Mikä on iltarukouksenne? Minulla on 2 ehdotusta

Anonyymi-ap

Kannattaa rukoilla ennen levolle käymistään Isä meidän, sen versio velkamme ja velallisillemme. Toiseksi virsi 377. Avatkaa se, senon helppo opetella ulkoakin. Ihmisellähän ei muuta ole kuin hätää ja tuskaa.

85

614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

- Jospa -HERRA- Varjelee Nais-Avustajia -SDP:n -KIIMA-miehiltä -

- - - että Eivät -Taas - Tule Keskrellä Yötä -KÖYRIMÄÄN -

- - HERRA - Varjele - Nais-Avustajia - SDP:n -KIIMA-miehiltä -

- - - AAMEN - AAMUUN - ASTI - - -

• Anonyymi00006

onki niillä miehillä 666 mwrkkiä

• Antti Ristus 666 SDP 🌹 🔥👹🔥

• Anonyymi00003

Hyviä yöunia!

• Kiitos samoin! 🥱😴🛌🦥🌙

• Anonyymi00004

Ne velalliset jostain syystä laitettiin syntien tilalle tosi myöhään joskus 80-luvun alussa. Väärä käännös on.

• Anonyymi00010

Tuo nimitys "velallisuus" on aina tuntunut joten epäkristilliseltä. Eräänlainen kaupanteko on kyllä kyseessä, Jeesuksen sovitustyö, mutta tämä on enemmänkin Jumalan Itsensä välinen, ihmisestä ei tähän ole ja olisi väärin edes vaatia samaa. Siksi: armo.

Job 33:24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun'.

Job 36:18 Älköön kärsimyksen polte houkutelko sinua pilkkaamaan, älköönkä lunastusmaksun suuruus viekö sinua harhaan.
        = Jeesuksen sovitustyöhön ja armoon ei saa suhtautua kevytmielisesti, se olisi harhaa / -oppia.

En usko, että ihmisten välisiä asioita voisi ottaa tällaisen, näin suuren tapahtuman rinnakkaistoiminnaksi, ei ihmisestä ole tällaiseen samaan. Ei ole samaa voimaa. Jotain "vähän sinne päin" voisi ihminen itse itseään pinnistäen saada aikaiseksi, mutta Kristuksen rinnakkaistoimintaa ei tuollaiset puolivillaiset anteeksiannot ole.

Velluthan ovat suorastaan ammattilaisia tässä anteeksianto-kysymyksessä. Onnistuuko teiltä todella anteeksianto jossakin esim. itseä syvästi loukanneessa asiassa? Hiukka vaikea uskoa, että ihan sydämen pohjia myöten se aina menisi. Ja niin kuuluisi olla "aina", koska Jumalalle ei kelpaa kuin täydellisyys, ei mikään osittainen tai puolittainen tai jopa suorastaan valehdeltu.

Siksi on lahjavanhurskautus: Jeesus tekee kaiken puolestamme. Hän voi vaikuttaa myös aidot anteeksiannot, eli: Hän on se anteeksiantaja meissä (jos näin on), mutta ihmistekoisesti tällainen ei onnistu.

"Yksi sinulta puuttuu ja sen ohessa kaikki muu: Kristuksen sisäinen tunteminen." (Seppä Högman P. Ruotsalaiselle.)

Kuinka voi Kristuksen sisäisesti tuntea? Siten, että Hän, Isän tahdossa, Pyhän Henkensä kanssa, on muuttanut nk. sydämeemme asumaan. Tämä on aito, hengellinen uudestisyntymä.

Syntinen Lihamme jää kuitenkin vielä vaikuttamaan ja siksi uudestisyntynyt uskonelämämme onkin jatkuvaa Hengen ja Lihan välistä taistelua, herruudesta meissä. (Room. 7-8)

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Tuo nimitys "velallisuus" on aina tuntunut joten epäkristilliseltä. Eräänlainen kaupanteko on kyllä kyseessä, Jeesuksen sovitustyö, mutta tämä on enemmänkin Jumalan Itsensä välinen, ihmisestä ei tähän ole ja olisi väärin edes vaatia samaa. Siksi: armo.

Job 33:24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun'.

Job 36:18 Älköön kärsimyksen polte houkutelko sinua pilkkaamaan, älköönkä lunastusmaksun suuruus viekö sinua harhaan.
        = Jeesuksen sovitustyöhön ja armoon ei saa suhtautua kevytmielisesti, se olisi harhaa / -oppia.

En usko, että ihmisten välisiä asioita voisi ottaa tällaisen, näin suuren tapahtuman rinnakkaistoiminnaksi, ei ihmisestä ole tällaiseen samaan. Ei ole samaa voimaa. Jotain "vähän sinne päin" voisi ihminen itse itseään pinnistäen saada aikaiseksi, mutta Kristuksen rinnakkaistoimintaa ei tuollaiset puolivillaiset anteeksiannot ole.

Velluthan ovat suorastaan ammattilaisia tässä anteeksianto-kysymyksessä. Onnistuuko teiltä todella anteeksianto jossakin esim. itseä syvästi loukanneessa asiassa? Hiukka vaikea uskoa, että ihan sydämen pohjia myöten se aina menisi. Ja niin kuuluisi olla "aina", koska Jumalalle ei kelpaa kuin täydellisyys, ei mikään osittainen tai puolittainen tai jopa suorastaan valehdeltu.

Siksi on lahjavanhurskautus: Jeesus tekee kaiken puolestamme. Hän voi vaikuttaa myös aidot anteeksiannot, eli: Hän on se anteeksiantaja meissä (jos näin on), mutta ihmistekoisesti tällainen ei onnistu.

"Yksi sinulta puuttuu ja sen ohessa kaikki muu: Kristuksen sisäinen tunteminen." (Seppä Högman P. Ruotsalaiselle.)

Kuinka voi Kristuksen sisäisesti tuntea? Siten, että Hän, Isän tahdossa, Pyhän Henkensä kanssa, on muuttanut nk. sydämeemme asumaan. Tämä on aito, hengellinen uudestisyntymä.

Syntinen Lihamme jää kuitenkin vielä vaikuttamaan ja siksi uudestisyntynyt uskonelämämme onkin jatkuvaa Hengen ja Lihan välistä taistelua, herruudesta meissä. (Room. 7-8)

HSHL 127 / Jesuksen veri, se lasinen meri:
        https://www.youtube.com/watch?v=zYwejVMqxRI

Rukoilevaisten hengellisiä lauluja (Achrenius?).
        Minua tämä heng.laulu suuresti lohduttaa ja vahvistaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Antti_Achrenius

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bengt_Jakob_Ignatius

Tämä Bengt Jakob Ignatius oli Antti A:n hyvä kaveri, uskonveli ja on ilmeisesti kirjoittanut joitakin, Antti A:n nimiin laitettuja hengellisiä lauluja. Ihmisistä mm. hänen (B.J.I) kättä haluan Taivaaseen tultuani kovasti ravistella. En osaisi mitään sanoa, nytkin alkaa vaan itkettään. Kaverukset elivät n. 300 vuotta sitten, mutta laulujen siunaus elää edelleen.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

HSHL 127 / Jesuksen veri, se lasinen meri:
        https://www.youtube.com/watch?v=zYwejVMqxRI

Rukoilevaisten hengellisiä lauluja (Achrenius?).
        Minua tämä heng.laulu suuresti lohduttaa ja vahvistaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Antti_Achrenius

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bengt_Jakob_Ignatius

Tämä Bengt Jakob Ignatius oli Antti A:n hyvä kaveri, uskonveli ja on ilmeisesti kirjoittanut joitakin, Antti A:n nimiin laitettuja hengellisiä lauluja. Ihmisistä mm. hänen (B.J.I) kättä haluan Taivaaseen tultuani kovasti ravistella. En osaisi mitään sanoa, nytkin alkaa vaan itkettään. Kaverukset elivät n. 300 vuotta sitten, mutta laulujen siunaus elää edelleen.

Tätä laulettiin vl-seuroissa ennen hoitokokouksia, sitten todettiin synniksi.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Liha puhuu.🥩

• Muistaakseni Luukkaan evankeliumin mukaan Isä meidän-rukouksessa on tämä velkamme/velallisillemme muoto.📖
        (Käännös ei ole uusi, vaan jo 1930-luvulta.)

• Anonyymi00013
        Demokrates kirjoitti:

Muistaakseni Luukkaan evankeliumin mukaan Isä meidän-rukouksessa on tämä velkamme/velallisillemme muoto.📖
        (Käännös ei ole uusi, vaan jo 1930-luvulta.)

Mitä tuo >>Liha puhuu.🥩<< tarkoittaa?

Luukas itse ei ollut tuntenut, eikä omin korvin kuullut Jeesusta, hän kirjoitti muistiin mitä muilta kuuli Jeesuksesta kerrottavan. Voihan hänen tekstinsä silti olla tarkkaa. Mutta miksi hän käytti "velka"-sanaa? Vai onko "velka" suomalaisten teologien väännös? Mihin se perustuu?

Velka tarkoittaa velkaa. Joku on lainannut tai saanut jotain joltakin ja on näin velassa.

Jos joku on tehnyt rikoksen tai muun pahan teon jotain vastaan, onko tekijä sitten "velallinen"? Ei ole. Tehtyä ei voi muuttaa tekemättömäksi. Hän ei voi sitä koskaan korjata. "Palauttaa" tekemättömäksi, kuin jonkin velkarahan. "Velka"-sana tässä tapauksessa halveksisi esim. rikoksenuhria. Aivan kuin hänen kärsimyksensä olisi rahalla ostettavissa.

Synti ja ja velka ovat kaksi aivan eri asiaa. Syntiä voi tehdä vain Jumalaa vastaan ja vain Hän voi antaa synnit anteeksi.

Jos joku on vipannut joltain esim. 20€, on hän rahavelassa. Tämän voi joko vaatia takaisin, tai antaa anteeksi.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Luukas itse ei ollut tuntenut, eikä omin korvin kuullut Jeesusta, hän kirjoitti muistiin mitä muilta kuuli Jeesuksesta kerrottavan. Voihan hänen tekstinsä silti olla tarkkaa. Mutta miksi hän käytti "velka"-sanaa? Vai onko "velka" suomalaisten teologien väännös? Mihin se perustuu?

Velka tarkoittaa velkaa. Joku on lainannut tai saanut jotain joltakin ja on näin velassa.

Jos joku on tehnyt rikoksen tai muun pahan teon jotain vastaan, onko tekijä sitten "velallinen"? Ei ole. Tehtyä ei voi muuttaa tekemättömäksi. Hän ei voi sitä koskaan korjata. "Palauttaa" tekemättömäksi, kuin jonkin velkarahan. "Velka"-sana tässä tapauksessa halveksisi esim. rikoksenuhria. Aivan kuin hänen kärsimyksensä olisi rahalla ostettavissa.

Synti ja ja velka ovat kaksi aivan eri asiaa. Syntiä voi tehdä vain Jumalaa vastaan ja vain Hän voi antaa synnit anteeksi.

Jos joku on vipannut joltain esim. 20€, on hän rahavelassa. Tämän voi joko vaatia takaisin, tai antaa anteeksi.

Tarkistin Raamatusta.
        Matteus kirjoittaa velasta, Luukas synnistä.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Tarkistin Raamatusta.

Matteushan kait oli tullimies? Siksi ajatteli rahaa?

• Anonyymi00016
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Tätä laulettiin vl-seuroissa ennen hoitokokouksia, sitten todettiin synniksi.

Synniksi tuo laulu? Mikäs hänessä syntiä on. Kirjallista kuvakieltä, minun mielestäni on todella hengellinen, julistaa rauhallista, levilliista, luottavaista ja turvallista mieltä.

Kun on länsirannikon merenkulkijoiden alueella kirjoitettu, niin kuvakieli on merellistä, siinä on oma pieni paikallinen huumorinsakin.

Minä uskon enemmän pappeja Achrenius ja Ignatius kuin joitain suppeamielisiä hoitomiehiä.

Onko heistä hymyileminenkin syntiä? "Selvästi haureellinen aikomus. Hoidetaan ilo pois!" 😢

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Synniksi tuo laulu? Mikäs hänessä syntiä on. Kirjallista kuvakieltä, minun mielestäni on todella hengellinen, julistaa rauhallista, levilliista, luottavaista ja turvallista mieltä.

Kun on länsirannikon merenkulkijoiden alueella kirjoitettu, niin kuvakieli on merellistä, siinä on oma pieni paikallinen huumorinsakin.

Minä uskon enemmän pappeja Achrenius ja Ignatius kuin joitain suppeamielisiä hoitomiehiä.

Onko heistä hymyileminenkin syntiä? "Selvästi haureellinen aikomus. Hoidetaan ilo pois!" 😢

Olisit nähnyt, miten hoitokokousväkivalta oikein leimahti laulukirjan kimppuun.
        Väärä hengellinen on tämäkin laulu, olisko hempeä henki.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Olette te kokeneet monenlaista väkivaltaa ja ihan uskonnon taholta: henkistä, hengellistä, sosiaalista, sitten lisänä eri fyysiset ja jopa taloudellisetkin väkivallan muodot.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Mikään ei silti estä teitä itsekutakin olemasta itsenäisiä ja kuuntelemasta tätäkin laulua, sekä monia muita, lohdullisia ja mieltä ja uskoa vahvistavia, hengellisiä lauluja.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Mikään ei silti estä teitä itsekutakin olemasta itsenäisiä ja kuuntelemasta tätäkin laulua, sekä monia muita, lohdullisia ja mieltä ja uskoa vahvistavia, hengellisiä lauluja.

Olen ollut pieni tyttö, Oulun vanhalla ry:llä. Muistan, miten tätä laulua laulettiin siellä. Joku vaan aloitti laulaan ja muut yhtyivät siihen. Laulu on sellainen, että se jää mieleen.
        Tuolla youtuben keskusteluissa sanotaan, että Toivo Kuulan lampaanpolskasta olisi sävel tähän lauluun.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Olen ollut pieni tyttö, Oulun vanhalla ry:llä. Muistan, miten tätä laulua laulettiin siellä. Joku vaan aloitti laulaan ja muut yhtyivät siihen. Laulu on sellainen, että se jää mieleen.
        Tuolla youtuben keskusteluissa sanotaan, että Toivo Kuulan lampaanpolskasta olisi sävel tähän lauluun.

Olihan se järkyttävä hengellinen väkivalta, minkä hoitomiehet tekivät, kun ne tuhosivat musiikin ja hengelliset laulut, joita oli historian saatossa vl-liikkeessä laulettu.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Tuo rukoilevaisten laulu on taatusti vanhempi kuin Kuulan lampaanpolska! Ei ole sama veisu.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Tuo rukoilevaisten laulu on taatusti vanhempi kuin Kuulan lampaanpolska! Ei ole sama veisu.

Niin varmaan on, olisiko niin, että Kuula ottanut tuosta laulusta säveltä :-)
        Oli miten oli, kaunis sävelmä ja sanat myös. Aivan hullua, että tämäkin kaunis laulu tuhottiin siionin lauluista. Kannattaa kaikkien kuunnella.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Oli miten oli, kaunis sävelmä ja sanat myös. Aivan hullua, että tämäkin kaunis laulu tuhottiin siionin lauluista. Kannattaa kaikkien kuunnella.

laulu haiskahtaa väärälle sielulle

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Onko niin, että ennen uskoneet ovat olleet väärässä hengessä, kun laulukirjan ovat toimittaneet, oliko se Oskari Jussila, joka sen vanhan laulukirjan toimitti. Voisitteko nyt sanoa, mikä väärä henki hänellä oli ja meni helvettiin hänkin.

Hoitomiehet osasivat haistella henkiä ja haistoivat vääriä henkiä uskovaisten laulamasta laulukirjasta.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Heräsin tänäaamuna sellaisesta unestani, että olin ollut lestadiolaisten seuroissa jossain kirkolla, myös teltoilla. Siellä oli jotenkin kahdenlaisia pappeja ja seurakuntaa. Joku yritti viedä minua hoitokokoukseen, mutten mennyt.

Sitten olin jossain isossa metsässä ja kävelemässä polkua sieltä pois, alkoi kovasti sataa. Jokin ajatus veti minua takaisin puiden, valtavan isojen kuusien luo, joita aloin katsoa ja yhtäkkiä olin niiden kautta jälleen lestadiolaisten seuroissa isossa teltassa. Siellä veisattiin virsiä ja tunsin jonkun vanhan, hyvin hartaasti veisatun virren, olin samassa unessa laulanut sitä jo aiemmin, joku nainen soitti tuolloin urkuharmoonia ja jota joku lestadiolaispappi nyt alkoi laulaa toisesta säkeistöstä. Aloin uudestaan laulaa sitä ensimmäisestä säkeistöstä asti, se oli kait aika lyhyt virsi ja se virsi päättyi sanoihin "... ja pääsen lepohon."

Tällaiseen uneen heräsin.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Onko niin, että ennen uskoneet ovat olleet väärässä hengessä, kun laulukirjan ovat toimittaneet, oliko se Oskari Jussila, joka sen vanhan laulukirjan toimitti. Voisitteko nyt sanoa, mikä väärä henki hänellä oli ja meni helvettiin hänkin.

Hoitomiehet osasivat haistella henkiä ja haistoivat vääriä henkiä uskovaisten laulamasta laulukirjasta.

Hoitomiehet ovat olleet täysin väärässä, hoitokokoukset olivat väärin.
        He eivät halua tunnustaa hoitokokousväkivaltaa, vääryyttä, mitä he ovat uskovaisille tehneet.

Uskovaisten kannattaa palata ennen uskoneiden jäljille, kuten vanhoihin lauluihin, niissä ei ole mitään väärää, ennen uskoneet ovat niitä laulaneet tiellä ja matkalla.

Hoitomiehet ovat järkyttäviä ihmisiä, he halusivat tuhota ennen uskoneiden uskon ja tuoda vl-liikkeeseen hoitokokoushengen, jossa on määritelty heidän mielen mukaan, mikä on oikein ja mikä väärin, jossa valvotaan ja kytätään toisia uskovaisia.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Hoitomiehet ovat olleet täysin väärässä, hoitokokoukset olivat väärin.
        He eivät halua tunnustaa hoitokokousväkivaltaa, vääryyttä, mitä he ovat uskovaisille tehneet.

Uskovaisten kannattaa palata ennen uskoneiden jäljille, kuten vanhoihin lauluihin, niissä ei ole mitään väärää, ennen uskoneet ovat niitä laulaneet tiellä ja matkalla.

Hoitomiehet ovat järkyttäviä ihmisiä, he halusivat tuhota ennen uskoneiden uskon ja tuoda vl-liikkeeseen hoitokokoushengen, jossa on määritelty heidän mielen mukaan, mikä on oikein ja mikä väärin, jossa valvotaan ja kytätään toisia uskovaisia.

5. Moos 32:7 Muistele muinaisia päiviä, ajattele menneiden sukupolvien vuosia. Kysy isältäsi, niin hän sen sinulle ilmoittaa, vanhimmiltasi, niin he sen sinulle sanovat.

Jer. 6:16 Näin on Herra sanonut: "Astukaa teille ja katsokaa ja kysykää muinaisia polkuja, kysykää, mikä on hyvä tie, ja vaeltakaa sitä, niin te löydätte levon sieluillenne". Mutta he vastasivat: "Emme vaella".
        *

• Anonyymi00029
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Hoitomies alkoi taas haisteleen.
        Vanhan laulukirjan turmeleminen oli yksi suuri synti, jonka hoitomiehet tekivät, haistellessaan henkiä.
        Anna-Maija Raittila potkittiin aikoinaan ulos vl-liikkeestä. Sitten kun hän teki virsiä virsikirjaan, niitäkin aluksi pidettiin väärähenkisinä, mutta kun vl-kansa tykkäsi niin paljon niistä, niin hoitomiesten oli hyväksyttävä ne vl-kansan laulettavaksi, sen jälkeen vl-kansa onkin paljon laulanut hänen virsiä ja muitakin virsiä. Virsikirjassakin on ollut virsiä, joita hoitomiehet ovat haistelleet, mutta nykyään niitäkin lauletaan.

Toivottavasti vanhat siionin laulut vielä palaisivat takaisin, vai onko tässäkin ongelmia, kun ne on haisteltu vääriksi. Joku kiertotie varmaan löytyy, niinhän kaikkiin muihinkin hoitokokoussynteihin on löytynyt.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Vanhan laulukirjan turmeleminen oli yksi suuri synti, jonka hoitomiehet tekivät, haistellessaan henkiä.
        Anna-Maija Raittila potkittiin aikoinaan ulos vl-liikkeestä. Sitten kun hän teki virsiä virsikirjaan, niitäkin aluksi pidettiin väärähenkisinä, mutta kun vl-kansa tykkäsi niin paljon niistä, niin hoitomiesten oli hyväksyttävä ne vl-kansan laulettavaksi, sen jälkeen vl-kansa onkin paljon laulanut hänen virsiä ja muitakin virsiä. Virsikirjassakin on ollut virsiä, joita hoitomiehet ovat haistelleet, mutta nykyään niitäkin lauletaan.

Toivottavasti vanhat siionin laulut vielä palaisivat takaisin, vai onko tässäkin ongelmia, kun ne on haisteltu vääriksi. Joku kiertotie varmaan löytyy, niinhän kaikkiin muihinkin hoitokokoussynteihin on löytynyt.

haju on kamala

• Anonyymi00031
        Anonyymi00029 kirjoitti:

pitäisi kieltää ne virsi kirjasta

• Anonyymi00032
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Itse en pidä Raittilan "virsistä", niistä puuttuu Pyhä Henki. Edustavat järkeisuskoa. Hän noilla järkeissanoituksillaan hyökkäsi suoraan aitoa, syvällistä virsihenkeä, voisi sanoa: Pyhää Henkeä vastaan, pilasi virsikirjan. Teki valtavan vahingon luterilaiselle kirkolle. Yleensä tällaiset teot ovat tahallisia. Kuuluu samaan henkijoukkoon naispappeuden kanssa.

Jos kuvittelee järkeisuskolla pelastuvansa, niin siitä vaan veisaamaan. Mutta kuolemanrajan yli se henki ei kanna. Siellä ei järkeisuskoisia (nestoriolaisia / gnostilaisia) tunneta ja tunnusteta.

Vai oli hän vl? Tuossa kohdin hoitomiehenne lienevät kerrankin osuneet ja toimineet oikein.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Itse en pidä Raittilan "virsistä", niistä puuttuu Pyhä Henki. Edustavat järkeisuskoa. Hän noilla järkeissanoituksillaan hyökkäsi suoraan aitoa, syvällistä virsihenkeä, voisi sanoa: Pyhää Henkeä vastaan, pilasi virsikirjan. Teki valtavan vahingon luterilaiselle kirkolle. Yleensä tällaiset teot ovat tahallisia. Kuuluu samaan henkijoukkoon naispappeuden kanssa.

Jos kuvittelee järkeisuskolla pelastuvansa, niin siitä vaan veisaamaan. Mutta kuolemanrajan yli se henki ei kanna. Siellä ei järkeisuskoisia (nestoriolaisia / gnostilaisia) tunneta ja tunnusteta.

Vai oli hän vl? Tuossa kohdin hoitomiehenne lienevät kerrankin osuneet ja toimineet oikein.

Raittila potkastiin ulos jo 60-luvun alussa, ennen varsinaisia hoitokokouksia, oliko se pappiseriseura.

• Anonyymi00035

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

https://hapatusta.net/2025/06/02/pyha-anna-maija-raittila-lestadiolais-katolisen-hengellisyyden-kirkkoaiti/

Hmmm. Ed. linkistä:

... >>Yhdessä Anna-Maija Raittilan kanssa virsikirjakomiteassa työskennellyt evankelisen liikkeen konkari Seppo Suokunnas toteaa: “Omilla teksteillään hän kartoittaa koko kirkon yhteistä etsintää, Jumalan kansan yhteistä etsintää. Siinä mielessä hän on lähdeihminen meille kaikille.”<<

Oman käsitykseni mukaan kirkon ja virsien tehtävä ei ole tukea "etsintää" vaan antaa löytäminen, vastaus. Näin oli aiemmin.

Kunnes Kirkko luopui uskosta ja vaihtoi kristillisen uskon eri seremoniallisiin, gnostilaisiin ihmispäättelyihin ja niiden mukaisesti selvän, yhden ainoan oikean vastauksen kieltämiseen, korvaten sen jatkuvilla ihmisviisasteluillaan. A-M Raittilalla oli siis tässä myyräntyössä melkoinen osuutensa? Että oikein "lestadiolainen pyhimys"? On teillä metkut.

Ja evankeelinen (sley) pappi nimeää A-M. R:n peräti (Jumalan sanan?) "lähdeihmiseksi"!

Missä Jeesus?
        Messias Raittila!

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Hmmm. Ed. linkistä:

... >>Yhdessä Anna-Maija Raittilan kanssa virsikirjakomiteassa työskennellyt evankelisen liikkeen konkari Seppo Suokunnas toteaa: “Omilla teksteillään hän kartoittaa koko kirkon yhteistä etsintää, Jumalan kansan yhteistä etsintää. Siinä mielessä hän on lähdeihminen meille kaikille.”<<

Oman käsitykseni mukaan kirkon ja virsien tehtävä ei ole tukea "etsintää" vaan antaa löytäminen, vastaus. Näin oli aiemmin.

Kunnes Kirkko luopui uskosta ja vaihtoi kristillisen uskon eri seremoniallisiin, gnostilaisiin ihmispäättelyihin ja niiden mukaisesti selvän, yhden ainoan oikean vastauksen kieltämiseen, korvaten sen jatkuvilla ihmisviisasteluillaan. A-M Raittilalla oli siis tässä myyräntyössä melkoinen osuutensa? Että oikein "lestadiolainen pyhimys"? On teillä metkut.

Ja evankeelinen (sley) pappi nimeää A-M. R:n peräti (Jumalan sanan?) "lähdeihmiseksi"!

Missä Jeesus?
        Messias Raittila!

Varmasti Raittilalle tuli väärää hapatusta kun lähti vl-liikkeestä. Hänestähän tuodaan esille, että on paljon etsinyt Jumalaa, ollut eksyksissä.
        Uskon, että hän oli oikein uskovainen, kun hän oli vl-liikkeessä, hän oli runoilija ja sitä eivät kaikki ymmärtäneet. Hänen runojaa on kait yritetty tulkita hengellisesti, vaikka ne ei välttämättä sellaisia edes ole olleet.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Hmmm. Ed. linkistä:

Missä Jeesus?
        Messias Raittila!

En ymmärrä, mitä väärää kuulet esim. tässä virressä.
        https://www.youtube.com/watch?v=JNsYd4L5Ji0

• Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

En ymmärrä, mitä väärää kuulet esim. tässä virressä.
        https://www.youtube.com/watch?v=JNsYd4L5Ji0

En nyt suoranaisesti väärää, joskin tähän näkemykseen en kallistu. Olen elämässäni kulkenut teitä joita en tuntenut enkä suorastaan suosittele keillekään moisia seikkailuja:

>>Anna, Kristus, rohkeutta
        Mennä maastoon tiettömään
        Jossa merkkejä en tunne
        Vaille vastausta jään
        Juuri siellä sinuun juurrun
        Vastuuseen viet laajempaan
        Taikka suostun vähimmässä
        Uskollinen olemaan.<<

Laulu on filosofinen ja koska omat kokemukseni ovat toiset, en edes ymmärrä mitä säkeistö haluaa opettaa, mutta itseäni ravitsevat kuin ruisleipä, aivan toisenlaiset virret.

Varoitan kutakin lähtemästä tiettömille teille joiden merkkejä ette tunne! Jumalaan voi juurtua turvallisemmissakin maisemissa!

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

En nyt suoranaisesti väärää, joskin tähän näkemykseen en kallistu. Olen elämässäni kulkenut teitä joita en tuntenut enkä suorastaan suosittele keillekään moisia seikkailuja:

Jossa merkkejä en tunne
        Vaille vastausta jään
        Uskollinen olemaan.<<

Laulu on filosofinen ja koska omat kokemukseni ovat toiset, en edes ymmärrä mitä säkeistö haluaa opettaa, mutta itseäni ravitsevat kuin ruisleipä, aivan toisenlaiset virret.

Varoitan kutakin lähtemästä tiettömille teille joiden merkkejä ette tunne! Jumalaan voi juurtua turvallisemmissakin maisemissa!

Nuoruudessani pinnallisten uskonlahkojen uhrina löysin onneksi luterilaisen uskon ja mitä vanhempi virsi, niin aina paranee.

Virsi 299:
        https://youtu.be/YjOvsUwRH74?si=c-XaIoTW9NSVyjJ4
        *

• Anonyymi00042

• Anonyymi00043
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Jossa merkkejä en tunne
        Vaille vastausta jään
        Uskollinen olemaan.<<

Olet oikeassa, jos tuossa on kysymys eri hengellisyyksiin menemisestä, niin en minäkään haluaisi mennä ihan joka paikkaan kokeileen.
        Minä olen ajatellut, että elämässä ei aina näe eteenpäin, voi olla ihan maallinenkin vaellus, kun joutuu menemään maastoon tiettömään. Ajattelen virttä enemmän maallisena vaelluksena.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Olet oikeassa, jos tuossa on kysymys eri hengellisyyksiin menemisestä, niin en minäkään haluaisi mennä ihan joka paikkaan kokeileen.
        Minä olen ajatellut, että elämässä ei aina näe eteenpäin, voi olla ihan maallinenkin vaellus, kun joutuu menemään maastoon tiettömään. Ajattelen virttä enemmän maallisena vaelluksena.

Etenkin maallisessa vaelluksessa tulee varoa tiettömiä taipaleita. Seikkailu voi äkkiä muuttua tragediaksi. Olen tämän kokenut.

Ellei nyt tiettömillä taipaleilla tarkoiteta jonkinlaista eräretkeilyä. Mutta niilläkin tulee olla tarkkana.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Etenkin maallisessa vaelluksessa tulee varoa tiettömiä taipaleita. Seikkailu voi äkkiä muuttua tragediaksi. Olen tämän kokenut.

Ellei nyt tiettömillä taipaleilla tarkoiteta jonkinlaista eräretkeilyä. Mutta niilläkin tulee olla tarkkana.

Tästä Aki Lummen videosta, retkeilystä Vätsärin erämaassa olen tykännyt:
        https://youtu.be/xSR23qIxTC8?si=DUipuSkRLvYMcwa9

Karhutkin siellä jossain kohdin vilahtelevat.
        Katsonut tuon muutaman kerran.

• Anonyymi00046

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Onkohan tämäkin ollut vanhassa siionin laulut ja virret kirjassa.

Jotenkin kuulostaa tutulta.

Löytyisikö vanhaa siionin lauluja virsiä -kirjaa vielä jostakin, vai pystyttiinkö se eliminoimaan niin hyvin, ettei sitä enää ole missään.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Jotenkin kuulostaa tutulta.

Löytyisikö vanhaa siionin lauluja virsiä -kirjaa vielä jostakin, vai pystyttiinkö se eliminoimaan niin hyvin, ettei sitä enää ole missään.

Tuo on ainakin rukoilevaisten laulukirjassa HSHL:t.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Tuo on ainakin rukoilevaisten laulukirjassa HSHL:t.

Siinä vanhassa siionin laulukirjassa oli lauluja HSHL:stä.

• Anonyymi00050
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Siinä vanhassa siionin laulukirjassa oli lauluja HSHL:stä.

Noitahan voi ostaa netistä. Olen itse ostanut. Hakusanalla voi löytyä nettidivaristakin, esim. Finlandiakirja on hyvä nettidivari josta olen ostanut kirjoja.

• Anonyymi00051

• Anonyymi00055
        Anonyymi00013 kirjoitti:

ramattu kun on valheen kirja siellä lukee mitä sattuu

• Anonyymi00056
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Tarkistin Raamatusta.

syntejä ei voi antaa anteeksi se on mahdotonta kerran tehty aina tehty

• Anonyymi00057
        Anonyymi00056 kirjoitti:

syntejä ei voi antaa anteeksi se on mahdotonta kerran tehty aina tehty

anteeksi pyytäminen ja antaminen on toinen juttu mut syntejä ei voi antaa anteeksi

• Anonyymi00058
        Anonyymi00057 kirjoitti:

anteeksi pyytäminen ja antaminen on toinen juttu mut syntejä ei voi antaa anteeksi

paavalillekkin sanottiin vapahdettu synneistä pestä synti pois menettelee jotenkin

• Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

paavalillekkin sanottiin vapahdettu synneistä pestä synti pois menettelee jotenkin

näin se menee oikeasti
        Ja kun hän sanoi nämä, hän henkäisi heihin ja sanoi heille, ”ottakaa vastaan se pyhyyden henki!” Jos te vapautatte jonkun synnit, ne vapautetaan hänelle, ja jos pidätätte jonkun, ne pidätetään.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Noitahan voi ostaa netistä. Olen itse ostanut. Hakusanalla voi löytyä nettidivaristakin, esim. Finlandiakirja on hyvä nettidivari josta olen ostanut kirjoja.

Kaikkia muita hengellisiä laulukirjoja kyllä löytyy, mutta Siionin laulut ja virret on niin hyvin tuhottu, ettei niitä ole myynnissä. Hoitomiehet pääsivät päämääräänsä.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Kaikkia muita hengellisiä laulukirjoja kyllä löytyy, mutta Siionin laulut ja virret on niin hyvin tuhottu, ettei niitä ole myynnissä. Hoitomiehet pääsivät päämääräänsä.

kai ne hoito miehet tajusivat ettei syntejä voi antaa anteeksi ja huudattivat mummoja aamusta iltaan

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

kai ne hoito miehet tajusivat ettei syntejä voi antaa anteeksi ja huudattivat mummoja aamusta iltaan

Tästä tuhotusta laulukirjastakin näkee, miten suureen pelon valtaan hoitomiehet saivat vl-ihmiset, ne todellakin tuhosivat rakkaan laulukirjansa hoitomiesten pelossa. Hoitokokouksissa sanottiin, että laulukirjat pitää tuhota, polttaa.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Tästä tuhotusta laulukirjastakin näkee, miten suureen pelon valtaan hoitomiehet saivat vl-ihmiset, ne todellakin tuhosivat rakkaan laulukirjansa hoitomiesten pelossa. Hoitokokouksissa sanottiin, että laulukirjat pitää tuhota, polttaa.

kehottivat provosoimalla tekemään tihu töitä

• Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

miksi vl ihmiset eivät tajunneet että hoito miehet olivat sairaita olisi yhteis kunnan pitänyt puuttua tilanteeseen mutta hoito miehet olivat yhteis kunnan taholta maksettuja kätyreitä tekemään tuhoavl liikkeessä porno luolissa sisään ajettuja ihmisiä jotka tulivat takaisin tekemään tuhoja kun alkoi nuori liha polttelemaan

• Anonyymi00066
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Kannattaa aika-ajoin noita nettidivareita, ja oman kaupunkinsa divareitakin tutkia. Jossain vaiheessa voi kirja sinne jostain kuolinpesästä ilmestyä.

Hgissä joidenkin talojen roskakatoksissa saattaa olla nk. löytö-, eli kirpputorilaatikko, johon asukkaat heittäneet vielä hyväkuntoista tavaraa. Kerran löysin sellaisesta ihan hyväkuntoisen, Martti Simojoen Päivän Sana-hartauskirjan!

• Anonyymi00067
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Tai sitten ihmiset pitävät niitä aarteinaan kirjahyllyissään.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00065 kirjoitti:

miksi vl ihmiset eivät tajunneet että hoito miehet olivat sairaita olisi yhteis kunnan pitänyt puuttua tilanteeseen mutta hoito miehet olivat yhteis kunnan taholta maksettuja kätyreitä tekemään tuhoavl liikkeessä porno luolissa sisään ajettuja ihmisiä jotka tulivat takaisin tekemään tuhoja kun alkoi nuori liha polttelemaan

Laulukirjan tuhoamisesta, vl-ihmisten olisi pitänyt viimeistään nähdä, kenen asialla hoitomiehet olivat, itse saatanan. Vl-kansa oli laulanut siitä laulukirjasta, jota Oskari Heikki Jussila oli toimittanut.

"Tunnetuimpana voitaneen pitää nykyisessä Virsikirjassa olevaa virttä 316, joka alkaa sanoilla Käyn armoalttarillesi. Lisäksi Jussilan pitkään toimittama Siionin laulut -kokoelma sen alusta, vuodesta 1916 vuoteen 1939 asti on jättänyt pysyvän ja näkyvän jäljen lestadiolaisen liikkeen seuratoimintaan."

Tosiaan pysyvän jäljen on jättänyt, kun suurin osa lauluista tuhottiin.

• Anonyymi00069
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Laulukirjan tuhoamisesta, vl-ihmisten olisi pitänyt viimeistään nähdä, kenen asialla hoitomiehet olivat, itse saatanan. Vl-kansa oli laulanut siitä laulukirjasta, jota Oskari Heikki Jussila oli toimittanut.

"Tunnetuimpana voitaneen pitää nykyisessä Virsikirjassa olevaa virttä 316, joka alkaa sanoilla Käyn armoalttarillesi. Lisäksi Jussilan pitkään toimittama Siionin laulut -kokoelma sen alusta, vuodesta 1916 vuoteen 1939 asti on jättänyt pysyvän ja näkyvän jäljen lestadiolaisen liikkeen seuratoimintaan."

Tosiaan pysyvän jäljen on jättänyt, kun suurin osa lauluista tuhottiin.

Tehkää komitea joka etsii ja luo tuo vanhan laulukirjan uudelleen! Älkääkä piitatko jos syntyy kamala meteli niiden "hoitomiesten" joukoissa ja jopa helvetillä uhkailu! Puhukaa jollekin vakavamieliselle papillenne jolla tietoa ja "valtaa" ja joka ei hoitomiehiä pelkää!

• Anonyymi00070
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Tehkää komitea joka etsii ja luo tuo vanhan laulukirjan uudelleen! Älkääkä piitatko jos syntyy kamala meteli niiden "hoitomiesten" joukoissa ja jopa helvetillä uhkailu! Puhukaa jollekin vakavamieliselle papillenne jolla tietoa ja "valtaa" ja joka ei hoitomiehiä pelkää!

Ja ennenkaikkea: puhukaa Jeesukselle: "Rakas Jeesus, toimita Sinä meille tuo vanha laulukirja. Tee ihmeesi. Kiitos. Aamen."

• Anonyymi00071
        Anonyymi00069 kirjoitti:

ei ole kyse hoito miehistä vaan ihmisen mentaliteetista ei haluta luopua hoito miehistä joten laulu kirjan palauttaminen voi olla vaikeaa

• Anonyymi00072
        Anonyymi00071 kirjoitti:

ei ole kyse hoito miehistä vaan ihmisen mentaliteetista ei haluta luopua hoito miehistä joten laulu kirjan palauttaminen voi olla vaikeaa

Levittäkää lähipiireissänne keskustelua laulukirjasta, niin että ihmisten mieli kääntyisi tuohon aiemman uskon suuntaan.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Levittäkää lähipiireissänne keskustelua laulukirjasta, niin että ihmisten mieli kääntyisi tuohon aiemman uskon suuntaan.

Voidaan myös yhdessä rukoilla, esim. näin:

✨️ Rakas Jeesus Taivaassa, Taivaan Isä, Pyhä Henki. Katso v.lestadiolaisten puoleen, siunaa heitä / meitä. Sinä näet sen hengen joka tässä joukossa vaikuttaa. Puhdista tämä seurakunta. Työnnä pois paha ja anna seurakuntaan uusi, vahva Henki. Anna vanhojen hyvien aikojen palata, hengelliset saarnat, Sinun pyhän sanasi. Palauta myös hyvät, vanhat ja syvälliset virret ja hengelliset laulut, luo uusi, voimallinen laulukirja, poista tyhjänpäiväisyys ja pinnallisuus. Laita kuriin rikolliset miehet ja naiset joissa ei Sinun Pyhää Henkeäsi ole vaan rahan- ja muissa himoissaan ovat uskaltaneet kajota jopa Sinun pyhiin tekoihisi, hyökätä niitä vastaan. Anna Pyhän Henkesi Voiman puhaltaa yli lestadiolaisen kansan, varjele myös harhaopeilta. Poista paha keskuudestamme. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, Sinun Nimeesi. Aamen.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Toivottavasti jostakin löytyy vielä se vanha laulukirja, luulisi sen löytyvän ainakin kirjastosta. Tuskin hoitomiehet pystyivät sen kirjastosta eliminoimaan.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Toivottavasti jostakin löytyy vielä se vanha laulukirja, luulisi sen löytyvän ainakin kirjastosta. Tuskin hoitomiehet pystyivät sen kirjastosta eliminoimaan.

kyllähän hoito kokoukset oli laittomia kaikki tilaisuudet joissa yritetään manipuloida toisen uskoa kuuluvat yksityisyyden loukkaamiseen niistä pitää lukea oikeudessa tuomiot ja hoito miehet pitää laittaa vankilaan

• Anonyymi00076
        Anonyymi00075 kirjoitti:

kyllähän hoito kokoukset oli laittomia kaikki tilaisuudet joissa yritetään manipuloida toisen uskoa kuuluvat yksityisyyden loukkaamiseen niistä pitää lukea oikeudessa tuomiot ja hoito miehet pitää laittaa vankilaan

Hoitomiehet halusivat tuhota sen uskon, johon vl-ihmiset olivat uskoneet. Toivat oman hoitokokoususkon vl-liikkeeseen väkivalloin. Ne ihmiset, jotka eivät alistuneet, heitettiin saatanan haltuun.

Laulukirjakin tuhottiin, ettei vl-ihmiset saisi tuntea, ennen uskoneiden uskoa laulujen kautta.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Pitäisi palata ennen uskoneiden jäljille.
        Vl-liikkeessä on laulajia, jotka voisivat laulaa niitä vanhoja Siionin lauluja ja virsiä Youtubeen.

• Anonyymi00078
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Hoitomiehet halusivat tuhota sen uskon, johon vl-ihmiset olivat uskoneet. Toivat oman hoitokokoususkon vl-liikkeeseen väkivalloin. Ne ihmiset, jotka eivät alistuneet, heitettiin saatanan haltuun.

Laulukirjakin tuhottiin, ettei vl-ihmiset saisi tuntea, ennen uskoneiden uskoa laulujen kautta.

Olette hengellisen rikoksen uhreja. Älkää enää suostuko tuohon uhriuteen, jos kerran Jeesus On Herranne! Etsikää se laulukirja jostain, kerätkää yhteisiä varoja luotettavan henkilön hallitsemalle keräystilillie ja joku asiassa kykenevä pappinne voi alkaa toimittaa sitä!

Älkää noista prkleistä piitatko! Jumala on S:tanaa suurempi ja Kristus on jo tallannut Käärmeen pään!

Jos liikkeenne siitä hajaantuu, ei se ole teidän syynne, teheän asiassa olette Jumalan asialla. Aidot vellut tulevat silloin asiassa taaksenne, väärät vellut jäävät s:tanoitaan huutelemaan: antakaa huudella, ei heillä ole väliä!

• Anonyymi00079
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Pitäisi palata ennen uskoneiden jäljille.
        Vl-liikkeessä on laulajia, jotka voisivat laulaa niitä vanhoja Siionin lauluja ja virsiä Youtubeen.

Kuorot voisivat alkaa laulaan myös niitä. Laulukirja varmaan löytyy kirjastosta.

• Anonyymi00005

1.
      Sun haltuus, rakas Isäni,
      mä aina annan itseni.
      Mun sieluni ja ruumiini
      sä Herra, ota suojaasi.

2.
      Mun sieluni ja ruumiini
      sun omas ovat, Herrani.
      Siis omas ota huomahas,
      en pelkää sinun suojassas.

3.
      Sun, Isä, tahtoos tyytyen
      saa sydän levon suloisen.
      Oot hädässä ja tuskassa
      mun auttajani ainoa.

4.
      Sen uskon, rakas Isäni,
      vaan muista heikkouttani.
      Sun lastas auta vaivassa,
      suo ilo luonas taivaassa.

Nicolaus Selnecker 1578 ja Martin Moller 1587. Ruots. Haquin Ausius 1641, uud. Jesper Swedberg 1694. Suom. virsikirjaan 1701. Uud. komitea 1937. | Sävelmä: Ranskassa 1543.

Sama sävelmä: 472a
      Luokitus: Jumalan varjelus ja johdatus
      Katso virsi 378b ruotsinkielisessä virsikirjassa
      Virren tarina
      377 Sun haltuus, rakas Isäni Herr Jesu Christ, in deine Hand Kun 18-vuotias Eino Leino kirjoitti 1897 pienen runonsa "Oi muistatko vielä sen virren", emme tiedä, mikä virsi hänellä oli mielessä. Mutta kun Oskar Merikanto sen sävelsi 1905, hän rakensi melodiansa koraalin Sun haltuus, rakas Isäni varaan käyttämällä sitä laulun säestyksenä. Koraali tulee Ranskasta, 1500-luvulta, ja tässä virressä on säilytetty sen tutuksi tullut tasatahtinen versio. Restauroituna sävelmä esiintyy virsissä 236 ja 496. Voihan olla, että Eino Leino muisteli juuri tätä turvallisuutta henkivää virttä. Varmasti sitä on paljon laulettu kodeissa, sekä yksin että yhdessä. Ajan mittaan siitä on myös tullut suosittu hautajaisvirsi. Tekstin alkuperästä virsikirja ei oikein anna tietoa: Basilius Förtschin nimen perässä on kysymysmerkki. Tämä saksalainen pappi julkaisi 1609 rukouskirjan Geistliche Wasserquelle ('Hengellinen vesilähde'), jossa oli myös runomuotoisia rukouksia. Niistä yksi oli Sun haltuus, rakas Isäni, jota Saksassa ei ole käytetty virtenä. Haquin Ausius käänsi kirjan ruotsiksi, ja Jesper Swedberg muokkasi virren hänen ruotsinnoksestaan. Siinä 3. ja 4. säkeistö ovat jokseenkin itsenäiset, niin että Swedberg merkitsi itsensä virren tekijäksi. Suomennos vuoden 1701 virsikirjaan on tehty tästä ruotsalaisesta tekstistä. Förtsch ei ole virren alkuperäinen tekijä. Hän näyttää yhdistäneen osia kahden runoilijan teksteistä. Tämä yhdistelmä on sitten tullut suosituksi Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Ensimmäinen säkeistö perustuu Nicolaus Selneckerin virteen, toinen säkeistö Martin Mollerin virteen. Loppusäkeistöissä Swedbergin osuus on huomattava. Norjan virsikirjassa tekijäksi on merkitty Selnecker, mutta Onni Kurvisen päättelyn mukaan alkuperä pitäisi merkitä näin: Nicolaus Selnecker 1578 ja Martin Moller 1587. Ruots. Haquin Ausius 1641, uud. Jesper Swedberg 1694. Suom. virsikirjaan 1701. Tauno Väinölä Virsien alkukielisten nimien lähdeteoksena on käytetty Tauno Väinölän kirjaa ”Virsikirjamme virret”.

• Anonyymi00008

Siunaa kaikkia rakkaitani lähellä ja kaukana.Siunaa yöni ja siunaa työni,auta minua siinä mihin itse en kykene,yhdessä olemme vahvat.Toteuta kaikki toiveeni,kiitos toteutuneista.

• Anonyymi00009

Oman ja läheiseni sielun puolesta rukoilen, että pelastuisimme Taivaaseen. Tämä on tärkeintä joka minua koskettaa. Sitten lisänä joitain muita päivän asioita, kiitosta, siunausta, jne. ✨

• Anonyymi00034

Niitä ei otetakaan väkivalloin.

• Matt. 6:7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja.

Ko. versiot ovat vain hokemaa, jossa ei ole sydän mukana, kannattaa ottaa iltarukous persoonallisena vuoropuheluna Jeesuksen kanssa.

• Anonyymi00052

usko persoonalliseen jeesukseen ei auta

• Anonyymi00053

- Isä Meidän-rukous, jota kutsut hokemaksi, on persoonallisen Jeesuksen Itse meille antama.
        - Samoin on Aaronin / Herran Siunaus suoraan Raamatusta.
        - Myös esim. psalmien mukaisesti voi rukoilla jos haluaa, jos esim. jokin psalmi koskettaa omaa elämää.
        - Myöskin monia virsiä ja hengellisten laulujen sanoja voi lausua rukouksina.
        - On olemassa hartauskirjoja joista löytyy rukouksia.

Noiden lisäksi voi kukin sitten rukoilla muita, omia asioitaan.

Kellä on kielilläpuhumisen armolahja, voi lyhyesti rukoilla myös kielillä, sen verran kuin kokee oikeaksi. Tässäkään ei pidä "tyhjiä hokea". Jos huomaa toistavansa esim. samaa lausetta, voi sen perään sitten lausua "aamen". Jumala on kuullut asian.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00052 kirjoitti:

usko persoonalliseen jeesukseen ei auta

Mistä "persoonallisesta Jeesuksesta" te kiistelette?

Jeesus on yksi Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan kolmesta persoonasta: Isä, Poika (maanpäällä Jeesus) ja Pyhä Henki.

Jeesus oli maanpäällä elänyt Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan inkarnaatio, eli ihmiseksi syntynyt, jo ikuisuudessa tätä ennenkin elänyt Poika-persoona.

Tämä on kristinoppi. Onko velluilla Hänestä / Heistä yhdestä ja kolmesta jokin muu oppi?

• Anonyymi00080

En rukoile koskaan, koska uskon niin, ettei sitä kukaan voi kuulla, vaan kyse on synkästä yksin puhelusta. Ajatelkaapa nyt edes hiukan, että miten joku Jumala voisi saada selvää, jos iltarukousta lukee miljoonia ihmisiä eri kielillä yhtä aikaa. Mahtaa olla puhe yhtä puuroa, eli aivan samanlaista kuin väli ajalla rauhanyhdistysten toimitalojen kahvioissa, jossa kaikki puhua pälpättää yhteen ääneen ruoka suussa

• Anonyymi00081

niin jos se lepäilee koko päivän ja sit yksi rukoilee illalla se keskittyy sen suojelemiseen koko yön niin ei nille 999 999 muule jää sijaa pitää mennä nukkumaan ajoissa et muut ei kerkee rukoilemaan et jos se vielä ennättää muutaman tyypin ottamaan huomioon

• Anonyymi00082

sanoppa se miten joku voisi mitään kuulla ei se jumalakaan mikään yli maallinen ihminen ole tavallinen tallaaja jos jumalan näkee kadulla sille pitää erikseen sanoa ei se tajua jos sanoo vaan mielessään samalla lailla jumala on vajaa kuten me ihmiset erehtyy ja tekee virheitä

• Anonyymi00083
        Anonyymi00082 kirjoitti:

sanoppa se miten joku voisi mitään kuulla ei se jumalakaan mikään yli maallinen ihminen ole tavallinen tallaaja jos jumalan näkee kadulla sille pitää erikseen sanoa ei se tajua jos sanoo vaan mielessään samalla lailla jumala on vajaa kuten me ihmiset erehtyy ja tekee virheitä

jumala teki virheen kun loi ihmisen se synti sana on uskontojen keksimä sana kun ne eivät kestä sitä että jumala ei kykene huolehtimaan maailmasta kun siihen syntyi niin paljon vikoja että joutu jättämään ihmisen oman onnensa nojaan kun ei kyennyt ottamaan vastuuta nut ohmiset joutuu puolustelemaan jumalaa koska ihmisen on pitänyt asettua jumalan ylä puolelle kun ei se kaikkeen kykene

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      27
      19877
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      81
      6935
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      28
      6546
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      108
      6309
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      43
      6159
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      104
      6047
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      63
      5455
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      46
      5206
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      61
      4517
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      50
      4130
    Aihe