Pihatto

Suski

Mikä on pihatto? Minun ymmärtääkseni se olisi sellainen aitaus, jossa eläimet pääsevät kulkemaan ulos ja sisälle toiveidensa mukaan. Olenko hakoteillä? Voisiko pihatossa näinollen pitää esim kanoja ja vuohia samaan aikaan?

7

1162

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie

On käsittääkseni sellainen lämmittämätön rakennus esim navetan päädyssä. Siellä voi pitää suojassa vaikka heinää ja koneita. Seinissä pelkät laudat, eikä ovetkaan ole kovin tiiviitä.

• Outi

Nykysuomen sanakirjan mukaan pihatto on kansanomainen nimitys navetalle. Ihan tavallinen navetta siis, ei sen kummempia rajauksia.

• Tarja

Pihatto on navetta jossa lehmät ovat vapaana. Nillä on makuuparret joihin ne voivat mennä maate kun siltä tuntuu. Syömässäkin voi käydä silloin kun huvittaa. Säilörehu annetaan yleensä vapaasti ns. ruokintapöydältä ja väkirehu (jauhot yms) annetaan "kioskista" joka annostelee lehmälle juuri oikean annoksen. Lehmällä on kaulassa tunnistuslevy.
        Pihatto voi olla eristämätön (kylmäpihatto) tai lämmin pihatto. Usein lehmillä on myös vapaus mennä ulos tarhaan, yleensä kylmäpihatossa.
        Myös hevosilla on pihatoita. Silloin niillä on iso alue makuualueena joka on kuivitettu.
        Myös muita eläimiä voi pitää pihatto olosuhteissa.

• lande
        Tarja kirjoitti:

Pihatto on navetta jossa lehmät ovat vapaana. Nillä on makuuparret joihin ne voivat mennä maate kun siltä tuntuu. Syömässäkin voi käydä silloin kun huvittaa. Säilörehu annetaan yleensä vapaasti ns. ruokintapöydältä ja väkirehu (jauhot yms) annetaan "kioskista" joka annostelee lehmälle juuri oikean annoksen. Lehmällä on kaulassa tunnistuslevy.
        Pihatto voi olla eristämätön (kylmäpihatto) tai lämmin pihatto. Usein lehmillä on myös vapaus mennä ulos tarhaan, yleensä kylmäpihatossa.
        Myös hevosilla on pihatoita. Silloin niillä on iso alue makuualueena joka on kuivitettu.
        Myös muita eläimiä voi pitää pihatto olosuhteissa.

Tarjan viesti täydellinen, mutta kysyjälle vielä: kanoja ja vuohia samassa.
        Kanojen pääsyä vuohien ruoka-astioille ei oikein voi rajoittaa ja kanat
        eivät ole kovinkaan tarkkoja siitä mihin suolensa tyhjentävät. So. taatusti myös vuohien ruokiin.
        Joudut puunaamaan vuohien ruokapaikat riivatun usein.

• lintta

Moi!! pihatossa lehmät pääsee vapaasti oleskelemaan.. siel on koosta riippuen 1 - ruokinta kioskia josta ne vuorotellen syövät.. ne lypsetään lypsyasemalla, joko karuselli tandem asema tai jopa ropotti.. Pihatossa lehmät pääsevät harvemmin ulos?? kuin parsinavetassa.. Joissakin on kylläkin oma jaloittelu tarha johon pääsee talvellakin.. Itsellä on tavallinen iso parsi navetta...

• selkis

pihatto on pihatto ja parsinavetta parsinavetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90