Lyhyt vastaus: se ei ole isänmaallinen juhlakappale, vaikka siltä kuulostaa.
Born in the U.S.A. on itse asiassa katkera ja kriittinen protestilaulu.
Mistä kappale oikeasti kertoo?
Bruce Springsteen laulaa Vietnamin sodan veteraanista, joka:
Lähetetään sotaan nuorena
Palaa kotiin traumatisoituneena
Ei saa tukea, työtä eikä arvostusta
Jää yhteiskunnan laitamille
Kertosäe “Born in the U.S.A.” kuulostaa huudolta ylpeydestä, mutta kontekstissa se on enemmän ironinen huuto – “tein kaikkeni tälle maalle, ja silti minut hylättiin.”
Keskeiset teemat
🇻🇳 Vietnamin sodan seuraukset
💔 Veteraanien hylkääminen
🏭 Työväenluokan kurjuus ja teollisuuden alasajo
🇺🇸 Kritiikki amerikkalaista unelmaa kohtaan
Miksi biisi ymmärretään usein väärin?
Musiikki on energistä ja stadionrockia
Kertosäe on tarttuva ja helppo tulkita patrioottiseksi
Sitä on käytetty jopa poliittisissa kampanjoissa – Springsteen ei itse tästä pitänyt
-------------------
Mikään ei ole muuttunut USAN toiminnassa? Aina on sota.
Mistä bruce springsteen laulaa Born In The Usa laulussa?
Anonyymi-ap
1
148
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuon voisi päivittää joksikin uudemmaksi sodaksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 811426
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1121355Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras241101- 231034
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne114888Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46878- 18816
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n65787- 40677
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..73665