Minkä osuuden v. 1940 syntynyt suomalainen on maksanut eläkkeestään?
Ja vastaus on viidesosan.
Että nyt sekin tiedetään.
Kysymys uutisvisassa HS
19
119
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Hyvää että tiedotit. Täällä mummut leuhkii miten ovat tienanneet koko eläkkeensä ja vielä veroakin joutuu siitä maksamaan.
- Anonyymi00004UUSI
17-vuotiaasta asti olen minäkin elättänyt itseni, mutta vasta 23-vuotiaasta
ruvettiin vuodet laskemaan eläkkeeseen oikeuttavaksi.
Kuka 17-vuotias elättää itsensä tänä päivänä, maksaa vuokransa ja elä-
misensä? Siitä sopii kateellisten keskustella, eikä mummujen "leuhkimisesta". - Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
17-vuotiaasta asti olen minäkin elättänyt itseni, mutta vasta 23-vuotiaasta
ruvettiin vuodet laskemaan eläkkeeseen oikeuttavaksi.
Kuka 17-vuotias elättää itsensä tänä päivänä, maksaa vuokransa ja elä-
misensä? Siitä sopii kateellisten keskustella, eikä mummujen "leuhkimisesta".Minäkin aloitin kesätöissä 16-vuotiaana.
- Anonyymi00002UUSI
Vaikka olisin ollut palkkatyössä vain 10 vuotta, saan siltä ajalta täyden eläkkeen.
Kaikkea ei voi noin yksisilmäisesti tarkastella, jäin eläkkeelle alle 50v. ja saan täyden työkyvyttömyys eläkkeen lisineen. Voin vaikka kehua!
Kateelliset vihertyköön.
Joku on ollut ansiotyössä vain muutaman vuoden, moni koko työhistoria ikänsä.
Kuinka hesarissa lasketaan!- Anonyymi00012UUSI
HS on roskamedia. Tuskin osaavat laskea. Suomenkieli kuten kirjoitustaitokin kun on toimituksella rajallista.
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
HS on roskamedia. Tuskin osaavat laskea. Suomenkieli kuten kirjoitustaitokin kun on toimituksella rajallista.
Oletko saanut persutaudin ?
- Anonyymi00003UUSI
Ettekö te ymmärrä, että rahanarvokin muuttuu. Ja siksi ne eläkevarat juuri sijoitetaan tuottamaan, että niillä voitaisiin maksaa tulevat eläkkeet siinä ajassa, missä niitä tarvitaan.
- Anonyymi00005UUSI
Totta tietysti sekin että 1940- luvulla syntyneet eivät yksinkertaiesti ole ehtineet paljoa maksaa (työ)eläkkeistään, kyllä eläkkeiden maksu piti aloittaa ottamalla rahaa yhteiskunnan yhteisistä varoista.
On syytä myös muistaa että monet 1940-luvulla syntyneet eivät enää ole eläkeläisiäkään ja useat ovat menneet manan majoille ehdittyään hädin tuskin saada eläkettä päivääkään maksettuaan kuitenkin vuosikymmeniä eläkevakuutusmaksuja yms.
Kun vaikkapa miehillä keskimääräinen eliniänodote on jotain, siitä voidaan laskea mikä tule heillä keskimääräiseksi eläkeelläoloajaksi. Tosin villi veikkaukseni on että tuo keskimääräinen elinikä myös Suomessa alkaa laskea, valitettavasti paljolti samssa tahdissa kuin Sote- määrärahoja supiustetaan ja muita leikkauksia vähäosasimpien tuki- ja apurahoista tehdään. Esim. USA:ssa keskimääräinen elinikä on vajaassa 10 vuodessa pudonnut 3-4 vuodella...- Anonyymi00007UUSI
Ei liity vain 40-lukuun vaan on yleinen USAn elinikä on mutkikas koska siellä maturikollisuus valtava = nuorena kuolleita huumeet pitsansyöminen
Tilastoista siis siellä pitäisi poistaa jengimurhaajat ja matut aseenkäyttäjinä niin tilasto
olisi parempi taviksille. Myös paksumaa Meksikossa pastansyöjien elinikä laskee vähän jne
ELI ETTE OLE itse rahoittaneet eläkettänne kokonaan. Osa rahoitetaan muiden työnantajien maksamilla maksuilla ja vakuutuksen tuotolla.
- Anonyymi00006UUSI
ELÄKELÄISET ELÄVÄT TOISTEN PALKOISTA YRITYSTEN VEROISTA JA OSAKMARKKINASIJOITUKSISTA ihan sama mitä itse tekevät
Totta mutta ei tämä ole mikään HS paljastus vaan palstalla vallitseva väärinkäsitys
että on maksanut eläkkeensä
vaikka ne kerätään nykyisiltä palkansaajilta ja työntantajina veroina
ja osakemarkkinoilta työeläkkeenä
En ole Hesarin tilaaja
Esim. eläkeyhtiö Varma (johtaja hallituksen neuvonantaja Risto Murto)
sai vuonna 2025 pörssissä tuottoa VAIVAISET 7,5% täysin epäonnistunut sijoitus
mutta heidän täytyy kehua olevansa tyytyväisi jne
Minulla salkkuryhmä tuotti 2025 melkein 50 prosenttia eli kaikkien aikojen
ennätys - kävin hyvin vähän kauppaa muutama osto (Nordiaa ...) ja myynti (Nokiaa ...)
tänä vuonna 2026 olen jo ostanut takaisin hiukan lisää Nokiaa
Varma"Helsingin pörssin historiallisen hyvä vuosi nosti suomalaiset osakkeet Varman sijoitussalkun parhaiten tuottaneeksi omaisuusluokaksi. Varman sijoitusten tuotto vuonna 2025 oli 7,5 prosenttia"- Anonyymi00009UUSI
Saathan sinä selittää?!
Eläkelaki määrää kuinka ja paljonko maksetaan, eivät jotkut nuoret jupit joilla
riittää intoa sekoittaa omat rikkautensa kaikkiin palstoihin...
Tee sinä itsellesi eläkettä sijioituksillasi, n iin minkin, vaikka saan hyvän eläkkeen! - Anonyymi00013UUSI
Me aikanaan maksoimme sen ajan eläkeläisten eläkkeet. Teimme monet töitä järjettömän pienillä palkoilla, meitä nuoria saatettiin työpaikoilla huijata, meiltä varastaa, ainakin itse koin tällaista.
Ensimmäinen kesätyö-kuukausipalkkani v. 1970 taisi olla 380 markkaa. Olin töissä konditorian myyjänä.
- Anonyymi00008UUSI
Halooo,
ON se kumma kun meitä sota-ajan ihmisten työpanosta EI NYKY yhteuskunta arvosta ollenkaan, oletteko ihan pöhköä sakkia,
koittakaapa muistella mitä ME olemme tehneet,
minäki 15 vuotiaasta asti tehny pallka työtä ja siinä sivussa kouluttautunu ammatiin kaupallisilille aloille, ja töitä tehnyt NISKA LIMASSA yli 40 vuotta ja lapsiperheen kasvattanu ja kouluttanu yliopistoa myöten sekä holehtinu omista vanhemistaan niin että hankin heille koti palvelut ja lääkärin aina tarvittaessa olin mukana viemässä lääkäriinki heitä,
ja NYT TE nuoremmat kitisette että TE MUKA maksatte meidän eläkkeet SE ON SUURI VALHE,
me itse maksettiin työeläkkeet ja kaiken HUIPPU
SDP LIPPONEN kun pääsi valtaan keksi
ELÄKE LEIKKURIN joka LEIKKASI MEIDÄ PIENISTÄ TYÖ-ELÄKKEISTÄ KYMMENIÄ VUOSIA POIS OSTOSTOVOIMAA
SAATANAN TUNARIT
MISSÄ TEIKÄLÄISTEN MUISTI ON;
ja KEHTAATTEKI HAUKKUA NYKY VANHUKSIA ja valehdella vielä että te MUKA maksatte meidän nykyiset työ-eläkeetki,
KYLLÄ ME ITSE ON OMALLA TYÖLLÄ ELÄKKEEMME ANSAINEET,
nyt TURPA RULLALLE ja katsokaa KERRAMKI TOTUUTTA SILMIIN, ja lopettakaa valehtelu, '
ja HOITAKA omat vanhuksenne kuten ME HOIDIMME ja huolehdimme HYVIN omista SOTAVETERAANEISTAMME loppuun asti, SOTAVETERAANIEN rahastossa pitäisi vieläki olla MILJOONIA MEIDÄN KERÄÄMIÄ RAHOJA
MIHIN NE ON KADONNEET,
KERTOKAAPA KERRANKI TOTUUS JULKI OMASTA
Suomen sota-ajan kansalisista, suurista ikäluokista,
ME EMME SAANEET SOSSUN LUUKULTA IKINÄ EDES MINKÄÄNLAISTA TUKEA meidän piti ITSE tienata rahamme ja jos oli hirveen vaikeeta omat lähisukuliset auttoi pahimassa tapauksessa, mutta aina maksettiin raha takasi,
JA NYT
PUHUKAA TOTTA
ja LOPETTAKAA VALHEITTEN LEVITTÄMINEN ja VANHUSTEN PANETTELU ,
TULIKO SELVÄKSI ?????????
ja te nuoremmat tehkää tekin töitä yli 40 vuotta ja maksakaaa veronne rehellisesti niin kuin mekin teimme,,,,,,,,,,,,,,,, - Anonyymi00010UUSI
Antaa nyt noiden puhua , ei kannata kommentoida mokomiin laskelmiin..
Itse eivät saisi mitään eläkettä, ei edes valtiolta.
Kateutta se on ja halua masentaa vanhuksia!
Minä olen saanut eläkettä monikymmenkertaisesti sen,
minkä olen työlläni maksanut!
Mutta meni100 % terveyskin!- Anonyymi00015UUSI
ME sodan aikana syntyneet suuret ikäliokat OLEMME tehneet töitä jokainen yli 40 vuotta taatusti olemme eläkkeemme ansaineet, ja ME teimme RIKKAAN SUOMEN
joka SDP valtaan päästyään tuhosi TÄYDELLISESTI
nyt olemme vasemmisto politiikan takia KUSESSA KURKKUA MYÖTEN ja nyt nyky politikot kehtaa VALEHDELLA että he maksaa meidän eläkkeet jotka OLEMME IHAN ITSE TIENANNEET
eikö iillä ole minkäänlaista omaatuntoa ja rehellisyyttä kertoa
oikea totuus JULKI ,
ja MISSÄ ON SOTAVETERAANIEN MILJAARDI RAHASTOJEN RAHAT NYT SEN AHASTO ME SUURET IKÄLUOKAT KEHITIMME SOATAVETERAANIEN TURVAKSI ja hoitojen ja hoivan tarpeisiin, ME pidimme omista sotaveteraaneista HYVÄÄ HUOLTA elämän LOPPUUN ASTI,
ja NYT meitä suomen oikieta ahkeria rehellisia rakentajia SYRJITÄÄN vanhuksia jätetään heitteille, ja valehdellaan että nyky nuoret maksaa meidänki eläkkeet JOKA ON SUURI VALHE , HÄVETKÄÄ EDES TYHMYYTTÄNNE,
Jokainen työikäinen sukupolvi rahoittaa sen hetken eläkkeitä.
Myös me nyt eläkkeellä olevat työssä käydessämme rahoitimme edellisen sukupolven eläkkeitä.
Pitäisi nyt tajuta, että myös näiden eläkeläisten morkkaajien eläkkeitä rahoittaa heistä seuraava sukupolvi. Jne... (´´sukupolvien sopimus´´).
Joten mikä kumman riidanaihe tämä eläkeasiakin jatkuvasti on.
Jos nykyhetken hedelmälliset eivät tee lapsia, niin, että tulevaisuudessa eläkkeiden maksajat ovat vähissä, se ei ole tämän hetken eläkeläisten vika.- Anonyymi00016UUSI
Lapsi tuo leivän taloon
on maalaisideologia, jossa viisivuotiaasta ja nuoremmasta lähtien ollaan töissä
ja pellolla ja ... eikä kuluteta aikaa oleiluun eikä koulunkäyntiin
taas nykyisin lorvitaa koulussa 30-vuotiaaksi ja siitä saa ELÄKEVUOSIA, älytöntä
sen jälkeen sitten palloillaan kuka mitäkin
en ole lukenut enkä tilaaja
On vastuutonta houkutella nuoria opiskelemaan alaa, joka ei työllistä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011109784.html - Anonyymi00017UUSI
Haloooo,
Edelleen me maksamme veroja vaikka vanhuksia olemme ,,,,,,,,,,,
ym, kirkollisveroa,
minunki työ-eläkeestä peritään nytki yli kaksikymmentä prosenttia
vroa joka kuukausi,
kyllä ME vanhukset olemme ITSE työeläkkeet tiennaneen kaikki keskimäärin ja yliki
40 vuotta tehty töitä ja lapsiperheet koulutettu jotka nyt ovat lähellä omaa eläkepäiviään,
munki jälkeläinen vaikka on lähempänä seitenkympiä on vielä työelämässä mukana yrittäjänä, , niin moni muuki nykyisin sinnittelevät työelämässä jos suinki jaksavat ja tervys antaa siihen mahdollisuuden,,,
ON suuri VÄÄRYYS moittia meitä nyky vanhuksia ja valehdella
että meidän eläkkeet maksaa joku muu kuin me itse,, - Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Haloooo,
Edelleen me maksamme veroja vaikka vanhuksia olemme ,,,,,,,,,,,
ym, kirkollisveroa,
minunki työ-eläkeestä peritään nytki yli kaksikymmentä prosenttia
vroa joka kuukausi,
kyllä ME vanhukset olemme ITSE työeläkkeet tiennaneen kaikki keskimäärin ja yliki
40 vuotta tehty töitä ja lapsiperheet koulutettu jotka nyt ovat lähellä omaa eläkepäiviään,
munki jälkeläinen vaikka on lähempänä seitenkympiä on vielä työelämässä mukana yrittäjänä, , niin moni muuki nykyisin sinnittelevät työelämässä jos suinki jaksavat ja tervys antaa siihen mahdollisuuden,,,
ON suuri VÄÄRYYS moittia meitä nyky vanhuksia ja valehdella
että meidän eläkkeet maksaa joku muu kuin me itse,,siis meikä maksaa kahteen paikkaan veroja yhteiskuntaan YLI 21 % ja kirkollisveroa, en muista prosentti lukua mutta sen muista että verokortissa lukee myös kirkollisvero, .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa
Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p294967Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut
samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien1504750Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa
Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su2104732Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?
Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal1184571Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen
Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil133670Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?
Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema192354Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!
Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud32128- 661657
Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)
Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill241514- 1901235