Huomasin että kalat ovat jatkuvasti kalliita. Yleensä ostan tarjouslohta, mutta sitä ei ole ollut. Tai on mutta n. 10 e/kg, kun se syksyllä on paljon halvempaa. Nyt ostin haukifilettä, hintaan 19.95 e/kg, mutta se kokonainen file maksoi 7,76 euroa.. Olihan se kallista. Paistoin sen kerralla isossa pannussa voissa. Siitä tuli kolmelle aterialle ruoka, joten ei yhtä kohti kallista. Minulle maistuu kylmä paistettu kalapala, ei tarvitse olla vastapaistettu Voin myös syödä 3 pnä peräkkäin samaa, mutta voi vaihdella riisiä, pastaa, perunaa.
Nyt ostan jonkin aikaa järvikalaa tai ylipäätään sellaista kalaa, jota ei ole kasvatettu, oli tarjouksessa tai ei.
Kalajuttua
52
319
Vastaukset
Joskus ostanut halpaa tarjous lohta on kala melkein jäänyt syömättä, kunnon lohta ei fileenä saa alle 20 euroa kilo.
Lohen maku alkanut tympimään, täytyy katsella muuta tuoretta kalaa vaikka madetta, kuhaa, silakkaa, muikkua- Anonyymi00042
Olen viimeksi ostanut kaupasta muikkuja ja toisen kerran silakkaa. Molemmilla kerroilla petyin pahasti, nuo olivat kyllä vanhoja, niin huonoilta maistuivat. Sen jälkeen olen kalatiskit kiertänyt kaukaa ja pyydystänyt kalat itse, halvemmaksi ei tule, mutta on varmasti tuoretta.
- Anonyymi00047
Anonyymi00042 kirjoitti:
Olen viimeksi ostanut kaupasta muikkuja ja toisen kerran silakkaa. Molemmilla kerroilla petyin pahasti, nuo olivat kyllä vanhoja, niin huonoilta maistuivat. Sen jälkeen olen kalatiskit kiertänyt kaukaa ja pyydystänyt kalat itse, halvemmaksi ei tule, mutta on varmasti tuoretta.
Tuoreutta on vaikea säilyttää, ehkä ne pitäis pakastaa jo pyyntihetkellä.
- Anonyymi00048
Anonyymi00042 kirjoitti:
Kyllä sen kalantuoreuden tunnistaa jo ennen ostopäätöksen tekemistä ja jos ei tunnista niin kannattaa käydä suoraan nuotanvetäjiltä ostamassa pyyntipaikalta.
- Anonyymi00001
Meillä on myös kampelafileitä, nekin ovat herkullisia, kalliita tietty.
- Anonyymi00038
Vain pikkasen suolaa mausteeksi kai.
- Anonyymi00051
Anonyymi00038 kirjoitti:
Vain pikkasen suolaa mausteeksi kai.
Fakiiri Kronblom suolasi.
- Anonyymi00002
Kuka hemmetti musssuttaa jotain matoisia järvikaloja kun kaupasta voi hakea oikeaakin ruokaa .Kala on kissanruokaa, ei ihmisen..
- Anonyymi00006
Matoisia ei ole, ja jos on niin proteiiniä saa lissää.
- Anonyymi00049
Kaupan myymistä tuotteista 70 % on ultraprosessoitua lisäaineistettua mössöä mitä ei oikein ruuaksi voi kutsua. Osa kaloista tulee kauppoihinkin suoraan järvestä pyydettynä, mutta enimmäkseen ns. tuoreet kalat kuten lohet tulee kasvattamoilta, jotka ovat ravintoarvoltaan puolet luonnonkaloista ja loiset pääsevät hyvin tarttumaan ja lisääntymään kasvatusaltaissa.
- Anonyymi00053
Anonyymi00049 kirjoitti:
Kaupan myymistä tuotteista 70 % on ultraprosessoitua lisäaineistettua mössöä mitä ei oikein ruuaksi voi kutsua. Osa kaloista tulee kauppoihinkin suoraan järvestä pyydettynä, mutta enimmäkseen ns. tuoreet kalat kuten lohet tulee kasvattamoilta, jotka ovat ravintoarvoltaan puolet luonnonkaloista ja loiset pääsevät hyvin tarttumaan ja lisääntymään kasvatusaltaissa.
Älä vääristele.
- Anonyymi00003
Raaka nainen syö ruuan raakana.
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000011407805.html- Anonyymi00004
Monellaämmällä onkin alkujansa evät joita ne pistelee naamaansa ja ryyppää päälle omat evät kyyti poikana
- Anonyymi00029
Anonyymi00004 kirjoitti:
Monellaämmällä onkin alkujansa evät joita ne pistelee naamaansa ja ryyppää päälle omat evät kyyti poikana
Kuinkahan monelle, laskitko kaikki?
- Anonyymi00033
Hän laittaa varmaan sellaista ruokaa, jota ei tarvitse purra.
- Anonyymi00005
Prismassa on joka viikko silakkaa, jos "säät sallivat". Harvoin on sattunut,
ettei ole. Usein on muikkuakin.
Antibioottirehulla syötettyä lohta en syö.- Anonyymi00007
Isoa muikkua mielummin kuin lohta.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Isoa muikkua mielummin kuin lohta.
Kala ku kala.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kala ku kala.
Vastarannan kiiski.
- Anonyymi00027
Anonyymi00009 kirjoitti:
Vastarannan kiiski.
vastarannalla uiskentelee
- Anonyymi00010
Kaloissa on eroa. Ei antibioottirehulla ruokittu kassilohi ole kala.
- Anonyymi00011
Missä sellaisia kasvatetaan?
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Missä sellaisia kasvatetaan?
Kaikissa altaissa, joista Suomeen tuodaan myyntiin ja Suomessakin.
- Anonyymi00018
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kaikissa altaissa, joista Suomeen tuodaan myyntiin ja Suomessakin.
En usko?
- Anonyymi00012
Norjan lohesta paistan toisinaan lohimedaljongeja, silakkafileitä ja turskapakasteita tulee myös käytettyä.
Kesällä suosin melkein pelkästään tuoretta Haukiveden ja Puruveden keskikokoista muikkua.- Anonyymi00024
Ahven ja hauki.
- Anonyymi00014
Kirjolohessa 20-40 KERTAA ENEMMÄN ANTIBIOOTTEJA !
SUOMESSA käytetään 20-40 kertaa enemmän antibiootteja. NORJASSA alle 1 gramma lohitonniin. Suomessa 20-40g KIRJOLOHITONNIIN.
Syy on VEDEN LÄMPÖ ja määrä. Norjassa syvissä ja viileissä vesissä on vähemmän tauteja. Lisäksi Norjassa vesi on hapekkaampaa.
Eron maistaa.
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/17/odlad-fisk-far-mera-antibiotika-i-finland- Anonyymi00054
Ankeriasta sai olla.
- Anonyymi00015
En osta enkä syö kirjolohta. Lohissa loisii täitä, joita torjutaan valtavilla
lääkemäärillä.
Antibioottien käyttöä on voitu vähentää, sillä lohille on kehitetty tehokkaita rokotteita bakteerien aiheuttamia sairauksia vastaan, mutta muiden lääkeaineiden käyttö on kasvanut dramaattisesti. Erityisesti lohissa loisivia täitä torjutaan valtavilla lääkemäärillä, mikä haittaa muuta luontoa.
Täilääkkeen rajusti kasvanut käyttö viittaa siihen, että täit ovat kehittäneet vastustuskyvyn lääkkeelle.- Anonyymi00019
Jäivätkö taas ne luotettvat lähdetiedot väitteellesi mainitsematta?
- Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Jäivätkö taas ne luotettvat lähdetiedot väitteellesi mainitsematta?
Aina ne jää....
- Anonyymi00016
Inhottava loinen leviää suomalaisten suosikkikalassa, allaskasvatetussa
lohessa, jota on kaikki marketeissa myynnissä oleva lohi.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0c5c53e0-5ee0-4ddc-b774-61f002e7ee19- Anonyymi00017
Jos kala syödään raakana, vaaditaan sen jäädytyskäsittely loiseliöiden varalta. Jäädytyksellä varmistetaan esimerkiksi graaviloheksi tai sushiannokseen päätyvän kalan turvallisuus.
- Anonyymi00036
Anonyymi00017 kirjoitti:
Jos kala syödään raakana, vaaditaan sen jäädytyskäsittely loiseliöiden varalta. Jäädytyksellä varmistetaan esimerkiksi graaviloheksi tai sushiannokseen päätyvän kalan turvallisuus.
En söisi raakaa kalaa, riski vatsavaivoista liian iso.
- Anonyymi00020
Suolalahna oli suosittu järvikala takatalvina sekä kuivattu särki.
- Anonyymi00022
Särki on huonoa mainettaan parempi.
- Anonyymi00025
Anonyymi00022 kirjoitti:
Särki on huonoa mainettaan parempi.
Miten sitä kuivattua särkeä saa. Myydäänkö kaupassa sellaisenaan (en ole nähnyt) vai pitääkö itse kuivata?
- Anonyymi00023
Suola on halpa säilöntään.
- Anonyymi00031
Puhdistetut särjet, kuivattiin ulkona auringon paisteessa.
- Anonyymi00032
Kiitos! Siis tuskin on kauppatavaraa nykyisin vaan joku entisajan säilöntämuoto.
Ajattelin että heti ostaisin, jos saisi cittarista. Olen nimittäin ruvennut ostamaan muutakin kuin lohta, muikkuja ja silakkaa, vaikka toki nitäkin vielä. Tänään söin voissa paistettua siikaa.
- Anonyymi00034
Etelän kaupoissa ollut kuoretta kalatiskistä, jota itse en ole koskaan ostanut. Myyjä kertoi kaukomaitten mamujen ostavan, särkien lisäksi.
- Anonyymi00035
En minäkään ole koskaan ostanut kalatiskiä! Entä kertoiko myyjä mamujen ostavan tuotetta jota ei ollut myynnissä, jota siis ei ollut myynnissdä särkien lisäksi..?
Onko pääsi vähän särki..? - Anonyymi00039
Anonyymi00035 kirjoitti:
En minäkään ole koskaan ostanut kalatiskiä! Entä kertoiko myyjä mamujen ostavan tuotetta jota ei ollut myynnissä, jota siis ei ollut myynnissdä särkien lisäksi..?
Onko pääsi vähän särki..?Hah, oletko vitsikäs vai ikuinen besserwisser?
- Anonyymi00037
Järvisärki on pahin lapamatokala eikä se siitä muuksi muutu vaikka tämä viesti hetimiten sivulta poistetaankin.
- Anonyymi00041
Suola se suola.
- Anonyymi00050
Siksipä kalat on syytä kypsentää hyvin ja käsitellä heti tuoreeltaan suolaamalla tai pakastamalla. Suolaa on oltava riittävästi ja suolaus aika riittävän pitkä.
Ruokaviraston mukaan rajoituksetta voi syödä kasvatettua kalaa ja sisävesien särkeä, mikä taas vaikuttaa vähän erikoiselta uskomukselta ainakin tämän kasvatetun kalan suhteen kun niitä voidaan kasvattaa meri- ja järvivesialtaissa, kun vapaasti merestä tai järvestä pyydettyjen kalojen syömistä pitäisi rajoittaa järvikalojen syntiä kerran viikosta kerran 2 kuukauteen ja merivesien kalojen 1.2 kertaa kuukaudesta pari kertaa vuoteen.
Samaa vettä näissä altaissakin virtaa ja taudit pääsevät paremmin leviämään altaissa kaloista toisiin niin mitään loogista päättelykykyä ei näissä rajoitusten laatimisessa ole käytetty, niin olisikohan sitten joku kaupallinen agenda tämänkin suosituksen takana. Itse en näin pölhöjä suosituksia aio noudattaa mitenkään.
- Anonyymi00040
Järvisärkeä on yritetty markkinoida, purkitettuna eri mausteilla. Pari olen ostanut ja syönyt.
Ei erikoisempaa suosiota ole näkynyt, ostoryntäyksenä. Hinnalla on varmaan oma osansa, kun tonnikalaa ja riikalaista "kultakalaa" myydään halvemmalla. - Anonyymi00044
Syömme pari kertaa viikossa lohta. N 110g kerralla per nuppi. Siitä saa omega 3 rittävästi. Ei todellakaan tule kalliiksi. Mitä ravitsevaa ruokaa saat halvemmalla.
Kun ostan ruodotonta lohta ,laitan sen annospaloiksi pakkaseen ja siltä otamme syöntipäivänä ja eikun ateriaksi-nam.- Anonyymi00046
Onko ne jo jalostaneet ruodottoman lohen?
- Anonyymi00045
Tarkkana olet 110 g. Ei 100g tai peräti 150g.
- Anonyymi00052
Kalasoppaa kerran viikossa.
- Anonyymi00055
Joululta jäi valkoisia riisiryyniä perheen puuronsyönnin jälkeen. Päätin syödä alle puolen kilon riisimäärän loppuun ettei jää haaskeelle.
Ostin tarjouksesta kolme kympillä tonnikalaa vedessä -purkkia. Luulen että saan maistuvat annokset vaikka ei nyt ihan ravintorikkaimmat. Jotain muuta hyvää mössöön joukkoon (hyvää öljyä, papuja, herneitä, sipuleita, tomaattia....) ja eikun kurkusta alas.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1744857Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1063979Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363579- 513380
- 563359
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest362818Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232286
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211919Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361788