yksityistien käyttö, voidaanko kieltää?

lapseni uivat jatkossakin!!

Onko laillisia perusteita kieltää yksityistien käyttäminen "ulkopuolisilta".

Laki sanoo:
"Yksityistiet ovat teitä, joita ei ylläpidetä yleisten teiden tavoin valtion varoin. Yksityisteitä voivat kuitenkin käyttää muutkin kuin maanomistaja. Pääosa yksityisistä teistä on kiinteistölle toisen kiinteistön kautta johtavia teitä. Tällöin tien käyttö perustuu kiinteistötoimituksessa perustettuun pysyvään tieoikeuteen. Yksityistielainsäädäntö ei koske sellaisia yksityisiä teitä, joita vain maa-alueen omistajalla on oikeus käyttää."

Ko. tiellä on muutamia tieosakkaita. Tien varrella sijaitsee yleisesti käytetty (ei kuitenkaan yleinen) uimaranta. Nyt tieosakkaat vahtivat rannalla ihmisiä ja vaativat maksamaan 10 euron tienkäyttömaksua ja häätävät pois rannalta. Uhkaili että rannalle pysäköinnistä sakoitetaan, mutta sattumoisin rannalla pyörähti myös poliisi, mutta eipä tuo sakoittanut, eikä muutenkaan puuttunut asiaan..

Onko tieosakkaiden toiminta lainmukaista?? niin ja ko. rannalla ei ole asutusta lähelläkään..eikä siitä näin aiheudu minkäänlaista haittaa..

toisaalta ymmärrän kyllä, että rannalla käy paljon ihmisiä ja se rasittaa tietä.

72

31298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalainen456

      Vaikea tuossa on ruveta muihin toimenpiteisiin kuin puomi tielle ja osakkaille avain loppuu se turha rällääminen

      • maalane!

        Jos mää omistaisin sellasen rannan jolle porukka tungis vaan aina uimaan vaikka ei yleinen uimaranta ole eikä suostuis maksamaan maa-alueen käytöstä kaivaisin tien auki reilusti ennen rantaa paikkaan jossa ei pystyis kääntämään ympäri.


    • Privat

      Jos yksityistiehen on saatu valtion avustusta ei sitä saa sulkea ulkopuolisilta viiteen vuoteen avustuksen saannin jälkeen. Jos kunta on avustanut, tie on pidettävä yleisessä käytössä avustuskauden (tavallisesti 1 vuosi) ajan.
      Mikäli kunnan avustuksia ei ole päällä ja viisi vuotta on kulunut myös valtion avustuksista, voidaan käyttö kieltää muilta kuin tien osakkailta. Yksityistie on yksityistä omaisuutta siinä kuin sinun autosi tai kalsarisikin. Haluatko sinä jakaa ne meidän muiden kanssa?

      Jokamiehen oikeus sallii toki kävellä ja pyöräillä kyseistä tietä pitkin, mikäli tie ei kulje pihojen läpi.

      • JonR

        Eikö jokamiehen oikeus salli sitten autolla ajamista? Saahan autolla ajaa metsässäkin omalla vastuulla, kunhan ei kuitenkaan kenenkään pihalla revittele


      • saat
        JonR kirjoitti:

        Eikö jokamiehen oikeus salli sitten autolla ajamista? Saahan autolla ajaa metsässäkin omalla vastuulla, kunhan ei kuitenkaan kenenkään pihalla revittele

        metsässä ajaa. Ilman lupaa sinne ei ole asiaa kun kävellen tai hiihtäen. Edes pyörällä ei saa mennä.

        Yksityistien hoitokunnan kanssa voipi neuvotella sopiva korvaus joka oikeuttaa käyttämään tietä. Maksua kutsutaan nimellä "tienhoitomaksu". Se veloitetaan yleensä kerran vuodessa.

        Tidän tapauksen jossa perheeltä perittiin oikeusteitse yli 20 000 markka korvausta juuristovaurioista kun perheen nuoret ajoivat naapurin metsässä luvatta!


      • Privat
        saat kirjoitti:

        metsässä ajaa. Ilman lupaa sinne ei ole asiaa kun kävellen tai hiihtäen. Edes pyörällä ei saa mennä.

        Yksityistien hoitokunnan kanssa voipi neuvotella sopiva korvaus joka oikeuttaa käyttämään tietä. Maksua kutsutaan nimellä "tienhoitomaksu". Se veloitetaan yleensä kerran vuodessa.

        Tidän tapauksen jossa perheeltä perittiin oikeusteitse yli 20 000 markka korvausta juuristovaurioista kun perheen nuoret ajoivat naapurin metsässä luvatta!

        Autoilu ei ole mikään jokamiehenoikeus, ei liioin moottorikelkkailu tai mönkijällä mönkiminen. Maanomistajalta on oltava lupa. Suorastaan olen vähän hämmästynyt, ettei tällainen asia ole selvää.

        Vaikka täytyy tässä korjata omiakin sanomisiaan: 10 vuotta valtion avustuksestä täytyy olla kulunut, että voidaan kieltää muita kuin osakkaita käyttämästä yksityistietä. Viisi vuotta ei siis riitä. Kunnanavustuksiin riittää, että avustuskausi on päättynyt.


      • JonR
        Privat kirjoitti:

        Autoilu ei ole mikään jokamiehenoikeus, ei liioin moottorikelkkailu tai mönkijällä mönkiminen. Maanomistajalta on oltava lupa. Suorastaan olen vähän hämmästynyt, ettei tällainen asia ole selvää.

        Vaikka täytyy tässä korjata omiakin sanomisiaan: 10 vuotta valtion avustuksestä täytyy olla kulunut, että voidaan kieltää muita kuin osakkaita käyttämästä yksityistietä. Viisi vuotta ei siis riitä. Kunnanavustuksiin riittää, että avustuskausi on päättynyt.

        No minulla on aika heikosti tiedossa mitä tuo jokamiehen oikeus sisältää.

        Voiko esimerkiksi sitä valtion avustusta sitten hakea uudestaan 10 vuoden kuluttua, tien ylläpitoa varten, vai onko se sitten omalla kustannuksella kaikki?


      • Privat
        JonR kirjoitti:

        No minulla on aika heikosti tiedossa mitä tuo jokamiehen oikeus sisältää.

        Voiko esimerkiksi sitä valtion avustusta sitten hakea uudestaan 10 vuoden kuluttua, tien ylläpitoa varten, vai onko se sitten omalla kustannuksella kaikki?

        Valtion avustusta voi hakea kuinka monta kertaa vaan ja vaikka ennen tuon 10 vuoden päättymistäkin. Tuo kymmenne vuotta lasketaan siitä, kun avustuksen viimeinen erä on nostettu. Se ei siis tarkoita sitä, että avustus myönnettäisiin aina kymmeneksi vuodeksi. Valtion avustuksen osalta en edes tiedä, kuinka pitkiä avustussopimuksia tehdään, sillä niitä myönnetään nykyisin todella nihkeästi. Suurin osa yksityisteistä ei ole kymmeneen vuoteen sellaista saanut.

        Kunnan avustukset myönnetään yleensä vuodeksi kerrallaan ja joka vuosi niitä sitten taas haetaan. Avustuksissa on kyse siis siitä, että yhteiskunta ostaa yksityisiltä tien omistajilta luvan, jolla saavat sitten kaikki käyttää tietä. Avustus ei siis siten kohdistu oikeastaan tie omistajille, vaan muille käyttäjille.


      • Ajaa
        saat kirjoitti:

        metsässä ajaa. Ilman lupaa sinne ei ole asiaa kun kävellen tai hiihtäen. Edes pyörällä ei saa mennä.

        Yksityistien hoitokunnan kanssa voipi neuvotella sopiva korvaus joka oikeuttaa käyttämään tietä. Maksua kutsutaan nimellä "tienhoitomaksu". Se veloitetaan yleensä kerran vuodessa.

        Tidän tapauksen jossa perheeltä perittiin oikeusteitse yli 20 000 markka korvausta juuristovaurioista kun perheen nuoret ajoivat naapurin metsässä luvatta!

        Polkupyörällä saa ajaa jokamiehenoikeuden mukaisesti kaikilla teillä. Piha-alueet ovat kiellettyjä, mutta jos tie menee pihan läpi niin ei voi mitään.


      • 318
        JonR kirjoitti:

        No minulla on aika heikosti tiedossa mitä tuo jokamiehen oikeus sisältää.

        Voiko esimerkiksi sitä valtion avustusta sitten hakea uudestaan 10 vuoden kuluttua, tien ylläpitoa varten, vai onko se sitten omalla kustannuksella kaikki?

        Onneks se tulilintunen on aika huono maasto-autona , joten et ehkä vielä ole ehtinyt heikkojen tietojen avulla kenenkään metsään luvatta ajelemaan :)


      • jos
        Privat kirjoitti:

        Autoilu ei ole mikään jokamiehenoikeus, ei liioin moottorikelkkailu tai mönkijällä mönkiminen. Maanomistajalta on oltava lupa. Suorastaan olen vähän hämmästynyt, ettei tällainen asia ole selvää.

        Vaikka täytyy tässä korjata omiakin sanomisiaan: 10 vuotta valtion avustuksestä täytyy olla kulunut, että voidaan kieltää muita kuin osakkaita käyttämästä yksityistietä. Viisi vuotta ei siis riitä. Kunnanavustuksiin riittää, että avustuskausi on päättynyt.

        Mutta jos tie on tarpeeksi vanha, niin tällöin jokaisella on oikeus ajaa tietä pitkin. Muistelisin että jos tie on 30 vuotta vanha, niin tie käyttö on salittua kaikille, vaikka se olisi ollutkin yksityistie yli 10 vuotta ilman valtion avustuksia. Näin kävi oman kotitieni kohdalla, kun eräs v-mäinen maajussi halusi estää muiden ajamiset yksityistiellä. Tie oli ollut paikoillaan jo yli 50 vuotta, joten tielle ei voi laittaa ajokieltoja. Näin kertoi tieosuuskunnan jyvitystilaisuudessa ollut asiantuntija (joku tiemestari tms)


      • =)=)OJ
        saat kirjoitti:

        metsässä ajaa. Ilman lupaa sinne ei ole asiaa kun kävellen tai hiihtäen. Edes pyörällä ei saa mennä.

        Yksityistien hoitokunnan kanssa voipi neuvotella sopiva korvaus joka oikeuttaa käyttämään tietä. Maksua kutsutaan nimellä "tienhoitomaksu". Se veloitetaan yleensä kerran vuodessa.

        Tidän tapauksen jossa perheeltä perittiin oikeusteitse yli 20 000 markka korvausta juuristovaurioista kun perheen nuoret ajoivat naapurin metsässä luvatta!

        äläkää pikkuhitlerit ja napoleonit jauhako paskaa. Fillarilla saa jokamiehenoikeudenlla ajaa siellä missä kävelläkin:

        http://www.forest.fi/smyforest/forest.nsf/0/ABE2755EE3EA0298C2256F3400416A8D?Opendocument

        Ja yksityistienvarrella ja mökki-ihmiset, pitkää ne saatanan hurttanne kiinni 1.3 alkaen elokuulle ja muutenkin pois hyökkäilemästä ja räksyttämässä ihmisten kimppuun.

        http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2007/20070404_koirienkiinnipito.htm


      • kikkara
        jos kirjoitti:

        Mutta jos tie on tarpeeksi vanha, niin tällöin jokaisella on oikeus ajaa tietä pitkin. Muistelisin että jos tie on 30 vuotta vanha, niin tie käyttö on salittua kaikille, vaikka se olisi ollutkin yksityistie yli 10 vuotta ilman valtion avustuksia. Näin kävi oman kotitieni kohdalla, kun eräs v-mäinen maajussi halusi estää muiden ajamiset yksityistiellä. Tie oli ollut paikoillaan jo yli 50 vuotta, joten tielle ei voi laittaa ajokieltoja. Näin kertoi tieosuuskunnan jyvitystilaisuudessa ollut asiantuntija (joku tiemestari tms)

        No eihän se nyt ihan noinkaan mene. Eli, jos jonkun omalla tiellä eli tiellä, jolle ei muille ole annettu rasiteoikeuksia, on ollut ajan saatossa joitakin muita kulkijoita ja maajussi yhtäkkiä 50 vuoden jälkeen havahtuu kieltämään liikennettä katsotaan, että maajussi on tällaisella hiljaisella hyväksynnällä antanut joillekin kulkijoille oikeuden kulkea. Ei se tarkoita, että siitä tulisi yleinen tie kuitenkaan. Ainoastaan joillekin käyttäjille, jotka tietä ovat käyttäneet ja tarvinneet omalle maalleen kulkemiseen tuon ajan, saavat siihen kulkuoikeuden.


      • yksit.tiepyöräilijä
        saat kirjoitti:

        metsässä ajaa. Ilman lupaa sinne ei ole asiaa kun kävellen tai hiihtäen. Edes pyörällä ei saa mennä.

        Yksityistien hoitokunnan kanssa voipi neuvotella sopiva korvaus joka oikeuttaa käyttämään tietä. Maksua kutsutaan nimellä "tienhoitomaksu". Se veloitetaan yleensä kerran vuodessa.

        Tidän tapauksen jossa perheeltä perittiin oikeusteitse yli 20 000 markka korvausta juuristovaurioista kun perheen nuoret ajoivat naapurin metsässä luvatta!

        Hah, pakko korjata vaikka näin 8 vuotta myöhemminkin. Pyörällä saa totta kai mennä. Pyörä ei ole moottoriajoneuvo.


      • onni8
        kikkara kirjoitti:

        No eihän se nyt ihan noinkaan mene. Eli, jos jonkun omalla tiellä eli tiellä, jolle ei muille ole annettu rasiteoikeuksia, on ollut ajan saatossa joitakin muita kulkijoita ja maajussi yhtäkkiä 50 vuoden jälkeen havahtuu kieltämään liikennettä katsotaan, että maajussi on tällaisella hiljaisella hyväksynnällä antanut joillekin kulkijoille oikeuden kulkea. Ei se tarkoita, että siitä tulisi yleinen tie kuitenkaan. Ainoastaan joillekin käyttäjille, jotka tietä ovat käyttäneet ja tarvinneet omalle maalleen kulkemiseen tuon ajan, saavat siihen kulkuoikeuden.

        Onko sun kirjotus hiljaisesta hyväksynnästä totta
        Meillä on juuri sinun kertomasi yli 50 vuoden sallittu yksityis tien käyttö ja nyt tuli kielto ja puomit tielle

        Lähetä vastaus minulle sähköpostiin niin voin toimittaa eteenpäin

        [email protected]


      • Anonyymi

        Kannattaa huomioida yksityistiessä, että onko se omalla maalla. Naapurilla on yksityistie, mutta kunnan maapohjan päällä. Sitäpä on vaikea yksityisen kieltää.


      • Anonyymi
        saat kirjoitti:

        metsässä ajaa. Ilman lupaa sinne ei ole asiaa kun kävellen tai hiihtäen. Edes pyörällä ei saa mennä.

        Yksityistien hoitokunnan kanssa voipi neuvotella sopiva korvaus joka oikeuttaa käyttämään tietä. Maksua kutsutaan nimellä "tienhoitomaksu". Se veloitetaan yleensä kerran vuodessa.

        Tidän tapauksen jossa perheeltä perittiin oikeusteitse yli 20 000 markka korvausta juuristovaurioista kun perheen nuoret ajoivat naapurin metsässä luvatta!

        pyöräily on kyllä metäs joka miehen oikeus siinä mis kävelyki. toisin on rajoitetut alueet.


    • hoitokunnan enemistö

      ennen kuin kieltelee mitään ja merkki tarvii olla kans muuten ei ole likenteelle olemassa kieltoja kuin nuilla merkeillä tuolla tien laidoilla ne ne käskee. yksityinen voi kieltää oman miten tykkää.

      • hoitokunnan enemistö

        tiekunta ja tieosakas 2004. voi tilata netistä sivulta -suomen tieyhdistys. on halpa tulee lasku mukana.


    • hoitokunnan pj

      Kuulostaa mielenkiintoiselta. Laissa annettu mahdollisuus käyttää tietä ei tarkoita sitä, että tietä saisi käyttää ilmaiseksi. Saman lain mukaan tilapäisestä käytöstä voidaan periä käyttömaksua. Maksun pitäisi kyllä olla kohtuullinen (vaikea arvioida tuntematta tilannetta). Eli säännölliset uimareissut (useammin kuin kerran kesässä) ovat kyllä tuollaista tilapäistä käyttöä. Sen sijaan sakottaminen kyllä kuuluu pelkästään poliisille, eikä yksityishenkilöillä ole sakotusoikeutta.

      Jossain mainuttu puomin laitto mahdollisuus ja sen kieltäminen kunnan avustusten vuoksi ei mielestäni estä tiemaksun perimistä.

      Ongelma on yleinen ja yleistyy koko ajan tienpidon kallistuessa. On helppo ajatella, että ei minun käyttöni ketään häiritse, mutta kun jokainen satunnaiskäyttäjä ajattelee samoin ollaan pian ongelmissa. Jos rannalla käy vaikkapa 5 autollista uimareita päivässä, ollaan viikossa jo 35 auton lukemissa ja kuukaudessa 150 autossa. Tuollainen liikenne jo aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, jotka rasittavat tien osakkaita. Aivan sama ilmiö toistuu syksyllä marjastuksessa, sienestyksessä ja metsästyksessäkin.

      Suosittelisin tilanteen rauhoittamista ja alistumista käyttömaksun maksamiseen. Jos rannan omistaisi vaikkapa kunta olisi mahdollista neuvotella rannanomistajan ja tiekunnan kanssa ratkaisu, jossa uimakäyttö lisättäisiin omistajan tiemaksuun, joka sitten maksaisi tämän virkistyskäytön muiden puolesta. Tämä tosin on aika utopistinen tilanne, mutta olisi kaikkein helpoin ratkaisu.

    • auto

      kauemmas ja menkää kävellen uimaan.

    • ei_onnistu

      Eivät voi estää. Siellä lienee muillakin maa-alueita tai vedenkäyttö oikeus kuin näillä kahjoilla. Tokihan näitä euroopan omistajia löytyy.

      • ...+.

        Joopa joo. Kateellinen kommari, joka ei tiedä asiasta mitään, mutta jota vituttaa suunnattomasti, jos joku sattuu omistamaan muutakin kuin tennarit jalassaan, edes pätkän tietä.


    • Elmeri

      Jättäisivät p*rkl uimarit rauhaan. Perustaisivat vaikka kioskin sinne rannalle, ja saisivat vielä voittoa. Tienkäyttömaksu 10e.. p*skanmarjat

      • Iremle

        Jättäisivät p*rkl toisten ihmisten kustantamat tiet rauhaan. Rakentaisivat oman tien tai kaivauttaisivat uima-altaan. Hiton kommarit...


      • Volvo
        Iremle kirjoitti:

        Jättäisivät p*rkl toisten ihmisten kustantamat tiet rauhaan. Rakentaisivat oman tien tai kaivauttaisivat uima-altaan. Hiton kommarit...

        En ymmärrä sitä asiaa,että jos maanomistaja on omilla varoillaan tehnyt tien eikä ole saanut siihen yhteiskunnan tukea,niin miksi hänen pitäisi antaa yhteiskunnan käyttää sitä ilmaiseksi? Jopa Länsi-Savo lehden toimittaja sanoi tämmöistä tienomistajaa "tiukkapipoksi" Todella outoa lehtimieheltä.Ainut toimiva ratkaisu asiaan on lukittava puomi ja mielellään kannattaa lukita vasta sitten kun auto on jo ajanut tielle,heh heh...no leikki leikkinä.


    • tärkeä

      Nooh, vieläkö euroopan omistajan lapset uivat?

    • lainmukaista

      Yksityistien käytön moottoriajoneuvoilla voi kieltää tieosakkaat tai tiekunta ulkopuolisilta tai siitä voi periä maksua, kuten jo mainittiinkin. Autoilu ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Asia ei muutu vaikka siellä kuinka olisi ranta.

      • Pera

        Ei voi kieltää mitään ja jos puomin lukitset otan moottorisahan ja sahaan sen poikki ja jos tuut valittamaan saat turpiis. Vapaa maa.


      • rikasjemmasi
        Pera kirjoitti:

        Ei voi kieltää mitään ja jos puomin lukitset otan moottorisahan ja sahaan sen poikki ja jos tuut valittamaan saat turpiis. Vapaa maa.

        Kolmesti sinut kiellän. SInä et sahaa mitään, sinä et vedä ketään turpaan, ja menet kiltisti peukku suussa nukkumaan. Sen verran varoitan että meillä jyväjemmareilla on vihaisia sonneja siellä metsien kätköissä.


    • jemmisjure

      Mikä hinku ihmisellä yleensä on toisten maille ja metsiin. Käyttäkää niitä yleisiä virkistysalueita ja uimarantoja. Piruako änkeätte toisten maitten poikki jonnekin. Ja jos joku on tehnyt vaikka pellolleen/rantaansa oman tien jota itse ylläpitää, niin se ei todellakaan ole muille tarkoitettu.
      Hamkkikaa omat! Ei me maanomistajat olla mikään hyväntekeväisyyslaitos.
      Asiallisella pyynnöllä/keskustelulla voisi saada enemmän aikaan kun uholla ja narinalla.

    • ja tehdään aina

      Laita nauloja tielle ja kaiva jekkukuoppia kanssa. Voit myös ottaa eväät mukaan ja jäädä kytikselle niin saat kunnon naurut varmasti kun renkaita jysähtelee! Loppuu se turha ralli sinne uimapaikalle meinaan sitten ja laitat sähköpuomin siine tielle kanssa. Sen verran virtaa johdat siihen porttiin että varmasti taju lähtee kun siihen koskee!

    • Puomi kiinni

      Yksityistielle ei ole kellään mitään asiaa! Muistakaa tämä!

    • laki puolella

      Kuten tuolla sanottiin puomin voi laittaa jos ei tukia ole saanut.Siihen ei ole mitään sanomista kellään.Meidänkin tiellä on puomit laitettu sellaiseen paikkaan ettei mopollakaan pääse yli,ali tai kiertäen sitä.Rantaa matkaa 4kilometriä puomilta ja tielle takaisin ilman kääntöpaikkaa 2 kilometriä jotta siinä peruuttelevat.

      • Kuntoilija

        Toimii varmasti moottoriajoneuvoliikenteen hillitsemiseksi. Ja onhan se terveellisempääkin mennä siitä puomilta esim. jalan sinne rannalle uimaan.


    • Toimitusmies minäkin

      Olin pari vuotta sitten maanmittarin pitämässä yhteisten vesialueiden kokouksessa. Siellä todettiin millä kiinteistöillä on osuus ja oikeus yhteisiin vesialueisiin ja mitä ne vesialueet ovat, eli kylän yhteisiä jakamattomia. Oikeuden omistajat voivat sitten mennä uimaan, hevosia uittamaan, pellavia ja pärepuita liottamaan ja vähän kalastelemaankin ja mitä muuta mieleen juolahtaa.
      Se vain jäi selvittämättä miten oikeuden haltija sinne rantaan menee jonkun toisen maanomistajan maiden halki. Ilmeisesti pitäisi taas muistella menneitä ja noudatella samoja latuja, jos yhteisiä teitä rannoille ei ole.
      Muut ihmiset, joille ei ole suotu kiinteistön lohkomisessa ja kaupassa oikeutta yhteisiin vesialueisiin, joutuvat järjestämään kulkunsa yksityistielain mukaan. Jos kulku on jatkuvaa niin parasta on ilmoittaa käyttönsä ja ryhtyä tien osakkaaksi ja maksaa yksikkömaksunsa. Tai sitten käyttää jokamiehen oikeutta: mennä vain jalan polkupyörällä tai ratsain. Tai sitten sopia tiekunnan tai maanomistajan kanssa käytön muusta korvauksesta.

      Sanotaanhan että kyyti aina maksaa ja ilmaisia lounaita ei ole, ei ilmaista tien kunnossapitoakaan.

    • aloittajalle

      Sinun yksityistien käytöt loppuu tähän!! Vittu toisten teillä et ajele, saatana!! Eikä rieku kakarasikaan toisten mailla sitten, muistappa tämäkin! Puomit tielle sanon minä!

    • outoa käytöstä

      Mitä voisi tehdä kun yksityistie, leveydeltän 6 metriä päättyy naapurin tontin taakse ja mielestäni se osuus on kääntöpaikka, jossa lanaava traktori tai oma autoni voi kääntyä.
      Nyt tuo naapuri on laitanut metallipuomin siihen kohtaan tietä mihin oma tonttini päättyy ja hänen tonttinsa alkaa. Hän pysäköi autonsa tuolle tiealueelle.
      Miten saisi puomin pois.? Mikä taii kuka viranomainen voi antaa poistomääräyksen? Voinko itse otaa rautasahan käyttöön?

      • tosi outoa käytöstä

        eikö sulla oo omaa liittymää tontilles. pakkoko on toisen maalla päästä kääntämään autonsa?


    • Pykäliä löytyy

      Virkamiehet voivat tehdä ns. tietoimituksen, siinä katsotaan kulkemisen ja tien tarve sekä määritellään miten käytännössä toimitaan. Asia liittyy kaavoitukseen jos sellaista on suunnitteilla tai maanmittareiden lohkomisiin, jos syntyy uusi tila/kiinteistö. Ei helikopteria ole pakko hankkia, kyllä tieoikeus löytyy virkamiestyönä, nykyään se vaan maksaa, maanmittareiden työ tonnin tai pari. Eli kannattaisi yrittää sopia jos historiallista rasitetietä ei ole. Kantatilan tieoikeudesta lohkeaa pala oikeutta uudelle tontillekin.

    • urmas5

      Saako maanomistaja ajattaa tukkirekalla puitaan metsästä pois vaikka ei kuulu
      metsään menevän tien tiehoitokuntaan? Vai onko tiehoitokunnalla oikeus kieltää
      liikenne?

      • jormas.

        Mutta jos se tukkirekkaa ajattava onkin ne puut ostanut puutavarayhtiö?.
        Kysy ensin maanomistajalta, mitä mieltä se on.

        Luvaton liikenne on oikeus kieltää.


    • Tiemestari

      Saako maanomistaja ajattaa tukkirekalla puitaan metsästä pois vaikka ei kuulu
      metsään menevän tien tiehoitokuntaan? Vai onko tiehoitokunnalla oikeus kieltää
      liikenne?

      Jos ei ole osakkaana yksityistien hoitokunnassa niin ei saa muuten kuin kysymällä luvan hoitokunnalta, ja sillä sipuli.
      Ja hoitokunnalla on oikeus asettaa vaikka maksu puiden kuljettamiselle, olipa ajo ykstyistä tai puutavarayhtiön.

    • just juu.

      Siinähän se Tiemestari onkin se vitsi.
      Röyhkeä puutavarayhtiö ajattaa puut maantielle lyhintä tietä pitkin, koska tienaavat siitä.

      Ja nehän eivät lupia kysele.

      Aina kiinnostaa, kenelle laskun lähettää, maanomistajalle vai puutavarayhtiölle. "syylliselle".

    • viima2

      Onko kenelläkään kokemusta yksityistien tiekunnan purkamisesta? Meillä on yksityistienä kaksihaarainen läpikulkutie, molemmat haarat menevät nelostielle. Toisen haaran asukkaaksi tuli pari vuotta semmoinen seppä, että sen kanssa menee kaikilla sukset ristiin. Toisessa haarassa ei siis asu muita.

      Olemme nyt pohtineet, että jos tuon toisen haaran saisi pois meidän tiekunnasta niin asiat helpottuisi aikalailla (tämä asukas on itsekin toistuvasti uhkaillut laittavansa tien poikki tuosta haarasta joten luulisi ratkaisun kelpaavan hänellekin).

      Netistä löysin tietoa vain tiekuntien yhdistymisestä, en jakamisesta. Mutta käsittääkseni kuntakin säästäisi tässä kun avustettava tieosuus lyhenisi ja läpikulku säilyisi. Kunnan virastossa en ole vielä käynyt kyselemässä kun suhtautuvat aina niin nuivasti yksityistieasioihin, mutta josolisi esittää että heille koituu säästöä niin varmasti olisivat myötämielisiä

    • just juu.

      On syytä keskustella tielautakunnan, (tiejaoksen) sihteerin kanssa perusteellisesti, koska tiekuntaa ei voi lakkauttaa pelkästään omalla päätöksellä.
      Nimittäin juuri tielautakunta vahvistaa tiekunnan päätöksen, jolloin se saa lainvoiman.

      Keskustelu sihteeri kanssa on aivan välttämätöntä, ja hän kertoo miten lain mukaan tulee menetellä. Mutu-tuntumalla ei asiaa pidä mennä pilaamaan.

      Tielautakunnan sihteeri ei suhtaudu nuivasti tieasioihin, päinvastoin, siitä olen varma.

    • Tiemestari

      Just Juulle.

      No tottakai lasku puutavarayhtiölle asiallisin perustein.

      Ja sitten perintää perään jos laskua ei kuulu. Tiekunnan lähettämät asialliset laskut ovat ulosottokelpoisia lopulta.

    • kikkara

      Yksityistiellä ei ole jokamiehen oikeutta ajella minkäänlaisella moottoriajoneuvolla eikä hevoskärrylläkään. Käyttöön täytyy pyytää tiekunnan lupa tai järjestäytymättömältä tieltä osakkaan lupa tien käyttöön. Jokamiehen oikeus koskee vain kävelemistä, polkupyörällä ajoa sekä ratsastamista. Mikäli ajelet autolla tai mopolla tai millä vaan moottorikäyttöisellä kulkupelillä yksityistiellä, varsinkin useamman kerran samaa tietä, voit joutua maksamaan tiekunnalle käyttömaksua. Maksu ei kuitenkaan saa olla kohtuuton, vaan suuruusluokan ja perusteet tulee olla samanlaiset kuin tien osakkaalla samanlaisesta käytöstä. Tiekunnan on pitänyt perusteet käsitellä ja vahvistaa omassa kokouksessaan.

      • sama laki kaikille

        Höpönlöpön.
        Olisit vaan reilusti lainannut tekstiisi muunkin oleellisen tietolähteestäsi.

        Suomen tieuhdistyksen julkaisussa Yksityisteiden tienkäytön pelisäännöt sanotaan näin:
        "Yksityisteiden satunnainen käyttäminen moottoriajoneuvolla on yleensä sallit-
        tua, jos mitään kielto- tai rajoitusliikennemerkkiä ei ole."

        Ja luvanvaraisesta läytöstä näin:
        "Yksityistielain 80 §:n mukaan ei-tieosakas tarvitsee yksityistien käyttämiseentieosakkaiden tai tiekunnan luvan
        • muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin
        • järjestettyyn toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia."

        Lopuksi vielä tien käytön kieltämisestä lainaus:
        "Mikäli tiekunta harkitsee yksityistien käytön rajoittamista (liikennemerkillä) muilta kuin tieosakkailta, tulee siihen saada erillinen kunnan lupa. Ilman kunnan virallista lupaa ei siis saa asettaa esimerkiksi ajokieltomerkkejä yksityistielle."
        http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/jokamiehenoikeus-koskee-autojakin/1223137


      • mökkiläinen
        sama laki kaikille kirjoitti:

        Höpönlöpön.
        Olisit vaan reilusti lainannut tekstiisi muunkin oleellisen tietolähteestäsi.

        Suomen tieuhdistyksen julkaisussa Yksityisteiden tienkäytön pelisäännöt sanotaan näin:
        "Yksityisteiden satunnainen käyttäminen moottoriajoneuvolla on yleensä sallit-
        tua, jos mitään kielto- tai rajoitusliikennemerkkiä ei ole."

        Ja luvanvaraisesta läytöstä näin:
        "Yksityistielain 80 §:n mukaan ei-tieosakas tarvitsee yksityistien käyttämiseentieosakkaiden tai tiekunnan luvan
        • muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin
        • järjestettyyn toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia."

        Lopuksi vielä tien käytön kieltämisestä lainaus:
        "Mikäli tiekunta harkitsee yksityistien käytön rajoittamista (liikennemerkillä) muilta kuin tieosakkailta, tulee siihen saada erillinen kunnan lupa. Ilman kunnan virallista lupaa ei siis saa asettaa esimerkiksi ajokieltomerkkejä yksityistielle."
        http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/jokamiehenoikeus-koskee-autojakin/1223137

        Kaksi ensimmäistä kyllä pitää paikkansa mutta kolmanteen voi todeta että tämä lupa kunnalta kokemuksen mukaan heltiää todella helposti jos sitä vertaa vaikka rakennuslupaan.


      • Liikennemerkki
        sama laki kaikille kirjoitti:

        Höpönlöpön.
        Olisit vaan reilusti lainannut tekstiisi muunkin oleellisen tietolähteestäsi.

        Suomen tieuhdistyksen julkaisussa Yksityisteiden tienkäytön pelisäännöt sanotaan näin:
        "Yksityisteiden satunnainen käyttäminen moottoriajoneuvolla on yleensä sallit-
        tua, jos mitään kielto- tai rajoitusliikennemerkkiä ei ole."

        Ja luvanvaraisesta läytöstä näin:
        "Yksityistielain 80 §:n mukaan ei-tieosakas tarvitsee yksityistien käyttämiseentieosakkaiden tai tiekunnan luvan
        • muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin
        • järjestettyyn toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia."

        Lopuksi vielä tien käytön kieltämisestä lainaus:
        "Mikäli tiekunta harkitsee yksityistien käytön rajoittamista (liikennemerkillä) muilta kuin tieosakkailta, tulee siihen saada erillinen kunnan lupa. Ilman kunnan virallista lupaa ei siis saa asettaa esimerkiksi ajokieltomerkkejä yksityistielle."
        http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/jokamiehenoikeus-koskee-autojakin/1223137

        Höpönlöpön,

        Niinhän niillä järjestäytyneillä yksityisteillä vuosikokouksineen ja yhdistyksineen.

        Siis alimmassa kunnalta tiekunta (muilla teillä tienomistaja tai tieosakkaat) pyytää luvan liikennemerkin pystyttämiseen.
        Liikennemerkin sisällön päättää aina tiekunta (tienomistaja tai tieosakkaat). Muutoinkin "vastaava mestari" asettaa tarpeelliset merkit esimerkiksi kunnostustöissä, jos oli sitten kyseessä Sepon Sora tai YJT. Kelirikkoihin ja silloisiin painorajoituksiin taasen käytetään omia merkkejään ja lienee parasta hoitokunnan puheenjohtajan toimia "vastaavana mestarina", jos ei lainaksi muualta löydy.

        Lainauksessakin kerrotaan asia "esimerkiksi".


    • asdfghjkl..

      Tuossa jutussa näyttää olevat sekaisin puurot ja vellit, kun siinä puhutaan metsäteistäkin niin kuin niillä saisi jokamiehenoikeudella liikkua. On paljon mm. metsäautoteitä, jotka maanomistaja on itse rakentanut. Tällaisille teille ei jokamies voi autollaan pöräyttää, vaan maanomistaja voi ne haluamallaan tavalla vaikka puomittaa.

    • lasseri

      Minulla on tieoikeus loma-asunnolleni kolmen metsätilan lävitse kuten myös viidellä muulla loma-asunnon omistajalla. Jotkut asukkaista ovat rakentaneet tien alkupisteeseen asunnoltani 700 metrin päähän puomin, jonka he pitävät aina lukittuna. Näin minä jään hälytysajoneuvojen ja vieraitteni ulottumattomiin.Puomin luokse kävelijäksi minusta ei ole. Tiedän, että tietä, joka johtaa asutukseen, ei saa sulkea puomilla. Olen ehdottanut puomin vartijoille, että he sallisivat edes minulle ja vierailleni vapaan kulun tielläni. Heidän kantansa esitykseeni on jyrkän kielteinen, ja puomi on jatkuvasti lukossa. Mikä nyt neuvoksi? Mistä löytyvät asiaa koskevat säädökset?

      • Käykö tuo?

        18 §

        Tiellä voidaan kieltää pitämästä veräjää tai puomia, jos kieltoa on pidettävä liikenteen takia tarpeellisena eikä siitä aiheudu kohtuutonta haittaa kiinteistölle, jonka kautta tie kulkee. Tällaista kieltoa ei kuitenkaan ole annettava, jos liikenneturvallisuuden tai muun tärkeän syyn on katsottava vaativan veräjän tai puomin pitämistä tiellä.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
        Ota yhteys kuntasi tekniseentoimeen niin voit saada ilmaista apua että se puomi lähtee pois asettajien toimesta. Muista keinoista sitten joutuu kaikki maksamaan, mutta puomin asettaja kaikkein eniten.


      • Tai tämä
        Käykö tuo? kirjoitti:

        18 §

        Tiellä voidaan kieltää pitämästä veräjää tai puomia, jos kieltoa on pidettävä liikenteen takia tarpeellisena eikä siitä aiheudu kohtuutonta haittaa kiinteistölle, jonka kautta tie kulkee. Tällaista kieltoa ei kuitenkaan ole annettava, jos liikenneturvallisuuden tai muun tärkeän syyn on katsottava vaativan veräjän tai puomin pitämistä tiellä.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
        Ota yhteys kuntasi tekniseentoimeen niin voit saada ilmaista apua että se puomi lähtee pois asettajien toimesta. Muista keinoista sitten joutuu kaikki maksamaan, mutta puomin asettaja kaikkein eniten.

        23.8 Tien sulkeminen

        Jatkuvan luvattoman tienkäytön estämiseksi voivat tiekunnat päättää sulkea tien puomilla.
        Päätös on tehtävä tiekunnan kokouksessa tai jos sitä ei ole perustettu on kaikkien tieosakkaiden kanssa asiasta sovittava.
        Mikäli joku tieosakas rakentaa puomin ilman tiekunnan (tai kaikkien muiden osakkaiden) lupaa, on puomi laiton ja se voidaan poistaa pahimmassa tapauksessa poliisin virka-avulla. Huom. kunnan suostumus!
        Mikäli tiekunnan tie päätetään sulkea tai muu kuin osakkaiden liikenne kielletään liikennemerkillä, on huomioitava ne velvoitteet mitä johtuu mahdollisesta valtion- ja kaupunginavustuksen saamisesta ja takaisin maksamisesta.
        Kaupunki voi anomuksesta sallia puomin asettamisen myös sellaiselle tielle, mikä saa kaupunginavustusta, jos siihen on perustellut syyt.


      • Puheenjohtaja
        Käykö tuo? kirjoitti:

        18 §

        Tiellä voidaan kieltää pitämästä veräjää tai puomia, jos kieltoa on pidettävä liikenteen takia tarpeellisena eikä siitä aiheudu kohtuutonta haittaa kiinteistölle, jonka kautta tie kulkee. Tällaista kieltoa ei kuitenkaan ole annettava, jos liikenneturvallisuuden tai muun tärkeän syyn on katsottava vaativan veräjän tai puomin pitämistä tiellä.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358
        Ota yhteys kuntasi tekniseentoimeen niin voit saada ilmaista apua että se puomi lähtee pois asettajien toimesta. Muista keinoista sitten joutuu kaikki maksamaan, mutta puomin asettaja kaikkein eniten.

        Hei, eihän tässäkään asiassa ole aina tai edes pääosin kyse tämän yksityistielain alaisista teistä. Tästä laista ei sovelleta kuin 11. lukua (tien lopetus), jos kyseessä on ns. sopimustiekin, vaikka se olisi toisten mailla. Aivan omat tiet muutoinkin jo lähempänä samaa asiaa kuin oma pihasi.

        Ylempää tuo Suomen Tieyhdistys harvoin erottaa yksiköimättömän tien tavallisista "isoista" yksiköidyistä yksityisteistä. Tietämys etenkin on hataraa usein.
        Nettikään ei kerro enää mitään, kun vanhat sivut ovat poistuneet.

        Puomeja löytyy kaupungistakin asfalttipihoilta, parkkitaloista ja vaikka mistä.

        Yllä kaikki tieoikeuden omaavat päättävät yhdessä puomin asentamisesta yksimielisesti. Yhdenkin vastustus riittää, jos ei ole tiekuntaa perustettu.
        Tiekunta puomittaa omat tiensä enemmistöpäätöksin vuosikokouksessa, jos ei ole myönnettyjä valtion/kunnanavustuksia viideltä edelliseltä vuodelta. (ELY-keskus 2014)


      • Sisälukutaitoa
        Puheenjohtaja kirjoitti:

        Hei, eihän tässäkään asiassa ole aina tai edes pääosin kyse tämän yksityistielain alaisista teistä. Tästä laista ei sovelleta kuin 11. lukua (tien lopetus), jos kyseessä on ns. sopimustiekin, vaikka se olisi toisten mailla. Aivan omat tiet muutoinkin jo lähempänä samaa asiaa kuin oma pihasi.

        Ylempää tuo Suomen Tieyhdistys harvoin erottaa yksiköimättömän tien tavallisista "isoista" yksiköidyistä yksityisteistä. Tietämys etenkin on hataraa usein.
        Nettikään ei kerro enää mitään, kun vanhat sivut ovat poistuneet.

        Puomeja löytyy kaupungistakin asfalttipihoilta, parkkitaloista ja vaikka mistä.

        Yllä kaikki tieoikeuden omaavat päättävät yhdessä puomin asentamisesta yksimielisesti. Yhdenkin vastustus riittää, jos ei ole tiekuntaa perustettu.
        Tiekunta puomittaa omat tiensä enemmistöpäätöksin vuosikokouksessa, jos ei ole myönnettyjä valtion/kunnanavustuksia viideltä edelliseltä vuodelta. (ELY-keskus 2014)

        Täällä kotikulmillani on sellainen puomitusjuttu, että maanomistaja oli rakentanut peltonsa poikki oikotien 2-tielle ja kyseessä on siis yksityistie, jonka rakentamiseen tai kunnossa pitoon hän ei saanut julkista avustusta. No, taksit ja alueen asukkaat keksivät, että tuossapa on oiva oikotie, virallinen reitti on vajaat kolme kilometriä pitempi. Niinpä yhä enenevä määrä autoilijoita oikoi tämän tien kautta. Kunnes eräänä päivänä ilmaantui puomi. Porukat kävivät yrittämässä entistä reittiä, mutta piti peruuttaa pois ja käyttää virallista tietä. Ja tiedoksi vielä, että tien poskessa oli ollut pitkään merkki, jossa luki "yksityistie, läpiajo kielletty".


      • Tarkennus
        Sisälukutaitoa kirjoitti:

        Täällä kotikulmillani on sellainen puomitusjuttu, että maanomistaja oli rakentanut peltonsa poikki oikotien 2-tielle ja kyseessä on siis yksityistie, jonka rakentamiseen tai kunnossa pitoon hän ei saanut julkista avustusta. No, taksit ja alueen asukkaat keksivät, että tuossapa on oiva oikotie, virallinen reitti on vajaat kolme kilometriä pitempi. Niinpä yhä enenevä määrä autoilijoita oikoi tämän tien kautta. Kunnes eräänä päivänä ilmaantui puomi. Porukat kävivät yrittämässä entistä reittiä, mutta piti peruuttaa pois ja käyttää virallista tietä. Ja tiedoksi vielä, että tien poskessa oli ollut pitkään merkki, jossa luki "yksityistie, läpiajo kielletty".

        Tässä tapauksessa ei ole kyseessä yksityistie vaan yksityinen tie. Se on maanomistajan omalla kustannuksellaan tekemä tie johon kellään muulla ei ole käyttöoikeutta, ellei tien omistaja sellaista anna. Yksityistielakikaan ei ole voimassa yksityisellä tiellä.


    • njet parkering

      Kysyn vaan, että mihinkähän tuolla ei-yleisellä uimarannalla ne autot sitten pysäköidään rikkomatta maastoliikennelakia? Vaikka tien käyttö olisikin sallittua, niin epäilen vahvasti laillisten pysäköintipaikkojen olemassaoloa.

      • pieni kiusa ?

        Portteja ja puomeja helpompikin ratkaisu oli löydettävissä, jos itsellä on sopivaa auto- ja traktorikalustoa. Kaveri teki mökkitielleen muutaman töyssyn, mistä pääsee hiljaa ajaen korkealla pakulla ja hänen omalla 4wd-autolla. Loppuipa melko lyhyeen ylimääräinen henkilöautoilla ajo mökkitontille urkkimaan.


    • Tehdäänkö oikein

      Paljastui, että v. 1984 tietoimituksessa oli käytetty väärää karttaa, mutta tieyksiköt määrättiin tienristeyksen todellisen sijainnin mukaan.

      Tieoikeuteni (samoin naapurin) on osittain väärässä paikassa. Mikäli kantatilan omistaja vaihtuu saatan joutua tekemään osan tiestäni kulun kannalta epäedulliseen paikkaan.

      Tietoimituksesta valittamisen aika on mennyt ja olisi pidettävä uusi tietoimitus. Tuskin MML korjaa muuten virhettään.
      Mitä tuo maksanee? Ei pitäisi olla monimutkainen asia.

    • Hip ja hop.

      Tieoikeus on jostakin syystä annettu- mihin on annettu. Sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä sen kanssa mihin liikenne ohjataan tietoimituksessa.

      Lohkomisessa tehdään tieoikeudesta vain ehdotus. Jos tiekunta perustetaan, tietoimitus määrää tieoikeudet lohkomiskartan estämättä.

    • Mökkiläinen

      Voiko ysityiselle tielle laittaa pysäköinti kielletty merkin, joka estää autojen pysäköinnen tien päähän, joka on kääntymispaikaksi päätetty tien omistavan yhdistyksen kokouksessa.

      • Tieosakas

        Tietä tuskin omistaa yhdistys (ellei yhditys oikeasti omista tilaa jonka alueella tie kokonaan sijaitsee, ja silloinkin tiekunta päättää tien asioista, omistaja päättää vain omilla yksiköillään), mutta tiekunnan kokouksessa asiaa on voitu käsitellä. Yksityistielle voi asettaa pysyvän liikennemerkin mutta siihen tarvitaan lupa kunnalta. Ei kunta toisaalta voi lupaa evätäkään, mikäli merkki on aiheellinen. Tämä tapaus ei ole kovinkaan selkeä merkin kannalta, koska autoa ei saa missään tapauksessa pysäköidä tiealueelle siten että muu liikenne estyy.

        Jos kyseessä on yksityinen tie eli siis sellainen tie jolle ei ole perustettu tiekuntaa, on tilanne toinen. Silloin ykistyistielaki ei ole voimassa ja tieasioita käsitellään muun, yleisen lainsäädännön pohjalta. Tällaisessa tapauksessa kaikkien päätösten pitää olla kaikkien tien osakkaiden yksimielisesti hyväksymiä. Yksityistiellä päätöksenteko taas perustuu enemmistöpäätöksiin, eli jokainen paikalla oleva osakas äänestään tieyksiköidensä mukaisella ääniosuudella.


    • Respektii

      Joo, ja jos tie menee mökkitontin läpi, eivät ihmiset kunnioita tippaakaan kotirauhaa, vaikka sekin on laissa mökkiläisille suotu; Ihmiset on törkeitä ja piittaamattomia ja jos pyytää niitä kulkemaan hiljaa ja huomaamattomasti, niin ne huutaa: tämä on yleinen tie. Jotkut käyttäytyvät jopa uhkaavasti. Vähän väliä meinaa jäädä ylinopetta ajavan pyöräilijän alle.

      • yöuneton

        Jos se alue joka maanmittauslautakunnassa on määrätty tiealueeksi,siis kääntymä alueeksi(parkkipaikaksi)ei voida puomilla sulkea.
        Ihmetellä täytyy lomaasukkaat ovat riesa näillä mökkiteillä,kun he ovat saaneet hallintaansa perseenkokoisen läntin,luulevat omistavansa puolet euroopaa.Olen ollut 15v.tiehoitokunnan puheenjohtajana ja eräskin alkoholisoitunut mökkiläinen haki kaavoitusta,luullen minun omistavan kyseisen maa-alueen.
        Tietty hän sai estettyä tyttäreni myydyn maaalueen rakentamisen viideksi vuodeksi.
        Toi on niin sairasta.
        Älkää hyvät ihmiset myykö rantatonttejanne,katua saatte,kun joku epä henkilö alkaa rettelöidä


    • Arja Rannikko

      Voiko tiehen, jossa ei ole tiehoitokuntaa, siis kahden osakkaan yksityinen tie, jota on käytetty yhteisrannan tienä yli 50 vuotta (nk. ilmainen rasiteoikeus) pistää puomin, joka aukeaa vain maksua vastaan?
      Tienkäyttäjiä on yli 150 viikossa ja yksikään ei suostu korvaamaan käytöstä.
      Tie kulkee köyhän lesken pihan läpi aiheuttaen näin ollen kohtuutonta haittaa.
      Voiko myös ko haitasta veloittaa? Yhteirannan osakasluettelo jatkaa kasvuaan, kun kiinteistövälittäjät käyttävät myyntivalttina ko oikeutta uusissa tonteissa, nyt jo yli sata
      osakasta. Miten 1000 neliön tonttiin saa mahtumaan yli sata venettä?

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi laki ja hyvä tulkinta!
        https://www.inarilainen.fi/puheenaiheet/kieltokyltti-ja-lukittu-puomi--kenella-on-oikeus-kayttaa-yksityisteita-6.249.1729312.ddf505ffb3

        MItään portteja tai puomeja EI voi tielle asettaa jos tie saa kunnan,valtion tai EUn tukia tienhoitoon.
        Jos tie on sinun omilla maillasi eikä se johda mihinkään muualle voit laittaa siihen sulun,samoin voit laittaa omalle asunnollesi portit.
        Tie ja taloyhtiöiden pihat on kaksi eriasiaa,ihmisten pihat on heidän omilla hoidoillaan ja maksuillaan tiet voivat olla ties kenen hoidoilla ja maksuilla ja pelkkä kyltti YKSITYISTIE ei kiellä ketään siinä liikkumasta,kyltti kertoo vaan että tietä ei ehkä hoideta kunnolla.
        Maastossa taas ei saa ajaa vaikka siinä ajourakin olisi jos se menee pellolla tai metsässä,silloin rikotaan maastoajolakia,tapahtui se sitten yksityisen tai kunnan/valtion mailla on sanktio sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi laki ja hyvä tulkinta!
        https://www.inarilainen.fi/puheenaiheet/kieltokyltti-ja-lukittu-puomi--kenella-on-oikeus-kayttaa-yksityisteita-6.249.1729312.ddf505ffb3

        harvinaisen hölmöjä vastauksia:
        Mitä tarkoittaa liikennemerkki ”ajo omalla vastuulla”?

        Oikeastaan se kertoo vain sen, minkä tieliikennelakikin. Kuljettaja ajaa lähtökohtaisesti aina omalla vastuulla eikä esimerkiksi tienpitäjän vastuulla. Merkki myös viestittää siitä, että tie ei ehkä kunnoltaan ole ihan moottoritietasoinen.

        no tarkoittaa sitä esim. että vihainen maanomistaja on tehnyt kuoppia ja laittanut kiviä tielle että öljypohjat menee.


      • Anonyymi

        Onko liikennemerkki tarpeeksi suuri toimenpide? Sitä kannattaa selvittää. Uudessa luonnonsuojelulaissa kerrotaan kuitenkin asiasta seuraava, liittyen jokamiehenoikeuteen:

        97 §
        Kieltotaulut

        Maa- tai vesialueelle ei saa pystyttää sellaista kulkemisen, maihinnousun tai muun jokamiehen oikeuden käyttämisen kieltävää taulua, jonka asettamiseen ei ole laillista perustetta.

        Vielä tällä hetkellä voimassa olevassa luonnonsuojelulaissa kerrotaan lähes vastaavasti, että:

        36 § (23.6.2005/506)
        Kieltotaulut

        Maa- tai vesialueelle ei saa pystyttää sellaista kulkemisen, maihinnousun tai muun jokamiehen oikeuden käyttämisen kieltävää taulua, jonka asettamiseen ei ole lakiin nojautuvaa perustetta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      156
      1304
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      980
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      956
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      879
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      875
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      865
    Aihe