Tosi fiksuja nuoria Orimattilassa. Tyytyvät ajelemaan mopoillaan vähäpätöisimmällä alueella eikä ihmisten kiusana!
Hyvä valinta nuorilla
20
173
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Fiksuus on hyvin kaukana heistä. Pilaavat Orimattilan maineen.
Siinäpähän orimattilan johto laittakoon miljoonia imagon parantamiseen kun kaikki tehty työ valui hukkaan, kun ei ajoissa reakoitu tähän härdelliin millaista nuorisoa täällä oikeasti onkaan. Piinaavat yksissä tuumin yhtä henkilöä/naapuristoa.- Anonyymi00002UUSI
Hyvin sanottu. Orimattila on menettänyt lopullisesti maineensa.
- Anonyymi00003UUSI
"Millainen nuoriso"
Mitä h*lvettiä sä nyt selität?? Nuoriso on ihan ok ja täysin samanlainen kaikkialla. - Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
"Millainen nuoriso"
Mitä h*lvettiä sä nyt selität?? Nuoriso on ihan ok ja täysin samanlainen kaikkialla.Ei todellakaan ole. Tässä on kyse muutamasta kymmenestä häiriköstä.
Orimattilasssa suurin osa nuorista on fiksuja.
Kotoa se kasvatus lähtee. - Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Tässä on kyse muutamasta kymmenestä häiriköstä.
Orimattilasssa suurin osa nuorista on fiksuja.
Kotoa se kasvatus lähtee.Vartijat noita usuttaa. Ei teinejä kiinnosta. Aidosti... heille on täysin sama että ketä ne siinä kiusaa ja kiusaa teinit toinen toisiaankin... ihan mitä vaan ja sellaisia teinit nyt on. Joku on nyt masinoinut ne vain hyökkäämään tahtomaansa suuntaan. Ei tuo siis ole mitään mitä teinit tekisi. Enemmänkin ne hyökkäilee rakennusten kimppuun ja pistää ikkunoita p*skaksi. Noissakin on se että teinit tietää TODELLA-TODELLA hyvin että mitä saa ja mitä ei saa rikkoa. Te tietää TOSI hyvin. Eli... joku niille sitten väittää että tuota ihmistä muka saisi. JOKU siellä sen heille antaa ymmärtää.
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Vartijat noita usuttaa. Ei teinejä kiinnosta. Aidosti... heille on täysin sama että ketä ne siinä kiusaa ja kiusaa teinit toinen toisiaankin... ihan mitä vaan ja sellaisia teinit nyt on. Joku on nyt masinoinut ne vain hyökkäämään tahtomaansa suuntaan. Ei tuo siis ole mitään mitä teinit tekisi. Enemmänkin ne hyökkäilee rakennusten kimppuun ja pistää ikkunoita p*skaksi. Noissakin on se että teinit tietää TODELLA-TODELLA hyvin että mitä saa ja mitä ei saa rikkoa. Te tietää TOSI hyvin. Eli... joku niille sitten väittää että tuota ihmistä muka saisi. JOKU siellä sen heille antaa ymmärtää.
...Itse ei tullut hajotettua paikkoja (?), mutta kun olimme koulussa, jota PURETTIIN, niin sitä minäkin sitten hajosin. En koskaan kajonnut mihinkään mitä ei oltaisi jo muutoinkin purkamassa. Asiaa pahensi (?) se että kukaan ei puuttunut minun toimintaan ja siitä jopa kehuttiin esim. kun purin erään luokan ikkunaa, jotta sen saisi auki. Siitä puuttui kahva ja minä sitten "operoin" sitä niin että sen sai auki pois-irrotetulla toisella kahvalla. Saatiin luokkaan enemmän ikkunoita auki ja opettaja vain kiitti.
- Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
...Itse ei tullut hajotettua paikkoja (?), mutta kun olimme koulussa, jota PURETTIIN, niin sitä minäkin sitten hajosin. En koskaan kajonnut mihinkään mitä ei oltaisi jo muutoinkin purkamassa. Asiaa pahensi (?) se että kukaan ei puuttunut minun toimintaan ja siitä jopa kehuttiin esim. kun purin erään luokan ikkunaa, jotta sen saisi auki. Siitä puuttui kahva ja minä sitten "operoin" sitä niin että sen sai auki pois-irrotetulla toisella kahvalla. Saatiin luokkaan enemmän ikkunoita auki ja opettaja vain kiitti.
...Ja jos joku ei tajua että millaisissa olosuhteissa me OIKEASTI oltiin, niin kerron että mm. yhden tunnin me ei voitu opiskella normaalisti, kun meidät oli sijoitettu rakennustyömaan viereen... siis... käytännössä siihen työmaalle, koska luokkahuoneesta PUUTTUI SEINÄ ja siinä on vain sellainen muovinen kalvo meidän ja rakennustyömaan välillä!!! Ei se siinä se ongelma, vaan se jumalaton poraus ja meteli siellä eli meillekin olisi pitänyt saada kuulosuojaimet, kun oli niillä työmiehilläkin. Ei se muovikalvo siinä mitenkään sitä meteliä estänyt. Sitten se meteli oli niin kova ettei siellä kuullut mitään ja opettaja päätyi kirjoittamaan vain kaiken liitutaululle, kun ei ääni kuulunut.
Että ne olosuhteet oli myös TOSI erikoisen minun kouluaikana. - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
...Ja jos joku ei tajua että millaisissa olosuhteissa me OIKEASTI oltiin, niin kerron että mm. yhden tunnin me ei voitu opiskella normaalisti, kun meidät oli sijoitettu rakennustyömaan viereen... siis... käytännössä siihen työmaalle, koska luokkahuoneesta PUUTTUI SEINÄ ja siinä on vain sellainen muovinen kalvo meidän ja rakennustyömaan välillä!!! Ei se siinä se ongelma, vaan se jumalaton poraus ja meteli siellä eli meillekin olisi pitänyt saada kuulosuojaimet, kun oli niillä työmiehilläkin. Ei se muovikalvo siinä mitenkään sitä meteliä estänyt. Sitten se meteli oli niin kova ettei siellä kuullut mitään ja opettaja päätyi kirjoittamaan vain kaiken liitutaululle, kun ei ääni kuulunut.
Että ne olosuhteet oli myös TOSI erikoisen minun kouluaikana.Voi voi mitä kauheuksia olet joutunut kokemaan. Todella kamalaa en ole tuollaisesta koskaan ennen kuullut.
- Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Voi voi mitä kauheuksia olet joutunut kokemaan. Todella kamalaa en ole tuollaisesta koskaan ennen kuullut.
Kauheus? Oliko viestisi vitsi? Puhuin kouluremontista :DDD
Eli selitin sitä että "hajottaminen" on vähän eri asia silloin kun sitä tekee koululle, jota puretaan. Mistään kauheuksista ei ollut kyse... ellei sitten koulurakennus itse huutanut tuskissaan, kun siitä revittiin paloja irti. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kauheus? Oliko viestisi vitsi? Puhuin kouluremontista :DDD
Eli selitin sitä että "hajottaminen" on vähän eri asia silloin kun sitä tekee koululle, jota puretaan. Mistään kauheuksista ei ollut kyse... ellei sitten koulurakennus itse huutanut tuskissaan, kun siitä revittiin paloja irti....Jäin täällä miettimään tuota sun ajatusta :DDDD
Mä mietin että tätähän voisi käyttää tekniikkana teineihin eli seuraavan kerran kun ne hajottaa jotain rakennusta, niin kysyy heiltä että "Miltä susta itsestä tuntuisi, jos sinua noin revittäisiin?" :DDD
Hyvä idea! Empatiaa lisää rakennuksille ja heidän kärsimyksilleen. Kauheuksia juu! - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
...Jäin täällä miettimään tuota sun ajatusta :DDDD
Mä mietin että tätähän voisi käyttää tekniikkana teineihin eli seuraavan kerran kun ne hajottaa jotain rakennusta, niin kysyy heiltä että "Miltä susta itsestä tuntuisi, jos sinua noin revittäisiin?" :DDD
Hyvä idea! Empatiaa lisää rakennuksille ja heidän kärsimyksilleen. Kauheuksia juu!Järkyttävää.
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
...Jäin täällä miettimään tuota sun ajatusta :DDDD
Hyvä idea! Empatiaa lisää rakennuksille ja heidän kärsimyksilleen. Kauheuksia juu!...Ja kun nyt joku siis ärsyyntyi siitä että kerroin kouluajoistani, niin haluan korostaa että tää oli siis sitä HYVÄÄ aikaani koulussa. Mä tykkäsin mun teiniaikojen koulunkäynnistä. Se kouluosan purku, uuden rakentaminen ja se valtava kaaos siellä HELPOTTI minun omia ongelmiani. Se antoi mun hengittää <3
Niin kauan kuin asiat liikkui, oli helppo olla. Oli isot luokkahuoneet ja aina vähän hässäkkää.
Sitten mun lähimmät kaverit kärähti huumeista rippileirilä ja kun siellä oli ollut muutakin, niin niistä ei kumpikaan sitten enää tullut kesän jälkeen kouluun kanssani :( Toinen pääsi/joutui nuorisokotiin ja toinen passitettiin sukulaisten luo toiselle paikkakunnalle käymään 8-luokan uudelleen (oli jäänyt luokalle).
Meikä sitten jäi aika yksin. En minä siellä niin aktiivinen koskaan ollutkaan ja sitten kun se hässäkkä katosi siitä ympäriltä, niin tuli hiljaista. Koulua remontoitiin ja se juuri meidän aikana vaihtui niin että oli myös yläaste siellä. Me olimme se eka ikäluokka ja siis koulun vanhimpia koko yläasteen, luokat 6-9.
Sitten me yhä olimme se jämäluokka eli meidät aina laitettiin kaikista huonoimpiin olosuhteisiin. Alussa se tarkoitti sitä että me jouduttiin keskelle työmaata, mutta sitten se muuttui tarkoittamaan sitä että meidän ahdettiin vammaispuolelle, pastellivärien keskelle LIIAN pieneen luokkahuoneeseen. Ne oli siis tarkoitettu pienemmille ryhmille ja sitten meidän koko normaali luokka ahdettiin sinne. Koulun asennehan oli tässä sama eli lapsien hyvinvoinnista ei välitetty: aiemmin ne altisti meidän rakennustyömaalle ja nyt ahtaudelle. Se ahtaus silti päätyi mun kohtaloksi :(
Mulla on koko mun elämän ollut ongelmia ja mielenterveysongemia, jotka kai jota tapauksessa olisi hissukseen pahentuneet. Sitten 9-luokan aloitin ilman parhaita kavereitani ja laitettuna ahtaaseen tilaan pastellivärien keskelle. Siitä vasta alkoi mun h*lvetti. Siihen asti mä olin rakastanut koulua.
SIKSI... mä ymmärrän niitä riehuvia teinejä kahdella eri tavalla, vaikken itse noin pahasti riehunutkaan kuin he ja mä vain ahdistuin suunnattomasti siitä ahtaudesta pastellisävyjen keskellä. En mä siis alkanut riehua siellä, mutta mä kärsin sisälläni. Ne isot luokkahuoneet ja se repaleisuus siis auttoi muo hengittää. Sitten sitä hengitystilaa ei yhtäkkiä enää ollutkaan. Se meidän luokanvalvoja oli myös ollut rennompi (ainakin se oli mun kavereilleni ollut) ja sitten se muuttui hirviöksi. Yhtäkkiä ei sitten muka saanutkaan vain olla kuten ennen. Yhtäkkiä olisi kaikkien pitänyt vain lopettaa olemasta "ongelma nuoria" ihan kuin se nyt menisi on/off. Ei ne perheiden ongelmat sillä häviä että opettaja vain käskee että sun täytyy nyt olla "normaali" oppilas tästä lähtien. - Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
...Ja kun nyt joku siis ärsyyntyi siitä että kerroin kouluajoistani, niin haluan korostaa että tää oli siis sitä HYVÄÄ aikaani koulussa. Mä tykkäsin mun teiniaikojen koulunkäynnistä. Se kouluosan purku, uuden rakentaminen ja se valtava kaaos siellä HELPOTTI minun omia ongelmiani. Se antoi mun hengittää <3
Niin kauan kuin asiat liikkui, oli helppo olla. Oli isot luokkahuoneet ja aina vähän hässäkkää.
Sitten mun lähimmät kaverit kärähti huumeista rippileirilä ja kun siellä oli ollut muutakin, niin niistä ei kumpikaan sitten enää tullut kesän jälkeen kouluun kanssani :( Toinen pääsi/joutui nuorisokotiin ja toinen passitettiin sukulaisten luo toiselle paikkakunnalle käymään 8-luokan uudelleen (oli jäänyt luokalle).
Meikä sitten jäi aika yksin. En minä siellä niin aktiivinen koskaan ollutkaan ja sitten kun se hässäkkä katosi siitä ympäriltä, niin tuli hiljaista. Koulua remontoitiin ja se juuri meidän aikana vaihtui niin että oli myös yläaste siellä. Me olimme se eka ikäluokka ja siis koulun vanhimpia koko yläasteen, luokat 6-9.
Sitten me yhä olimme se jämäluokka eli meidät aina laitettiin kaikista huonoimpiin olosuhteisiin. Alussa se tarkoitti sitä että me jouduttiin keskelle työmaata, mutta sitten se muuttui tarkoittamaan sitä että meidän ahdettiin vammaispuolelle, pastellivärien keskelle LIIAN pieneen luokkahuoneeseen. Ne oli siis tarkoitettu pienemmille ryhmille ja sitten meidän koko normaali luokka ahdettiin sinne. Koulun asennehan oli tässä sama eli lapsien hyvinvoinnista ei välitetty: aiemmin ne altisti meidän rakennustyömaalle ja nyt ahtaudelle. Se ahtaus silti päätyi mun kohtaloksi :(
Mulla on koko mun elämän ollut ongelmia ja mielenterveysongemia, jotka kai jota tapauksessa olisi hissukseen pahentuneet. Sitten 9-luokan aloitin ilman parhaita kavereitani ja laitettuna ahtaaseen tilaan pastellivärien keskelle. Siitä vasta alkoi mun h*lvetti. Siihen asti mä olin rakastanut koulua.
SIKSI... mä ymmärrän niitä riehuvia teinejä kahdella eri tavalla, vaikken itse noin pahasti riehunutkaan kuin he ja mä vain ahdistuin suunnattomasti siitä ahtaudesta pastellisävyjen keskellä. En mä siis alkanut riehua siellä, mutta mä kärsin sisälläni. Ne isot luokkahuoneet ja se repaleisuus siis auttoi muo hengittää. Sitten sitä hengitystilaa ei yhtäkkiä enää ollutkaan. Se meidän luokanvalvoja oli myös ollut rennompi (ainakin se oli mun kavereilleni ollut) ja sitten se muuttui hirviöksi. Yhtäkkiä ei sitten muka saanutkaan vain olla kuten ennen. Yhtäkkiä olisi kaikkien pitänyt vain lopettaa olemasta "ongelma nuoria" ihan kuin se nyt menisi on/off. Ei ne perheiden ongelmat sillä häviä että opettaja vain käskee että sun täytyy nyt olla "normaali" oppilas tästä lähtien."aiemmin ne altisti meidän rakennustyömaalle ja nyt ahtaudelle. Se ahtaus silti päätyi mun kohtaloksi :("
...Ja siis KURIN ja kurittamisen mä ymmärrän. Mullahan on yllättävän uskonnollinen lapsuus ollut ja sekin mä ymmärrän. Mä ymmärrän tosi paljon, mutta se että mut laitettiin ahtaaseen tilaan, pastellih*lvettiin ja pitäisi alkaa lässyttää happyhappy-joyjoy ei vain ollut se mun juttu. - Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
"aiemmin ne altisti meidän rakennustyömaalle ja nyt ahtaudelle. Se ahtaus silti päätyi mun kohtaloksi :("
...Ja siis KURIN ja kurittamisen mä ymmärrän. Mullahan on yllättävän uskonnollinen lapsuus ollut ja sekin mä ymmärrän. Mä ymmärrän tosi paljon, mutta se että mut laitettiin ahtaaseen tilaan, pastellih*lvettiin ja pitäisi alkaa lässyttää happyhappy-joyjoy ei vain ollut se mun juttu....Ps. mä en IKINÄ haaveillut mistään balleriinajutuista. En ole KOSKAAN haaveillut olevani prinsessa. Muo oksetti kaikki pinkit tutu-fantasiat koko elämäni. Mulla oli karate tausta ja tehnyt töitä maatilalla. Ei se mitään silti tarkoita.
Kun lopetin karaten noin 14-vuotiaana, niin äiti pakotti minut vatsatanssiin ja/tai itämaiseen tanssiin, joka siis varsinkin alussa oli täysin vastoin minua. Karatessa ihanne oli äärimmäisen piiiiiiitkät askeleet ja sitten yhtäkkiä piti kulkea polvet kiini toisissaan kuin pitäisi päästä pissalle. Tuli huivitansseja tanssittua ja kaikkea, jestas! No, mutta olipa hieno koulutusta sen karatetaustan jälkeen :)
Sitten... jossain siellä 2007- Mukkulassa asuessani ja netin syövereihin eksyttyäni LÖYSIN BALETIN. Ja voi jumalauta!! Mä olin jopa vihainen että mulle oli tyrkytetty vain jotain pinkkiä röyhelöunelmaa, kun baletti ei edes ole sitä! Mä siinä sitten vasta tajusin että hei baletti olisi ollut se mun juttu!! wow!! Se kurinalaisuus ja kaikki. Se ois ollut just hyvä sen karaten jälkeen ja mulla olisi ollut jo täydellinen ASENNE siihen siinä vaiheessa. Olisin vain vaihtanut kurista toiseen eikä kivulla ollut väliä.
No, en alkanut harrastaa balettia, mutta se rakkaus syntyi. Wau. Sitten muo on lähinnä ärsyttänyt, kun jotkut sitten nillittää että baletti on liian JULMA. Huh huh! Mä vain mietin et se ois JUST ollut mulle se täydellinen. Ei kaikki tajua sitä VOIMAAAAAAAAA mikä sielussa on ja se tarvitse erilaiset työkalutkin. Ja siihen aikaa mä olin jo valmiiksi ihan rimpula. Sitäkin muistan ihmetelleeni että joku valitti että vaaditaan laihuutta ja mä OLIN JO alipainoinen ja rakastin akrobatiaa ja muuta treeniä tehdä kotonani. Mä siis olin jo sitä.
Juu, juttuni vähän jatkui. - Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Että ne olosuhteet oli myös TOSI erikoisen minun kouluaikana."Että ne olosuhteet oli myös TOSI erikoisen minun kouluaikana."
...Mulle tuli joku valitusviesti tästä mun viestistä. Ehkä toinen vitsailu, muttei se sen viesti oikein mitenkään ole järkevä. Yhä siis jäin ihmettelemään tätä alkuperäistä omaani että onko siinä nyt joku ongelma mitä ei ymmärrä.
Epäilen tuon toisen olleen trolliviesti jo senkin takia ettei trollit osaa lukea koko ketjua, kuten ihminen sitä lukee. Ne ei ymmärrä viestien yli menevää kommunikaatiota. Mähän siis tässä jatkoselvitin aiempaa aihetta, mutta se ei trollille välittynyt, koska se kykenee lukemaan vain yhden viestin.
Tuolla "tosi erikoisella" olosuhteella siis jatkuvasti viittasin aiempaan juttuuni ja koko ketjun AIHEESEEN eli nuorten häiriö ja vandalismi. Nuoret on nuoria ja kerroin oman versioni, milloin JOPA minä tein vandalismia. Ei se minulle silti normaalia ollut ja sitä oli vain tuona aikana, kun olimme koulussa, joka purettiin. Ja kun ei siis joku ehkä tajua että ei se ollut normaalia koulussa oloa ja sitten jossain toisaalla olisi purettu, vaan me olimme siinä purkutyömaassa koulussa! Me olimme siinä.
Me ei menty minnekään muualla hajottamaan jotain purussa olevaa rakennusta, vaan me olimme siinä jo sisällä ja siinä ajankuluksi sitten ruuvailin sitä-sun-tätä irti. En sitäkään enää tekisi, mutta se nyt olin minultakin teini-ikää.
Tuskimpa paljoa on teinit keskellä purkutyömaata, joten siksi oletan että minun tapaukseni on varsin harvinainen.
Kautta historian on nuoret olleet villejä. Tämä piirre ei heistä poistu, mutta olosuhteet muutoin muuttuu. Vika ei ole nuorissa, vaan heidän olosuhteissa.
Ketjun aloituksessakin sanotaan "vähäpätöisimmällä alueella" ja minä kerroin oman tarinani, jolloin teinit alkoi hajottaa koulua... jota oltiin jo purkamassa/remppaamassa. Teinit osaa tosi hyvin aistia sen että mitä saa ja mitä ei saa hajottaa. Ne huomaa sen.
Jostain syystä - ja hyvin poikkeavasti - on teinit alkaneet kiusata ilmeisesti jotain ihmistä, mikä ei ole normaalia. Teinit ei tee tällaista. Heitä ei edes kiinnosta aikuiset ihmiset. Joku... on silti antanut valheellisesti ymmärtää että tämä ihminen on muka jotain jolla ei ole väliä, kuten meidän rempan keskellä oleva koulu. Jos opettaja olisi torunut, niin eihän se olisi jatkunut, muttei opettajiakaan haitannut mitä lapset tekee... koulua oltiin jo purkamassa.
Teinit kyllä lopettaa. Ne vain haluaa purkaa paineitaan ja ovat päätyneet vahingossa väärään paikkaan sitä tekemään. Mä en usko hetkeäkään että ilman vartijointiliikkeen suostumusta teinit hajottaa niitä joitakin liikerakennuksia. Kyllä teinit kuuntelee TOSI tarkalla korvalla mitä sanotaan eikä ne haluaisi olla vartijoiden epäsuosiossa. Se on politiikkaa mitä teinien annetaan hajottaa. Sellaiseen hajottamiseen ei puututa, joka ei AIKUISTEN itsenkään mielestä ole ongelma.
Oletteko joskus nähneet miten eri vanhemmat toruu erilailla lapsiaan. Jotkut ei puutu siihen että oma lapsi kiusaa toisia. Ei ne puutu, kun ei niitä haittaa. Pieni lapsi kyllä tottelee, kun neuvotaan. Jos ei... niin se saattoi vain olla nolo hetki vanhemmalle, kun siinä vahingossa käy ilmi heidän perheongelmat. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka koira. En ole sellaista koiraa nähnyt, joka yllättäen räyhäisi eikä tottele omistajaansa, ja olisi MUKA aina nätisti kotona. Niin vissiin!! :DDD Kyllä se on tätä kaaosta teillä selkeästi kaiket päivät eikä vain nyt "yllättäen". - Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
"Että ne olosuhteet oli myös TOSI erikoisen minun kouluaikana."
...Mulle tuli joku valitusviesti tästä mun viestistä. Ehkä toinen vitsailu, muttei se sen viesti oikein mitenkään ole järkevä. Yhä siis jäin ihmettelemään tätä alkuperäistä omaani että onko siinä nyt joku ongelma mitä ei ymmärrä.
Epäilen tuon toisen olleen trolliviesti jo senkin takia ettei trollit osaa lukea koko ketjua, kuten ihminen sitä lukee. Ne ei ymmärrä viestien yli menevää kommunikaatiota. Mähän siis tässä jatkoselvitin aiempaa aihetta, mutta se ei trollille välittynyt, koska se kykenee lukemaan vain yhden viestin.
Tuolla "tosi erikoisella" olosuhteella siis jatkuvasti viittasin aiempaan juttuuni ja koko ketjun AIHEESEEN eli nuorten häiriö ja vandalismi. Nuoret on nuoria ja kerroin oman versioni, milloin JOPA minä tein vandalismia. Ei se minulle silti normaalia ollut ja sitä oli vain tuona aikana, kun olimme koulussa, joka purettiin. Ja kun ei siis joku ehkä tajua että ei se ollut normaalia koulussa oloa ja sitten jossain toisaalla olisi purettu, vaan me olimme siinä purkutyömaassa koulussa! Me olimme siinä.
Me ei menty minnekään muualla hajottamaan jotain purussa olevaa rakennusta, vaan me olimme siinä jo sisällä ja siinä ajankuluksi sitten ruuvailin sitä-sun-tätä irti. En sitäkään enää tekisi, mutta se nyt olin minultakin teini-ikää.
Tuskimpa paljoa on teinit keskellä purkutyömaata, joten siksi oletan että minun tapaukseni on varsin harvinainen.
Kautta historian on nuoret olleet villejä. Tämä piirre ei heistä poistu, mutta olosuhteet muutoin muuttuu. Vika ei ole nuorissa, vaan heidän olosuhteissa.
Ketjun aloituksessakin sanotaan "vähäpätöisimmällä alueella" ja minä kerroin oman tarinani, jolloin teinit alkoi hajottaa koulua... jota oltiin jo purkamassa/remppaamassa. Teinit osaa tosi hyvin aistia sen että mitä saa ja mitä ei saa hajottaa. Ne huomaa sen.
Jostain syystä - ja hyvin poikkeavasti - on teinit alkaneet kiusata ilmeisesti jotain ihmistä, mikä ei ole normaalia. Teinit ei tee tällaista. Heitä ei edes kiinnosta aikuiset ihmiset. Joku... on silti antanut valheellisesti ymmärtää että tämä ihminen on muka jotain jolla ei ole väliä, kuten meidän rempan keskellä oleva koulu. Jos opettaja olisi torunut, niin eihän se olisi jatkunut, muttei opettajiakaan haitannut mitä lapset tekee... koulua oltiin jo purkamassa.
Teinit kyllä lopettaa. Ne vain haluaa purkaa paineitaan ja ovat päätyneet vahingossa väärään paikkaan sitä tekemään. Mä en usko hetkeäkään että ilman vartijointiliikkeen suostumusta teinit hajottaa niitä joitakin liikerakennuksia. Kyllä teinit kuuntelee TOSI tarkalla korvalla mitä sanotaan eikä ne haluaisi olla vartijoiden epäsuosiossa. Se on politiikkaa mitä teinien annetaan hajottaa. Sellaiseen hajottamiseen ei puututa, joka ei AIKUISTEN itsenkään mielestä ole ongelma.
Oletteko joskus nähneet miten eri vanhemmat toruu erilailla lapsiaan. Jotkut ei puutu siihen että oma lapsi kiusaa toisia. Ei ne puutu, kun ei niitä haittaa. Pieni lapsi kyllä tottelee, kun neuvotaan. Jos ei... niin se saattoi vain olla nolo hetki vanhemmalle, kun siinä vahingossa käy ilmi heidän perheongelmat. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka koira. En ole sellaista koiraa nähnyt, joka yllättäen räyhäisi eikä tottele omistajaansa, ja olisi MUKA aina nätisti kotona. Niin vissiin!! :DDD Kyllä se on tätä kaaosta teillä selkeästi kaiket päivät eikä vain nyt "yllättäen"....Ja meidän oma koira ei muuten totellut muo! Se oli nätisti, mutta jos tuli tilanne että mun olisi pitänyt se pitää kurissa, niin ei se minusta välittänyt kyllä tippaakaan!
Se kulki ilman remmiä mun mukana eikä siitä poistunut viereltä, kun kierreltiin metsiä ja mantuja. Mulle oli isä sitten sanonut ettei saa enää mennä sinne naapurin mummommökille että meidän koira kuulemma syö sieltä kissoille jätetyt ruuat. No, seuraavalla kerralla, kun menin koiran kanssa sinne päin, niin koira lähti taas sinne mökille päin, mutta mä kielsin. Se luimisteli ja jatkoi sinnikäästi eteenpäin. Mä kielsin LUJAA! P*rkele! Ei saa mennä! Ja v*ttuako se koira minusta välitti, vaan meni vaan! En minä sitä saanut pidettyä.
Eli... ei paha (kai), mutta meidän koira nyt sitten söi taas kissojen ruuat. Enkä minä sitä kyennyt estämään. En siis väittäisi voivani sitä koiraa hallita. Onneksi ne oli noin muutoin aina nätisti. Fakta silti on ettei se minua totellut, muttei sen yleensä tarvinnut, kun oli hyväkäytöksinen muutoin :)
Ja tän pienen tarinan kerroin taas taustoittamaan etten mä täällä latele mitään neuvoja ihan vain tyhjästä nykäisten. - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
...Ja meidän oma koira ei muuten totellut muo! Se oli nätisti, mutta jos tuli tilanne että mun olisi pitänyt se pitää kurissa, niin ei se minusta välittänyt kyllä tippaakaan!
Se kulki ilman remmiä mun mukana eikä siitä poistunut viereltä, kun kierreltiin metsiä ja mantuja. Mulle oli isä sitten sanonut ettei saa enää mennä sinne naapurin mummommökille että meidän koira kuulemma syö sieltä kissoille jätetyt ruuat. No, seuraavalla kerralla, kun menin koiran kanssa sinne päin, niin koira lähti taas sinne mökille päin, mutta mä kielsin. Se luimisteli ja jatkoi sinnikäästi eteenpäin. Mä kielsin LUJAA! P*rkele! Ei saa mennä! Ja v*ttuako se koira minusta välitti, vaan meni vaan! En minä sitä saanut pidettyä.
Eli... ei paha (kai), mutta meidän koira nyt sitten söi taas kissojen ruuat. Enkä minä sitä kyennyt estämään. En siis väittäisi voivani sitä koiraa hallita. Onneksi ne oli noin muutoin aina nätisti. Fakta silti on ettei se minua totellut, muttei sen yleensä tarvinnut, kun oli hyväkäytöksinen muutoin :)
Ja tän pienen tarinan kerroin taas taustoittamaan etten mä täällä latele mitään neuvoja ihan vain tyhjästä nykäisten....Se on siis "Yle Audiodraama 2024
Ensimmäinen kausi:
Ovi alamaailmaan – rikokset vanhenevat tarinat elävät."
Tää oli aivan UPEA!! Viime vuonna sitä runttasin nonstop opiskellen kaikkea ulkoa, mutten nyt sitten ole enää vähään aikaan sitä kuunnellut. Aika hyvin mä sen silti kuuntelin miljoonilla toistoilla että ainoastaan se virolaisen Veikon nimi multa on jäänyt ohi eikä siis äänimuodossa sitä niin tajua aukottomasti että KUKA siellä nyt on äänessä. Se ei ole niin selkeärajainen, joten en tiedä KENEN juttuja mä sitten olen tänne siteerannut.
Aarnio itse ei ollut suostunut mukaan siihen, joten sitä ei ole tullut siteerattua (siksi?).
Kakkoskausi oli muuten umpip*ska. Mä petyin :( Eka oli mulle räjäyttävä kokemus <3 <3, niin oli sitten isot odotukset ja kakkonen olikin sitten ihan sitä itseään eli LAPSISTA, katujengeissä, jossa pikkupojat riehuu. Diipa-daa.
- Anonyymi00005UUSI
Ei meilläpäin ainakaan noin monnoja vatipäitä ole millään alueella. Osaavat käyttäytyä kuin ihmiset. Alue kuin alue
- Anonyymi00007UUSI
Laittaakaa varoitukseksi porukan pääpössi ruotuun niin häirinköintihalut loppuu. Ei siitä seuraa kuin pienet sakot mutta on se sen arvoista.
- Anonyymi00020UUSI
Pylväisiin pääpukarista varoituksia. Tollasta shittiä ei kenenkään tarvitse asuinalueellaan sietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-509168Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"
Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite1036528Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain1236248Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin1434776- 1674616
Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.903199- 1692331
- 652198
Miksi miehen on hankala ymmärtää
Että hänen on tehtävä aloite. Niin sen kuuluu mennä luonnollisesti.1592156- 531947