Metsänomistaja joutuu käymään metsässä metsää hoitamassa ja matkakuluja syntyy.
Miksi verottajan vaatimukset ajo päiväkirjasta on tehty niin monimukaiseksi, kuten:
-ajon alkamis- ja päättymisajankohta
- ajon alkamis- ja päättymispaikka
- matkamittarin lukema ajon alku- ja päätöshetkellä
- matkan pituus
- ajon tarkoitus (esim. asiakaskäynti)
- auton käyttäjä.
Aivan eri asia, jos kyse olisi yksityis yrittäjästä, joka on ajaa päivässä useita eri ajoja asiakkaiden luokse, jolloin päivässä voi kertyä kymmenenkin eri ajoa mia ja työhön liittyviä.
Metsänomistaja sensijaan ajaa omaan metsäänsä, tekee metsätyöt ja ajaa kotiin.
Metsänomistaja tietää paljonko matkaa metsäpalstalle on.
Mitä ihmettä siinä tarvitsee ilmoittaa erikseen matkamittarin lukemaa ajon alku- ja päätöshetkellä, ajon alkamis- ja päättymisajankohta kellontarkkudella ja auton käyttäjä.
Ei verottaja tee mitään kellonajalla milloin metsään on menty ja sieltä kotiin tultu.
Mitä sillä mittarin lukemalla alku- ja loppuhetkellä on merkitystä.
Sitten tuo auton käyttäjä, autoa käyttää auton omistaja metsänomsitaja ja kun kyse on metsämatkasta, niin sehän on selvä asia, että silloin auton käytäjä on metsänomistaja, joka menee metsään tekemään metsänhoitotöitä.
Eikö selvempää ole merkitä metsämatkan päivämäärä, matkan pituus ja matkan merkitys.
Toiseksi, silloin kun ei ole puunmyyntituloja ja on sille vuodelle matkakuluja metsään, niin ei niitä matkakuluja edes saa missään vähentää, vaan ne ovat verottajan mielestä omakustanteisia ja menee omasta pussista joten silloin ei myöskään verottaja voi vaatia tarkkoja matkanselvityksiä auton matkamittarin alku ja loppu lukemasta, kun ne ovat omakustanteisia ilman korvauksia.
Ajopäiväkirja
3
271
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei ole verottaja ikinä tuollaisia kysynyt.
- Anonyymi00002
Ei ole, ei.
Mulla on metsätilalleni matkaa reippaat 200 km ja käyn siellä normaalisti 3-5 kertaa vuodessa riippuen mitä siellä tapahtuu., jos ’isoja asioita’, esim hakkuita, harvennus- ja päätehakkuita ennakko- ja jälkitöineen, niin useamminkin.
Ei ole koskaan ollut ongelmia noiden matkojen matkakulujen ilmoittamisen ja hyväksymiseen kanssa. Kalenteriin olen merkinnyt käyntiajankohdat ja syyt, mutta mitään ajopäiväkirjaa en koskaan ole pitänyt. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Ei ole, ei.
Mulla on metsätilalleni matkaa reippaat 200 km ja käyn siellä normaalisti 3-5 kertaa vuodessa riippuen mitä siellä tapahtuu., jos ’isoja asioita’, esim hakkuita, harvennus- ja päätehakkuita ennakko- ja jälkitöineen, niin useamminkin.
Ei ole koskaan ollut ongelmia noiden matkojen matkakulujen ilmoittamisen ja hyväksymiseen kanssa. Kalenteriin olen merkinnyt käyntiajankohdat ja syyt, mutta mitään ajopäiväkirjaa en koskaan ole pitänyt.Netissä oli vaan sellaiset ohjeet matkavähennyksiä koskien.
Meikäläinen on merkannut ne päivät ylös, kun olen käynyt metsäpalstalla noin 1-3 kertaa vuodessa ja varhaisperkaamassa, niin silloin on joutunut käymään 10 kertaa palstalla, kun perkausta on ollut niin paljon ja 9-10 tuntia on joka kerta perattu.
Niistäkään ei saa matkakuluja vähennettyä, kun ei ole ollut mitään metsätuloja.
Ne on silloin omakustanne matkoja.
Veroilmoitustakaan ei tarvitse tehdä, jollei ole metsän myyntituloja, viimeksi oli vuonna 2015, ainoastaan se 2C lomake, johon merkitsee, ettei ole metsätuloa.
Olen yleensä teetättänyt metsäveroilmoitusen teon metsänhoito yhdistyksellä, mutta sekin maksaa yli 100€, että ei oikein viitsi silloin teettää, kun ei ole metsätuloja.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse93782SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2133705Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1303392Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713362Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit222247Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv281792- 341565
- 321481
- 921423
- 151343