Kuka tietää tyynenmeren saarista

T&S

Hei,
Olemme matkaamassa helmi-maaliskuussa Uudesta-Seelannista P-Amerikkaan. Ajattelimme matkallamme poiketa tyynenmeren eksoottisilla saarilla - tai siis joillakin niistä. Mielenkiinnon kohteina ovat Uusi-Kaledonia, Vanuatu, Fiji, Tonga, Samoa, Cookin saaret ja Ranskan Polynesia. Olisiko jollakin teistä lukijoista jakaa omakohtaista kokemusta näistä meille ja tehdä suosituksia. Lisäksi kysyisin onko ko ajankohta hyvä tuonne matkustamiseksi, kun kaikkea kuulee puhuttavan. Lisäksi kysyisimme kuinka kauan kannattaa aikaa käyttää mihinkin noista mielestänne ja millaisella budjetilla pärjää jos haluaa tehdä muutakin kuin loikoilla beachillä? Kaikki tieto otetaan erittäin kiitollisina vastaan!

Toni ja Sanna

18

7158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkaaja

      Jos arvaan oikein niin teilla on RTW-liput? Mailien puolesta sillon kannattaa valita reitti AKL-TBU-APW-LAX reitti.

      Olin itse huhtikuussa 3 viikkoa Tongalla ja Samoalla. Itse pidin Samoaa parempana. Ilmat olivat ihan loistavat silloin. Muutamana paivana satoi. Eika se ainakaan mua haitannu pahemmin. Nama saaret ovat ilmeisesti edullisimmasta paasta Tyynellamerella. Fiji on jo paljon kalliimpi. Majoituksesta maksoin 20-60 euroa/yo. Tosin tuo kallein hinta sisalsi aamupalan ja illallisen. Tongalla on hieman vaikeampi loytaa siistia, omalla vessalla varustettua kohtuuhintaista majoitusta.

      Suosittelisin Lonely Planet South Pacific kirjaa.

      • T&S

        Kiitos vinkistä! Ja heh...! Arvasit oikein. Ollaan siis tosiaan 8kk:n RTW- reissulla. Mailien vuoksi jouduttiin jättämään E-Amerikka väliin, kun halutaan matkata enempi Kauko-Idässä ja Australian ja Oceanian alueella sekä P-Amerikassa. Nämä saaret osuisivat hyvin matkalle NZ-USA tai jos järjestyy niin NZ-Panama. Olemme harkinneet matkustaa Panamasta Costa Ricaan, sieltä Kuubaan ja Bahamalle ja sieltä Miamiin. Mutta lentoja ei näytä järjestyvän - ainakaan järkevästi. E-Amerikkaan tullaan takaisin, kun kootaan kassaa ja tehdään seuraava reissu. Olisiko sinulla antaa muita vinkkejä yleisesti tai Samoasta? Ollaan siellä helmikuun puolen välin paikkeilla. :o)


      • Matkaaja
        T&S kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Ja heh...! Arvasit oikein. Ollaan siis tosiaan 8kk:n RTW- reissulla. Mailien vuoksi jouduttiin jättämään E-Amerikka väliin, kun halutaan matkata enempi Kauko-Idässä ja Australian ja Oceanian alueella sekä P-Amerikassa. Nämä saaret osuisivat hyvin matkalle NZ-USA tai jos järjestyy niin NZ-Panama. Olemme harkinneet matkustaa Panamasta Costa Ricaan, sieltä Kuubaan ja Bahamalle ja sieltä Miamiin. Mutta lentoja ei näytä järjestyvän - ainakaan järkevästi. E-Amerikkaan tullaan takaisin, kun kootaan kassaa ja tehdään seuraava reissu. Olisiko sinulla antaa muita vinkkejä yleisesti tai Samoasta? Ollaan siellä helmikuun puolen välin paikkeilla. :o)

        Minkalaisella budjetilla te ootte liikenteessa? Meinaan kylhan Samoalta loytyy kaikenhintaluokan majoituksia. Itse olin Apiassa siistissa ja ilmastoidussa hotellissa mika makso 20 euroa/yo. Jos haluaa parempaa niin sitten Aggie´s Grey hotelliin. Hotellissa kannattaa ainakin kayda katsomassa Fia Fia Night. Eli Samoalaista tanssiesitysta. On muistaakseni joka keskiviikko. Sitten olin saaren etelaosassa Virgin Cove Resort paikassa. Rauhallinen paikka. Mahtava ranta. Linkki alla. Saaren etelaosassa on myos rantoja mista voi vuokrata fale´n (bungalowin) muutamalla eurolla. Sillon tosin omaa vessaa ei ole.

        http://www.virgin-cove.ws/

        Itse olin muuten Costa Ricassa ja Panamassa 3 viikkoa sitten. Menin tosin sinne bussilla lapi vali-Amerikan ja lensin sitten takaisin Mexico Cityyn.


      • Matkaaja
        Matkaaja kirjoitti:

        Minkalaisella budjetilla te ootte liikenteessa? Meinaan kylhan Samoalta loytyy kaikenhintaluokan majoituksia. Itse olin Apiassa siistissa ja ilmastoidussa hotellissa mika makso 20 euroa/yo. Jos haluaa parempaa niin sitten Aggie´s Grey hotelliin. Hotellissa kannattaa ainakin kayda katsomassa Fia Fia Night. Eli Samoalaista tanssiesitysta. On muistaakseni joka keskiviikko. Sitten olin saaren etelaosassa Virgin Cove Resort paikassa. Rauhallinen paikka. Mahtava ranta. Linkki alla. Saaren etelaosassa on myos rantoja mista voi vuokrata fale´n (bungalowin) muutamalla eurolla. Sillon tosin omaa vessaa ei ole.

        http://www.virgin-cove.ws/

        Itse olin muuten Costa Ricassa ja Panamassa 3 viikkoa sitten. Menin tosin sinne bussilla lapi vali-Amerikan ja lensin sitten takaisin Mexico Cityyn.

        Vinkkina lennoista etta kun sanoit etta haluatte lentaa moniin kohteisiin kauko-idassa. Jos talla tarkoitat Thaimaata, Malesiaa ja Indonesiaa, niin otathan huomioon etta siella lennot ovat todella edullisia ja mina en kuluttaisi RTW-mailejani kauko-idan lentoihin, vaan ostaisin lentoliput paikan paalla.


      • T&S
        Matkaaja kirjoitti:

        Minkalaisella budjetilla te ootte liikenteessa? Meinaan kylhan Samoalta loytyy kaikenhintaluokan majoituksia. Itse olin Apiassa siistissa ja ilmastoidussa hotellissa mika makso 20 euroa/yo. Jos haluaa parempaa niin sitten Aggie´s Grey hotelliin. Hotellissa kannattaa ainakin kayda katsomassa Fia Fia Night. Eli Samoalaista tanssiesitysta. On muistaakseni joka keskiviikko. Sitten olin saaren etelaosassa Virgin Cove Resort paikassa. Rauhallinen paikka. Mahtava ranta. Linkki alla. Saaren etelaosassa on myos rantoja mista voi vuokrata fale´n (bungalowin) muutamalla eurolla. Sillon tosin omaa vessaa ei ole.

        http://www.virgin-cove.ws/

        Itse olin muuten Costa Ricassa ja Panamassa 3 viikkoa sitten. Menin tosin sinne bussilla lapi vali-Amerikan ja lensin sitten takaisin Mexico Cityyn.

        Hei,
        Kiitos vinkeistä. Ne on todella arvokkaita. Samoalle me mennään ainakin. Budjetti on sellainen, että valitaan mielummin edullisia, mutta kuitenkin siistihköjä paikkoja. Eli puun alla ei tarttee ihan nukkua vaikka ei sekään tuolla varmaan ole hullumpi idea. :o)
        Costa Rica olisi kiva mesta käydä vai millaiset olivat vaikutelmat siitä siellä käyneenä? Ongelmana vaan, että joutuu palaamaan Costa Ricaan Amerikan kautta, sillä Panamaan (saati suoraan Costa Ricaan) tuntuu olevan huonosti lentoja Pacificilta. Ongelmana vaan tosiaan nuo mailit, kuten sanoit. Kaikkea ei mahdu mukaan.

        Oletko itse ollut RTW- reissulla? Millaisella reitillä sen teit?

        Toni ja Sanna


      • T&S
        Matkaaja kirjoitti:

        Vinkkina lennoista etta kun sanoit etta haluatte lentaa moniin kohteisiin kauko-idassa. Jos talla tarkoitat Thaimaata, Malesiaa ja Indonesiaa, niin otathan huomioon etta siella lennot ovat todella edullisia ja mina en kuluttaisi RTW-mailejani kauko-idan lentoihin, vaan ostaisin lentoliput paikan paalla.

        Ciao,

        Kauko-Idässä me matkataan Vietnamin lävitse Kambodzaan ja sieltä mahdollisesti Bangkokiin busseilla ja junilla. Näillä näkymin Thaimaassa ei matkata sen enempää, koska tulemme sinne tekemään myös lomamatkoja. Aluksi oli tarkoitus matkata Thaimaan läpi Malesiaan ja Singaporeen myös bussilla, mutta sittemmin siellä alkaneet levottomuudet tai niiden voimistuminen on hiukan muuttanut suunnitelmia. Bangkokista me matkataan lentäen Hong Kongiin, sieltä Taipeihin ja sieltä Singaporeen. Alustavasti nämä ovat RTW- lipussa mukana (kannattaako?). Singaporesta me teemme erillisä reissuja (ei kuulu RTW- lippuun) Malesiaan ja ehkä Indonesiaan, joka tosin on jäämässä kaiketi pois aikatauluongelmien vuoksi. Malesiassa käydään myös Borneon puolella ja ehkä Bruneissa. Ongelmana meillä on se, että Jouluna olemme Singaporessa ja Uutena vuotena Ausseissa ja niiden osalta aikataulu on aika tiukka.. tai tietyt päivät on lyöty lukkoon, koska tapaamme em. paikoissa sukulaisia ja ystäviä. Ausseissa matkaamme autolla Cairnsista tai Brisbanesta (tällä hetkellä tod.näköisempi) Sydneyn kautta Melbourneen saakka. Erillisiä maan sisäisiä lentoja teemme Alice Springsiin ja Tasmaniaan (Ei RTW- lippuja ainakaan näillä näkymin). Sitten siirrymme NZ:iin, jossa matkaamme Christchurchista Aucklandiin matkailuautolla tms. parin viikon ajan. Käymme myös ihan Etelässä, mutta lento tulee C:iin. Aucklandista jatkamme sitten matkaamme saarille, joista tällä hetkellä harkinnan arvoisia ovat Uusi-Kaledonia, Tonga, Fiji ja Samoa. Muut jäävät kaiketi väliin. Sieltä sitten reissu on vähän auki, että miten siirtyminen P-Amerikkaan käy. Meneekö se Väli-Amerikan kautta vai suoraan niin, että V-Amerikkakin jää väliin. Jos on repussa vielä vinkkejä niin laita tulemaan. Ollaan tosi kiitollisia.

        Sanna ja Toni


      • Matkaaja
        T&S kirjoitti:

        Hei,
        Kiitos vinkeistä. Ne on todella arvokkaita. Samoalle me mennään ainakin. Budjetti on sellainen, että valitaan mielummin edullisia, mutta kuitenkin siistihköjä paikkoja. Eli puun alla ei tarttee ihan nukkua vaikka ei sekään tuolla varmaan ole hullumpi idea. :o)
        Costa Rica olisi kiva mesta käydä vai millaiset olivat vaikutelmat siitä siellä käyneenä? Ongelmana vaan, että joutuu palaamaan Costa Ricaan Amerikan kautta, sillä Panamaan (saati suoraan Costa Ricaan) tuntuu olevan huonosti lentoja Pacificilta. Ongelmana vaan tosiaan nuo mailit, kuten sanoit. Kaikkea ei mahdu mukaan.

        Oletko itse ollut RTW- reissulla? Millaisella reitillä sen teit?

        Toni ja Sanna

        Ma olen parhaillaan lopettelemassa vuoden kestanytta RTW-matkaa. Kolme viikkoa olis enaan jaljella. Mulla on Starin 39000 ml RTW-liput. Reitti oli/on seuraava:
        HEL-ARN-BKK-MNL-ICN-PVG//HKG-BKK-SIN-CGK-SIN-SYD-AKL-TBU-APW-AKL-HNL-LAX-MEX-LAX-DEN-ORD-EWR//JFK-FRA-HEL

        Samoalta kylla loytyy kivoja Faleja, missa paasee nukkumaan avonaisessa majassa, eli lahes kuin puun alla. Kannattaa kokeilla.

        Kylla ma tykkasin Costa Ricasta. Suht halpa maa ja kaikenlaista nahtavaa. Tortuguerossa, "Mini-Amazonilla" kannattaa kayda. Olin Costa Ricassa 7 paivaa.


      • Matkaaja
        T&S kirjoitti:

        Ciao,

        Kauko-Idässä me matkataan Vietnamin lävitse Kambodzaan ja sieltä mahdollisesti Bangkokiin busseilla ja junilla. Näillä näkymin Thaimaassa ei matkata sen enempää, koska tulemme sinne tekemään myös lomamatkoja. Aluksi oli tarkoitus matkata Thaimaan läpi Malesiaan ja Singaporeen myös bussilla, mutta sittemmin siellä alkaneet levottomuudet tai niiden voimistuminen on hiukan muuttanut suunnitelmia. Bangkokista me matkataan lentäen Hong Kongiin, sieltä Taipeihin ja sieltä Singaporeen. Alustavasti nämä ovat RTW- lipussa mukana (kannattaako?). Singaporesta me teemme erillisä reissuja (ei kuulu RTW- lippuun) Malesiaan ja ehkä Indonesiaan, joka tosin on jäämässä kaiketi pois aikatauluongelmien vuoksi. Malesiassa käydään myös Borneon puolella ja ehkä Bruneissa. Ongelmana meillä on se, että Jouluna olemme Singaporessa ja Uutena vuotena Ausseissa ja niiden osalta aikataulu on aika tiukka.. tai tietyt päivät on lyöty lukkoon, koska tapaamme em. paikoissa sukulaisia ja ystäviä. Ausseissa matkaamme autolla Cairnsista tai Brisbanesta (tällä hetkellä tod.näköisempi) Sydneyn kautta Melbourneen saakka. Erillisiä maan sisäisiä lentoja teemme Alice Springsiin ja Tasmaniaan (Ei RTW- lippuja ainakaan näillä näkymin). Sitten siirrymme NZ:iin, jossa matkaamme Christchurchista Aucklandiin matkailuautolla tms. parin viikon ajan. Käymme myös ihan Etelässä, mutta lento tulee C:iin. Aucklandista jatkamme sitten matkaamme saarille, joista tällä hetkellä harkinnan arvoisia ovat Uusi-Kaledonia, Tonga, Fiji ja Samoa. Muut jäävät kaiketi väliin. Sieltä sitten reissu on vähän auki, että miten siirtyminen P-Amerikkaan käy. Meneekö se Väli-Amerikan kautta vai suoraan niin, että V-Amerikkakin jää väliin. Jos on repussa vielä vinkkejä niin laita tulemaan. Ollaan tosi kiitollisia.

        Sanna ja Toni

        Kylla toi BKK-HKG-TPE-SIN varmaan kannattaa lentaa RTW-lentoina. Air Asia ei lenna noihin samoihin kaupunkeihin. Johor Bahrusta paasee edullisesti Borneoon lentaen. Bruneihin tarvitte viisumin, jonka saa Kota Kinabalusta muutamassa paivassa. Mutta ne myontaa siella vaan one entry visan, joten maitse meno Bruneihin ei onnistu.

        Matkailuauton kanssa Cook Salmen NZssa ylittaminen on aika kallista puuhaa. Autonvuokraamot tarjoavat palvelua etta jatat auton satamaan ja otat uuden auton seuraavasta satamasta. En tieda toimiiko myoskin matkailuautojen kanssa nain, mut ainakin Hertz ja Avis tarjosivat tata palvelua henkiloautoille.


      • T&S
        Matkaaja kirjoitti:

        Minkalaisella budjetilla te ootte liikenteessa? Meinaan kylhan Samoalta loytyy kaikenhintaluokan majoituksia. Itse olin Apiassa siistissa ja ilmastoidussa hotellissa mika makso 20 euroa/yo. Jos haluaa parempaa niin sitten Aggie´s Grey hotelliin. Hotellissa kannattaa ainakin kayda katsomassa Fia Fia Night. Eli Samoalaista tanssiesitysta. On muistaakseni joka keskiviikko. Sitten olin saaren etelaosassa Virgin Cove Resort paikassa. Rauhallinen paikka. Mahtava ranta. Linkki alla. Saaren etelaosassa on myos rantoja mista voi vuokrata fale´n (bungalowin) muutamalla eurolla. Sillon tosin omaa vessaa ei ole.

        http://www.virgin-cove.ws/

        Itse olin muuten Costa Ricassa ja Panamassa 3 viikkoa sitten. Menin tosin sinne bussilla lapi vali-Amerikan ja lensin sitten takaisin Mexico Cityyn.

        Hei,

        Millainen oli matkasi siis Costa Ricaan? Sinne ei lentoja ole helposti saatavilla. Ainakaan suoria. Mistä lähdit bussilla ja mitä kautta, kauanko kesti ja paljonko maksoi? Oliko turvallisen oloista? Itse olisin jatkanut CR:sta Havanaan, mutta sinnekään ei pääse. Meksicoon joutuu kiertämään USA:n kautta. Sieltä tosin pääsisi Bahamalle, mutta tiedätkö siitä mitään? Lienee kallis? Miltä yhtiöltä sinulla oli RTW- lippu?

        Toni ja Sanna


      • T&S
        T&S kirjoitti:

        Hei,
        Kiitos vinkeistä. Ne on todella arvokkaita. Samoalle me mennään ainakin. Budjetti on sellainen, että valitaan mielummin edullisia, mutta kuitenkin siistihköjä paikkoja. Eli puun alla ei tarttee ihan nukkua vaikka ei sekään tuolla varmaan ole hullumpi idea. :o)
        Costa Rica olisi kiva mesta käydä vai millaiset olivat vaikutelmat siitä siellä käyneenä? Ongelmana vaan, että joutuu palaamaan Costa Ricaan Amerikan kautta, sillä Panamaan (saati suoraan Costa Ricaan) tuntuu olevan huonosti lentoja Pacificilta. Ongelmana vaan tosiaan nuo mailit, kuten sanoit. Kaikkea ei mahdu mukaan.

        Oletko itse ollut RTW- reissulla? Millaisella reitillä sen teit?

        Toni ja Sanna

        ..laittanut, että Starin 39:nen. Ok. Samanlainen kuin meillä just neuvottelun alla. Miten hyvin sai lentoja aina paikan päältä vai varasitko etukäteen? Entä majoituksia? Millaisissa majoituit ja miten hoidit varaukset? Suositteletko jotain jossakin?

        Toni ja Sanna


      • Matkaaja
        T&S kirjoitti:

        ..laittanut, että Starin 39:nen. Ok. Samanlainen kuin meillä just neuvottelun alla. Miten hyvin sai lentoja aina paikan päältä vai varasitko etukäteen? Entä majoituksia? Millaisissa majoituit ja miten hoidit varaukset? Suositteletko jotain jossakin?

        Toni ja Sanna

        Ma hoidin RTW-liput Suomesta SASsin kautta. Olin sinne yhteydessa useaan otteeseen viime kevaana.Teidan taytyy tehda reittivaraus jo Suomessa. Sita voi sitten muuttaa vaan maksua vastaan, mutta paivamaara muutokset on maksuttomia. Itse olen muuutellu paivia vuoden aikana useasti ja aina on loytyny tilaa haluamalleen lennolle. Jos tarkotat lentovarauksia esim Air Asialle, niin ma kattelin netista hintoja 1-14 vrk aikasemmin ja tein sit sen mukaan varauksia.

        Majoitukset hoidin monesti etukateen netin kautta Aasiassa. Aussissa ja NZssa mul oli auto, eli illalla menin vain sopivaan motelliin. Nyt matkan loppuvaiheessa olen yleensa katsonu LPn suosituksia ja kavelly vain suoraan hotelliin. Voin ma jotain majoituksia suositella, kunhan kerrot etta mista pain.


      • Matkaaja
        T&S kirjoitti:

        Hei,

        Millainen oli matkasi siis Costa Ricaan? Sinne ei lentoja ole helposti saatavilla. Ainakaan suoria. Mistä lähdit bussilla ja mitä kautta, kauanko kesti ja paljonko maksoi? Oliko turvallisen oloista? Itse olisin jatkanut CR:sta Havanaan, mutta sinnekään ei pääse. Meksicoon joutuu kiertämään USA:n kautta. Sieltä tosin pääsisi Bahamalle, mutta tiedätkö siitä mitään? Lienee kallis? Miltä yhtiöltä sinulla oli RTW- lippu?

        Toni ja Sanna

        Menin koko vali-Amerikan halki bussilla. Lahdin Playa del Carmenista (Cozumel) ja paadyin Panama Cityyn. Takasinpain ostin sitten lentolipun Panama Citysta Mexico Cityyn. Bussit on hyvia ja mun mielesta turvallisen olosia vali-Amerikassa. Bussin henkilokunta opastaa sua rajanylityspaikoissa ja tietysti odottaa etta kaikki ovat takaisin bussissa ennenkun jatketaan matkaa. Kokonaisuudessaan reissu PDC-Panama ja takaisin Meksikoon taisi kestaa noin 3 viikkoa. Ma en tosin pysahdelly kunnolla kuin Costa Ricassa ja Panamassa. Eli jos haluaa kunnolla seikkailla vali-Amerikassa, varmaan kannattaa varata puolet enemaan aikaa. Nopeimmillaan Mexicosta voisi paasta bussilla Costa Ricaan 3-4 paivassa. Matkalla joutuu yopymaan Guatemala Cityssa, San Salvadorissa ja Managuassa.

        Kavin myos Bahamalla. Tosin sinne hommasin uudet lentoliput. Bahama on vahan kallis paikka. Mulla majoitus makso 63 euroa/yo Nassaussa. Tein hotellivarauksen Nassaun kentalla. Halvemmallakin varmaan paasee, mutta tasosta en sitten tieda. Tata hotellia voisin kylla suositella.

        Nain monissa paikoissa Cancunissa pakettimatkoja Kuubaan. Niihin sisaltyi lennot ja 3 yon majoitus. Ihan tarkkaan en muista hintoja mut oiskohan ollu alkaen 300 USD.


      • T&S
        Matkaaja kirjoitti:

        Menin koko vali-Amerikan halki bussilla. Lahdin Playa del Carmenista (Cozumel) ja paadyin Panama Cityyn. Takasinpain ostin sitten lentolipun Panama Citysta Mexico Cityyn. Bussit on hyvia ja mun mielesta turvallisen olosia vali-Amerikassa. Bussin henkilokunta opastaa sua rajanylityspaikoissa ja tietysti odottaa etta kaikki ovat takaisin bussissa ennenkun jatketaan matkaa. Kokonaisuudessaan reissu PDC-Panama ja takaisin Meksikoon taisi kestaa noin 3 viikkoa. Ma en tosin pysahdelly kunnolla kuin Costa Ricassa ja Panamassa. Eli jos haluaa kunnolla seikkailla vali-Amerikassa, varmaan kannattaa varata puolet enemaan aikaa. Nopeimmillaan Mexicosta voisi paasta bussilla Costa Ricaan 3-4 paivassa. Matkalla joutuu yopymaan Guatemala Cityssa, San Salvadorissa ja Managuassa.

        Kavin myos Bahamalla. Tosin sinne hommasin uudet lentoliput. Bahama on vahan kallis paikka. Mulla majoitus makso 63 euroa/yo Nassaussa. Tein hotellivarauksen Nassaun kentalla. Halvemmallakin varmaan paasee, mutta tasosta en sitten tieda. Tata hotellia voisin kylla suositella.

        Nain monissa paikoissa Cancunissa pakettimatkoja Kuubaan. Niihin sisaltyi lennot ja 3 yon majoitus. Ihan tarkkaan en muista hintoja mut oiskohan ollu alkaen 300 USD.

        Hei,

        Mitä maksoi reissu Meksikosta Panamaan? Oliko sulla tuolle ajalle malaria- lääkitystä? Muutoinkin kysyisin mitä rokotuksia sinulla oli voimassa matkan aikana? Me joudutaan muuttamaan reittiämme mailien vuoksi niin, ettemme lennä Costa Ricaan vaan joudumme ottamaan sinne erílliset liput jos haluamme siellä käydä. Meksikosta bussilla kuulostaisi tosi hyvältä, mutta aikaraja voi tulla vastaan.

        Sitten kysyisin sellaista, että millaisia varusteita sinulla oli mukana - kengät, goretexia, muita vaatteita. Erityisesti kengät kiinnostavat, koska niiden täytyy olla hyvät. Me varmaan ostetaan tärkeimmät tarvikkeet Suomesta, mutta pääasiassa kaikki matkoilta. Entäs lääkekaappisi? Mitä kannoit mukanasi?

        Mitä yleisesti kannattaa mielestäsi ostaa jo Suomesta ja millaisista välineistä sinulle oli matkalla erityisesti hyötyä?

        Toki olemme kiitollisia kaikista majoitus- vinkeistä ympäri maailman. Ja kuukausibudjetistasi. Millainen kuukausibudjetti riittää keskinkertaisella tai matalalla kulutustasolla?

        Terveisin,

        Toni ja Sanna


      • Matkaaja
        T&S kirjoitti:

        Hei,

        Mitä maksoi reissu Meksikosta Panamaan? Oliko sulla tuolle ajalle malaria- lääkitystä? Muutoinkin kysyisin mitä rokotuksia sinulla oli voimassa matkan aikana? Me joudutaan muuttamaan reittiämme mailien vuoksi niin, ettemme lennä Costa Ricaan vaan joudumme ottamaan sinne erílliset liput jos haluamme siellä käydä. Meksikosta bussilla kuulostaisi tosi hyvältä, mutta aikaraja voi tulla vastaan.

        Sitten kysyisin sellaista, että millaisia varusteita sinulla oli mukana - kengät, goretexia, muita vaatteita. Erityisesti kengät kiinnostavat, koska niiden täytyy olla hyvät. Me varmaan ostetaan tärkeimmät tarvikkeet Suomesta, mutta pääasiassa kaikki matkoilta. Entäs lääkekaappisi? Mitä kannoit mukanasi?

        Mitä yleisesti kannattaa mielestäsi ostaa jo Suomesta ja millaisista välineistä sinulle oli matkalla erityisesti hyötyä?

        Toki olemme kiitollisia kaikista majoitus- vinkeistä ympäri maailman. Ja kuukausibudjetistasi. Millainen kuukausibudjetti riittää keskinkertaisella tai matalalla kulutustasolla?

        Terveisin,

        Toni ja Sanna

        En osaa sanoa tarkkaa summaa bussimatkalle Mexicosta Costa Ricaan, mutta uskoisin sen jarjestyvan 150-200 eurolla/henkilo ja tahan sisaltyisi myos sitten pakolliset majoitukset matkan varrella.

        Malaria laakitysta mulla ei ollu ollenkaan koko matkan aikana. En viitsiny alkaa syomaan kun jos olisin noudattanut ohjeita olisin varmaankin joutunut syomaan laaketta 12 kk. Kaikki laakarin suosittelmat rokotukset olin kylla ottanut ennen matkaa. Laakkeita olin varannu Suomesta mukaan reilusti, mutta mitaan en matkan aikana tarvnnut. En edes ripulilaaketta. Mulla oli sen lisaksi sarkylaakkeita, laastareita, yms.

        Mulla oli matkalla pitkat housut ja kavelykengat mukana, mutta kaytin niita vain muutaman kerran vuoden aikana. Eli lahes koko ajan mulla oli vain t-paita, shortsit ja sandaalit. Matkustin vain lampimissa kohteissa. Kylmin paikka tais olla Invercargill NZssa.

        Budjetista sen verran etta Aasiassa selviaa kuukauden jopa tuhannella eurolla, mulla tais menna pari tonnia kuussa siella. Australiassa ja NZssa voi sit varautua kolminkertaiseen rahan menoon. Mulla meni Aussissa keskimaarin 120 euroa/paiva ja tama summa meni vain elamiseen. No tosin mulla oli kylla auto kaytossa 26 paivaa ja sen kustannukset oli noin 1600 euroa bensoineen.


    • Käynyt

      Lensin Air New-Fealandilla Aucland-Rarotonga-Papeete-LA toissa talvena Helmikuussa. Cookilla pari viikkoa ja Tahitilla vajaan viikon. Cookilla majoitus hostellissa(Aremango) ja Tahitilla leirintäalueella(Moorea camping), molemmissa n.10€/yö. Cookilla porukka todella ystävällistä,eikä liikaa turisteja.Kannattaa vuokrata skootteri(turistin ajokortin suorittaminen läpihuuto juttu), tehdä saarenylivaellus ja käydä kattoo polynesialais-tanssiesitys.Tahitilla mahtavaa sukeltaa haiden seassa, kuulemma maailman parhaita paikkoja siihen tuohuun, eivätkä ainakaan mua syöneet.. Aika kallista tahtoo olla ruoka sun muut siellä, säästää paljon jos keittelee itse.

      • skubadiving

        Onko mitään linkkiä RARATONGAlle ?


      • mää
        skubadiving kirjoitti:

        Onko mitään linkkiä RARATONGAlle ?

        Majoituksesta rarotongalla saa tietoa seuraavasta linkistä: http://www.paradisecook.com/sister_islands/Rarotonga.htm
        siellä on vaihtoehtoja erilaisille budjeteille. Ja kannattaa huomioida, että vaikka ranta on lähellä joka paikassa ei silti voi uida korallien takia. En muista tarkalleen missä ei voinut uida, mutta ainakin saaren kaakkoisosassa on hyvät rannat.


    • zkelvin

      Olen asunut Samoalla, joten tässä muutama vinkki.

      Jos ja kun Samoalle menette, kannattaa ehdottomasti käydä Savai'illa ja Manonolla. Savai'i on saariryhmän suurin saari ja sinne pääsee kätevästi lautalla, hinta yhteen suuntaan pari euroa. Savai'i on maalaissaari, puhdas ja rauhallinen. Saaren pohjoispuolella on Tanu Beach, jossa ehdottomasti kannattaa käydä. Fiafiakin on parempi kuin Aggie Greyn tylsä fiafia :)))

      Saarella on paljon näkemistä ja useampia resortteja, joissa yöpyä. Majoitus on useimmiten perinteinen samoalainen, mutta jos haluatte drinksut uima-altaalle ja ilmastoinnin, Aggie Grey tai Kitano Tusitala ovat vaihtoehdot Upolulla ja Stevenson's Savai'illa. Muussa tapauksessa vaihtoehtoja löytyy paljon enemmän.

      Jos mahdollista, ei kannata varata majoituksia matkatoimistojen kautta, jotka veloittavat palveluistaan koko lailla rouheasti. Suosittelisin varaamaan majoituksen jostain Apian resortista ja pyytää heitä varaamaan teille jatkomajoitukset matkareittinne mukaan. Apiassa suosittelisin Seipepa Trave Homea.

      Samoalla kannattaa matkustaa bussilla. Ei pelkästään sen takia, että kyyti on tosi halpaa. Ymmärrätte sitten kun sinne pääsette, miksi. :) Ihmiset ovat ihania, älkääkä hämmentykö, jos joku kutsuu teidät kotiinsa syömään. Toki kieltäytyäkin voi, mutta koska samoalainen ruoka on hyvää ja puhdasta, kannattaa mennä jos kutsutaan. Kohteliasta on tietysti tuoda jotain isännille. Hyvä lahja on pisupo eli paikallinen purkitettu liha, jota samoalaiset rakastavat. Sitä tukevankokoinen tölkki mukaan, ja olette kuin paikalliset konsanaan.

      Samoalaiset ovat kohteliasta ja huomaavaista kansaa ja tietysti turisteilta odotetaan samanlaista käytöstä. On hyvä huomioida kylien etiketti esimerkiksi pukeutumisen ja sa'n eli rukoushetken osalta. Etiketti vaihtelee kylästä toiseen ja se selviää vain kysymällä.

      Todennäköisesti kaikki naiset haluavat naimisiin Tonin kanssa ja miehet Sannan kanssa. Ei hätää, se on vain samoalaista huumoria, ja kannattaakin vastata siihen samalla mitalla. Samoalla perhe ja avioliitto ovat hyvin tärkeitä asioita, ja niistä heitetään herjaa aika suruttomasti.

      Ja lopuksi. Helmikuussa on sadekausi eli todennäköisesti on tuulista, ehkä sateista, mutta takuulla kuumaa ja kosteaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1700
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1339
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1268
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1152
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1043
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe