Tänä vuonna olen toistaiseksi sivuuttanut nämä makeat herkut. Valmiissa pakkauksissa on kaksi leivonnaista ja kokemuksesta tiedän, että kun syö sen toisen niin se jäljelle jäänyt ihanuus on niin kovin yksinäinen... Olen erään tuttavan kanssa keskustellut, että kaupassa pitäisi olla myös yhden pullan pakkauksia.
Pidän mantelimassalla täytetystä laskiaispullasta enemmän kuin hillolla täytetystä, mutta ei minulla ole mitään vastaan tuota hillolla täytettyäkään pullaa. Tuttava kertoi syöneensä pistaasitäytteisen laskiaispullan ja se oli kuulemma ollut erinomainen. Kaupan pakasteosastolla on myös keksitäytteisiä laskiaispullia.
Vuosia sitten kävin eräässä kaupassa, jossa oli punaisella lapulla useana päivänä laskiaispullia ja Runebergin torttuja. Luonnollisesti oli ihan pakko ostaa kun olivat niin edullisesti tarjolla. Oi niitä aikoja!
En tiedä, kummasta pidän enemmän - laskiaispullasta vai Runebergin tortusta. Ehkä jälkimmäisestä. En ole itse leiponut kumpiakaan, enkä varmaan sellaiseen puuhaan alakaan. Olen vakuuttunut siitä, että sellainen puuha ei olisi hyväksi vartalolleni.
Millaisia ajatuksia nämä herkkuleivonnaiset sinussa herättävät?
Laskiaispullat ja Runebergintortut
13
137
Vastaukset
- Anonyymi00001
En ole kaupasta ostanut enää ainakaan kymmeneen vuoteen siksi kun ei ole yksittäisiä myynnissä enkä myöskään tykkää mantelimassasta enkä teollisista hilloista. Viime vuonna söin erilaisia laskiaispullia joihin sain vinkin somesta, ostin k-kaupasta pakastepullia jotka paistoin ja väliin litistin brunbergin vanilja- tai mokkasuukon.... oli hyvää.
- Anonyymi00002
Vähän niin kuin joulutorttu, sesonki tuotteita. Eikö Runebergin päivä ja laskiainen ole vasta ensi kuussa?
Yhden syön molempia. Jos yksittäisen haluan käyn hakemassa leipomon myymälästä tai juon kahvit siellä kahviossa.
Mämmiäkin näkyy olevan jo myynnissä. Kaikkea myydään reilusti etuajassa. - Anonyymi00003
Omituista.
En ole makian perään, mieluummin suolaista. Siis mieluummin voileipä kahvin kans, kuin perliininmunkki.
Tai siis olin. Muutama vuos sitten sain diabetesdiagnoossin ja nyt tahtoo pulla maistua. Noh, jotain korvapuustia ja omenapiirakkaa, ei mitään leivoksia.
Laskiaispullat yleensä turhan makeita. Missään nimessä ei hilloa. Jos kermavaahtoa ei liikaa, voin ehkä syödäkkin. Runebergin tortut ite asiassa ois hyviäkin. Mutta kun niissä on sitä hiton vadelmahilloa ja sitä mitälie sokerikoristetta.
Sokerit nykyisin ihan ok, pulla silloin tällöin ei tapa. Toisekseen paino putos jossain vaiheessa paljon. Vähän propleemia ruuansulatuksessa. Pitänyt opetella syömään kaloreita. Koko ikäni koittanut niitä vältellä, vähän outo tilanne.
Mutta juu, ihan ok noit sesonkieväät, myös pullaosastolla. Mukava kun kaupoissa vaihtelee tarjonta. Eikä tietenkään ole pakko syödä jotain, jos ei tee mieli.
Tämän vuoden laskiaispulla kiintiö lienee jo täynnä. Kaks kappaletta mennyt, elikkäs yks pakkaus. Yhden runrbergin tortun otin kahvilassa. Vois ehkä ostaa vielä himaankinparit. Mutta eniten olen kaipaillut pekaanipähkinäviinereitä. Niittä olen ostanut kauppojen paistopisteistä. Net ei kuulu vakiovalikoimaan, niitä silloin tällöin saatavilla.
Runeberbgin torttuja vois vissiin leipoa kotonakin. Vois jättää net ylimääräiset härpänkeet pois. Pullaa kuluu kuitenkin niin vähän ja olen leiponut niin vähän, en taida viitsiä paneutua asiaan. Ostan ehkä vielä siis yhden paketin.
Mun mielestä toi tuplapakkaus on sopiva koko. Pääsee makuun, mutta ei jää kaappiin kuivumaan.
Päätän pullapoliittisen kommenttini tähän.
=DW= - Anonyymi00004
Laskiaispullasta mantelitäytteellä pidän, mutten runebergintortusta, pistävä maku.
- Anonyymi00005
Laskiaispulla on mantelitäytteellä. Hillotäytteellä oleva pulla on laskiaispullan kaltainen pulla.
- Anonyymi00007
Kiitos tiedosta.
- Anonyymi00012UUSI
Laskiaispulla on pulla, joka on nykyään täytetty kermavaahdolla ja mantelimassalla. Alkuperäinen ja aito täyte on mantelimassa. Aidossa laskiaispullassa täytteenä on aina mantelimassaa.
- Anonyymi00006
Kahvibaarissa oli Runebergin tortun muunnelma. Samat aineet, mutta neliskanttinen leivos, jossa päällä se sokeripyörylä ja siinä vaaleanpunaienen reunus. Ihan mukava sekin.
Enemmän tykkään lskiaispullista, mutta alkavat olla aika kuivaa känttyä, leipoja luulee ettei syöjä hoksaa kun on täytettä.
Suunnitteluasteella: pyydän perheen kylään, leikkaan leipomiani pullia ja pöytään laitan kipoissa hilloa, mantelimassaa ja kermavaahtoa. jokainen saa itse rakentaa millaisen lystää. - Anonyymi00008
Muksuna emme saaneet kaupan laskiaispullia,vaan äiti tarjosi itseleivottuja pullia mantelitäytteellä,Ne syötiin syvältä lautaselta lämpimän maidon kanssa.
Itse ostin jo uutena vuotena 2 kpl paketin laskiaispullia (olivat silloin tarjouksessa). - Anonyymi00009
Eihän nuo ole tosilleen vaihtoehdot. Toinen syödään Runberginpäivänä
ja toinen laskiaisena ja kysymys on liian mitätön, että jaksaisi pohtia.
Abu Dabissa oli Ukrainan rauhanneuvottelut ja Putin pommitti sillä
aikaa ukrainalaisia kuoliaaksi. - Anonyymi00010UUSI
Minulla on ajat sitten mennyt ruokien sesonkiajat, syön sitä mitä mieli halaa, mm mämmiä ja kinkkua ympäri vuoden.
Yleensä kyllä ostan yhdet tai kahdet parit, kun sesonkiaikaan niitä näytille kauppareitillä tulee. Eli tällä haavaa parit laskiaispullat ja runebergintortut, tarkkoja päiviä en mieti. - Anonyymi00011UUSI
Löysin kaupasta tänään Runebergin torttuja punaisella lapulla. Toinen niistä on jo syöty. Oli ihan hyvää, vaikka oli jo vähän kuivahtanutta, mutta ei haitannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3253805Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283550Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku42240- 1111638
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181548Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241299Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j136917Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit99870Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta77797- 86741