Eläkkeuudistuksen valmistelu on jo menossa hallituksen toimesta, eläkettä tulee karttumaan vähemmän

Anonyymi-ap

Eläkeuudistus 2025
Eläketurvakeskuksen laskelmien mukaan uusi ehdotettu eläkeuudistus vahvistaa eläkkeiden rahoitusta. Maksutasolla arvioituna uudistuskokonaisuuden vaikutus on keskimäärin noin 1,5 prosenttiyksikköä TyEL-maksua alentava. Osakepaino nousee, mikä oletusarvoisesti kasvattaa työeläkevaroja.

Eläkkeiden määräytyminen ja ikärajat pysyvät ennallaan, eläkemaksu säilyy nykytasolla vuoteen 2030.

Sosiaali- ja terveysministeriössä (STM) on käynnistetty lainvalmistelu ehdotettujen toimenpiteiden pohjalta. Hallituksen esitystä valmistelevan työryhmän toimikausi päättyy 31.3.2026. STM on pyytänyt lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta. Lausuntoja voi antaa 4.2.2026 saakka.

Keskeiset toimet
Eläkeuudistus

-tähtää eläkevarojen sijoitustuottojen parantamiseen muuttamalla yksityisten alojen työeläkelaitosten sijoitustoiminnan sääntelyä
-isältää sopimuksen yksityisten alojen työeläkemaksun (TyEL) 24,4 prosentin maksutasosta vuosiksi 2026–2030
-sisältää inflaatiovakauttajan, joka hillitsee työeläkkeisiin tehtäviä indeksikorotuksia, jos työeläkeindeksi nousee palkkakerrointa nopeammin kahden vuoden ajanjaksolla
ei muuta nykyisiä eläke-etuuksia, kuten eläkeikiä ja -karttumia.

11

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tämä hallitus ON JO PUUTTUNUT eläkkeiseen. Vaikutukset alkavat
      jonkun vuoden päästä.

• Anonyymi00002

2030 muuttuu.

• Anonyymi00003

Nuoremmat polvet eivät nyt halua maksaa vanhempien polvien eläkkeitä,
      mutta entäs sitten, kun he ovat itse eläkkeellä eikä nuoremmat polvet
      halua maksaa heidän eläkkeitään ?

• Anonyymi00004

Ei koske mua.

Mutta eläkkeet tulevat jokatapauksessa laskemaan meitsiltäkin. Tuskin hirmu iso summa, noh, se siitä.

Nuoremmat sukupolvet on kusessa mun eläkkeitä maksellessaan. Sekään ei koske mua, niitten ongelma.

Yrittäjien eläkkeet on huonossa jamassa. Tuskin kovin moni eläkkeellä oleva entinen yrittäjä varsinaisesti tyytyväisenä laskeskelee pankkisaldojaan. Tähän kyllä pitäis muutosta saada, suomikin kun kuitenkin pitkälti elää yritysten ansiosta. Se vaan, pikkufurmat harvoin kovin kannattavia, ei niistä voi kovin paljoa niistää eläkemaksuja. Noh, sekään ei koske mua.

Mä tulen jonkinlaista eläkettä saamaan toimeentulokseni loppuelämäni. Liekö toimeentulo sitten kovin leveää, en usko. Ja se koskee kyllä muakin. Uskon kuitenkin, vielä mun elinajan eläkkeenmaksajia riittää ja elossa pysytään kuolemaan asti.

Miten mennenee nuoremmilla sukupolvilla aikanaan, se heidän ongelmansa se.

Kirjoitin siis rehellisen näkemykseni. Narinat voitte lähettää Vaikka Korvatunturille.

=DW=

• Anonyymi00005

Hallitus päätti, että palkansaajat maksavat yrittäjien eläkkeitä 500 miljoonalla.
      Eikö niitten kuulu itse maksaa eläkkeensä ?

• Anonyymi00006

Nuoremmat sukupolvet on kusessa mun eläkkeitä maksellessaan. Sekään ei koske mua, niitten ongelma.

totta, nämä pskareseet täällä maksattavat eläkkeensä nykyisten palkansaajien
      ja yrittäjien eläkemaksuista törkeädemariset inisijät

25 prosenttia ovat itse maksaneet eläkkeistään loput imevät tukina veroluonteisesti
      makaavat ja inisevät lisää matuja vaippoja vaihtamaan

• Anonyymi00007

Muistan miten minäkin nuorena maksoin tulevaa eläkettäni yhdessä työnanatajieni kanssa ja kas kummaa, nyt olen eläkkeellä ja saan eläkettäkin. En siis itkeä pillitänyt kuinka muka maksan eläkkeellä olijoiden eläkkeitä ja se on niin väärin, yhyyy...
        Huonoin tilanne on tietysti niillä 23 täyttäneillä nuorilla joilla ei ole tuloja joista voisi eläkettäkään kerryttää. Kyllä sitä pitäisi saada sellainen yht. min. 35 vuoden kohtuullisella palkalla tehty jakso jotta myös kohtuullista eläkettä joskus saisi.

• Anonyymi00008

Eläkeikä nousee 70 vuoteen ?

• Anonyymi00009

Tuollaista ei ole päätetty ja todellinen käytännön keskimääräinen eläkkeellejäämisikä on yhä alle 65 vuotta.

• Anonyymi00010

Nousee se vähitellen 70:een ja eläkeiän nostosta on tämäkin hallitus
        keskustellut.

• Anonyymi00012

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      52
      1757
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      62
      1692
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      10
      1248
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      61
      1061
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      1024
    6. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      775
    7. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      637
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      86
      630
    9. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      32
      607
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38
      566
    Aihe