Hei!
Koirallani on n. viideskymmenes tiineysvuorokausi meneillään ja haluaisin nyt kysyä teiltä joiden koira on aiemmin synnyttänyt että millainen kokemus se oli? jouduitteko olemaan paljon mukana synnytyksessä ja miten siihen pitää varautua? Pesäpaikka on jo meidän nartulle tehty, mutta mitä muita välineitä yms. on hyvä olla mukana synnytyksessä? narttuni on coton de tulearin ja bichon havanesen sekoitus ja nyt kaksi vuotias ja ultrassa kävimme 30 tiineysvuorokaudella ja siellä sanottiin että pentuja olisi tulossa ainakin neljä, jopa viisi :) onko se mielestänne suuri määrä näin pienikokoiselle koiralle?
Entä oliko narttunne kova syömään tiineyden aikana sillä tuo meidän koira ei kyllä ainakaan ole suostunut syömään normaalia enempää, mutta olen vitamiinejä ja lihaa koettanut antaa hieman enemmän..ehkä se johtuu myös tästä helteestä...
kysyttävää olisi vaikka millä mitalla mutta kertokaa te omia kokemuksianne, olen kaikista vinkeistä ja neuvoista hyvin kiitollinen.
Mukavaa kesää!! :)
Koiran synnytys
7
2098
Vastaukset
- kirjastoon
Jos olet kokematon, nyt kirjastoon. Lainaa Auli Koposen Koira saa pentuja tai Helena Koskentalon Parempaan pentutulokseen.
Synnytyksen kulkua on osattava seurata, jotta tietää milloin on otettava ell. yhteyttä. Kirjoissa myös kerrotaan, mitä välineitä tarvitaan.
Hanki etukäteen päivystävän ell. numero esille. Siinä vaiheessa jos sitä tarvit et hermostuksissasi löydä kuitenkaan.
Meillä takana yksi normaali synnytys ja kaksi leikkausta. Koirat tai vähintäänkin pennut olisivat kuolleet, ellen olisi osannut seurata huonoja merkkejä.
Kipin kipin, kirjastoon. - roosa
Kannattaa hankkia ko. kirja saataville synnytyksen lähestyessä. Näillä palstoilla et löydä vastausta kaikkiin kysymyksiin, mitä synnytyksessä ja pentujen ja emon hoidossa vastaan tulee. On se niin yllätyksellistä.
Ja päivystävää ell. kannattaa/voi konsultoida, jos epäilee synnytyksen aikana sen kulkua.
Lämmön mittaushan synnytystä odotellessa oleellisinta. Saat kohta sen aloittaa. - Tuitsu
Hei, minulla coton narttu synnytti 4 pentua, eli ei se määrä mielestäni liian suuri ole.
Meillä meni kaikki hyvin, viimeistä pentua jouduin vähän ravistelemaan.
olen joskus joutunut ison koiran synnytyksessä vetämään pennun ulos, emä ei jaksanut enään ponnistaa.
Niinpä ajattelin, että jos sinulla ei ole kokemusta, kannattaisi tosiaan lainata joku kirja missä koiran synnytys kuvataan selkeästi vaihe, vaiheelta.
Yleensähän koira hoitaa synnytyksen itse.
On kuitenkin aina olemassa erilaisia komplikaatioita, joten ole paikall.
Ei sinun tarvitse pesässä itse olla, mutta sillälailla läheisyydessä, että huomaat jos jokin on vinossa.
Äläkä ihmettele jos eka pentu ei synnykkään sinne valmiiksi tehtyyn pesään.
Narttu saattaa hakeutua vaikka sängyn alle, mutta samalla kun tarkistat pennun, siirrä se pesäpaikkaan, niin loput tulevat yleensä sinne.
Mutta tosiaan, jos tulee tilanne et joudut toimiin ikään kuin kätilöna, silloin sinun on tiedettävä miten pentu vedetään ulos, miten ilmatiet avataan ym.
Niihin voit siis tarvita sitä kirja-apua.
Iloista odotusta.- -Zandem
Juups, olen kyllä lukenut joskus aiemmin kyseiset kirjat ja kävin ne juuri äsken lainaamassa uudelleen ja täytyy nyt todella perehtyä niihin kunnolla.. Hieman tässä alkaa jo jännittämään ja odotan innolla pentujen syntymistä :) Eläinlääkärinkin päivystysnumero on nyt puhelimessa.
Ja jos teillä on vielä jotain kokemuksia kirjoitelkaa niitä toki minulle. luen niitä mielelläni :) - kasvattaja
-Zandem kirjoitti:
Juups, olen kyllä lukenut joskus aiemmin kyseiset kirjat ja kävin ne juuri äsken lainaamassa uudelleen ja täytyy nyt todella perehtyä niihin kunnolla.. Hieman tässä alkaa jo jännittämään ja odotan innolla pentujen syntymistä :) Eläinlääkärinkin päivystysnumero on nyt puhelimessa.
Ja jos teillä on vielä jotain kokemuksia kirjoitelkaa niitä toki minulle. luen niitä mielelläni :)No onhan noita kokemuksia. 11 pentuetta, 3 keisarileikkausta. Yksi pentue josta 6 pennusta vain 1 jäi henkiin, kun oli polttoheikkoutta...
Menkää heti lääkäriin jos poltot on heikkoja eikä synnytys edisty.
Onnea valitsemallesi "uralle" ;)
- -Zandem
Heips!
No nyt ne pennut sitten syntyivät(25.7 illalla) ja niitähän tuli maailmaan sitten uskomattomat seitsemän kappaletta!
5tyttöä ja 2poikaa... :) ja kaikki sujui hyvin ja pennut ovat virkeitä ja terveen oloisia. Fifi- äidillekkin alkaa jo ruoka maistua ja ulkonakin suostuu käymään hyvin. Eikä meiän toinen narttu ole asiasta moksiskaan, käy välillä kurkkimassa pesän vieressä että miten menee. mutta jos liian lähelle innostuu, rupeaa fifi hieman asiasta huomauttamaan...
Tein pennuille maidonkorviketta jotta ne varmasti saavat tarpeeksi ruokaa kun niitä on noin monta mutta ei se korvike niin hyvälle maistu kuin äidin maito ;)
että tämmöistä. selvisin kuin selvisinkin!
Hyvää loppukesää kaikille!!- Tuitsu
Paljon onnea sinnepäin ja hyvää jatkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456