ON NIIN SUOSITTUA???? Siksikö että sillä saa melko varmasti töitä???? Ihmettelen niin monien ihmisten pakkomiellettä päästä opiskelemaan psykologiaa, kun psykologin työ kuitenkin voi olla aika helvetillistä, kaiket päivät itsemurhan partaalla olevien ihmisten/muiden ongelmatapausten tsemppaamista. Kyllä se todella kuluttavaa työtä on (suurin osa työpaikoista kliinisellä puolella), ja palkka on tosi huono, saman verran jää käteen ku sairaanhoitajilla (jos otetaan huomioon hoitsujen lisät). Ne on harvassa ne psykologit, jotka pääsevät koville liksoille jonkin firman konsultiksi. Voidaan myös kysyä, onko monien psykologiksi haluavien motiivina saada "hieno"(?) titteli ja tarve pönkittää huonoa itsetuntoa? Kaikilta ei löydy sitä empatiaa ja auttamishalua, jota siinä työssä oikeesti tarvitaan. Ja jos psyka kiinnostaa siksi, että haluaa "selvittää omaa pääkoppaansa", voi tuossa ammatissa toimiminen johtaa jo parin ensimmäisen työvuoden jälkeen täydelliseen masennustilaan ja työkyvyttömyyteen. Miettikää vähän millaisissa töissä psykologit toimivat ennen kuin uhraatte elämästänne 3-5 vuotta psykan pääsykokeisiin valmistautumiseen ja 5 vuotta itse tutkinnon tekemiseen (ei pilkunviilauskommentteja saivartelijoilta, jotka "pääsivät psykaan heti eka yrittämällä", kiitos). Eli miettikää tosiaan. Niille, jotka tietävät pystyvänsä toimimaan henkisesti raskaassa ja kuluttavassa työssä - toivotan onnea ja jaksamista.
MIKSI PSYKA
48
14834
Vastaukset
- Tyttönen
Oon miettiny tuota samaa. Seurasin vuosia erään ystäväni suoranaista pakkomiellettä päästä psykologiaa opiskelemaan. Opiskelemaan päästyään ja alkuinnostuksen liennyttyä hän on alkanut pohtia, tulikohan valittua se itselle oikea ala ja mitä muita ammatteja vielä voisi opiskella. Että tällainen tapaus. Ja eräs toinen kaverini miettii nyt, psykologin töissä oltuaan, toisen ammatin opiskelua. Mutta nämä jutut eivät tietenkään koske vain psykologiaa - on niitä ammatin vaihtajia muillakin aloilla tottakai.
- vakaamielinen
Tämä on äärimmäisen hyvä kysymys!
Voin vastata omasta puolestani, että vuosia pohdittuani olen ihan varma alasta eli psykologiaan suuntaudun. Noita mielenterveysjuttuja on tullut mietittyä väkisinkin koko ikä, kun lähipiirissä on ongelmia ollut. Ja siinä mielessä tiedän että olen soveltuva, koska ainoa oon tässä joka vyyhteä on järkevästi koettanut selvittää eikä pistänyt päätään piiloon/sekaisin viinalla... ;)
Itsetutkiskelua on tullut harrastettua ja menneisyys läpikäytynä eli ei ole pelkoa romahtamisesta siinäkään suhteessa.
Mulle ois sama vaikka lukisin teologian kautta itseni terapeutin asemaan, eli titteli ei merkitse mitään. Kuitenkin on vähän tieteellisempi näkemys ja kovasti omia mielipiteitä tutkimusaiheita mielessä, joten psykologiaan/yhteiskuntatieteelliseen oli oma valinta.
Jos jollakin ei ole mitään omaa annettavaa tälle tieteen suunnalle tai palavaa intoa jatkuvaan kehittymiseen niin en kyllä suosittelisikaan psykologiaa; terapeutin asemaan pääsee muutakin kautta ja varteenotettavia hakijoita on tarpeeksi tyrkyllä psykologiaan.
Tittelinkipeyteen en keksi mitään lääkettä, ehkä sitäkin joudun opintojen edetessä miettimään että mitä sellaisille tarjota ;) - Mie
Juu, itsekin ihmettelen mikä siinä psykassa vetää. Kaverini haki neljättä kertaa eikä päässyt, tosin toivon ettei koskaan pääsekään. Ihan vain siksi, että tyypiltä puuttuu kokonaan tunneäly. Varsinkin helsinkiin hakevat ovat suuri ihmetys, pelkkää tilastoa toisen perään. Pelkästään siinä alkaa jo polla hajoilemaan.
- Pohdiskelija
Mistä sellaista päättelet? Luultavasti kaverisi on vain introvertti ja pohdiskelee asioita itsekseen eikä näytä sitä ulospäin.
- kielo
Pohdiskelija kirjoitti:
Mistä sellaista päättelet? Luultavasti kaverisi on vain introvertti ja pohdiskelee asioita itsekseen eikä näytä sitä ulospäin.
Taidat olla Leia.
- Leia
kielo kirjoitti:
Taidat olla Leia.
Meitä psykologiasta kiinnostuneita hörhöjä on niin paljon, että kyllä niitä kommentteja voi muiltakin tulla! :)
- Mie
Pohdiskelija kirjoitti:
...mutta ei pohdiskele. Eihän se ole kiva paukauttaa kaverille että sori, et vaan sovi, mutta niin se vain on. Jotkut eivät siihen hommaan ole sopivia, siksi harmittaa että kaveri jaksaa haaskata aikaansa psykaan, kun voisi tehdä jotain muuta.
- selväjärkinen
Minä mietin, että nuo yliopiston puolelle psykologiaa opiskelemaan pyrkivät voivat olla persoonallisuudeltaan ja henkiseltä tasapainoltaan vaikka kuinka sekaisin. Kunhan vaan osaavat annetun aineiston pääsykokeissa. Ei niiden "henkistä soveltuvuutta" alalle testata mitenkään. Miksiköhän? No kait se opiskelumaailma ja viimeistään työelämä karsii joukosta ne alalle sopimattomat. Onhan ammattikorkeakouluissakin sosiaalialoille psykoligiset soveltuvuustestit.
- ASADS
Korjaus: henkinen soveltuvuus testataan myös, ainakin jyväskylässä.
- Leia
Ensimmäisellä yrittämällä päässyt vastaa:
- Palkkataso on melko huono, mutta niinhän se tuppaa olemaan kaikilla (akateemisillakin) naisvaltaisilla aloilla. Sairaanhoitajat joutuvat tekemään vuorotyötä, joka sekoittaa jo perhe-elämänkin, joten asianmukaisempaa olisi verrata palkkatasoa vaikka sosiaalityöntekijöiden tai opettajien palkkaan. Loppujen lopuksi Suomessa on hyvin vähissä koulutukset, joilla pääsee käsiksi isoon palkkaan (ja verottajahan pitää huolen, ettei liikaa pääse juhlimaan..)
- Psykologia on trendiala samalla tavalla kuin vaikkapa kauppatieteet, lääkis, oikis ja viestintätieteet. Psykologia kiinnostaa varmasti monista syistä, mutta yksi syy on varmasti se, että psykologiaa on joka puolella: lehdet on täynnä ihmissuhdehömppää, arkipsykologia kukoistaa kaikissa yhteisöissä, psykologista tietoa voi soveltaa omaan elämään ja niin edelleen.
- En lähtisi analysoimaan hakijoita huonosta itsetunnosta – tuskin sinulla on katetta tälle väittämälle. Jos motiivina on pelkkä titteli, niin se ei välttämättä kanna läpi koko pääsykoeurakkaa, jossa valintamenettely voi olla myös kaksivaiheinen. Parissa yliopistossa järjestetään soveltuvuuskokeet, joissa erottuu tittelinkipeys (ja epäkypsyys). Pahimmat karsitaan kyllä pois. Toki akateeminen koulutus sikäli voi jollain olla tavoitteena, mutta mitäpä ihmeellistä siinä on, koska jo lukio valmentaa korkeakouluopintoja varten (kaikkein käytännöllisimmät ihmiset suuntaavat ammattikouluun).
- Ihmiset valitsee yliopiston opintotarjonnasta kiinnostavimman koulutusalan. Psykologia kiinnostaa monia, mutta se eroaa myös siinä mielessä muista koulutusaloista, että koulutus antaa myös ”ihan oikean” ammatin, jolla saa töitä, eikä vain tutkintonimikettä. On jossain mielessä fiksumpaa valita esim. kahdesta pahasta se, jossa on parempi työllisyystilanne. On naiivia väittää, että viiden vuoden opiskelun jälkeen työllistymisellä ei olisi mitään merkitystä.
- Liiallinen empaattisuus tai auttamisenhalu ei ole psykologin työssä hyväksi. On oltava tarpeeksi napakka erottamaan työelämä ja yksityiselämä. On käsitettävä, että kaikkia ei aina voi auttaa, ja että psykologi on ikään kuin tukemassa potilaan paranemista, mutta loppujen lopuksi potilaan on käsiteltävä asiat itse.
- Suurin osa psykaan pääsevistä ovat erittäin tietoisia tulevista työmahdollisuuksista. Itse aion suuntautua tutkimuspuolelle, jonne ei todellakaan ole ruuhkaa. Olen kiinnostunut psykologiasta tieteenä. Jo lukiossa lainasin kirjastosta paksut pinot kirjoja psykologian merkittävistä henkilöistä ja klassisista teorioista. Motiivini ei ole auttamisenhalu, vaan aito kiinnostus ihmisiin ja tieteeseen. Toisia kiinnostaa talous, toisia tekniikka ja toisia ihmiset..
- Psykan opiskelijana (tosin suht tuoreena sellaisena) olen törmännyt selkeästi kateellisiin kommentteihin. Tätä ennen en ole edes käsittänyt, että joku pitäisi psykologin ammattia jonkinlaisena statusasiana. Vakuuttelua muille en jaksa ainakaan tosielämässä harrastaa, koska itse tiedän, että opiskelen pääainetta, josta olen aidosti kiinnostunut ja suorastaan nautin kyseisen tieteenalan opiskelusta :).
- Huomautan vielä, että psykologiaan ON soveltuvuuskokeet ainakin Jyväskylään (suurin laitos) ja Turkuun. Helsingissä painottuu enemmän tutkimus ja mm. neuropsykologia, joten luonnontieteellisempi painotus myös pääsykokeissa on ymmärrettävä. Toisaalta soveltuvuuskokeet puuttuvat joiltakin aloilta kokonaan, joissa testausta todella tarvittaisiin (esim. lääketiede).- ope
Opettajat tienaavat kunnallisella puolella työskenteleviä psykologeja enemmän.
- ope
...aineenopettajia tarkoitin.
- kukka
"Psykan opiskelijana (tosin suht tuoreena sellaisena) olen törmännyt selkeästi kateellisiin kommentteihin."
Erittelisitkö, millaiset kommentit olet päätellyt "kateelisiksi", kiitos.
Mikä sinä muuten olet tuota ensimmäistä moittimaan "itsetunnon kohotus -hypoteesista", kun itse teet oletuksia "kateudesta", vaikka voihan olla, että nuo kommentit ovat olleet aivan osuvia, ja kolahtaneet vain huonoon itsetuntoosi. - asenne
"...eroaa myös siinä mielessä muista koulutusaloista, että koulutus antaa myös ”ihan oikean” ammatin, jolla saa töitä, eikä vain tutkintonimikettä."
Kyllä muillakin tutkinnoilla saa ammatillisen osaamisen esimerkiksi tutkimustyöhön. Se tulee koulutuksen myötä. (esim. kulttuuriantropologia, arkeologia, sosiaalipsykologia, sosiologia, sosiaalipolitiikka - vain muutaman mainitakseni). Ei kannattaisi suhtautua noin ylimielisesti muihin aloihin.
Pilkka voi nimittäin sattua omaan nilkkaasi, kun jonkin tutkimusprojektin työntekijöitä valittaessa sinut ohittaakin vaikkapa joku erilaisissa tutkimustöissä ansioitunut sosiologi tai sosiaalipsykologi. Kyllä tuollainen hakija on pätevä ratkomaan erilaisia tutkimusongelmia mitä moninaisimmissa yhteyksissä, enkä sanoisi hänen pätevyyttään "ei ihan oikeaksi". Kysessä on tuolloin todella pätevä henkilö, ei "vain tutkintonimike".
Itse asiassa asenteesi osoittaa, että tämän keskustelun aloittaja taitaa olla ihan oikeassa psykologian opiskelemisen motiiveja koskevissa pohdinnoissaan, ainakin sinun osaltasi. - Leia
kukka kirjoitti:
"Psykan opiskelijana (tosin suht tuoreena sellaisena) olen törmännyt selkeästi kateellisiin kommentteihin."
Erittelisitkö, millaiset kommentit olet päätellyt "kateelisiksi", kiitos.
Mikä sinä muuten olet tuota ensimmäistä moittimaan "itsetunnon kohotus -hypoteesista", kun itse teet oletuksia "kateudesta", vaikka voihan olla, että nuo kommentit ovat olleet aivan osuvia, ja kolahtaneet vain huonoon itsetuntoosi."kun itse teet oletuksia "kateudesta", vaikka voihan olla, että nuo kommentit ovat olleet aivan osuvia, ja kolahtaneet vain huonoon itsetuntoosi."
Kommenttien osuvuudesta ei taida olla kyse, jos esim. lähipiiri (joista suurin osa ei ole päässyt haluamaansa kouluun) vähättelee (esim. pääsit vain hyvän tuurin takia), esittää epäileviä kysymyksiä (kuten "miten meinasit selvitä englanninkielisestä kirjallisuudesta" tai "psykologia on yhtä kusetusta, miten sä sitä viitit mennä lukemaan") ja kysyy vain negatiivisia, epäileviä ja siten selkeästi kateellisuudesta kertovia kysymyksiä, joita ei ole ennen missään yhteydessä ilmennyt ennen hyväksymiskirjeen saapumista. Nämä kommentit ovat onneksi vähentyneet ajan myötä :).
"Ei kannattaisi suhtautua noin ylimielisesti muihin aloihin."
Hyvänen aika sentään, en minä suhtaudu ylimielisesti muihin aloihin, vaikka asian tuolla tavalla ilmaisin :D. Psykologian koulutusohjelma johtaa MYÖS ammattitutkintoon ja se on osalla ollut vaikuttamassa myös valintaan. Ei se tee missään määrin muista aloista "huonompaa" tai asennettani ylimieliseksi. - kukka
Leia kirjoitti:
"kun itse teet oletuksia "kateudesta", vaikka voihan olla, että nuo kommentit ovat olleet aivan osuvia, ja kolahtaneet vain huonoon itsetuntoosi."
Kommenttien osuvuudesta ei taida olla kyse, jos esim. lähipiiri (joista suurin osa ei ole päässyt haluamaansa kouluun) vähättelee (esim. pääsit vain hyvän tuurin takia), esittää epäileviä kysymyksiä (kuten "miten meinasit selvitä englanninkielisestä kirjallisuudesta" tai "psykologia on yhtä kusetusta, miten sä sitä viitit mennä lukemaan") ja kysyy vain negatiivisia, epäileviä ja siten selkeästi kateellisuudesta kertovia kysymyksiä, joita ei ole ennen missään yhteydessä ilmennyt ennen hyväksymiskirjeen saapumista. Nämä kommentit ovat onneksi vähentyneet ajan myötä :).
"Ei kannattaisi suhtautua noin ylimielisesti muihin aloihin."
Hyvänen aika sentään, en minä suhtaudu ylimielisesti muihin aloihin, vaikka asian tuolla tavalla ilmaisin :D. Psykologian koulutusohjelma johtaa MYÖS ammattitutkintoon ja se on osalla ollut vaikuttamassa myös valintaan. Ei se tee missään määrin muista aloista "huonompaa" tai asennettani ylimieliseksi.Heh, ;)
- liina
Minäkään en ollut vielä tähän mennessä tajunnut, että jotkut näyttävät pitävän psykologin hommaa näin ihmeellisenä statusasiana. Aika huvittavaa huomattavaa, kun pääsin nyt sinne sisälle ensimmäisellä yrityksellä.
- palkasta
ope kirjoitti:
...aineenopettajia tarkoitin.
Kun miettiin työn vaativuutta, tämä on selkeä epäkohta, joka tulee korjata. Psykologien palkat on nostettava lääkärien palkkojen tasolle, ainakin suoritetun lisensiaattitutkinnon jälkeen. Työstä on annettava työn vaativuustasoa vastaava palkka.
- Soveltuvuustestit käyttöön
Kiva huomata, että joku muukin pohtii näitä pointteja.
Pitäisi muuten olla psykologiaa opiskelemaan hakeville soveltuvuustestit joka yliopistossa. Nythän ne ovat käytössä ainoastaan Turussa ja Jyväskylässä. Opiskelemaan pääsee kaikenlaisia sekopäitä toki noissakin (koska eivät ne testit tyhjentävän luotettavia ole). Psykopaatithan esim. voivat olla hyviä näyttelemään ja manipuloimaan toisia ihmisiä.- sanonpa vaan
hirveän monta sekopää-psykopaattia tepastelee psykologian laitoksella. jotain rajaa sentään kuvitelmilla. opiskelijavalinnoissa on tehtävä päätökset ja soveltuvuuskokeet karsii pois ainakin yhteistyökyvyttömät ja oikeasti mielisairaat jotka on estyneet toimimaan kyseisessä ammatissa. luuletteko että mielisairas muutenkaan pysyisi missään työpaikassa esittämään vuosikausia.
elämä voi heitellä ja johtaa masennukseen ihan jokaisen kohdalla eikä sitä voi ikinä mitenkään ennustaa testeillä. sitä paitsi joku yksittäinen masennuskausi ei estä ketään toimimaan psykologina. toisilla ei elämä suju yhtä ruusuisesti kuin toisilla mutta ratkaisevaa on se miten asiat näkee ja käsittelee. kaveriani pidettiin hulluna nuorempana kun käyttäytyi oudosti ja valehteli. kukaan ei tiennyt että niiden perheellä oli alkoholiongelma ja se oireili siitä.
siispä olisi mielenkiintoista tietää mistä te noita kauhukuvia revitte? psykologit on ihmisiä ja siten voi sairastua fyysisesti ja pääkopasta. mitä sitten kunhan ei vahingoita potilaita? kerrassaan kukaan ei voi taata pääkopan terveyttä koko loppuelämäksi! - yhä yrittää
Jos olet psykologiaa hiemankaan lukenut, niin tiedät että psykopaatit kärsivät antisosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä ja heillä ei ole mitään sinniä yrittää eteenpäin muutoin kuin valehtelemalla. Heillä ei siis riitä motivaatio koulunkäyntiin hyvin arvosanoin saati pääsykoeruljanssiin.
Siinä samaa mieltä että soveltuvuustestit tulisi olla. Hakijoita vain on niin paljon että se syö laitoksen resursseja.
En tiedä miten Suomessa nuo terapiaopinnot menevät, mutta Ruotsissa ainakin joissakin yliopistoissa on osallistuttava itse terapiaan koko erikoistumisopintojen ajan. Sopisi varmasti Suomeenkin mikäli ei ole jo käytössä. - ...
yhä yrittää kirjoitti:
Jos olet psykologiaa hiemankaan lukenut, niin tiedät että psykopaatit kärsivät antisosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä ja heillä ei ole mitään sinniä yrittää eteenpäin muutoin kuin valehtelemalla. Heillä ei siis riitä motivaatio koulunkäyntiin hyvin arvosanoin saati pääsykoeruljanssiin.
Siinä samaa mieltä että soveltuvuustestit tulisi olla. Hakijoita vain on niin paljon että se syö laitoksen resursseja.
En tiedä miten Suomessa nuo terapiaopinnot menevät, mutta Ruotsissa ainakin joissakin yliopistoissa on osallistuttava itse terapiaan koko erikoistumisopintojen ajan. Sopisi varmasti Suomeenkin mikäli ei ole jo käytössä."En tiedä miten Suomessa nuo terapiaopinnot menevät, mutta Ruotsissa ainakin joissakin yliopistoissa on osallistuttava itse terapiaan koko erikoistumisopintojen ajan. Sopisi varmasti Suomeenkin mikäli ei ole jo käytössä."
On Suomessa jo käytössä. :) Lainataampa lukion psykan kirjaani:
"Psykoterapiakoulutus on ammatillista jatkokoulutusta, jonka voi hankkia lääkäri, psykologi, sosiaalityöntekijä, erikoissairaanhoitaja tai psykologi. Siihen kuuluu oma terapia, teoriaopiskelua ja terapiatyöskentylyä, johon annetaan työnohjausta." - 144
Psykan opinnoissa joutuu laittamaan persoonansakin peliin. Vielä ei ole yhtään "hullua" tai "sekopäätä" löytynyt vuosikurssiltamme. Varsin mukavia ja tasapainoisen tuntuisia ihmisiä kaikki. Kaikista löytyy paljon normaalia & vähän epänormaalia - ja se on ihan normaalia ;). Hauskoja kuvitelmia teillä psykologian opiskelijoista (joukko sekopäisiä psykopaatteja opettelee yhdessä psykoanalyysin saloja vahingoittaakseen avuttomia potilaita ;D).
- tuittuliininen
Kaikissa Suomen yliopistoissa ei voida järjestää soveltuvuuskokeita psykologian opiskelijoille, sillä psykologin ammatti on liian laaja-alainen. Ei voida määrittää yhden tyyppistä psykologia, jollainen tulisi olla. Muutenkin soveltuvuuskokeissa on tiettyjä ongelmia, mutta niillä en teitä vaivaa tämän enempää. Päääpointti on siis se, että psykologian soveltuvuuskokeilla pyritään valitsemaan hyviä henkilöitä kliiniseen työhön ja kaikkien psykologien ei ole edes hyvä olla soveltuvia tällaiseen työhön.
Ja tosiaan, en ole kyllä törmännyt vielä yhteenkään "hulluun" psykologian laitoksen käytävillä :)
- EmmaE
"Psykologian maisteri, psykologia 3 267"
Psykologian maistereiden keskimääräinen palkka on siis lähes 3300 euroa. Ei mitenkään erityisen huono. Tieto on vuodelta 2004.
Miehillä keskimääräinen palkka on noin 4000 euroa. Naisilla noin 3000 euroa.
Ei mitään huonoja liksoja. Todellakaan. Kunnalla tienataan vähän, mutta muitakin vaihtoehtoja on paljon. Kun vielä vertaatte palkkoja muiden akateemisten alojen palkkoihin, niin huomaatte, ettei se ole yhtään hullumpi :). Tosin hullu sinne rahan perässä lähtee ;).
Lähde on luotettava:
http://statfin.stat.fi/StatWeb/table.asp?TT=2&LA=fi&DM=SLFI&PA=Koul04&D1=3-9&D2=a- parempi palkka
Heh!!!! Filosofian maisterit tienaavat paremmin!
"7421 Filosofian maisteri, filosofian 3 940 4 135 3 639 2 747 3 732 5 380 32,2
7422 Filosofian maisteri, filosofian 4 201 4 323 3 856 2 832 3 902 5 682 47,3
7423 Filosofian maisteri, filosofian 3 819 3 875 3 602 2 633 3 562 5 429 32,5
7424 Filosofian maisteri, filosofian 3 584 3 976 3 193 2 422 3 333 5 146 35,6
7425 Filosofian maisteri, filosofian 3 534 3 789 2 966 2 399 3 368 4 880 32,8
7426 Filosofian maisteri, filosofian 3 170 3 412 2 910 2 215 2 821 4 560 35,7
7427 Filosofian maisteri, filosofian 3 454"
(Lähde: http://statfin.stat.fi/StatWeb/table.asp?TT=2&LA=fi&DM=SLFI&PA=Koul04&D1=3-9&D2=a) - Lue
parempi palkka kirjoitti:
(Lähde: http://statfin.stat.fi/StatWeb/table.asp?TT=2&LA=fi&DM=SLFI&PA=Koul04&D1=3-9&D2=a)Taitaa olla luonnontieteellistä puolta. Listan alkupäässä FM on eri luvut (alle 3000 keskimäärin).
- kai se on
parempi palkka kirjoitti:
(Lähde: http://statfin.stat.fi/StatWeb/table.asp?TT=2&LA=fi&DM=SLFI&PA=Koul04&D1=3-9&D2=a)humanistit tienaa vähemmän kuin luonnontieteilijät ja molemmilla on sama tutkinto "filosofian maisteri". ja tässä tapauksessa humanistit tienaa vähemmän kuin psykologit mutta luonnontieteilijät enemmän. ja so what? mitä väliä palkalla on?
- Laaja käsite
kai se on kirjoitti:
humanistit tienaa vähemmän kuin luonnontieteilijät ja molemmilla on sama tutkinto "filosofian maisteri". ja tässä tapauksessa humanistit tienaa vähemmän kuin psykologit mutta luonnontieteilijät enemmän. ja so what? mitä väliä palkalla on?
"Humanistit" kattaa kyllä melkoisen joukon erilaisia ammatteja aina erilaisten oppilaitosten rehtoreista tutkimuskeskusten johtajiin (eivätkä suinkaan ole läheskään aina luonnontieteilijöitä, vaan esim. historiasta valmistuneita). Näillä on kyllä huikean paljon paremmat palkat kuin naisvaltaisella psykologian alalla.
- miten se
Laaja käsite kirjoitti:
"Humanistit" kattaa kyllä melkoisen joukon erilaisia ammatteja aina erilaisten oppilaitosten rehtoreista tutkimuskeskusten johtajiin (eivätkä suinkaan ole läheskään aina luonnontieteilijöitä, vaan esim. historiasta valmistuneita). Näillä on kyllä huikean paljon paremmat palkat kuin naisvaltaisella psykologian alalla.
poistaa tosiasian että tuon taulukon mukaan filosofian maistereilla (pääaineet vaihtelee laidasta laitaan mutta humanisteja kuitenkin) palkka on alle 3000e mutta filosofian maistereilla joilla on luonnontieteellinen ala palkka on parempi? kyllähän kuitenkin filosofian maisterin tutkinnon vai jakaa kahteen sektoriin: luonnont. ja humanistiseen. Jälkimmäisilllä on huonompi palkka ja myös huonompi kuin psykologeilla (keskimäärin siis). ja voihan psykologikin toimia tutkimuskeskuksessa tai vaikka aineenopettajana. kysehän on keskimääräisistä palkoista. ei sen puoleen: omalla alallani luku on vain päälle 2000 :)
- psykologien palkkaa
miten se kirjoitti:
poistaa tosiasian että tuon taulukon mukaan filosofian maistereilla (pääaineet vaihtelee laidasta laitaan mutta humanisteja kuitenkin) palkka on alle 3000e mutta filosofian maistereilla joilla on luonnontieteellinen ala palkka on parempi? kyllähän kuitenkin filosofian maisterin tutkinnon vai jakaa kahteen sektoriin: luonnont. ja humanistiseen. Jälkimmäisilllä on huonompi palkka ja myös huonompi kuin psykologeilla (keskimäärin siis). ja voihan psykologikin toimia tutkimuskeskuksessa tai vaikka aineenopettajana. kysehän on keskimääräisistä palkoista. ei sen puoleen: omalla alallani luku on vain päälle 2000 :)
Niin. Se luonnontieteen ala on miesvaltaista ja miehilliä paremmat palkat. Psykologit on suurin osa naisia, siksi heillä huonommat palkat. Sehän on tietenkin vääryys, että naisilla huonommat palkat.
- palkat (kunnalla työskentel...
miten se kirjoitti:
Terveydenhoito- ja kuntoutuspsykologi:
naiset 2224
miehet 2318
Palkkatiedot ovat v. 2000
http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=17110&kieli=00
Opettaja (reaaliaineet)
naiset 2600
miehet 2668
Palkkatiedot ovat v. 2000
http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=03217&kieli=00
- JukkaV
Jo lukiossa päätin, että haluan psykologiksi. Sen sai aikaan, yllätys yllätys, ammatinvalintapsykologini. Minua kiinnostaa olla monipuolisella alalla ja samalla psykologin arvonimi antaisi minulle mahdollisuuden työskennellä psykologin tehtävissä. En halua itse terapeutiksi, vaan ennemmin esimerkiksi ammatinvalintapsykologiksi ja työpsykologiksi. Samoin sosiaalipsykologiaan liittyvät tehtävät kiinnostavat.
Myös tutkimustyö kiinnostaa, kuten opetustyökin. Näin ollen psykologia olisi minulle se ihanteellisin oppiaine.- Tarinaasi seurannut
Jukka,
Kasvatustieteitä lukien voisit päästä opinnonohjaajaksi ja tekisit vastaavaa työtä kuin ammatinvalintapsykologi, esim. yläasteella ja lukiossa. Lisäksi voisit siinä yhdistää opetuksen.
Voisit myös lukea maisteriopintojen jälkeen edelleen tutkimustyöhön suuntautuen (kehitys/kasvatus, tosi laaja skaala valita kiinnostava aihe) mikäli sitäkin haluat tehdä.
Olisi itseasiassa paljon monimuotoisempi koulutusreitti, jossa voisit hyödyntää monipuoliset opintosi avoimessa. Opettajan opinnot myös moninkertaistaisivat ammattimahdollisuutesi ja sitä kautta varmistaisi työllisyystilanteesi tulevaisuudessa.
Ammatinvalintapsykologin virkoja kun on huomattavasti vähemmän jaossa (vain suuremmissa kaupungeissa) kuin oponvirkoja (joka koulussa yläasteelta alkaen). - JukkaV
Tarinaasi seurannut kirjoitti:
Jukka,
Kasvatustieteitä lukien voisit päästä opinnonohjaajaksi ja tekisit vastaavaa työtä kuin ammatinvalintapsykologi, esim. yläasteella ja lukiossa. Lisäksi voisit siinä yhdistää opetuksen.
Voisit myös lukea maisteriopintojen jälkeen edelleen tutkimustyöhön suuntautuen (kehitys/kasvatus, tosi laaja skaala valita kiinnostava aihe) mikäli sitäkin haluat tehdä.
Olisi itseasiassa paljon monimuotoisempi koulutusreitti, jossa voisit hyödyntää monipuoliset opintosi avoimessa. Opettajan opinnot myös moninkertaistaisivat ammattimahdollisuutesi ja sitä kautta varmistaisi työllisyystilanteesi tulevaisuudessa.
Ammatinvalintapsykologin virkoja kun on huomattavasti vähemmän jaossa (vain suuremmissa kaupungeissa) kuin oponvirkoja (joka koulussa yläasteelta alkaen).Muuten hyvä idea, jonka tyrmäsin siksi, että koulutusta annetaan vain Joensuussa, jonne en halua.
- Todellakin
JukkaV kirjoitti:
Muuten hyvä idea, jonka tyrmäsin siksi, että koulutusta annetaan vain Joensuussa, jonne en halua.
"koulutusta annetaan vain Joensuussa, jonne en halua"
Tolla asenteella sitä maailmassa pärjää. - Jeb
Todellakin kirjoitti:
Tolla asenteella sitä maailmassa pärjää.Olen ollut Joensuussa, ja minusta Jukan asenne on varsin hyvä.
- niin..?
Todellakin kirjoitti:
Tolla asenteella sitä maailmassa pärjää."Säälittävää
Todellakin
Tolla asenteella sitä maailmassa pärjää."
Ja mitä vikaa "tuossa asenteessa" on? Kyllä minäkin valtsen tarkkaan, missä vietän seuraavat 5 vuotta tai enemmän. Kai se on jokaisen oma asia. Jos kerran muuta sopivaa löytyy paikasta jonne haluaa, miksi mennä jonnekin minne ei halua?
Itse olet säälittävä, ja asennevammainen. - aurinko
Tarinaasi seurannut kirjoitti:
Jukka,
Ammatinvalintapsykologin virkoja kun on huomattavasti vähemmän jaossa (vain suuremmissa kaupungeissa) kuin oponvirkoja (joka koulussa yläasteelta alkaen)."Tarinaasi seurannut" - tämä oli minusta rakentava ja hyvä vinkki Jukalle, päättääpä hän sitten mitä päättääkin. Opon työ voisi tosiaan olla aika kiinnostavaa myös psykologiasta kiinnostuneelle ja sehän on ihmisiä opastavaa työtä myöskin.
- Jostain on tingittävä
Todellakin kirjoitti:
Tolla asenteella sitä maailmassa pärjää.Ei siitä mitään tule, jos vaatimukset on liian korkealla. On hassua vaatia yliopistoa muuttamaan valintamenettelyjä ja hakea monta vuotta opiskelemaan, mutta sitten hyvä mahdollisuus ei kelpaa kaupungin takia. Jos oikeasti haluaa opiskella tiettyä alaa, niin luulisi, että voisi tyytyä johonkin ei-niin-mukavaan kaupunkiin. Kyllä sieltä valmistuu ja voi muuttaa pois.
- JukkaV
niin..? kirjoitti:
"Säälittävää
Todellakin
Tolla asenteella sitä maailmassa pärjää."
Ja mitä vikaa "tuossa asenteessa" on? Kyllä minäkin valtsen tarkkaan, missä vietän seuraavat 5 vuotta tai enemmän. Kai se on jokaisen oma asia. Jos kerran muuta sopivaa löytyy paikasta jonne haluaa, miksi mennä jonnekin minne ei halua?
Itse olet säälittävä, ja asennevammainen.Ilmeisesti eräät eivät tajua, että perhesyistä ei kannata muuttaa ihan toiselle puolelle Suomea.
- Charmant
On ihan hyvä, että jaksaa tavoitella haluamaansa opiskelupaikkaa. Varsinkin epäonnistumisten jälkeen sitä voi arvostaa enemmän. Miksi etenkin lääkikseen, oikikseen, kauppakorkeaan ja myös psykologiaan haluavat aiheuttaa tällaisia kysymyksiä muissa ihmisissä? Kyseisille aloille on vaikea päästä, ja jos todella haluaa ja aikoo päästä sisään, on motivaation löydyttävä sisältä. Ja mitä voi sanoa muiden hakijoiden motivaatiosta? Onko esim. heillä motivaatiota lainkaan, jotka yhdellä arvosanalla pääsevät suoraan lukiosta yliopistoon? Tai hyvin vähällä lukemisella alhaisten pistemäärien ja tason takia pääsevät sisään? Miksi heidän motivaatiota ei epäillä, koska todennäköisesti päätökset on vähemmän harkittuja ja paikat saatu vähemmällä vaivalla? Onko heillä todellista tajua työnsä sisällöstä, ja mikä mahtoikaan olla keskeytysprosentti verrattuna esim. psykologiaan ja lääkikseen? Veikkaan, että monin verroin suurempi! Halveeraamatta mitään alaa totean, että tavoitelkaa hyvät ihmiset sitä opiskelupaikkaa, jossa tunnette viihtyvänne. Itselle parasta ja kiinnostavinta vaihtoehtoa kannattaa tavoitella, vaikka muita vaihtoehtoja olisikin.
- voivide
Kukaan muu kuin minä ja muutama muu saa hakea opiskelemaan psykaan. Kilpailu on nyt liian kovaa. Olisi kivempaa jos vain sen verran tyyppejä hakisi että kaikki pääsisi sisään, minä myös. Ihan tyhmää että on olemassa mua fiksumpia ihmisiä jotka selviää pääsykokeista sisään. Jotain on tehtävä. Joko kokeiden on muututtava suosimaan munlaisia tai sitten hakijamäärien on laskettava todella alas. Itse olen nimittäin täydellinen psykologi ja muut eivät. Eivät ainakaan ne jotka nyt opiskelevat psykologiaa.
- lekuriksi
Itse pääsin aikoinaan sekä lääkikseen että psykologiaa opiskelemaan. Valitsin lääkiksen. En ole katunut hetkeäkään. Suosittelen sullekin.
- psykologi
Juu, itse toimin psykologin ammatissa julkisella puolella. Palkat saisivat olla suuremmat ja vuodesta 2004 lähtien ne näyttäisivät olevankin nousussa. Tulevaisuudessa useammat varmaa siirtyvät yksityisiksi palveluntarjoajiksi ja tämä tullee nostamaan tuloja. Myös julkisella sektorilla psykologien työtilanne on hyvä ja näyttäisi siltä, että ammattimme osaaminen on monella tavalla vahvassa nousussa sekä ammattitaidon, että sen kysynnän puolelta. Mielenkiintoinen ja varmasti psykologiaa nostava tulevaisuudennäkymä liittyy siihen, että psykoterapian osaaminen aiotaan siirtää psykiatriasta yhä selvemmin psykologien harteille. Psykiatria on muuttunut vuosien aikana yhä enemmän neuropatologian tutkimukseksi. Myös vanhusten määrän kasvu, sekä työelämän vaatimusten kasvu ja sen aiheuttama uupumus tuovat meille tulevaisuudessa yhä enemmän työtä. Muutamaan asiaan haluaisin ilmaista kantani. Psykologia on erittäin hieno ja sivistynyt ala, jossa ensisijaisena on ihmisen mieli ja sen kunnioittaminen. Psykologien työtilanne on paljon parempi kuin opettajien, sosiaalipsykologien (eivät saa harjoittaa psykologin ammattia) tai sosiologien tms. Ammatissa voi kehittää itseään monella tavalla ja on hyvä muistaa, että samoin kuin lääkäreillä, myös psykologeilla on jo n.10 vuotta ollut mahdollisuus erikoistumiskoulutukseen. Tämä on lisännyt entisestään sitä arvostusta, jota alaamme kohtaan tunnetaan. Ja tietysti psykologeille ollaan kateellisia. Olemme valikoitunut joukko.
- Ihmistieteilijä
Tuo *ihmettelijän* viesti kalskahtaa siltä, että sen kirjoittajan oma suuri haave on ollut päästä opiskelemaan psykologiaa, mutta useampien yritysten jälkeen ei ole kuitenkaan siinä onnistunut. Viestistä huokuva katkeruuden tunnelma viittaisi tähän. Mielenkiintoista sinänsä:)
- töihin
Varmasti mediaseksikkyys on ainakin urakeskeisillä nuorilla vaikuttanut valintaan, tuohan on lukiossa hyvin menestyneelle nuorelle "melko helppo" ala. Hain itsekin joskus ja näin kaksi ammattia myöhemmin uudelleen tänä vuonna.
Rankkuus ja työ ei pelota koska nuorisotoiminnassa mukana ollessa on kuullut niin sairaita ja kamalia juttuja nuorten suusta, etten usko minkään enää yllättävän. Toisten ja varsinkin nuorten auttaminen minut juurikin tätä alaa sai harkitsemaan.
Vapaa-aikaa/perhettä ei tarvitse ajatella koska sellaista ei ole eikä tule, vaikka olenkin vielä nuori (25) niin täysin työlle omistautunut jo nyt.
Suurin syy on kuitenkin työllisyys, työpaikat alalta kuin alalta ovat vähissä mutta tällä alalla töitä riittää ja tulee kokoajan lisää, mitä huonommin kansa voi, sitä enemmän psykologeille/psykiatreille on töitä. Väittäisin ettei suomalaisten henkinen hyvinvointi ole paranemaan päin ainakaan 50 vuoteen.
Varmasti vähissä ovat tasapainoiset psykologian ammattilaiset, mutta samahan se on kaikilla aloilla. Ei kai sillä omalla kunnolla niin väliä kunhan tekee työnsä hyvin. - jalatmaahan
Hmm, kai se on aina aika henkilökohtaista, miksi haluaa juuri sille alalle kuin haluaa. Ainakin omalla kohdallani. Olen vasta nyt hiljattain alkanut harkita psykologiaa. Opiskelin ensin siis kirjallisuutta ja historiaa, ja voin sanoa että ei innostanut. Jotenkin vain tuntuu, että jos hankkii niinkin laajaa tietotaitoa kuin yliopistotutkinnon, haluaisi sen sitten suunnata jotenkin ihmisten auttamiseen. Itse tykkään opiskella ja olen aika teoreettinen ihminen, mutta en saa mitään iloa opiskelusta "vain itseä varten" - jos noin voi sanoa.
Kaikissa ammateissa voi väsyä. Millä tahansa alalla voi saada burn-outin. On minusta hieman liioittelua sanoa että psykologi väsyy helpommin kuin vaikka yritysjohtaja tai luokanopettaja. Kyllä niitä voimanviejiä JA voimavaroja löytyy, oli missä ammatissa tahansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257057Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291148- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14786- 43763