Kalle Päätalon Tampere

Magnus

Onko täällä palstoilla ketään Päätalon tamperelaista lukijaa, joka osaisi kertoa paikoista, joita on mainittu Kallen kirjoissa? Mitä paikkoja on vielä olemassa ja miten ne löytää?

4

2215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loskoipio

Ei tunnu tippuvan tietoo, joten ex-tamperelaisenan kerron mitä muistan. Messukylässä Päätalon Kirvestien koti myytiin juuri pastori Rantavaaralle. Talo voi hyvin, vaikkei enää ole suvussa. Kallen työmatkaa Kalevankankaan hautausmaan aitaviertä kohti keskustaa voi edelleen seurata, Vanha Kangasalantie on paikoillaan. Sitä melkeinmestarin taloa, jossa Kalle ja Laina vuokralla olivat, en saa päähäni.

Pitkänniemen mielisairaala on yhä olemassa, siellähän Kallea välillä ladattiin.

Vanha Teku, jossa Kalle mestariksi opiskeli, on edelleen Pyynikin kyljessä lähellä Pyynikintoria ja entistä Nykytaiteen museoo. Kysäseppä joltakin vähä vanhemmalta, niin osut oikeaan taloon. Talo on muistaakseni toiminut mm. Yliopiston kirjaston haarakonttorina viime aikoina.

Ruuskasen pukutehdas, jota Kalle remontoi oli Hämeenkatuun rajautuvassa korttelissa Koskipuiston vieressä , Cumulus on samassa korttelissa.

Tuolla alempana Yleisissä muutama Kallen rakennus mainittu. Lisäksi esimerkiksi Rakennusmestariyhdistyjksen talo on heti vasemmalla kun valut Hämpiltä alamäkeen Tuomiokirkonkatua Sorille päin. Yhistyksen laatta seinässä. Sillä työmaallahan Kalle meinas tapatta ittensä kun pökiönä ryntäs saviseen monttuun lapiohommiin, kun työ ei meinannu sujua.

Kenkätehdas, jota Kalle rakennutti Tammelantorin laitaan on yhä paikoillaan, muussa käytössä. Sarvis-kippotehdas Härmälään menevän tien varressa lienee yhä paikoillaan, siellähän Kalle remontoi. Siporex-tehdas, jota korotettiin kerroksella, saattas löytyä kun kyselet vanhoilta rakennusmestareilta. Sen Kallelle henkisesti läheisen metsätyökämpän sijaintia Ylä-Satakunnassa en ole saanut jäljitettyä, mutta paikallisesta Metänhoitoyhistyksestä kyselemällä voinee selvitä mikä on nykytilanne.

Aika taitavasti Kalle sumuttaa työmaiden tarkat sijainnit. Sun pitäs vissiin hakeutua raksaeläkeläisten kokoontumiseen ja pistää kyselyä kiertämään.

Tampereen Kirjaston puuhakkaille maistereille tai rakennusmestariyhdistyksen vetreille eläkeläisille vihje: Järjestäkää Päätalokävelyitä, tai pyöräilyita. Jaksan uskoa, jotta kiinnostuneita voisi löytyä yllinkyllin.

Niin, Päätalon hautahan on Messukylän kirkon (ei sen ikivanhan, vaan tiilikirkon) seinän vierustalla. Kuulemma, en ole poikennut, vielä.

• Kirjat lukenut.

Asun itse Pälkäneellä. Muistaakseni Päätalo oli kerran mielisairaalassa,pikkasen sodan päättymisen jälkeen. Sairaala oli Hatanpäällä. Siis tämä tieto löytyy kirjasta. Kangasalan kirkon lähellä on koulu, jossa Päätalo työskenteli ensimmäisen kirjan ilmestyessä. Pälkäneeltä löytyy myös paikka, mistä Päätalo kertoo kirjoissaan. Paikka on Myttäälässä, lähellä Koe-asemaa ja siinä asui nyt jo edesmennyt Kallen ensimmäisen vaimon sisar perheineen. Olen itse käynyt Kallen haudalla 2 kertaa ja se löytyy uudenman kirkon hautausmaalta, sankarihautojen vierestä. Tietääkseni Kalle oli itse toivonut, että saisi viimeisen lepopaikkansa siitä, mihin hänen "veljiään" on haudattu. Kallen haudalle on helppo löytää. Tuo on hyvä idea järjestää Tampereelle Päätalo tapahtuma, missä kierretään näitä paikkoja. Itse olen valmis lähtemään heti tällaiseen tapahtumaan kun se vaan tulee.

• Loskoipio

Kallen rakennuttama kenkätehdas on siinä Itsenäisyydenkadun ja Tammelanpuistokadun kulmassa. Yliopiston kirjastona toimii vielä hetken ja seuraava asukas on Tielaitos. Kunhan insinööreille saadaan se parkkitalo valmiiksi siihen kylkeen.

• kartsa
        Loskoipio kirjoitti:

Kallen rakennuttama kenkätehdas on siinä Itsenäisyydenkadun ja Tammelanpuistokadun kulmassa. Yliopiston kirjastona toimii vielä hetken ja seuraava asukas on Tielaitos. Kunhan insinööreille saadaan se parkkitalo valmiiksi siihen kylkeen.

Nyt kun tunnutte olevan Kallen vaiheista hyvin
        perillä, niin kertokaapas missä vaikuttaa Kallen
        ensimmäinen lapsi, muistaakseni poika.
        Joissain kirjoissa hänet mainittiin, mutta
        ainakin minulle jäi epäselväksi pojan myöhemmät vaiheet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3354
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1429
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1364
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1296
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1049
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe