Kevyt keskustelunaihe ystävänpäiväksi: Mikä on mielivärisi tällä hetkellä ?

Anonyymi-ap

Mieliväri vaihtelee vuosien mittaan. Yllätyksekseni olen alkanut pitää jopa vaaleanpunaisesta. Se sopii hyvin puseroihin ja huiveihin harmaankalpeaa
naamaa ja harmaata tukkaa vasten. Se on lempeä väri, se pehmentää ankeaa
"kuvaa". Sisustuksessa on toiset värit, siennaa, okraa, harmaata ja valkoista
ja saa olla, en enää sisustusta uusi.

23

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Hyvää ystävänpäivää palstakavereille ! Töppöstekutojalle, kirjallisuudenystäville,
      tuntureitten tytöille, lintujen ruokkijoille, ruoanlaittajille ynnä muille !
      Kaikille.

• Anonyymi00002

Vaatteissa ruskea ja sen eri sävyt.

Hyvää Ystävänpäivää ystävällisille foorumilaisille! 🐇

• Anonyymi00003

Värit on mielenkiintoinen asia.
      Kysyin tekoälyltä mistä voi johtua mieltymys tiettyihin väreihin.

Tekoäly vastasi:

Mieltymys eri väreihin on monimutkainen yhdistelmä biologiaa, psykologiaa ja opittuja kokemuksia. Vaikka maku on yksilöllinen, taustalla vaikuttavat useat yleispätevät tekijät:

-Evoluutio ja biologia: Ihminen on luonnostaan sopeutunut reagoimaan tiettyihin väreihin selviytymisen edistämiseksi. Esimerkiksi punainen ja keltainen ovat usein ensimmäisiä värejä, jotka lapsi havaitsee. Punainen voi viestiä kypsistä hedelmistä tai vaarasta, kun taas sininen ja vihreä yhdistetään usein turvalliseen luontoon, veteen ja rauhoittumiseen.

-Psykologiset vaikutukset: Värit vaikuttavat meihin sekä psyykkisesti että fyysisesti. Ne voivat muuttaa mielialaa, vireystilaa ja jopa fyysisiä reaktioita:

Sininen symboloi luottamusta ja vakautta, ja sen sanotaan hidastavan sykettä sekä alentavan verenpainetta.

Punainen on energinen ja kiihottava väri, joka usein liitetään vahvoihin tunteisiin, kuten rakkauteen.

Vihreä tuo rauhaa, rentoutumista ja herättää toivoa.

-Yksilölliset kokemukset ja persoonallisuus: Henkilön luonne ja elämänkokemukset määrittävät, miten hän kokee eri värit. Jos tiettyyn väriin liittyy positiivinen muisto (esim. lapsuuden lempilelu), mieltymys kyseiseen väriin voi säilyä läpi elämän.

-Persoonallisuustyypin, kuten ekstroverttisyyden, on myös ehdotettu vaikuttavan mieltymykseen voimakkaita ja "kiihottavia" värejä kohtaan.

-Kulttuuriset merkitykset: Värien symboliikka vaihtelee kulttuureittain. Esimerkiksi länsimaissa musta mielletään usein surun ja pimeyden väriksi, kun taas toisissa kulttuureissa surun väri voi olla valkoinen.

Värit eivät siis ole vain visuaalisia ärsykkeitä, vaan ne kantavat mukanaan syviä psykologisia merkityksiä ja tunnevaikutuksia, jotka muokkaavat mieltymyksiämme.

Oletko jostain kohdasta samaa mieltä ?

• Anonyymi00004

Olen samaa mieltä, että värit vaikuttavat meihin sekä psyykkisesti ja ehkä fyysisesti.
        Ne voivat muuttaa mielialaa, vireystilaa ja ehkä sillä on fyysisiäkin vaikuttuksia.

Ihmisillä on mielivärejä ja inhokkivärejä.
        Nykyään olen viehättynyt keltaiseen väriin varsinkin kukissa.
        Jos on ostan keltaisia kukkia vaasiin pöydälle.
        Keltaisen on sanottu olevan toivon väri.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että värit vaikuttavat meihin sekä psyykkisesti ja ehkä fyysisesti.
        Ne voivat muuttaa mielialaa, vireystilaa ja ehkä sillä on fyysisiäkin vaikuttuksia.

Ihmisillä on mielivärejä ja inhokkivärejä.
        Nykyään olen viehättynyt keltaiseen väriin varsinkin kukissa.
        Jos on ostan keltaisia kukkia vaasiin pöydälle.
        Keltaisen on sanottu olevan toivon väri.

Keltainen väri yhdistetään lämpöön, aurinkoon, voimaan ja toivoon. Keltainen rohkaisee, piristää ja parantaa stressinsietokykyä. Värinä se välittää ilon, avoimuuden ja vilpittömyyden viestiä.

Keltainen väri tuo auringonpaisteen, vaikka keskelle synkintä talvea. Halutessasi piristää läheistäsi, lähetä hänelle keltaiset kukat!

• Anonyymi00006

Vaaleanpunainen on kyllä ihana, mutta oma värini on violetti. Värianalyysin mukaan olen talvi-ihminen, jolloin oikea - ei taitettu - väri on mulle paras.

• Anonyymi00008

Uskotko sinä tai muut värianalyyseihin ? Oliko se osuma kohdallasi ?
        Viihdytkö niissä väreissä, jotka värianalyysin mukaan sopivat sinulle ?

• Anonyymi00009

Violetti on kaunis väri ja sävyjä on paljon.
        Vaaleanpunaisia on monenlaisia myös ihania sävyjä.
        Minä pidän hempeistä sävyistä, en puhtaan "kirkkaanvaaleanpunaisesta".

Väriskaalani meni uusiksi, kun minusta tuli harmaapää tai pikemminkin
        valko-harmaapää. Jotkut entiset värit ei istuneet enää.
        Ne tuntuivat liian kovilta. Piti "himmentää" ja hempeyttää värejä.
        Kaikki vaatteet olen silti loppuun käyttänyt. En koko garderoobia
        ruvennut kerralla uusimaan. Ei asia niin tärkeä ole, mutta on kiva,
        kun on omanoloiset vaatteet ja värit. Eikö olekin ?

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Uskotko sinä tai muut värianalyyseihin ? Oliko se osuma kohdallasi ?
        Viihdytkö niissä väreissä, jotka värianalyysin mukaan sopivat sinulle ?

On se pakko omia silmiään uskoa. Värianalyysi perustuu siihen, että jotkut värit sopivat ihollesi ja saavat sen 'hehkumaan' ja jotkut toiset värit taas tekevät ihostasi harmaan ja valjun.

Toinen kysymyksesi on hyvä. En ole hoksannut ajatella, ovatko asiat muuttuneet iän ja harmaantumisen myötä. Mutta ainakin violetissa ja liilassa viihdyn.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Violetti on kaunis väri ja sävyjä on paljon.
        Vaaleanpunaisia on monenlaisia myös ihania sävyjä.
        Minä pidän hempeistä sävyistä, en puhtaan "kirkkaanvaaleanpunaisesta".

Väriskaalani meni uusiksi, kun minusta tuli harmaapää tai pikemminkin
        valko-harmaapää. Jotkut entiset värit ei istuneet enää.
        Ne tuntuivat liian kovilta. Piti "himmentää" ja hempeyttää värejä.
        Kaikki vaatteet olen silti loppuun käyttänyt. En koko garderoobia
        ruvennut kerralla uusimaan. Ei asia niin tärkeä ole, mutta on kiva,
        kun on omanoloiset vaatteet ja värit. Eikö olekin ?

Ethän vain sekoita vaaleanpunaista ja pinkkiä? Kaksi tasan eri väriä. Nyt en tiedä enkä osaa sanoa, onko oma "väriskaalani" muuttunut, kun olen ikääntynyt ja harmaantunut.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Ethän vain sekoita vaaleanpunaista ja pinkkiä? Kaksi tasan eri väriä. Nyt en tiedä enkä osaa sanoa, onko oma "väriskaalani" muuttunut, kun olen ikääntynyt ja harmaantunut.

En sekoita pinkkiin, pinkki on räikeä väri. Violetteja tai liilan sävyjä on paljon,
        lisäksi se on vaaleana erilainen kuin tummana. Mikä oikeastaan on violetin
        ja liilan ero ? Vai onko se sama perusväri ?
        Punaisenliila on minusta kauniimpi kuin sinisenliila, joka on aika kylmä väri.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

En sekoita pinkkiin, pinkki on räikeä väri. Violetteja tai liilan sävyjä on paljon,
        lisäksi se on vaaleana erilainen kuin tummana. Mikä oikeastaan on violetin
        ja liilan ero ? Vai onko se sama perusväri ?
        Punaisenliila on minusta kauniimpi kuin sinisenliila, joka on aika kylmä väri.

Kysyin tekoälyltä mikä on violetin ja liilan ero ?

Tekoäly vastasi:

Yleiskielessä violettia ja liilaa käytetään usein synonyymeina, mutta tarkemmin määriteltynä ne tarkoittavat eri asioita:

Violetti on yleisnimitys kaikille sinisen ja punaisen sekoituksille. Se on myös yksi sateenkaaren väreistä eli spektriväri.

Liila (tai lila) on violetin vaalea ja pehmeä sävy, jota kuvaillaan usein syreeninkukan väriseksi.

Tummuusaste: Violetti voi olla hyvinkin tummaa ja voimakasta, kun taas liila on tyypillisesti pastellinen tai vaalea.

Sävyvivahteet: Liila taittuu usein hieman enemmän vaaleanpunaiseen, kun taas puhdas violetti on voimakkaampi ja voi olla kylmempi.

Alkuperä: Sana violetti juontaa juurensa orvokkiin (viola), kun taas liila viittaa syreeniin (lilac).

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Kysyin tekoälyltä mikä on violetin ja liilan ero ?

Tekoäly vastasi:

Yleiskielessä violettia ja liilaa käytetään usein synonyymeina, mutta tarkemmin määriteltynä ne tarkoittavat eri asioita:

Violetti on yleisnimitys kaikille sinisen ja punaisen sekoituksille. Se on myös yksi sateenkaaren väreistä eli spektriväri.

Liila (tai lila) on violetin vaalea ja pehmeä sävy, jota kuvaillaan usein syreeninkukan väriseksi.

Tummuusaste: Violetti voi olla hyvinkin tummaa ja voimakasta, kun taas liila on tyypillisesti pastellinen tai vaalea.

Sävyvivahteet: Liila taittuu usein hieman enemmän vaaleanpunaiseen, kun taas puhdas violetti on voimakkaampi ja voi olla kylmempi.

Alkuperä: Sana violetti juontaa juurensa orvokkiin (viola), kun taas liila viittaa syreeniin (lilac).

Tässä on listaus yleisimmistä vaaleanpunaisen värisävyistä:

Roosa (Rose): Klassinen, pehmeä vaaleanpunainen, joka muistuttaa ruusun terälehtiä.

Pinkki: Syvä ja kirkas vaaleanpunaisen sävy.

Lohenpunainen (Salmon): Lämmin sävy, jossa on mukana oranssia tai keltaista.

Koralli (Coral): Voimakkaampi, oranssiin vivahtava vaaleanpunainen.

Vauvanpunainen (Baby Pink): Hyvin vaalea ja pehmeä pastellisävy.

Fuksia (Fuchsia): Erittäin voimakas, purppuraan vivahtava sähäkkä pinkki.

Magenta: Kirkas, punapurppurainen sävy.

Laventelinpunainen: Liilaan vivahtava, haalea vaaleanpunainen.

Puuterinroosa (Blush): Hyvin haalea, lähes ihonvärinen tai rusehtava sävy.

Vanha roosa (Dusty Rose): Hieman harmahtava tai murrettu vaaleanpunainen.

Mauve: Malvaan vivahtava, harmahtavan liila vaaleanpunainen.

Listasta puuttuu beige-rosa tai ehkä se on sama kuin puuteriroosa ?

• Anonyymi00007

Punainen ja sininen.

• Anonyymi00010

Minulla ei ole sinistä kuin farkut. Olen aina karsastanut sinistä väriä kaikessa.
      Muilla se voi näyttää nätiltä.

• Anonyymi00016

Jos lempivärisi on violetti, tekoäly arvioi sinua näin

"Violetti (ja liila) väri yhdistetään psykologiassa usein luovuuteen, mystiikkaan, henkisyyteen ja ylellisyyteen. Violetista pitävää ihmistä kuvaillaan usein persoonaksi, joka arvostaa yksilöllisyyttä, omaperäisyyttä ja taiteellisuutta.

Tässä on kooste siitä, millaisia luonteenpiirteitä violetin ystäviin yleensä liitetään:

-Luova ja taiteellinen: Violetti on mielikuvituksen ja luovuuden väri. Siksi violetista pitävät ihmiset ovat usein taiteellisesti suuntautuneita, luovia ja ajattelevat usein laatikon ulkopuolelta.

-Intuitiivinen ja syvällinen: Violetin ystävät ovat usein intuitiivisia ja kiinnostuneita henkisistä asioista tai elämän syvemmistä merkityksistä. He voivat olla luonteeltaan rauhoittavia ja henkisiä.

-Omaperäinen ja itsenäinen: He nauttivat siitä, että heidät nähdään ainutlaatuisina, eivätkä he pelkää erottua joukosta. He voivat olla hyvin itsenäisiä ja "tanssivat oman soittonsa tahtiin".

-Herkkä ja myötätuntoinen: Violetti yhdistetään myös herkkyyteen ja myötätuntoon. He saattavat kokea tunteet syvästi.

-Kunnianhimoinen ja idealistinen: Koska violetti on historiallisesti kuninkaallinen väri, se voi kertoa myös kunnianhimosta, itsevarmuudesta ja jaloista luonteenpiirteistä. He saattavat unelmoida ihanteellisesta maailmasta.

Eri sävyjen merkitys:
      Tumma violetti: Yhdistetään usein ylellisyyteen, voimaan ja salaperäisyyteen.
      Vaalea lila: Nähdään usein romanttisena, pehmeänä ja herkkänä.

Violetti on harvinainen lempiväri, ja sitä joko rakastetaan tai vihataan. Siksi violetin ystävä on usein persoonallisuudeltaan omalaatuinen."

Tunnistatko itsessäni ylläolevia piirteitä ?

• Anonyymi00021
        UUSI

Ehkä siellä joku juttu kalskahti tutulle, ehkä jopa omalle.

• Anonyymi00018
      UUSI

Turkoosista ja murretun vaalean vihreän sävyistä tykkään. Harmaata pitän usein.

• Anonyymi00022
        UUSI

H ja M liike myykin Harmaata ja Mustaa.

• Anonyymi00019
      UUSI
    • Anonyymi00020
      UUSI

Pidän keltaisesta väristä, jopa niin että on pitänyt toppuutella itseäni; älä nyt aina keltaista.
      Olen käynyt kymmeniä vuosia sitten värianalyysissä. Olen kevät-ihminen.
      Musta väri ei sovi minulle, eikä suurimmalle osalle suomalaisista.
      Talvi-tyyppi on hän, jolle se sopii..

• Anonyymi00023
      UUSI

Minäkin olen alkanut tykätä keltaisesta väristä, en vaatteissa, mutta kukissa
      ja ostin tarpeeseen torkkupeiton - kauniin keltaisen. Keltainen väri antaa toivoa.

• Anonyymi00024
        UUSI

Mulla on suomenlippupeitto.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      12
      5686
    2. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      83
      5315
    3. Mitä haluaisit sanoa tänään hänelle?

Rakastamallesi ihmiselle.
      Ikävä
      125
      3344
    4. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      89
      3278
    5. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      118
      1064
    6. Paras muistosi

kaivatustasi?
      Ikävä
      56
      1030
    7. Miksi miehen on hankala ymmärtää

Että hänen on tehtävä aloite. Niin sen kuuluu mennä luonnollisesti.
      Ikävä
      130
      962
    8. Mitä puuhailet nyt ystävänpäivänä

nainen, kun et ole mun kanssa?
      Ikävä
      43
      746
    9. Hei kuule nainen

Seuraavan kerran kun nähdään, puhu minulle jooko! Näin toivoo mies
      Ikävä
      37