Kokemuksia Thaimaan terveyden huollosta... tai sen puutteesta.

Anonyymi-ap

JULKINEN VAKAVA VAROITUS TERVEYDENHUOLLON, LEIKKAUSTEN YMS. TASOSTA THAIMAASSA - PATTAYAN MILJOONAKAUPUNGIN KAIKKEIN KALLEIMMASSA JA ”PARHAIMMASSA” SAIRAALASSA
Haluan kertoa oman kokemukseni vakavana varoituksena kaikille Thaimaan terveydenhuollosta ja sen tasosta. Ja vieläpä siitä parhaimmasta ja kalleimmasta ”terveydenhuollosta”, jota turisteillekin tarjotaan ja josta kalliisti laskutetaan, joko asiakasta tai ehkä tyypillisemmin matkavakuutusyhtiötä.
Sain Thaimaassa viime loppusyksynä oikeaan käteeni vakavan jännevamman, jossa keskisormen rystysen sagittal band repeytyi lähes täysin radiaalisesti eli peukalon puolelta.
Mietin, tulisinko hoidattamaan sen Suomeen, mutta olin kuullut positiivisia arvioita Pattayan Bangkok Hospitalista ja hoidon tasosta siellä, joten päätin luottaa siihen. Lisäksi olimme juuri tulleet Vietnamista ja olin kerennyt olla Pattayalla vasta pari päivää, joten ajatus keskeyttää matkaa heti alkuunsa tuntui ikävältä. Lyhytnäköistä.
Käsivamma leikattiin joulukuun alussa siellä.
Nyt, n. 2 kk myöhemmin, käsi on edelleen jäykkä, kivulias ja turvoksissa eikä millään muotoa toipunut.
Leikkauksessa käytettiin extensor tendon slip -tekniikkaa, jossa omasta keskisormen ojentajajänteestä (kyllä, sitä vahingoitettiin samalla pysyvästi) otettiin pitkittäinen jännesuikale ja siitä tehtiin lenkki, jonka tarkoitus on pitää jänne jatkossa paikallaan. Todella invasiivinen ja raju toimenpide siis.
Kävin Suomeen päästyä Terveystalon käsikirurgilla, joka kertoi, että Suomessa minun tapauksessani ei missään tapauksessa oltaisi käytetty tällaista leikkaustekniikkaa. Minulle olisi todennäköisimmin laitettu vain lasta 5 vko, ja jos jänne olisi jäänyt edelleen epävakaaksi, olisi ainoastaan ommeltu repeytynyt sagittal band kiinni ja jälleen lastahoito perään. Tällaisia tendon slipejä tehdään Suomessa lähinnä reumaatikoille, ikäihmisille tms. joilla nivelet ja sormet ovat jo valmiiksi vinot ja vahingoittuneet, kun tavanomaiset hoitotoimet eivät enää tule kyseeseen tai ole riittäviä. Minun käteni oli edeltävästi täysin terve ja ehjä. Ei ole enää.

17

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ennen leikkausta kädestä otettiin myös MRI-kuvat. Tämä oli myös yksi elämäni traumaattisista kokemuksia. Suomessa olen käynyt MRI:ssä aiemmin paristikin ilman mitään ongelmia. Suomessa käsi olisi magneettikuvattu todennäköisesti niin, että potilas olisi maannut selällään ja käsivarsi on ojennettuna pään yläpuolelle suoraksi, jolloin tilan ahtautta ei ole eikä putkeen tarvitse itse kokonaan edes mennä. Thaimaassa MRI-laverin keskelle laitettiin käsikehikko, johon käsi kiinni. Minut väkisin oikealle kyljelleen sen viereen. Juuri ja juuri saatiin minut mahtumaan putkeen, jossa jouduin olla tunnin verran. Suomessa tämäkin olisi ollut paljon ripeämpää. Pikkuhiljaa tutkimuksen aikana aloin kärsiä valtavan kovista kivuista lonkissani ja puutua muutenkin, kun liikkumaan ei päässyt lainkaan. Hammasta purren sain oltua loppuun asti, ja itkun kanssa tulin lopulta pois sieltä.
      Lisäksi leikkauksen aikana, joka tehtiin yleisanestesiassa, äänihuulilleni tehtiin intubaatiosaa vakavaa väkivaltaa. Herättyä en pystynyt käytännössä puhumaan lainkaan 1-2 päivään. Tästä toki varoitettiin etukäteen, mutta ajattelin että kyse on tavanomaisesta intubaatiosta. Minut on aiemminkin Suomessa kahteen kertaan nukutettu ja intuboitu, ja kummallakaan kerralla mitään tällaista ei tapahtunut - kurkku ei kipeytynyt eikä ääni käheytynyt tai kadonnut lainkaan. Harrastan musiikkia ja laulamista, ja tämä vaikutti erittäin merkittävästi lauluääneeni. Nyt tosin toivun myös pitkittyneen flunssan jälkeisestä yskästä (sekin tuli hotellin ilmastoinnista Thaimaassa, kuumeinen flunssa), enkä voi siis tietää, missä määrin äänihuulten vaurio jäi pysyväksi.
      Tänään menen toistamiseen suomalaisen käsikirurgin pakeille ja voin vain toivoa ja rukoilla, että pääsen pian uuteen leikkaukseen, jossa se turhaan tehty jännelenkki poistetaan ja oikea toipuminen pääsisi vihdoinkin pikkuhiljaa alkamaan.
      Lisäksi pari päivää ennen kotiin lähtöä, jouduin mopotaksionnettomuuteen. Olin nousemassa mopotaksin kyytiin, jota ajoi varsin pieni ja hintelä kuljettaja. Hän ei saanut sitä pidettyä pystyssä, ja koko prätkä kaatui tässä vaiheessa oikealle kyljelleen (ei ole tapahtunut aiemmin).
      Tunsin heti todella kovaa kipua polven seudulla ja säären yläosassa. Pääsin jotenkuten kävelemään, mutta hotellille paluumatkalla satamassa veneeseen astuessa tunsin heti todella ikävän muljahduksen polven seudulla ja tiesin heti, ettei kaikki ole kunnossa. No ei kun sairaalaan taas.
      Polvesta ja säärestä otettiin tavalliset rtg-kuvat, joista todettiin vain, että ei murtumia.
      Kysyin itse, voisiko ristiside olla poikki? Sekä yleislääkäri että ortopedi kävivät minua katsomassa, ja minulle suurin piirtein naurettiin, että ei voi olla. Polvi olisi turpeampi, ja sitä ja tätä ja tuota. Polvesta ei mitään nivelsiteitä, kierukoita eikä ristisiteitä EDES TUTKITTU yksinkertaisimmillakaan testeillä, kuten Lachmann tai mitään muutakaan. Polveen hädin tuskin koskettiin. Minulle ei tarjottu kyynärsauvoja tms., passitettiin vain kotiin.
      No kuukausi vammasta, polvi edelleen tiettyjen liikkeiden yhteydessä muljuu ja lonksuu yms. ja on ihan selvästi jotenkin poikkeava, kuten oli jo heti alussa vamman jälkeenkin. Menin jälleen Terveystaloon (matkatapaturmien yhteydessä hoitoon pääsee ja ohjataan suoraan yksityiselle). Ortopedi kopaisi polvea, teki pari kolme yksinkertaista testiä joihin meni yhteensä noin puoli minuuttia aikaa, ja totesi, että ACL (eturistiside) lienee poikki. Katsottiin MRI, josta todettiin sama asia. Polvi leikataan ensi keskiviikkona.

• Anonyymi00002

Jatkuu....

Terveystalon ortopedi totesi myös käsivammaan liittyen, että heille on ennenkin tullut vastaan potilaita, joille on Thaimaassa tehty aivan kummallisia (=vääriä, vahingollisia) toimenpiteitä. Minä en ole ensimmäinen, enkä valitettavasti varmaankaan myöskään viimeinen, joka näistä on joutunut ja joutuu kärsimään.
      Tämä kaikki lysti Pattayan Bangkok Hospitalissa maksoi lisäksi vakuutusyhtiölle viisinumeroisen summan euroissa. En saanut minkäänlaista apua, päinvastoin minulle tehtiin vain lisää haittaa ja minua vammautettiin lisää, ja näitä alkuperäisiä ja niiden päälle thaimaalaisessa ”parhaimmassa” sairaalassa aiheutettuja vammoja nyt täällä Suomessa parhaansa mukaan hoidetaan ja paikkaillaan, todennäköisesti vielä pitkään. Tämänkin lystin maksaa vakuutusyhtiö eli viime kädessä kollektiivisesti sen maksavat asiakkaat.
      Terveydenhoidon taso Thaimaassa - jopa esim. juuri tuossa Pattayan Bangkok Hospitalissa, jota mainostetaan ”tasokkaana”, ”edistyneenä” ja ”länsimaisena”, on täysin ala-arvoista ja luokatonta, eikä vertaudu millään tasolla vähimmässäkään määrin suomalaisen terveydenhuollon tasoon. ÄLKÄÄ LEIKKIKÖ TERVEYDELLÄNNE thaimaalaisissa sairaaloissa, niissä ”parhaimmissakaan” tai kalleimmissa. Vaikka maksaisit koko omaisuutesi, et saa lähimainkaan sen tasoista hoitoa kuin Suomessa. ”Hoitotoimenpiteet” ovat vääränlaisia ja tehottomia, ja niillä aiheutetaan asiakkaalle vain lisää haittaa ja vammoja. Lisäksi tästä maksetaan (tai maksatetaan vakuutusyhtiötä) erittäin kalliisti, Suomen hinnat ellei enemmän, ja vakuutusmaksuissahan me suomalaiset vakuutusasiakkaat nekin maksetaan sitten lopulta. Jos saat Thaimaassa vähänkään vakavaman vamman, KESKEYTÄ MATKASI JA TULE SUOMEEN HOITOON. Vaikka olisit ollut Thaimaassa vasta pari päivää. Aina voit mennä myöhemmin uudestaan. Terveytesi on paljon arvokkaampi. Lääketieteellisen hoidon, tutkimusten, leikkausten yms. taso, sekä käsitys ja ymmärrys niistä Thaimaan ”parhaimmillakaan” ”spesialisteilla” EI OLE sitä tasoa mitä Suomessa, vaan HYVIN, HYVIN kaukana siitä.
      Kadun sydämeni pohjasta sitä, etten vain hakenut sairaalasta lastaa käteen ensiavuksi ja tämän jälkeen keskeyttänyt matkaani saman tien ja tullut Suomeen hoitoon. Käteni olisi nyt todennäköisesti jo aivan kunnossa, äänihuuliani ei olisi vahingoitettu, eikä polven ristisidevammaakaan olisi syntynyt ja ja jos se olisi syntynyt Suomessa, se olisi sentään todennäköisesti diagnosoitu oikein tai polvi olisi edes tutkittu kunnolla.
      Sairaalassa oltiin kyllä ystävällisiä ja empaattisia, mutta se ei riitä, kun sairaudet ja vammat pitäisi myöskin hoitaa oikein ja asianmukaisesti ja samalla vammauttamatta potilasta lisää.
      Tykkään kyllä Thaimaasta maana, olen käynyt siellä n. 15-20 kertaa ja saatan mennä jatkossakin. Totuus on kuitenkin se, että Thaimaa on 100% kehitysmaa, se ei pääse missään asioissa länsimaisen yhteiskunnan tasolle, ja kaikkein viimeiseksi terveydenhuollon osalta.

Tekstit lainattu luvalla Annika Leinon kirjoituksista...

• Anonyymi00003

Kirjoitus löytyy myös minun facesta, se on siellä vapaasti luettavissa...

Jokaisen matkalaisen pitäisi tajuta ja ymmärtää tämä.,

"Tykkään kyllä Thaimaasta maana, olen käynyt siellä n. 15-20 kertaa ja saatan mennä jatkossakin. Totuus on kuitenkin se, että Thaimaa on 100% kehitysmaa, se ei pääse missään asioissa länsimaisen yhteiskunnan tasolle, ja kaikkein viimeiseksi terveydenhuollon osalta."

• Anonyymi00012
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Kirjoitus löytyy myös minun facesta, se on siellä vapaasti luettavissa...

Jokaisen matkalaisen pitäisi tajuta ja ymmärtää tämä.,

"Tykkään kyllä Thaimaasta maana, olen käynyt siellä n. 15-20 kertaa ja saatan mennä jatkossakin. Totuus on kuitenkin se, että Thaimaa on 100% kehitysmaa, se ei pääse missään asioissa länsimaisen yhteiskunnan tasolle, ja kaikkein viimeiseksi terveydenhuollon osalta."

Laitatko linkin faceesi, kiitos.

• Anonyymi00004

Jos käsi oli ennen leikkausta ehjä ja toimintakykyinen, niin miksi ihmeessä menit leikkaukseen?
      Ja jos Suomessa olisit saanut melkein ilmaista parempaa hoitoa, niin olisit tullut maitojunalla kotiin. Niinhän täällä on tehneet muutkin.
      Tumputuksessako se sormi särkyi?

• Anonyymi00005

Pasanen kokoaa mahdollisia hoitovirheitä toisten kirjoituksista, joiden todenperästä ei ole mitään takeita ja lisää vielä niihin itse keksityt lääkärin kommentit päälle, kuten ennenkin.
      Minä voisin kertoa lähipiiristä vuoden sisällä Suomessa noin viidestä hoitovirheestä, joista kahdessa oli hengenlähtö lähellä. En jaksa niistä alkaa kertomaan vaan tyydyn toteamaan että Suomessa on vuosittain noin 9000 raportoitua hoitovirhettä joista keskimäärin 1200 johtaa kuolemaan.

• Anonyymi00006

Eipä sinunkaan mielipuolisista mielipiteistä ole mitään takeita niiden oikeellisuudesta, olennaista on kuitenkin ymmärtää viimeinen lause Thaimaa on 100% kehitysmaa, kun siihen vielä lisätään maailman vaarallisin tieliikenne, ollaan äkkiä tosiasioiden ympärillä, totaalisesti.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Eipä sinunkaan mielipuolisista mielipiteistä ole mitään takeita niiden oikeellisuudesta, olennaista on kuitenkin ymmärtää viimeinen lause Thaimaa on 100% kehitysmaa, kun siihen vielä lisätään maailman vaarallisin tieliikenne, ollaan äkkiä tosiasioiden ympärillä, totaalisesti.

Onko seuraavana juttua eläkkeistä? Intiassa leviää uusi tappava virus jota pääset ennustamaan Thaimaahan piakkoin. Sitä hoidetaan kuulema "oireita vastaavalla hoidolla"

Suomessa "oireita vastaava hoito" tarkoittaa että lääkäri kehoittaa käyttämään nenäkannua ja ottamaan Buranaa. Sitten saa mennä uudelleen lääkäriin kun on keuhkokuume, jolloin lääkäri kysyy että kokeilitko nenäkannua? Thaimaassa pääsi lievissäkin koronaoireissa saamaan lisähappea ja sa steroidipiikin sekä antibioottia suonensisäisesti jos oli vähänkin alkavaa bakteeritulehdusta. 24 tuntia ja terve potilas lähti kotiin. Suomessa ei riittänyt lisähappea kuin muutamille. Suomen julkinen sektori on romahtanut ja hoonosoomi lääkärit tekee virheitä jatkuvastI.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Nuo on tilastokeskuksen juttuja, eikä minun.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Onko seuraavana juttua eläkkeistä? Intiassa leviää uusi tappava virus jota pääset ennustamaan Thaimaahan piakkoin. Sitä hoidetaan kuulema "oireita vastaavalla hoidolla"

Suomessa "oireita vastaava hoito" tarkoittaa että lääkäri kehoittaa käyttämään nenäkannua ja ottamaan Buranaa. Sitten saa mennä uudelleen lääkäriin kun on keuhkokuume, jolloin lääkäri kysyy että kokeilitko nenäkannua? Thaimaassa pääsi lievissäkin koronaoireissa saamaan lisähappea ja sa steroidipiikin sekä antibioottia suonensisäisesti jos oli vähänkin alkavaa bakteeritulehdusta. 24 tuntia ja terve potilas lähti kotiin. Suomessa ei riittänyt lisähappea kuin muutamille. Suomen julkinen sektori on romahtanut ja hoonosoomi lääkärit tekee virheitä jatkuvastI.

Outoa kun kirjoittaa jotain negatiivista pattayasta saa heti pedari lauman peräänsä.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Kaatopaikat unohtu.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Outoa kun kirjoittaa jotain negatiivista pattayasta saa heti pedari lauman peräänsä.

"saa heti pedari lauman peräänsä"?

Pedarilauma on yhdyssana. Jos kirjoitat pedarilauman erikseen, niin se tarkoittaa silloin sitä että pedari saa heti lauman peräänsä, jolloin viittaat että olet itse se pedari.

• Anonyymi00009

Bangkok hospital ei todellakaan ole paras ja kallein sairaala, pelkkä yleissairaala ja paljon parempiakin löytyy.

• Anonyymi00011

Miksi turistin pitäisi tietää mikä on hyvä sairaala mikä ei ole, pattayan bangkok hospital kuuluu laajaan asiantuntija sairaala verkostoon, pattayalla ei ole parempaa, bangkokissa on muutama parempi, sinänsä kaikki bnh sairaalat ovat yliopistosairaaloita, joten kerro mikä on parempi, mutta sen tietäminen ei ole turistin asia, vaan hakeutua paikkakunnan parhaaseen sairaalaan, se on myös erittäin kallis.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Miksi turistin pitäisi tietää mikä on hyvä sairaala mikä ei ole, pattayan bangkok hospital kuuluu laajaan asiantuntija sairaala verkostoon, pattayalla ei ole parempaa, bangkokissa on muutama parempi, sinänsä kaikki bnh sairaalat ovat yliopistosairaaloita, joten kerro mikä on parempi, mutta sen tietäminen ei ole turistin asia, vaan hakeutua paikkakunnan parhaaseen sairaalaan, se on myös erittäin kallis.

Erittäin kallis = takuueläkkeellä Pähkinärinteessä ei ole varaa!

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Erittäin kallis = takuueläkkeellä Pähkinärinteessä ei ole varaa!

Mielipuolisen katkera tyyppi tämä.

• Anonyymi00017

Posson on aivan turha koettaa esiintyä Thaimaan terveydenhuollon asiantuntijana, sillä vakuutuksensa ja rahansa on riittänyt vain halvimpiin päivystyskäynteihin ja Posson oletus on ollut että siellä niiden kuuluu sitten samalla päivystysmaksulla tehdä kaikki tutkimukset ja kartoittaa sairaudet ja vaivat samaan hikeen ja hoitaa mies kuntoon ja antaa vielä taksiseteli kotimatkalle.

Kun aletaan puhua sydän-ja verisuonitaudeista, infarktiriskeistä, muistisairauksista, Parkinsonin taudista tai muista vakavista sairauksista ja riskeistä, niin silloin köyhän on aika lähteä kotisuomeen, sillä perussairas ei saa kunnon vakuutusta ja halpaa hoitoa ei ole olemassakaan Thaimaassa. Kun oman vähävaraisuuden ja perussairauksien vuoksi ei ole varaa hoidattaa itseään Thaimaassa, niin se ei ole Thaimaan vika, vaan vähävaraisuuden ja perussairauksien vika. Tunnen useita kavereita jotka ovat ylistäneet maasta taivaaseen, jopa yllättävät sydänoperaatiotkin.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      117
      4898
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      116
      3979
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      222
      3913
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1396
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1374
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      174
      1374
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1155
    Aihe