oonko minä kehitysvammainen koska mull on todettu pikkulapsena

Anonyymi-ap

Koska minullaon todettu pikkulapsena hahmotushäiriö, kömpelyys ja motoriikka-ongelmia.

oon selviytynyt arjesta ihan ok tasolla mut välillä ihmiset joutuu vääntään rautalangasrta minulle ja joskus arjessa on tullut eteen pulmiakin.

Kerran esim liiviä laitoin ylleni jota en osannu laittaa . Se oli raivaussahan liivi joten isä tuli apuun.

Minulla ei ole apuvälineitä eikä ketään auttajaa kuten edunvalvoja. Asun isäni kanssa.

Lisäksi haaste on tulevaisuudessa se kun en ole kovin sosiaalinen ihminen.

Minulla ei ole diagnoosissa merkittynä älyllisesti kehitysvammainen.

Oon tehnyt älykkyystestejä kaksi joista tällaiset tulokset;
mensan testi 128
toisen testin nimmee en muista mutta tulos oli aika huono 76

elämäni aikana oon joutunut välillä haastaviin tilanteisiin itseni kannalta. En kerran osannut Helsingissä toimia juna-asemalla kun missasin 5 junaa . Sain sitten apua siihen.

Kerran myös tuo liivisekoilujuttu ja kerran henkselihousujen kanssa tuli ongelmia.

Toisaalta selviydyn yleensä kyllä arjesta. Mutta käsien kömpelyys aiheuttaa välillä ongelmia ja se hahmotushäiriö. Saatan epäröidä jos pitää jotain laitetta painaa tai nostaa tai vääntää. Onko tuttua teille tämä? Pelko että hajotan laitteen jos en osaa käsitellä sitä oikein?

Aika avutonta kerran oli autokorjaamolla kun korjaaja käski mun nostaa auton sisällä olevasta painikkeesta mun käski painaa jotta konepelti nousee ylös jolloin iski paniikki ja mun piti käskeä hänet apuun koska pelko että hajoitan vipulaitteen. Korjaaja katsoi mua pitkään ja koin ahdistavana sen tilanteen että jotenkin koin että korjaaja vähätteli minua.

Osaan maksaa laskut. Osaan käyttää kyllä laitteitakin.

Mutta semmosta hapuilua. Unohtelen paljon myös asioita.

3

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Vanhempani eivät ole koskaan juuri puhuneet minulle kertoneet sitä että nuoruuvessa oli todettu noita kehityshäiriöitä.

En tiiä miksi on vaienneet . En ole kysynyt mut veikkaisin että ajatelleet että selviydyn kuitenki tarpeeksi hyvin ja eivät ole halunneet aiheuttaa minulle mielipahaa ja ongelmia.

Silti toisinaan tuntuu että kyllä tuollaisista asioista pitäisi puhua.

En ole vanhemmilleni siitä vihainen ja katkera.

• Anonyymi00002

Silloin jos on todettu älyllinen kehitysvamma silloin on Kehitysvamma.

Kun taas ne joilla Ekko niillä on väärin laitettu Lievä Kehitysvamma ja jos on kehitysvamma ja Adhd silloin kehitysvamma diagnoosi on väärin laitettu sillä Adhd suhteen on todettu niillä pitäisi olla liitännäisenä Autismi tai Fasd.

• Anonyymi00004
      UUSI

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen

ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?
      Maailman menoa
      167
      4950
    2. Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?

SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka
      Maailman menoa
      62
      1565
    3. Kukka kuoli ja kukka tappo Kokkolassa?

Ouluntiellä tapettu nainen torstaina kukka tappo?
      Kokkola
      12
      1529
    4. Jos mies oikeasti haluaa sinut

Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois
      Ikävä
      121
      1421
    5. Helena Puolakka laukoo suorat sanat Vappu Pimiän MasterChef -pestistä

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Kokenut keittiömestari ja ravintoloitsija Helena Puolakka laukoo suorat s
      Tv-sarjat
      9
      1163
    6. Ketä ehdotatte seuraavaksi kuntanne johtohahmoksi

Ei ole teitä riitaisia kehityksen jarruja helppo yrittää kohti valoa ohjata. Siinä on teille pähkinä purtavaksi.
      Lappajärvi
      95
      1037
    7. Voiko ryyppäämisellä tienata elantonsa?

Lassi Kuhlman on rappiostriimaaja. Hän kuvaa omaa päihteiden käyttöään pitkissä somestriimeissä. Katsojat voivat lahjoit
      Maailman menoa
      42
      977
    8. Persuille 1,8 prosenttiyksikköä laskua. Keskusta meni ohi ja Vasl hengittää niskassa

Erityisesti työväestö on hylkäämässä persut. https://yle.fi/a/74-20208249
      Maailman menoa
      298
      925
    9. Vasemmistoliitto menossa perussuomalaisten ohi!

Keskustapuolue meni jo...
      Maailman menoa
      153
      827
    10. Hinduille tiedoksi

USA Pressa sanoi '' kansakuntaa ei voi johtaa ilman Raamattua''. Tämä löytyy sitaateista. Raamatusta tulee kaikki julmu
      Hindulaisuus
      279
      747
    Aihe