahaa, niistä saadaan korkotuloja eläkkeiden maksuun. Ja seuraavat ikäluokat eivät ole enää isoja, Tsemppiä, nyt on oltava huolissaan työpaikoista ja oikeasta koulutuksesta.
Itse toivoisin auringon lähettämää emp:tä, joka tuhoaisi kaikki tietokoneet ja palauttaisi työpaikat. Ihan oikeaa työtä! - Anonyymi00115
Mitä se työeläkeläinen saa ilmaiseksi?
- Anonyymi00116
Aloittajalla ei ole kaikki muumit laaksossa.
- Anonyymi00133
Ei todellakaan.
- Anonyymi00121
Älä käy yli kuusikymppisten kimppuun. Ihan oikeasti.
Se ei ole vain ikä — se on selviytymistä ilman käyttöohjeita.
He ovat sitkeitä kuin leipä, joka on ollut viikon ilman pussia.
Ja tarkkoja kuin kotitossut, jotka osuvat maaliin ilman varoitusta.
Viisivuotiaina he tunnistivat äidin mielialan
kattilankannen äänestä.
Seitsemänvuotiaina avain roikkui kaulassa ja sääntö oli selvä:
“Ruoka on jääkaapissa. Lämmitä. Älä polta taloa.”
Yhdeksänvuotiaina he kokkasivat ilman reseptejä.
Kymmenvuotiaina he korjasivat hanan
ja tiesivät, miten paeta naapurin koiraa —
tarvittaessa ämpäri päässä.
Koko päivä ulkona.
Ei puhelimia.
Ei näyttöjä.
Reitti oli vakio: teline → joki → piha → koti.
He palasivat hämärässä,
polvet kuin taistelukartta.
Ja he selvisivät.
Haavat hoidettiin syljellä ja ratamonlehdellä.
Ja jos sattui, kuului vastaus:
“Ei irronnut? Sitten ei ole hätää.”
He söivät leipää sokerin kanssa.
Joivat vettä letkusta.
Heillä oli vastustuskyky,
jolle modernit jogurtit voivat vain olla kateellisia.
Allergiat?
Joko niitä ei ollut — tai niistä ei puhuttu.
He tuntevat kymmeniä tapoja poistaa tahrat
ruohosta, öljystä, musteesta, verestä ja mudasta.
Koska kotiin piti tulla “siistinä”.
Piste.
He elivät teknologian kehityksen todeksi:
transistoriradio,
mustavalkotelevisio,
vinyyli,
kasetit,
CD-levyt —
ja nyt tuhansia kappaleita taskussa.
Silti he kaipaavat kasetin rahinaa,
joka kelattiin takaisin lyijykynällä.
Ajokortin saatuaan he hyppäsivät Ladaan
ja ajoivat halki maan.
Ilman ilmastointia.
Ilman GPS:ää.
Ilman varauksia.
Vain kartta,
kananmuna-leivät
ja luottamus siihen, että tie hoitaa loput.
Ja hoiti.
Tämä on viimeinen sukupolvi,
joka muistaa maailman ilman internetiä.
Ilman akun loppumisen paniikkia.
He muistavat lankapuhelimen,
käsin kirjoitetut reseptit
ja syntymäpäivät ilman muistutuksia.
Ja jos he unohtivat —
he eivät vain tulleet.
He osaavat:
– korjata melkein kaiken teipillä ja pihdeillä,
– katsoa yhtä kanavaa ja olla tyytyväisiä,
– tietää, että “selata” tarkoitti ennen puhelinluetteloa,
– ja uskoa, että jos joku ei vastaa, hän on elossa — soittaa myöhemmin.
He ovat erilaisia.
Tunteellisessa haarniskassa.
Puutteen aikojen kasvattamilla hermoilla.
Pihalla ja elämässä hiotuilla reflekseillä.
Arjen viimeiset ninjat.
Joten älä käy yli kuusikymppisten kimppuun.
He ovat nähneet enemmän.
Eläneet syvemmin.
Ja todennäköisesti
kantavat taskussaan minttukarkin,
joka on vanhempi kuin älypuhelimesi.- Anonyymi00135
Ai mahdoton kuinka upeaa! Sunnuntaipäivän ilo.
- Anonyymi00145
Kiitos!
- Anonyymi00128
Äiti kiitti minua silloin kun pääsin verokalenteriin, sanoi että minunlaisest ahkerat työtä tekevät hyvät verojen ja eläkkeiden maksajat tätä maata rakentaa.
Minä kiitin äitiä hänen pyyteettömästä kasvatustyöstään ja työpanoksestaan yhteiskunan rakentamisen hyväksi.
Hän on sota-ajan lapsia ja kokenut sellaisia asioita joista aloittajankin kannattaisi ammentaa tietoa. Se sivistää. - Anonyymi00134
Työeläkeläiset rakensivat sinulle hyvinvointivaltion, josta on vielä rippeet jäljellä.
Ilmainen peruskoulu, kouluterveydenhuolto, hammashuolto ja kouluruoka.
Sitten voit opiskella lisää suht. vähillä kustannuksilla.
Jos jäät työttömäksi saat edes jotain korvauksia. - Anonyymi00137
Kaikille eläkkeensaajille laskettu keskimääräinen kokonaiseläke on laajimmalle mahdolliselle eläkkeensaajajoukolle laskettu keskiluku. Tämä luku oli 1 975 euroa kuukaudessa vuonna 2024. Luvussa ovat mukana myös ulkomaille maksetut eläkkeet sekä perhe-eläkkeet.
Juu. Kateus se vie kalatkin vedestä. - Anonyymi00138
Työeläkesysteemi luotiin 1960 luvulla. Jokaisesta ansiotulosta pidätettiin eläkemaksuja.
- Anonyymi00139
Aloittajasta tulee eläkeläisenä marmattaja, jonka suurin huolenaihe on se, etteivät nuoremmat ihmiset kunnioita häntä tarpeeksi : )
- Anonyymi00146
Kun pääsee lapsena liian helpolla, ei osaa arvostaa mitään, pitää kaikkea saamaansa itsestään selvyytenä. Tervetuloa takaisin pilvilinnoista. Luoja kostaa, kun ei osaa olla mistään kiitollinen.
- Anonyymi00141
minä oon saanut eläkettä about 1500 euron edestä kuukaudessa ja tuolla tulolla maksoin uuden omakotitalon 15 vuoden aikana.
en olisi kateellinen mutta jotkut voivat näköjään ollakkin.
sitten eräät haukkuu eläkeläistä pummiksi vaikka itse tienanneet eläkkeensä ja asumistuki yms tuki 0 euroa, sen sijaan jotkut saa tuen asumiseensa ja vielä huutelevat muita pummeiksi.- Anonyymi00142
näin juuri!
pahimmat huuteliat on ne jotka saa kaikenmaailman sossu ja asumustukia tekemättä mitään paitsi kaljanjuontia,käyhän se työstä sekin.
- Anonyymi00143
Onko aloittaja työssä käyvä ? Sinunkin palkastasi menee eläkemaksuja sitä tulevaa työeläkettäsi varten, että mieti vähän mitä päästelet. Ja varmasti nykyisillä ikäihmisillä, eläkeläisillä on osuutensa siihenkin, että sinäkin kenties pärjäät elämässäsi tällä hetkellä. Kaikesta sitä pitääkin nillittää......
- Anonyymi00147
AP, sinä et voi meille työeläkeläisille mitään, et sitten yhtään mitään. Ole vaan kyykyssä ja kateellinen loppuikäsi.
- Anonyymi00148
Voimme vain kuvitella kuinka syö mieltä kun katsoo omaa työeläkeotettaan johon ei ole montaa ropoa eläkettä kertynyt. Niin, viimeksi kun katsoin niin itsellä menee 5000e/kk näillä näppäimillä rikki, eiköhän sillä aikanaan eläkkeellä pärjää kun nuukasti elää.
- Anonyymi00150
Se vähän riippuu.
jos asut keskellä helsinkiä 150m2 kattohuoneistossa ja sinulla on purjevene ja kesämökki ja käyt muutaman kerran vuodessa ulkomailla niin ei taida riittää.
Itsellä 2300€ kuukaudessa ja vapaaehtoinen sekä sijoitusasunnot niin kokonaistulo siinä 4000€.
Asun 130m2 omakotitalossa mukavalla maaseutualueella jossa joki 30m päässä.
Tuolla pärjää hyvin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3253775Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283540Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku42220- 1071607
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181528Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1221262Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j136917Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit99860Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta77787- 85723