Romanien lukumäärä

Anonyymi-ap

Silloin tällöin olen vuosien mittaan nähnyt arvioita Suomessa asuvien romanien lukumäärästä. Huomioni on kiintynyt siihen, että arvioitu lukumäärä on pysynyt suurin piirtein samana eli noin 10 000.

Onko kyseessä sama asia kuin ns valkolaistenkin kohdalla eli että ei hankita lapsia? Aikoinaan romaneja on muuttanut muiden suomalaisten tapaan Ruotsiin mutta muutto on pysähtynyt ja takaisin muuttoakin esiintyy. Pitkällä aikavälillä tuollainen ei liene hyvä kehityskulku.

5

141

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00003
      UUSI

Kuten tiedät, on Suomessa kielletty kansalaisten kirjaaminen etnisin perustein. Siispä tarkan lukumäärän saaminen eri vähemmistöistä on vaikea tehtävä. Romanien kohdalla vaikeutta lisää se, kuka määritellään romaniksi: on paljon puoli- tai neljännesromaneita, ja heidän kohdallaan asia tietysti riippuu siitä, kuinka he itse määrittelevät itsensä: valtaväestöön kuuluviksi vai romaneiksi.
      Niinpä mielestäni tuo vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen pysyttelevä ympäripyöreä luku 10 000 on kompromissi, siis likimääräinen luku, koska tarkkaa määrää ei ole mahdollista laskea.

• Anonyymi00004
      UUSI

Ternon ja Saagan poika väittää että hänen ukkinsa on liikemies Hagertin veli. Asia ei todellakaan piä paikaansa. Ja Terno ja Saagahan on siskostenlapsia keskenään elikkä ensimäiset serkukset . Elikkä sekä Ternon että Saagan anopit ovat heidän omat tädit.

• Anonyymi00005
        UUSI

Kivat heille. Ja mitenköhän tämä liittyy keskustelun aiheena olevaan asiaan?

• Anonyymi00006
      UUSI

No ei tosiaankaan ole syntyvyys laskussa romaneilla, tenavia pukkaa kuin sieniä sateella.

• Anonyymi00007
        UUSI

Kyllä, lapsia syntyy ihan kiitettävästi. Mutta toisesta päästä karsiutuu elämäntapojen vuoksi vähintään samaa vauhtia ennenaikaisesti: alkoholi, huumeet, tupakointi, väkivalta - sekä epäterveellinen ravinto, joka aiheuttaa liikalihavuutta ja sen mukanaan tuomia sairauksia. Joten tuo 10 000 on kaiken aikaa melko pysyvä stabiliteetti.

• Anonyymi00009
      UUSI

Arviot ovat 10000-12000 romania, sitä en tiedä, sisältääkö luku myös nämä niin sanotut sekarotuisetkin.
      Ruotsissa asuvia kaiketi ei lasketa tuohon mukaan. Tosin saattaa olla, että lukuun lasketaan kaikki Suomen passilla olevatkin, mutta ilen tosiaan käsittänyt, että luku sisältää vain Suomessa asuvat henkilöt.
      Syy tuon luvun "vakiona" pysymiseen varmaan suurimmaksi osaksi on tosiaan se, että syntyvyys ja kuolleisuus ovat romanien keskuudessa samaa suuruusluokkaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      70
      5798
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      230
      4529
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2558
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      27
      2483
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      73
      1478
    6. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      11
      1383
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      96
      1305
    8. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      128
      1286
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      96
      1176
    10. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      19
      1151
    Aihe