TV-mainokset

töllötin

Onko kukaan huolestunut samasta asiasta kuin minä. Olen huomannut, että aika tarkkana saa olla joidenkin mainosten kanssa joita tv:stä tulee (varsinkin MTV:ltä, siis music televisionista) sillä moni on salakavalan pelottava tai muuten mielestäni lapsille sopimaton. Mainoksissa on vielä se huono puoli, että ne toistuvat, ja lapsi oppii jo alkumusiikista tai muusta sellaisesta tunnistamaan tietyn mainoksen. Mainoksen tehtävähän on olla lyhyt, ytimekäs ja mieleenpainuva. Näin se on varmasti lapsellekin. On sitten eri asia, miten lapsi ymmärtää mainoksen, mitä näkee siinä ja millä tavalla kokee sen. Pelottava mainoskin kun vetää puoleensa, ja sitä jää tuijottamaan helposti.

Muistan omasta lapsuudestani, kuinka jonkun Kotimaan katsauksen (tai vastaavan ajankohtaisohjelman) alkutunnarimusiikki oli niin pelottava, että jopa ala-asteikäisenä yksin kotona ollessani alkoi pelottaa.

Miten sitten tällainen alle parivuotias ja siitä ylöspäin oleva lapsi ymmärtää ja osaa käsitellä näkemiään juttuja? Kun en tiedä, niin joskus varmuuden vuoksi olen valppaana ja käännän kanavan kun tietty mainos tulee.

Onko muita näin "hysteerisiä" äitejä? Tiedän, että joissain kodeissa tv on päällä tuli sieltä sitten mitä tuli, ja lasta ei sen kummemmin valvota. Siihen ääripäähän en halua mennä, enkä siihenkään että kaikkea hysteerisesti vältetään katsomasta. Mutta en halua mitään turhia pelkotiloja lapselleni, jos vain voin sen välttää.

10

616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mainostajan tytär

Tarkkaanhan noita valvotaan. Esim. tiettyjä ohjelmamainoksia ei saa näyttää kuin vasta yhdeksän jälkeen.

Ja toisaalta ei sitä voi tietää mikä lapsesta on pelottavaa. Esim. itse pelkäsin pienenä hysteerisenä Pelle Hermannin alkua, jossa nenä lähtee irti.

Oma poikani taas pelkäsi kaksi vuotiaana hysteerisenä apinaa. Ja serkkuni muuntajatauluja... Lapsen pelot ovat niin erilaisia kuin aikuisen, että jokaisesta mainoksesta voi löytyä jokin lasta pelottava asia.

• unohtui

Että ei varmaan kannata pitää sitä tv:tä kauheasti auki muuta kuin lastenohjelmien aikaan, jos niin kovasti pelkäät mahdollisia vaikutteita:)

Ja silti niistä lastenohjelmistakin voi löytyä jokin "mörkö".

• mieltä

Kannattaa miettiä milloin se töllötin on auki ja milloin ei. Lapsikin tarvitsee kodissaan rauhallisen ympäristön. Eikä sitä että taustalla pauhaa MTV. Koska MTV:llä ei todellakaan ole lasten ohjelmia.

On tutkittu että lapselle tulee levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia, jos kotona ei ole hiljasta hetkeä. Eli taustalla koko ajan mölyää joku toosa. Aikuisillekkin tekee ihan hyvää että TV ja musa vehkeet on enemmän kiinni kuin auki.

• Anonyymi00010
        mieltä kirjoitti:

Kannattaa miettiä milloin se töllötin on auki ja milloin ei. Lapsikin tarvitsee kodissaan rauhallisen ympäristön. Eikä sitä että taustalla pauhaa MTV. Koska MTV:llä ei todellakaan ole lasten ohjelmia.

On tutkittu että lapselle tulee levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia, jos kotona ei ole hiljasta hetkeä. Eli taustalla koko ajan mölyää joku toosa. Aikuisillekkin tekee ihan hyvää että TV ja musa vehkeet on enemmän kiinni kuin auki.

Eräässä tapauksessa naapurin koira oli pyrkinyt sisälle ja kun olivat tunteneet koiran, olivat laskeneet sisätiloihin. Koira oli mennyt nukkumaan johonkin mukavaan paikkaan ja aamulla koira oli mennyt omistajansa luo. Sama oli tapahtunut useamman kerran ja ihmettelivät, että miksi. Koiran omistajan asunto oli rauhaton ja elämä äänekästä. Koira oli paennut rauhllisempaan paikkaan vain lepäämään.

• Stoppia

Minä annoin lapseni katsoa vasta 12 -vuotiaana MTV:tä. Älä ihmeessä pidä koko telkkaria auki, jos sinulla on pieni lapsi. -Tai näytä vaikka jotain harmitonta ja kaunista, mikä saa lapsosen hyvälle mielelle.

Jos tahdot, että lapsesi kasvaa uteliaaksi, ehjäksi ihmiseksi, älä anna hänen turtua valojen ja äänien seassa! Lapsi häiriintyy liiallisesta ärsykkkeiden väkisintyrkyttämisestä.

Hyvä kun otit aiheeksi. Näkee miltei heti lapsesta, ollaanko hänen kanssaan yleensä läsnä vai pörrääkö hän yksikseen ilman turvaa. Sitten tulee turhia ADHD-epäilyjä, jotka juontavat vain siitä, että lapselle ei tulkita ilmiöitä ja tapahtumia ja ne ilmiöt ja tapahtumat vain jatkavat olemassaoloaan. Ja lapsi jää vain toteamaan yksin, että joku täti heiluttaa pyllyään ja laulaa ja isi ja äiti pitävät sitä ihan tavallisena, että heilutellaan pyllyä ja lauletaan. Ja että pyllyn pitää näyttää mageelta. Tämän lapsi vain imee. Ja saat todella passiivisen ja kritiikittömän jälkeläisen, jos annat näin tapahtua.

Aikuinen allekirjoittaa kaiken mitä Tv:stä tulee niin kauan kuin hän ei ota siihen kantaa. Esim sulje Tv:tä. -Ja mainoksia ei kannata lapsen antaa katsoa yksin!

• töllötin

Ensinnäkin, meillä ei paljon katsota TV:tä eikä se ole koko ajan päällä meluamassa. En jaksa itsekään sitä että se olisi koko ajan päällä. Ja jos lähdetään olohuoneesta pois, niin pidän kyllä yleensä huolen ettei se jää yksinään höpöttämään. Mua sellainen häiritsee. Samoin on radion kanssa.
        Ja eihän se tv:n katsominen lapsen kehityksen kannalta mikään paras vaihtoehto ole, mutta joskus katsomme pieniä pätkiä esim. luonto-ohjelmia, musiikkia ym. ihan normaalia. Lastenohjelmiakin harvakseltaan katsotaan, kun onhan lapsemme vielä niin pienikin ettei jaksa edes katsoa kovin paljon. Tiedän ettei tee hermostolle hyvää välkkyvä kuva, joten olen pitänyt aika tarkasti kiinni siitä ettei ainakaan alle vuoden ikäisenä juurikaan television ruutua nähnyt.
        Nyt tykkää katsoa (on siis puolitoistavuotias), jos näkyy jokin eläin, vauva tai muuta mielenkiintoista. Väkivaltaa en anna katsoa.
        MTV on meillä auki välillä musiikin takia, eikä lapsi sitä sen enempää pahemmin katsele, tykkää vain hömpötellä musiikin tahdissa ja katsoo kyllä myös jonkin verran tanssimista, musikaalinen ja liikunnallinen kun on. Ja siellä on joitakin hahmoja ja mainoksia, joihin pikkuisemme on ihastunut. Mutta jotkut mainokset ovat niin "sairaita" että käännän kyllä äkkiä kanavan ettei lapsi nää.
        Mainoksiin kiinnitin tässä lapsenkasvatuksessa senkin takia huomiota, koska ne ovat aika ennalta arvaamattomia. Koskaan ei tiedä mikä mainos tulee, ja yleensähän mainos on paljon kovemmalla kuin itse ohjelma, että varmasti lapsenkin pää kääntyy kesken touhujensa.
        Ohjelmia kun voi valita, mutta mainoksia ei.

Tv ei ole kuitenkaan meillä ongelma, sillä ollaan miehen kanssa samoilla linjoilla ettei lapsen tarvitse sitä juurikaan katsoa. Pieni lapsi tarvitsee ennenkaikkea vanhempiaan ja muita virikkeitä, ei mitään passivoivaa ruudun katselemista. Valitettavasti näitäkin vanhempia on, jotka melkein istuttavat lapsen tv:n ääreen jotta saisivat itse olla rauhassa :(
        Säälittää eräs tuttavamma kolmivuotias lapsi, joka yökaudetkin saattaa sohvalla katsella tv:stä mitä sattuu. Ja herätessään menee ensimmäisenä töllön ääreen joko videota tai muuta katsomaan. Kukaan ei laita nukkumaan ja lapsi saa sitten nukahtaa siihen ruudun ääreen kun nukahtaa. Surullista. Lapsesta huomaakin kuinka se on jotenkin omissa maailmoissaan, väsynyt ja syrjäänvetäytyvä.
        Toivottavasti vanhempina osaamme antaa materian ja muiden laitteiden sijasta lapsillemme todellisen lapsuuden, joka on täynnä mielikuvitusta, omia leikkejä ja rakkautta!

• Stoppia
        töllötin kirjoitti:

Ensinnäkin, meillä ei paljon katsota TV:tä eikä se ole koko ajan päällä meluamassa. En jaksa itsekään sitä että se olisi koko ajan päällä. Ja jos lähdetään olohuoneesta pois, niin pidän kyllä yleensä huolen ettei se jää yksinään höpöttämään. Mua sellainen häiritsee. Samoin on radion kanssa.
        Ja eihän se tv:n katsominen lapsen kehityksen kannalta mikään paras vaihtoehto ole, mutta joskus katsomme pieniä pätkiä esim. luonto-ohjelmia, musiikkia ym. ihan normaalia. Lastenohjelmiakin harvakseltaan katsotaan, kun onhan lapsemme vielä niin pienikin ettei jaksa edes katsoa kovin paljon. Tiedän ettei tee hermostolle hyvää välkkyvä kuva, joten olen pitänyt aika tarkasti kiinni siitä ettei ainakaan alle vuoden ikäisenä juurikaan television ruutua nähnyt.
        Nyt tykkää katsoa (on siis puolitoistavuotias), jos näkyy jokin eläin, vauva tai muuta mielenkiintoista. Väkivaltaa en anna katsoa.
        MTV on meillä auki välillä musiikin takia, eikä lapsi sitä sen enempää pahemmin katsele, tykkää vain hömpötellä musiikin tahdissa ja katsoo kyllä myös jonkin verran tanssimista, musikaalinen ja liikunnallinen kun on. Ja siellä on joitakin hahmoja ja mainoksia, joihin pikkuisemme on ihastunut. Mutta jotkut mainokset ovat niin "sairaita" että käännän kyllä äkkiä kanavan ettei lapsi nää.
        Mainoksiin kiinnitin tässä lapsenkasvatuksessa senkin takia huomiota, koska ne ovat aika ennalta arvaamattomia. Koskaan ei tiedä mikä mainos tulee, ja yleensähän mainos on paljon kovemmalla kuin itse ohjelma, että varmasti lapsenkin pää kääntyy kesken touhujensa.
        Ohjelmia kun voi valita, mutta mainoksia ei.

Tv ei ole kuitenkaan meillä ongelma, sillä ollaan miehen kanssa samoilla linjoilla ettei lapsen tarvitse sitä juurikaan katsoa. Pieni lapsi tarvitsee ennenkaikkea vanhempiaan ja muita virikkeitä, ei mitään passivoivaa ruudun katselemista. Valitettavasti näitäkin vanhempia on, jotka melkein istuttavat lapsen tv:n ääreen jotta saisivat itse olla rauhassa :(
        Säälittää eräs tuttavamma kolmivuotias lapsi, joka yökaudetkin saattaa sohvalla katsella tv:stä mitä sattuu. Ja herätessään menee ensimmäisenä töllön ääreen joko videota tai muuta katsomaan. Kukaan ei laita nukkumaan ja lapsi saa sitten nukahtaa siihen ruudun ääreen kun nukahtaa. Surullista. Lapsesta huomaakin kuinka se on jotenkin omissa maailmoissaan, väsynyt ja syrjäänvetäytyvä.
        Toivottavasti vanhempina osaamme antaa materian ja muiden laitteiden sijasta lapsillemme todellisen lapsuuden, joka on täynnä mielikuvitusta, omia leikkejä ja rakkautta!

Helpotus, kun et pitänyt kirjoitusta ojentamisena tai saarnana. Olen vaan niin kauhistunut siitä miten paljon tv:stä tulee verrattuna 60- ja 70 -lukuihin, itse olin silloin lapsi ja haaveilin, että asuttaispa Amerikassa, kun tv:stä tulee AINA ohjelmaa. -Minun vanhemmat olis ehkä antaneet katsoa, jos vaan olis lähetyksiä ollut!

• töllötin
        Stoppia kirjoitti:

Helpotus, kun et pitänyt kirjoitusta ojentamisena tai saarnana. Olen vaan niin kauhistunut siitä miten paljon tv:stä tulee verrattuna 60- ja 70 -lukuihin, itse olin silloin lapsi ja haaveilin, että asuttaispa Amerikassa, kun tv:stä tulee AINA ohjelmaa. -Minun vanhemmat olis ehkä antaneet katsoa, jos vaan olis lähetyksiä ollut!

Juu, en pitänyt saarnana, ja hyvää asiaa kirjoititkin. Ehkäpä kirjoituksestani sai sen kuvan että meillä annetaan television olla koko ajan päällä.
        Mulla on lapsena ollut välillä televisiottomia kausia ja tiukkaa sen katseleminenkin on ollut. Äiti on jopa mennyt ruudun ääreen kun siellä on pussailtu (esim. Pieni talo preeriassa!). Joten tiedän siis mitä todella tiukka tv-kuri on :) En nyt ihan niin tiukkaa halua omille lapsilleni, mutta tietyissä rajoissa haluan sen pitää. Sama koskee tietokoneen käyttöä kun se tulee jossain vaiheessa eteen.
        Ei tee hyvää lapselle eikä aikuisellekaan tuijotella ruutuja tunnista toiseen.
        Hyvää kesää!

p.s. Näin kesällä ei paljon kyllä mitään hyvää tulekaan tv:stä, uusintojen uusintoja. Digi-boxia kun ei meillä köyhillä vielä ole :D

• Stoppia
        töllötin kirjoitti:

Juu, en pitänyt saarnana, ja hyvää asiaa kirjoititkin. Ehkäpä kirjoituksestani sai sen kuvan että meillä annetaan television olla koko ajan päällä.
        Mulla on lapsena ollut välillä televisiottomia kausia ja tiukkaa sen katseleminenkin on ollut. Äiti on jopa mennyt ruudun ääreen kun siellä on pussailtu (esim. Pieni talo preeriassa!). Joten tiedän siis mitä todella tiukka tv-kuri on :) En nyt ihan niin tiukkaa halua omille lapsilleni, mutta tietyissä rajoissa haluan sen pitää. Sama koskee tietokoneen käyttöä kun se tulee jossain vaiheessa eteen.
        Ei tee hyvää lapselle eikä aikuisellekaan tuijotella ruutuja tunnista toiseen.
        Hyvää kesää!

p.s. Näin kesällä ei paljon kyllä mitään hyvää tulekaan tv:stä, uusintojen uusintoja. Digi-boxia kun ei meillä köyhillä vielä ole :D

Vaikutat kivalta ihmiseltä! Et ole saanut liikaa tv:n vaikutteita...

No höps. Mun poika on kiva, kun oikeasti pohtii asioita ja on mukava jutella hänen kanssa ihan vaikka mistä. On 13 v nyt ja tykkäis saada katsoa South Parkia... silti se on liian "mustaa" huumoria, vaikka mustaa huumoria jo itse viljelee TOSI lahjakkaasti. Eli en anna katsoa. -Ja ymmärtää kun sanon, että miksi ei käy... johtunee siitä, että hällä on pikkusisko, josta huolissaan, että ei vain siskonen näe liian tyhmiä juttuja. Eli samaistumiskykykin pelaa!

PS Jatketaan sitä perinnettä, jota Jukka Kajava olisi halunnut, eli
        Kunnioitetaan toisiamme, etenkin lapsia.

• Anonyymi00009

Mainos, jossa esittää hampaiden pesua. Ei se mitään, mutta se hirvittävä kiljaisu peilin edessä. Kissakin ihmetteli silmät suurina, että mitä hemmetin kiljumista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      23
      3071
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      2169
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      70
      2013
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1853
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      76
      1583
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      40
      1366
    7. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1292
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1275
    9. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      111
      1095
    10. Tulipalo viimeyönä

Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj
      Jämsä
      15
      1076
    Aihe