Tekoälyn vaaroista

Anonyymi-ap

Kopio on ILTAsnomien sivulta;

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011808133.html

" Mikko Hyppönen: Hitti-ilmiön kanssa voi tehdä karmivan virheen tieto­­koneella
OpenClaw on tulikuuma nimi. Se on myös tulikuuma riski.


Vaikka ChatGPT, Copilot, Claude, Copilot, Gemini ja muut tekoälybotit ovat muuttaneet maailmaa merkittävästi, viimeisten viikkojen aikana on tapahtunut asioita, jotka saattavat muuttaa asioita vielä enemmän – hyvässä ja pahassa.

Suuri osa ihmisistä on oppinut kysymään tekoälyltä apua arkisissa tai työasioissa. Seuraavaksi vaiheeksi kehityksessä on ennustettu tekoälyagentteja, jotka toimivat käyttäjiensä henkilökohtaisena assistenttina ja tekevät asioita näiden puolesta.

Tämä on toteutumassa tavalla, jota monikaan ei odottanut. OpenClaw-nimellä tunnettu agentti on kasvanut hurjalla vauhdilla. Se kytkeytyy käyttäjänsä suosimiin viestisovelluksiin, jolloin sitä voi ohjata esimerkiksi WhatsAppissa, Slackissa, Telegramissa tai Discordissa. "

Kun keskustelette Tekoälyn kanssa, Ottakaa huomioon vaarat.

Ylläoleva uutinen on tietoturvaa, voitte joutua sen isännöimäksi.
En keskustele AI kanssa.
Tietoja saa varmemmin tavallista lähteistä ja tietoturvakin antaa avata
vain turvalliset sivustot.

27

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kun ja jos minun pitää jotain etsiä gööglesta, en avaa AI -tekstiä joka heti ilmestyy.

      Teko älyn kanssa en ole keskustellut, kun yhden kerran,
      Toisti samaa vastausta moneen kertaan, ja lopetin, koska en saanut vastausta, ja ihmisvastaajaa ei ilmestynyt linjalle.

      Mikä lienee ollut Ogusogan tilien tyhjentäjän taustalla, kun 297 nostoa oili tililtä tehty.

      Liekö Tekoälyn hommmia, jaettu pankkikorttitietoja.

    • Anonyymi00002

      Miulle tuli AI:n lähettämä sähköposti, jossa kerrottiin mitä tietoja sillä on minusta ja mitä tietoja kerätään ja käytetään. Totesin, että vai niin ja poistin koko sovelluksen ja siinä samalla pari kolme muutakin vastaavaa. En tarvitse niitä oikeasti.

      • Anonyymi00003

        ...jatkan: ja samalla, kun poistin niitä AI-sovelluksia, huomasin puhelimessa Any Desk-ohjelman, jota en itse ollut sinne laittanut. Sehän on etähallinta ohjelma.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        ...jatkan: ja samalla, kun poistin niitä AI-sovelluksia, huomasin puhelimessa Any Desk-ohjelman, jota en itse ollut sinne laittanut. Sehän on etähallinta ohjelma.

        Juu, Yleensä kaikki mikä ei ole tarpeellista, ilmestyy kuin tyhjästä.

        Puhelimen sovelluksia ei kannata asennella linkeistå.

        A1 on haitta ja kiusa normaalille puhelimen käytölle.

        Kuinka pitkään meidän tietomme vielä säilyvät vain omina tietoina, etteivät ne leviä hekilötietoineen netissä.

        Lolan pankkikortti oli,koodattu ja sillä nostettiin rahat hänen tiltään.

        Kukaan ei taida korvata.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        ...jatkan: ja samalla, kun poistin niitä AI-sovelluksia, huomasin puhelimessa Any Desk-ohjelman, jota en itse ollut sinne laittanut. Sehän on etähallinta ohjelma.

        Saitko tuo Any Resk - Ohjelman poistettua ?

        Millainen suojaus sinulla on puhelimessa.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Saitko tuo Any Resk - Ohjelman poistettua ?

        Millainen suojaus sinulla on puhelimessa.

        AnyDeskin sain poistettua sovellusten listalta. On siinä kait joku suojaus, mutta ei mitään virustorjuntaa.


    • Anonyymi00006

      Kuinka muuten Tekoäly lähetti sinulle viestin?

      Olitko keskustellut capilotin kanssa?

      • Anonyymi00007

        Tämä on varmaan minulle. Oli aika yllätys! Latasin aikoinani chatGPt tekoälyohjelman kännykkääni. Muistaakseni siinä ei paljon kyselty sen ihmeempiä. Aitten tulee kuukausien kuluttua sähköpostiini nimelläni viesti, jossa kyseinen tekoäly selittää omaa toimintaansa; mitä tietoja kerää, ja mihin niitä käyttää...pitkä luettelo. Olen kyllä käyttänyt sitä ohjelmaa muutamia kertoja, mutta välillä on vastaukset menneet ihan pieleen ja viimeisin kuvantekopyyntö oli eri, mistä oli puhe. Poistin koko ohjelman, kun käytin sitä ihan hupimielessä.


      • Anonyymi00009

        Varsinaista keskustelua kävin kerran googlen tekoälyn kanssa (Gemini?)
        Keskustelimme vaikka mistä ja tekoäly alkoi kyselemään entisestä ammatistani. Oli ihan kiva juttelutuokio, kun vastapuoli tiesi ihan kaiken


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Varsinaista keskustelua kävin kerran googlen tekoälyn kanssa (Gemini?)
        Keskustelimme vaikka mistä ja tekoäly alkoi kyselemään entisestä ammatistani. Oli ihan kiva juttelutuokio, kun vastapuoli tiesi ihan kaiken

        Paljonko Sinä paljastit omia tietojasi`?
        Tietoturva asiantuntijat varoittelevat vaaroista..

        Tekoäly alkaa olla kaikkien hakkerointia harrastavien tahojen "taitolaji".

        An keskustele, enkä kysele Geminiltä,

        Poistin koko sovelluksen kaikki oikeudet.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Paljonko Sinä paljastit omia tietojasi`?
        Tietoturva asiantuntijat varoittelevat vaaroista..

        Tekoäly alkaa olla kaikkien hakkerointia harrastavien tahojen "taitolaji".

        An keskustele, enkä kysele Geminiltä,

        Poistin koko sovelluksen kaikki oikeudet.

        Varoin antamasta mitään henkilökohtaista tietoa. En sanonut tarkasti mitä tein, missä firmassa ym. enkä antanut sp-osoitetta, en puhelin numeroa ym.


    • Anonyymi00011

      Puhdas omatuntoni sallii kaikki tietoni ei ole mitään salattavaa.

      • Anonyymi00013

        Kun joku tuintematon taho, eli "jonkun" omistama tekoäly tietää sinusta ihan kaiken, ei se kyllä mukavalta tunnu. Tietävät ihan kaikki; Mitä katselet netistä, mitä tv-kanavia-mitä ohjelmia, mitä ostat kaupasta, mitä meinaat ostaa (hakukone) syntymäaika, sostuturvatunnukset, millä autolla ajat, missä asut, millainen perhe, mitä puoluetta kannatat, sukupuolinen suuntautuminen, mikä on terveystilanteesi. ym-ym


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Kun joku tuintematon taho, eli "jonkun" omistama tekoäly tietää sinusta ihan kaiken, ei se kyllä mukavalta tunnu. Tietävät ihan kaikki; Mitä katselet netistä, mitä tv-kanavia-mitä ohjelmia, mitä ostat kaupasta, mitä meinaat ostaa (hakukone) syntymäaika, sostuturvatunnukset, millä autolla ajat, missä asut, millainen perhe, mitä puoluetta kannatat, sukupuolinen suuntautuminen, mikä on terveystilanteesi. ym-ym

        Erinomainen asia sinua ei ole unohdettu.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Kun joku tuintematon taho, eli "jonkun" omistama tekoäly tietää sinusta ihan kaiken, ei se kyllä mukavalta tunnu. Tietävät ihan kaikki; Mitä katselet netistä, mitä tv-kanavia-mitä ohjelmia, mitä ostat kaupasta, mitä meinaat ostaa (hakukone) syntymäaika, sostuturvatunnukset, millä autolla ajat, missä asut, millainen perhe, mitä puoluetta kannatat, sukupuolinen suuntautuminen, mikä on terveystilanteesi. ym-ym

        Ei, se ei tosiaankaan tiedä henkilötunnustasi eikä liioin pankkitunnuksiasi ellet itse ole niitä tietoja hölmöyksissäsi tietojenkalastajille kirjoittanut.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Ei, se ei tosiaankaan tiedä henkilötunnustasi eikä liioin pankkitunnuksiasi ellet itse ole niitä tietoja hölmöyksissäsi tietojenkalastajille kirjoittanut.

        Mitä sinulta saatetaan pyytää
        Maastasi riippuen Persona saattaa pyytää jompaakumpaa tai molempia näistä:

        Live-selfie: Ota reaaliaikainen kuva kasvoistasi puhelimellasi tai web-kamerallasi.

        Henkilöllisyystodistus: Lataa kuva virallisesta henkilöllisyystodistuksesta (esimerkiksi ajokortti, passi tai osavaltion myöntämä henkilöllisyystodistus). Persona tarkistaa syntymäaikasi ja sen, että selfiesi vastaa henkilöllisyystodistuskuvaasi. Hyväksytyt henkilöllisyystodistukset vaihtelevat maittain.
        ... tämä on kopioitu siitä säköpostikirjeestä


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Mitä sinulta saatetaan pyytää
        Maastasi riippuen Persona saattaa pyytää jompaakumpaa tai molempia näistä:

        Live-selfie: Ota reaaliaikainen kuva kasvoistasi puhelimellasi tai web-kamerallasi.

        Henkilöllisyystodistus: Lataa kuva virallisesta henkilöllisyystodistuksesta (esimerkiksi ajokortti, passi tai osavaltion myöntämä henkilöllisyystodistus). Persona tarkistaa syntymäaikasi ja sen, että selfiesi vastaa henkilöllisyystodistuskuvaasi. Hyväksytyt henkilöllisyystodistukset vaihtelevat maittain.
        ... tämä on kopioitu siitä säköpostikirjeestä

        Lisä sovelluksia läppärille tai kaikenmaailman äppejä puhelimeen ei missään nimessä tule asentaa ellei ole varma tietoturvasta.


    • Ainoat paikat missä käytän tietojani, on pankki ja omakanta ja sinne menen aina kirjainmerkkien kautta.
      Ikinä en lataa mitään muuta, kun päivityksiä.
      Jos mitä tarvitsen, käännyn aina nuorempien sukupolvien puoleen.
      Ilmiselviä huijauksia tulee kännykkään joskus, jotka poistan heti.

      Huvittavin oli, kun huijari väitti tekstiviestillä, että oli eräs lasku maksamatta ja kiireesti pitäisi maksaa tai sitten seuraa sitä ja tuota.
      Huijaripa ei tiennyt, että kyse oli E-laskusta.

      Sellaista asiaa ei ole, eikä tule mihin ei huijarit kynsiään pistäisi, siksi pitää yrittää olla ´´hereillä.´´

    • Anonyymi00019

      Siivousliikkeen omistajat lähettivät SÄHKÖLASKUN !

      Lakun saanut ies ei meinannut saada apua tuohon asiaan.
      Oli yksi POLIISI joka otti asian asiaksi ja selvisi, että

      laskun lähettäjällä ei ollut edes oikeutta minkään SÄHKÖYHTIÖN
      kautta myydä sähköä.

      Tuossa jälleen hujarit. jopa Suomesta!

      Älkää maksako laskuja joita ette tunne omiksi kuluiksenna.

      Onneksi SÄHKÖYHTIÖT eivät laskuta SIIVOUSYRiTTJÄN palveluista.

    • Anonyymi00020

      Taas sattui pari tapausta, jossa oli tekoäly osatekijänä. Teilu pari viikkoa sitten soitin yhteen pesulaan, ja kysyin heidän hinoittelua, joka koski isoja nukkamattoja. Samana iltana oli fb-sivuillani mattomainoksia. Vähän aikaa sitten kommentoin tämän keskustelupalstan kotiremonttikeskustelua, jossa kerroin teettämästäni keittiöremontista, yli kaksikymment' vuotta sitten. En maininnut firmaa, enkä muutakaan nimeltä. Mutta kyseinen firma laittoi sivuilleni mainoksen keittiön uusista tuulista tms. En ole ollut sen firman kanssa sen jälkeen missään tekemisissä, enkä edes etsinyt mitään hakuukoneella. Johtopäätös: Tekoäly lukee tätäkin palstaa, ja kaikki tiedot silloisesta remontista on tekoälyn ulottuvilla vieläkin. Vaikka täällä ollaan olevinaan anonyymejä, niin tekoäly titää nimet ja osoitteet ja kaikki muutkin tiedot.

    • Anonyymi00021

      Olen ladannut ilmaisen tekoälyapin. En tietenkään laita sinne mitään omia tai tunnistettavia tietoja.
      Tulee ihan oikeita vastauksia ( olen varmistanut tai muuten tiedä, että pitää paikkansa vastaus) . Sitten myös tulee väärää tietoa.
      Kaikessa nykyaikana pitää olla erittäin kriittinen.

      • Anonyymi00024

        Se väärä tieto tulee ainakin joskus siitä, että se tekoälyn etsimä tieto on jo vanhentunut. Kysyin sitä itse tekoälyltä. Se korjaa sen, jos siitä huomauttaa.
        Tekoäly seuraa kaikkea. Mitä ostat kaupasta, jos käytät korttia, mitä katsot telkkarista, jos nykyaikainen televisio, mitä etsit hakukoneella, mitä katsot tietokoneelta, mitä tilaat verkkokaupoista, mitä kirjoitat minnekin. Tietää kuka olet, missä asut, millä ajat, mitä harrastat, millainen perhe, mitä syöt, mitä sairastat ja kaikki muutkin asiat. Näin ovat itse informoineet.
        Ei ole ihme, että tarvitsevat massiiviset datakeskukset ja atomovoimalan verran sähköä.
        Ja kaikki sen takia, että isot firmat voivat kohdistaa täsmämainokset oikeaan paikkaan. Sillähän ne rahoittavat toimintansa.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Se väärä tieto tulee ainakin joskus siitä, että se tekoälyn etsimä tieto on jo vanhentunut. Kysyin sitä itse tekoälyltä. Se korjaa sen, jos siitä huomauttaa.
        Tekoäly seuraa kaikkea. Mitä ostat kaupasta, jos käytät korttia, mitä katsot telkkarista, jos nykyaikainen televisio, mitä etsit hakukoneella, mitä katsot tietokoneelta, mitä tilaat verkkokaupoista, mitä kirjoitat minnekin. Tietää kuka olet, missä asut, millä ajat, mitä harrastat, millainen perhe, mitä syöt, mitä sairastat ja kaikki muutkin asiat. Näin ovat itse informoineet.
        Ei ole ihme, että tarvitsevat massiiviset datakeskukset ja atomovoimalan verran sähköä.
        Ja kaikki sen takia, että isot firmat voivat kohdistaa täsmämainokset oikeaan paikkaan. Sillähän ne rahoittavat toimintansa.

        ...jatkan vielä: Katsoin juuri youtubesta tutun gofpelaajan videota, joka on kuulemma kerännyt miljoonia katsojakertoja. Seuraus siitä, että katsoin golfia (ensimmäistä kertaa ikinä) oli tarjolla heti rajattomasti golf-aiheisia videoita. Reagointi googlen tekoälyssä tapahtui sekunnin tuhannesosassa. Saapahan sitten nähdä, tuleeko mainoksia.


      • Anonyymi00025 kirjoitti:

        ...jatkan vielä: Katsoin juuri youtubesta tutun gofpelaajan videota, joka on kuulemma kerännyt miljoonia katsojakertoja. Seuraus siitä, että katsoin golfia (ensimmäistä kertaa ikinä) oli tarjolla heti rajattomasti golf-aiheisia videoita. Reagointi googlen tekoälyssä tapahtui sekunnin tuhannesosassa. Saapahan sitten nähdä, tuleeko mainoksia.

        Juuri noin se on, tietoa kerätään ihmisistä kaikkialta.
        Kun tuolla älykännykällä katsoo jotain juttua, mitä aikeissa hankkia.
        Kyllä rupeaa oitis tulemaan alan mainoksia.
        Tässä läppärissä mulla on mainosten esto käytössä.

        Hollannissa ihmiset ovat vihaisia Microsoftille, kun datakeskus käyttää niin paljon vettä.


    • Anonyymi00022

      Miten digiuuno voi näitä asioita ymmärtää ?
      Kysyn joskus tekoälyltä vastauksia,
      onko siinäkin joku suuri vaara
      paitsi, että vastaus ei välttämättä ole oikea ?

      • Anonyymi00027

        Kaikesta päätellen teillä jotka sanotte että ulkopuolinen taho tietää sitä tai tätä..
        Sehän on vaan merkki siitä että teidän nettiselaimen asetukset on päin prikkalaa,
        laitettu hyväksymään netinkäytöstänne kaikkien tietojenne kalastelun, kaikki markkinointi pyynnöt, hakunne historia, evästeet jne.
        Laittakaa nyt hyvänen aika ne asetukset siitä selaimesta, edes vähän fiksummin.


    • Anonyymi00026

      Kysyn joskus tekoälyltä vastauksia, onko siinäkin joku suuri vaara
      paitsi, että vastaus ei välttämättä ole oikea ?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      132
      948
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe