Olen hieman miettimässä thaimaahan palaamista, ja olen ollut verottajaan yhteydessä asian ja riskien selvittämiseksi...
Thaimaan viranomaiset vaativat verot kaikista nostoista joka nostat mistä tahansa, atm, lähetät pankista, mistä tahansa mista vain voit rahaa saada,
olet nostoista verovelvollinen joka tapauksessa, thaimaahan,
osassa veroja maksetaan veropalautuksissa takaisin, osaa ei...
Jokaisen joka on pitkään thaimaassa, pitää hommata thaimaalainen veronumero, ja tallentaa kaikki nostot, ja maksut vuoden aikana, kuitteina, ja tallentaa ne, sekä ilmoittaa nostot thaimaan verottajalle sekä liittää ne veroilmoituksella, ja maksaa niistä verot...
Ja anoa takaisin maksetut verot, suomen valtiolta...
Tuossa on yhteenveto asiasta jonka verohallinto kirjoitti.
Kun käytetään nostetaan rahaa, tililtä, pankista, luottokortilla tai millä tahansa.
Tässä on selvitys ATM-nostojen ja kortinkäytön nykytilanteesta Thaimaan verotuksen näkökulmasta. Tilanne on elänyt voimakkaasti vuoden 2025 ja alkuvuoden 2026 aikana.
1. Oikeuskäsittelyt ja ennakkopäätökset
Tällä hetkellä Thaimaassa ei ole vielä julkisia korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä, joissa yksittäistä turistia tai eläkeläistä olisi rangaistu nimenomaan ATM-nostojen raportoimatta jättämisestä.
Kuitenkin Revenue Department (Thaimaan verohallinto) on antanut sisäisiä ohjeistuksia (Revenue Code Amendment), joiden perusteella:
Kaikki maahan tuotu varallisuus on veronalaista, jos se on kertynyt verovuoden aikana.
Verottaja on tarkentanut, että "Remittance" (maahantuonti) kattaa myös:
Ulkomaisella kortilla tehdyt ATM-nostot.
Ulkomaisella kortilla tehdyt suorat maksupääteostokset (esim. sairaalamaksut, ostokset).
QR-koodimaksut, jotka on kytketty ulkomaiseen tiliin.
2. Miten valvonta toimii käytännössä?
Vaikka ATM-laitteen ID-lukija on ensisijaisesti thaimaalaisille, ulkomaalaisen "loukku" toimii seuraavasti:
Pankkien ilmoitusvelvollisuus: Thaimaalaiset pankit (kuten Bangkok Bank, Kasikorn jne.) keräävät datan kaikista ulkomaisilla korteilla tehdyistä nostoista. Tämä data sisältää kortinhaltijan nimen ja usein korttiin kytketyn passinumeron (joka välittyy pankkien välisessä järjestelmässä).
Yhdistäminen maahanmuuttovirastoon (Immigration): Thaimaa on integroinut verottajan ja maahanmuuttoviraston tietokantoja. Jos haet jatkoa oleskeluluvallesi (Non-O tai LTR -viisumit), viranomaisilla on periaatteessa pääsy tietoihin, joilla he näkevät, että elät maassa, mutta et ole rekisteröitynyt verovelvolliseksi tai ilmoittanut tuloja.
Määräysvalta pankeille: Vuoden 2025 aikana useita pankkeja on ohjeistettu pyytämään veronumeroa (TIN) myös niiltä ulkomaalaisilta, joilla on vain säästötili, jos tilille tulee toistuvia suorituksia ulkomailta.
3. ATM-nostojen "loukku"
Suurin tekninen muutos, jota kannattaa tarkkailla, on biometrinen tunnistus.
Monet uudet ATM-laitteet vaativat tietyissä tilanteissa kasvontunnistusta. Kun kasvosi on yhdistetty passitietoihisi maahantulon yhteydessä, verottaja pystyy aukottomasti todistamaan, että juuri sinä olet nostanut tietyn summan rahaa Thaimaassa, vaikka käyttäisit suomalaista korttia.
4. Mikä on riskitaso tällä hetkellä?
Pienet summat: Verottaja ei ole kiinnostunut muutaman sadan euron nostoista. He keskittyvät "isoihin kaloihin".
Suuret nostot ja elämäntyyli: Jos nostat säännöllisesti maksimisummia ja elät Thaimaassa näyttävästi, riski joutua "auditoitavaksi" kasvaa. Tällöin sinun on pystyttävä osoittamaan, että nostetut rahat ovat joko:
Ennen vuotta 2024 säästettyä pääomaa (joka on verovapaata).
Tuloa, josta on jo maksettu verot Thaimaahan (veroilmoituksen kautta).
Yhteenveto
Thaimaan viranomaiset rakentavat järjestelmää, jossa käteinen ei ole enää anonyymiä. Vaikka he eivät juuri tällä sekunnilla verota automaattisesti jokaista nostoasi, he keräävät lokitietoja. Jos he päättävät suorittaa tarkastuksen, heillä on 5–10 vuotta aikaa periä verot takautuvasti korkoineen.
Oma arvioni: Jos asut Thaimaassa pysyvästi, kortinnostojen varaan jättäytyminen "veronkiertona" on muuttumassa vaaralliseksi strategiaksi. Turvallisinta on hakea Thaimaan veronumero ja ilmoittaa minimimäärä tuloja, jotta olet järjestelmässä "kunniallisena asukka
Tässä on verohallinnon ja thaimaan viranomaisten tulkinta asiaan...
Thaimaan verottaja ja suomen valtio...
38
138
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Keskustelin netissä verohallinnon lakimiehen kanssa, joka on erikoistunut aasian verotukseen, pääosin thaimaan, tilanne on varsin hankala, verohallinto suomessa hyvittää ainoastaan sosiaaliturvaan kuuluvien eläkkeiden maksut, siis kelan ja eläkevakuuttajien maksamat, muista maksat verot ensin suomeen ja sitten vielä thaimaahan, osan saat takaisin verohallinnolta, osaa et... joten pahimmassa tapauksessa verosi nousevat yli 50 prosentin, jopa perus eläkeläiselle.
Tuo oma arvioni on verohallinnonlakimiehen arvio miten kannattaa toimia.- Anonyymi00004UUSI
Ketään ei ole koskaan verotettu mainitsemistasi asioista tai nostoista.
- Anonyymi00002UUSI
Pimpshornya hakemaan?
- Anonyymi00005UUSI
Haaveissa vaan. Mistä ne matkarahat ja asumiseen rahat nyt löytyisi kun ei poiskaan päässyt ilman velkaa ja kullan viemistä kaniin ja ei ollut varaa asua?
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Haaveissa vaan. Mistä ne matkarahat ja asumiseen rahat nyt löytyisi kun ei poiskaan päässyt ilman velkaa ja kullan viemistä kaniin ja ei ollut varaa asua?
Ottaa osakaslainan, Kelalta ;-)
- Anonyymi00003UUSI
Se on taas Pasanen omien tulkintojen ja käännösten äärellä väärinymmärtämässä, vai onko Kerosella taas ikiomaa tietoa kuten Keronen väitti vuosi sitten että Thaimaassa asuu ja työskentelee 5 miljoonaa laitonta siirtolaista? Uutisessa oli todellisuudessa siitä että viiden miljoonan thaimaalaisen epäiltiin työskentelevän ilman veronumeroa.
Varmasti työskenteleekin, mutta he eivät ylitä tulorajaa jota verotettaisiin muutenkaan.
Thaimaan verovaikutukset
Ei tuloveroa pankkiautomaattikäteisestä: Ulkomaisen kortin käyttöä käteisen nostamiseen thaimaalaisesta pankkiautomaatista ei yleensä pidetä "tulojen siirtämisenä" thaimaalaiselle pankkitilille, vaan pikemminkin omien ulkomaisten varojen käyttämisenä.
Veroasukassääntö: Jos vietät Thaimaassa yli 180 päivää, sinua pidetään verovelvollisena. Vaikka Thaimaahan tuodut ulkomaiset tulot voidaan verottaa, pankkiautomaattinostot katsotaan yleensä menoiksi.
Seuranta: Thaimaan verovirasto voi seurata pankkiautomaattitapahtumia, jos olet verovelvollinen, erityisesti suurten ja usein toistuvien nostojen osalta.
2. Pankkimaksut ("todelliset" kustannukset)
Vaikka vältät verot, et vältä maksuja:
Thaimaan pankkiautomaattimaksu: Lähes kaikki thaimaalaiset pankkiautomaatit veloittavat kiinteän 250 THB:n (noin 6,50–7 €) maksun nostoa kohden summasta riippumatta.
Kas kun et ala väittää että korttimaksujakin aletaan pitämään verotettavana tulona Thaimaahan, se kun on suoraan rinnastettavissa siihen että teet kuitillisen ostoksen käteisellä jonka olet nostanut seinästä.- Anonyymi00006UUSI
"Thaimaan verovirasto voi seurata pankkiautomaattitapahtumia, jos olet verovelvollinen, erityisesti suurten ja usein toistuvien nostojen osalta"
Turisti ei ole verovelvollinen Thaimaassa eikä asukaskaan, mikäli hänen tulonsa on jo verotettua tuloa eikä esimerkiksi thaimaalaiselle yhtiölleen tilitettyä rahaa.
Jos työskentelet Thaimaassa työluvalla taikka sinulla on kansainvälisesti toimiva yritys Thaimaassa ja sinulle tai firmallesi tulee ulkomailta rahaa, niin silloin se verotetaan luonnollisesti ihan samaan tapaan kuin suomalaisen yhtiön tulot ulkomailta verotetaan Suomessa. - Anonyymi00008UUSI
Keronen ei liity asiaan mitenkään, tieto on varmasti oikeaa, se tulee verottajalta, heidän asiantuntijalta, olet verovelvollinen kaikesta rahasta mitä nostat, riippumatta miten se tapahtuu, asiaa myös enemmissä määrin valvotaan...
Huomioitavaa että ainoastaan eläkkeissä on hyvityskäytäntö ei missään muualla, sekin on vain sosiaaliturvaan perustuva, eli siis eläkeyhtiöt ja kela...
Minä en väitä mitään kerron vaan miten verohallinto asian näkee, kaikista korttiostoista olet verovelvollinen thaimaahan...
Seinästä nostettu massi on thaimaassa maksat verot, ihan sama mistä raha tulee.,. - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
"Thaimaan verovirasto voi seurata pankkiautomaattitapahtumia, jos olet verovelvollinen, erityisesti suurten ja usein toistuvien nostojen osalta"
Turisti ei ole verovelvollinen Thaimaassa eikä asukaskaan, mikäli hänen tulonsa on jo verotettua tuloa eikä esimerkiksi thaimaalaiselle yhtiölleen tilitettyä rahaa.
Jos työskentelet Thaimaassa työluvalla taikka sinulla on kansainvälisesti toimiva yritys Thaimaassa ja sinulle tai firmallesi tulee ulkomailta rahaa, niin silloin se verotetaan luonnollisesti ihan samaan tapaan kuin suomalaisen yhtiön tulot ulkomailta verotetaan Suomessa.Turisti ei tietenkään ole jos on maassa alle 183 vrk. En tiedä mitään thaimaan yritysverotuksesta, mutta oletettavasti se on varsin monimutkaista, ainakin suomessa se on erittäin vaikeaa...
Verohallinto suosittaa että jos olet yli 180 vrk pois suomesta, olet yhteydessä asiasta etukäteen, heihin, ja kerrot missä aiot asustaa, kaikissa maissa on omat sääntönsä, ettei tule isoja yllätyksiä eteen, ja olet myös yhteydessä kohdemaan viranomaisiin, koskee myös viroa. Anonyymi00006 kirjoitti:
Jos työskentelet Thaimaassa työluvalla taikka sinulla on kansainvälisesti toimiva yritys Thaimaassa ja sinulle tai firmallesi tulee ulkomailta rahaa, niin silloin se verotetaan luonnollisesti ihan samaan tapaan kuin suomalaisen yhtiön tulot ulkomailta verotetaan Suomessa.Thaimaan veroasiat ei kuulu suomen verottajalle millään lailla, miten suomalainen verovirkailija antaa sinulle chatissä ohjeita kuinka toimia thaimaan verovirkailijoiden kansaa.
Hupiukko olet.
Jokaisessa thaimaan virastossa ja toimistossa on erilaiset tavat toimia vakikka laki ja ohjeet ovat samat kaikille, sinä sitten menet suomalaisen verovirkailijan kanssa chattailemaan ja kysymään ohjeita... Hehehe...
Voi pyhät pyssyt mitä loruja ja satuja se herra Huhtasaari on tänään kirjoittanut. Lähdetään vaikka siitä että herra Huhtasaaren "tieto" on kuultua tai netistä luettua. Omakohtaista kokemusta thaimaan verottajasta hänellä ei ole, olen aivan varma ettei herra Huhtasaari ole koskaan edes käynyt thaimaan verotoimistossa.
Itse olen kaksi kertaa käynyt veroilmoituksen tekemässä thaimaassa ja molemmilla kerroilla suomeen maksettu vero on ollut suurempi mitä olisi ollut thaimaahan makettava summa joten tietokoneelle tuli summa maksettavaksi 0 bahtia. Verovirkailija vain totesi että "welcome next year again, sir"
Nettikirjoituksistahan suurin osa on jenkkien ja muiden maiden kansalaisten joilla ei tuota kaksoiverotuksen kieltävää sopimusta ole, heillä tilanne on eri ja siitä minulla ei ole tietoa joten en viitsi mutu tiedolla alkaa spekuloimaan.
Vai että pankkiautomaatti alkaa kyttäämään länkkärin nostoja, voi herran pieksut. Sitten se pankkiautomaatti varmasti lähtee loikkimaan sen länkkärin perään ja seuraa nurkalta nurkalle kuin Sherlok Holmes kurkkien että mihin se länkkäri rahansa vie.
Kirjoituksesta päätellen tämä nimeltä mainitsematon aloittaja potee ilmeisesti tekstistä päätellen. jonkinlaista vainoharhaisuutta, paranoiaaVielä lisään tuohon että pinkki ID:n numero, on sinun thaimaan veronumero joten kun on pinkki ID ei tarvitse erikseen veronumeroa hakea.
Ajokortti ei siis riitä vaikka täällä kohta niin väitetään.- Anonyymi00010UUSI
Scifiksi Pasasen jutut menee siinä kohtaa kun automaatti tunnistaa nostajan kasvot biometrisesti ja yhdistää passiin. Siihenhän ei ole ensinnäkään mitään syytä siihen tunnistamiseen, sillä thaipankki tietää muutenkin kenen tililtä nosto on tehty, eikä kyse ole siitä kenen naamalla nosto on tehty.
- Anonyymi00011UUSI
asiantravel kirjoitti:
Vielä lisään tuohon että pinkki ID:n numero, on sinun thaimaan veronumero joten kun on pinkki ID ei tarvitse erikseen veronumeroa hakea.
Ajokortti ei siis riitä vaikka täällä kohta niin väitetään.Aasi miten nuo sinun kommenttisi liittyy mitenkään asiaan josta kirjoitin, olin yhteydessä verohallinnon chatiin, ja kerroin asuneeni 10 vuotta thaimaassa, ja olen ajatellut palata sinne, mitä pitää huomioida, keskustelimme asiasta pari tuntia, mikään noista kommenteista mitä olen kirjoittanut eivät ole minun vaan veroasiantuntijan, yksinkertaistetusti kaikki raha mitä thaimaassa nostat välinestä riippumatta on veroalaista tuloa, ihan kaikki...
Nyt jo thaimaan viranomaisilla on työkalut tutkia mitä olet seinästä nostanut, mutta ei heitä kiinnosta pikku summat, mutta he keräävät logia, tapa on kerrottu ylempänä, miten se on toteutettu tai tullaan toteuttamaan, kaikissa uusissa atm laitteissa on kasvo kamerat, kuten ylempänä kerrot...
Sinun kommenttisi on totaali lahkolaisten skeidaa, ja olen käynyt hua hinin verotoimistossa jos vuosia sitten kysymässä asiaa, silloin eivät olleet kiinnostuneita.
Pinkki id-korttia en ole koskaan hakenut koska en kokenut sitä mitenkään olennaisena, thaimaassa on erillinen veronumero jonka saat ilmeisesti verottajalta. - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Aasi miten nuo sinun kommenttisi liittyy mitenkään asiaan josta kirjoitin, olin yhteydessä verohallinnon chatiin, ja kerroin asuneeni 10 vuotta thaimaassa, ja olen ajatellut palata sinne, mitä pitää huomioida, keskustelimme asiasta pari tuntia, mikään noista kommenteista mitä olen kirjoittanut eivät ole minun vaan veroasiantuntijan, yksinkertaistetusti kaikki raha mitä thaimaassa nostat välinestä riippumatta on veroalaista tuloa, ihan kaikki...
Nyt jo thaimaan viranomaisilla on työkalut tutkia mitä olet seinästä nostanut, mutta ei heitä kiinnosta pikku summat, mutta he keräävät logia, tapa on kerrottu ylempänä, miten se on toteutettu tai tullaan toteuttamaan, kaikissa uusissa atm laitteissa on kasvo kamerat, kuten ylempänä kerrot...
Sinun kommenttisi on totaali lahkolaisten skeidaa, ja olen käynyt hua hinin verotoimistossa jos vuosia sitten kysymässä asiaa, silloin eivät olleet kiinnostuneita.
Pinkki id-korttia en ole koskaan hakenut koska en kokenut sitä mitenkään olennaisena, thaimaassa on erillinen veronumero jonka saat ilmeisesti verottajalta.Tuo pinkkikortti ei ole veronumero, mutta kortin numerolla voit hakea itsellesi veronumeron, verotoimistosta jopa netistä, joten huuhaa.
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tuo pinkkikortti ei ole veronumero, mutta kortin numerolla voit hakea itsellesi veronumeron, verotoimistosta jopa netistä, joten huuhaa.
Montako veroilmoitusta olet thaimaassa tehnyt...???
Pinkki ID:n numero ON myös veronumero, ei tarvitse mitään erikseen hakea, laitetaan suoraan veroilmoitukseen. Kokemuksesta tiedän.- Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Aasi miten nuo sinun kommenttisi liittyy mitenkään asiaan josta kirjoitin, olin yhteydessä verohallinnon chatiin, ja kerroin asuneeni 10 vuotta thaimaassa, ja olen ajatellut palata sinne, mitä pitää huomioida, keskustelimme asiasta pari tuntia, mikään noista kommenteista mitä olen kirjoittanut eivät ole minun vaan veroasiantuntijan, yksinkertaistetusti kaikki raha mitä thaimaassa nostat välinestä riippumatta on veroalaista tuloa, ihan kaikki...
Pinkki id-korttia en ole koskaan hakenut koska en kokenut sitä mitenkään olennaisena, thaimaassa on erillinen veronumero jonka saat ilmeisesti verottajalta.Nyt tulee legendaarista läppää! Sinä siis kyselit vuosia sitten kysymässä asiasta josta kukaan ei silloin ollut vielä kuullutkaan? Oletko jonkinlainen ennustajaukko?
Sinulla on tuloinasi vain ja ainoastaan Suomessa jo verotettu eläke ja sinulle ei ollut Thaimaassa yritystä joten sinulla ei ole ollut mitään asiaa verotoimistoon ja sinä et koskaan palaa Thaimaahan enää joten älä viitsi ukkeli olla naurettava. - Anonyymi00016UUSI
asiantravel kirjoitti:
Montako veroilmoitusta olet thaimaassa tehnyt...???
Pinkki ID:n numero ON myös veronumero, ei tarvitse mitään erikseen hakea, laitetaan suoraan veroilmoitukseen. Kokemuksesta tiedän.On ja ei ole, ainakin suomen verottajan mukaan, minä olen kerran pari käynyt hua hin verotoimistossa kuten sanoin aikaisemmin, ei tarvinnut maksaa mitään, tämä oli vuonna 2019 tai 2020, pinkki kortti on täysin turha, 10 vuoden aikana kukaan ei koskaan kysynyt sitä ajokorttia kysyttiin pattaylla joka päivä ja hua hinissä pari kertaa 10 vuoden aikana, iso asia sinulle tuo pinkki, miksi sen saat hakemalla kaupungin talolta.. taisi vielä olla ilmainen.
Anonyymi00016 kirjoitti:
On ja ei ole, ainakin suomen verottajan mukaan, minä olen kerran pari käynyt hua hin verotoimistossa kuten sanoin aikaisemmin, ei tarvinnut maksaa mitään, tämä oli vuonna 2019 tai 2020, pinkki kortti on täysin turha, 10 vuoden aikana kukaan ei koskaan kysynyt sitä ajokorttia kysyttiin pattaylla joka päivä ja hua hinissä pari kertaa 10 vuoden aikana, iso asia sinulle tuo pinkki, miksi sen saat hakemalla kaupungin talolta.. taisi vielä olla ilmainen.
Ei ole ID mikään iso asia mutta helpottaa asiointia monessa eri paikassa missä tarvii henkilöllisyys todistaa.
Puhelin ja nettiliittymä asioissa, ajokortteja uusiessa, mopoa ostaessa, pankissa, hotelleissa autoon ja mopoon vakuutuksia hankkiessa.. ihan vain muutama mainitakseni. Tokihan sillä ei mitään tee jos ei ole mitään omaa eikä koskaan käy missään.
Maksoi muuten kokonaisen 80 bahtia.
Siis mitä suomen verottajan mukaan...???- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Nyt tulee legendaarista läppää! Sinä siis kyselit vuosia sitten kysymässä asiasta josta kukaan ei silloin ollut vielä kuullutkaan? Oletko jonkinlainen ennustajaukko?
Sinulla on tuloinasi vain ja ainoastaan Suomessa jo verotettu eläke ja sinulle ei ollut Thaimaassa yritystä joten sinulla ei ole ollut mitään asiaa verotoimistoon ja sinä et koskaan palaa Thaimaahan enää joten älä viitsi ukkeli olla naurettava.Niinkö olet taas päätellyt lahkolainen, tästä asiasta on keskusteltu palstalla jo vuosia sitten, on ihan perusteltua että thaimaa saa siellä asuvilta veronsa, koska käyttävät maan palveluja, on hyvä maksaa veronsa sinne, tämä on täysin perusteltua, jos sillä rahalla saa jotain palvelua, mutta sitä epäilen ja vahvasti.. en koe kovinkaan suurta tarvetta palata sinne mutta vaimoni kotimaa kun on ja häne kaipaa kotiaan, joten palaamme sinne vielä, tosin en tiedä vielä milloin, ja se pitää suunnitella kunnolla. Thaimaa verottaa myös suomesta saatua eläkettä, tämä on selviö, mutta verottaja suomessa hyvittää summan minkä maksat thaimaahan, tosin thaimaassa on selvästi suurempi progressio että et saa samaa takaisin minkä thaimaahan maksat 25.000 euroa eläketulolla.
Anonyymi00017 kirjoitti:
Niinkö olet taas päätellyt lahkolainen, tästä asiasta on keskusteltu palstalla jo vuosia sitten, on ihan perusteltua että thaimaa saa siellä asuvilta veronsa, koska käyttävät maan palveluja, on hyvä maksaa veronsa sinne, tämä on täysin perusteltua, jos sillä rahalla saa jotain palvelua, mutta sitä epäilen ja vahvasti.. en koe kovinkaan suurta tarvetta palata sinne mutta vaimoni kotimaa kun on ja häne kaipaa kotiaan, joten palaamme sinne vielä, tosin en tiedä vielä milloin, ja se pitää suunnitella kunnolla. Thaimaa verottaa myös suomesta saatua eläkettä, tämä on selviö, mutta verottaja suomessa hyvittää summan minkä maksat thaimaahan, tosin thaimaassa on selvästi suurempi progressio että et saa samaa takaisin minkä thaimaahan maksat 25.000 euroa eläketulolla.
Thaimaa ei verota suomalaista eläkettä tällä hetkellä jos suomeen makettu vero on suurempi mitä olisi thaimaahan maksettava vero. Näin on ainakin tällä hetkellä, omasta kokemuksesta puhun.
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Niinkö olet taas päätellyt lahkolainen, tästä asiasta on keskusteltu palstalla jo vuosia sitten, on ihan perusteltua että thaimaa saa siellä asuvilta veronsa, koska käyttävät maan palveluja, on hyvä maksaa veronsa sinne, tämä on täysin perusteltua, jos sillä rahalla saa jotain palvelua, mutta sitä epäilen ja vahvasti.. en koe kovinkaan suurta tarvetta palata sinne mutta vaimoni kotimaa kun on ja häne kaipaa kotiaan, joten palaamme sinne vielä, tosin en tiedä vielä milloin, ja se pitää suunnitella kunnolla. Thaimaa verottaa myös suomesta saatua eläkettä, tämä on selviö, mutta verottaja suomessa hyvittää summan minkä maksat thaimaahan, tosin thaimaassa on selvästi suurempi progressio että et saa samaa takaisin minkä thaimaahan maksat 25.000 euroa eläketulolla.
"on ihan perusteltua että thaimaa saa siellä asuvilta veronsa, koska käyttävät maan palveluja"
Et saa Thaimaasta farangina mitään palveluja ilmaiseksi ja kun maksat eläkkeelläsi esimerkiksi kaupan ostokset tai sairaalamaksun, niin sinä maksat sen itse ja siinä on vero mukana jokaisessa laskussa, oli se sitten McDonalds tai junalippu.
Kaksoisverotusta ei ole Suomen ja Thaimaan välillä eläkkeistä.
Ymmärräthän sen että jos Thaimaa aloittaisi farangien ja turistien kyttäämisen ja veroansojen asettamisen, niin täältä lähtisi joka ukko ja akka menemään. - Anonyymi00020UUSI
asiantravel kirjoitti:
Thaimaa ei verota suomalaista eläkettä tällä hetkellä jos suomeen makettu vero on suurempi mitä olisi thaimaahan maksettava vero. Näin on ainakin tällä hetkellä, omasta kokemuksesta puhun.
Hieman outoa Aasi että kirjoitat eläkkeestä perustuen omaan kokemukseesi mutta olet kirjoittanut myös että et ole eläkeläinen.
Näyttänee taasen löytyneen hyvä vänkäaihae. - Anonyymi00021UUSI
asiantravel kirjoitti:
Ei ole ID mikään iso asia mutta helpottaa asiointia monessa eri paikassa missä tarvii henkilöllisyys todistaa.
Puhelin ja nettiliittymä asioissa, ajokortteja uusiessa, mopoa ostaessa, pankissa, hotelleissa autoon ja mopoon vakuutuksia hankkiessa.. ihan vain muutama mainitakseni. Tokihan sillä ei mitään tee jos ei ole mitään omaa eikä koskaan käy missään.
Maksoi muuten kokonaisen 80 bahtia.
Siis mitä suomen verottajan mukaan...???Jaa no mitä se sitten helpottaa asuin siellä 10 vuotta josta olin kuukauden suomessa, kukaan ei koskaan kysynyt pinkkiä, eikä edes ollut, miten kuvittelet käyväsi jossain missä minä en käy tai arvostat omia käymisiäsi, josta ei ole kuin sanoja... kun täällä palstalla vaikutat kuten minäkin, en ota kuin kerran puhelinliitynnän, ajokortin uusin kaksi kertaa, pankissa ja immissä en tarvitse henkkareita kun tunsivat minut muutenkin... jotenkin tuo pinkki on sinulla elämää suurempia asia, minulta ei kukaan koskaan kysynyt, pari kertaa vuokrasin mopon passilla... mutta en minä passia viitsi hehkuttaa... täysin turhaa..
Selvää on kuitenkin että viiden vuoden sisällä maksat kaikista nostoista suomesta
tapahtuu ne sittä atm tai korttimaksuna tai tilisiirtona verot thaimaan valtiolle, ja pitäydytään tässä factassa ja jätetään paskan jauhaminen, toisaalle.
Suomen verottaja hyvittää ainoastaan eläkkeistä, jotka maksaa kela tai eläkevakuutusyhtiö, verovuoden valmistumisen jälkeen takaisin thaimaahan maksetut verot, palautusten yhteydessä, tämä on hankala asia, koska thaimaan verojen maksu päivä on muistaaksen huhtikuussa ja veropalautukset suomessa maksetaan marraskuussa, lisäksi thaimaan verotuksen progressio on suurempi kuin suomen, eli 25.000 eläkkeestä maksat thaimaahan enemmän veroa kun saat suomesta takaisin. Tosin en ole vielä laskenut paljonko. - Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
Jaa no mitä se sitten helpottaa asuin siellä 10 vuotta josta olin kuukauden suomessa, kukaan ei koskaan kysynyt pinkkiä, eikä edes ollut, miten kuvittelet käyväsi jossain missä minä en käy tai arvostat omia käymisiäsi, josta ei ole kuin sanoja... kun täällä palstalla vaikutat kuten minäkin, en ota kuin kerran puhelinliitynnän, ajokortin uusin kaksi kertaa, pankissa ja immissä en tarvitse henkkareita kun tunsivat minut muutenkin... jotenkin tuo pinkki on sinulla elämää suurempia asia, minulta ei kukaan koskaan kysynyt, pari kertaa vuokrasin mopon passilla... mutta en minä passia viitsi hehkuttaa... täysin turhaa..
Selvää on kuitenkin että viiden vuoden sisällä maksat kaikista nostoista suomesta
tapahtuu ne sittä atm tai korttimaksuna tai tilisiirtona verot thaimaan valtiolle, ja pitäydytään tässä factassa ja jätetään paskan jauhaminen, toisaalle.
Suomen verottaja hyvittää ainoastaan eläkkeistä, jotka maksaa kela tai eläkevakuutusyhtiö, verovuoden valmistumisen jälkeen takaisin thaimaahan maksetut verot, palautusten yhteydessä, tämä on hankala asia, koska thaimaan verojen maksu päivä on muistaaksen huhtikuussa ja veropalautukset suomessa maksetaan marraskuussa, lisäksi thaimaan verotuksen progressio on suurempi kuin suomen, eli 25.000 eläkkeestä maksat thaimaahan enemmän veroa kun saat suomesta takaisin. Tosin en ole vielä laskenut paljonko.Kaikista vaarallisin tilanne on pääomatuloilla eläville, thaimaassa, ensin maksat verosi suomeen tuloistasi, ja sitten vielä toiseen kertaan thaimaahan, tässä tapauksessa suomen verottaja ei hyvitä mitään, eli ensin pääomavero ja sitten vielä thaimaassa progresiivisen veroasteikon mukaan, äkkiä vero on 50-80% silloin alkaa miettimään että kannattaako tämä, kun lisäksi tulee vielä tuhansien eurojen terveys ja muut vakuutukset.
Anonyymi00020 kirjoitti:
Hieman outoa Aasi että kirjoitat eläkkeestä perustuen omaan kokemukseesi mutta olet kirjoittanut myös että et ole eläkeläinen.
Näyttänee taasen löytyneen hyvä vänkäaihae.Kirjoitan eläkkeestä koska sinä kerroit eläkkeiden verotuksesta.
Itselläni verotus koskee työtuloa, näitä käsitellään thaimaan verotuksessa aivan samalla lailla.
Oma eläke ajankohtainen elokuussa 2031, tämänhetkisen tiedon mukaan.
Ihmettelin että olit chattaillut suomalaisen verovirkailijan kanssa ja kysynyt ohjeita kuinka toimia thaimaalaisen verotuksen kanssa. Jokaisessa thaimaan verovirastossa on eri käytännöt joten suomalainen verovirkailija tuskin asiasta mitään tietää
Ja kyllä, kuten kerroin niin olen kaksi veroilmoitusta thaimaassa tehnyt joten tieto ei ole netistä ongittua eikä suomen verovirkailijalta kysyttyä.- Anonyymi00023UUSI
asiantravel kirjoitti:
Ei thaimaassa maksetaan tuloveroa kaikesta tulosta mikä tulee thaimaan ulkopuoleltakin, tietysti myös thaimaan työtulosta jos sellaista yleensäkin on, suomen ja thaimaan välillä on kaksin kertaisen verotuksen kieltävä sopimus, eli suomen valtio hyvittää veronkannossa, sen minkä thaimaa sinulta perii, mutta koska thaimaan veroprosentti on suomalaisen eläkeläisen tulotasolla selvästi korkempi progression takia, maksat jo 25.000 euron vuosi eläkkeestä enemmän veroa thaimaahan mitä suomen verottaja hyvittää, lisäksi verot
hyvitetään vasta palautusten yhteydessä. - Anonyymi00024UUSI
asiantravel kirjoitti:
Kirjoitan eläkkeestä koska sinä kerroit eläkkeiden verotuksesta.
Itselläni verotus koskee työtuloa, näitä käsitellään thaimaan verotuksessa aivan samalla lailla.
Oma eläke ajankohtainen elokuussa 2031, tämänhetkisen tiedon mukaan.
Ihmettelin että olit chattaillut suomalaisen verovirkailijan kanssa ja kysynyt ohjeita kuinka toimia thaimaalaisen verotuksen kanssa. Jokaisessa thaimaan verovirastossa on eri käytännöt joten suomalainen verovirkailija tuskin asiasta mitään tietää
Ja kyllä, kuten kerroin niin olen kaksi veroilmoitusta thaimaassa tehnyt joten tieto ei ole netistä ongittua eikä suomen verovirkailijalta kysyttyä.Thaimaassa on jo paljon suomalaisia, joten info on tarpeen, miten toimia, jos asut pysyvästi eu-alueen ulkopuolella, noin se vain menee, jos olet thaimaassa työssä, asia on tietysti
osaltasi selvä mutta eläkkeestä maksetaan veroa ja kaikista thaimaan ulkopuolelta tulevasta tulosta, täysin samalla kaavalla kuin sinä maksat thaimaasta saamastasi tulosta, paitsi että ainoastaan sosiaaliperusteisesta eläkkeestä on valtioiden välillä kaksinkertaisen verotuksen kieltävä sopimus, tätä on sovellettu ja kauan minulla oli kaverina britti taxikuski hua hinissä joka oli eläkkeellä hän palasi maitojunalla lontooseen kun eivät enää riittäneet, verotuksen takia. - Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kaikista vaarallisin tilanne on pääomatuloilla eläville, thaimaassa, ensin maksat verosi suomeen tuloistasi, ja sitten vielä toiseen kertaan thaimaahan, tässä tapauksessa suomen verottaja ei hyvitä mitään, eli ensin pääomavero ja sitten vielä thaimaassa progresiivisen veroasteikon mukaan, äkkiä vero on 50-80% silloin alkaa miettimään että kannattaako tämä, kun lisäksi tulee vielä tuhansien eurojen terveys ja muut vakuutukset.
Suomessa jo verotetut pääomatulot voivat olla veronalaisia Thaimaassa, jos olet Thaimaan verovelvollinen ja tilität kyseiset tulot Thaimaahan.
Thaimaan ja Suomen välinen kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus (DTA) kuitenkin sallii Suomessa maksettujen verojen hyvittämisen Thaimaan verovelvollisuutta vastaan, mikä tehokkaasti estää tai vähentää kaksinkertaista verotusta.
Tässä ovat keskeiset tiedot suomalaisten pääomatulojen verotuksesta Thaimaassa vuosina 2024–2025:
180 päivän sääntö: Jos oleskelet Thaimaassa 180 päivää tai enemmän verovuoden aikana, sinua pidetään Thaimaan verovelvollisena ja olet verovelvollinen Thaimaahan tuoduista ulkomailta peräisin olevista tuloista.
Jos tuloa ei tilitetä Thaimaahan, sitä ei veroteta Thaimaassa.
Kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus (DTA): Thaimaan ja Suomen välinen kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus varmistaa, että jos olet jo maksanut pääomatuloista veroa Suomessa, voit hakea ulkomaista verohyvitystä Thaimaassa. Sinun on pystyttävä todistamaan, että pääomatulo on jo verotettu Suomessa. On suositeltavaa säilyttää verotiedot ja tiliotteet.
KUN TOIMITAT KYSYTTÄESSÄ TODISTEET, NIIN SINUN PÄÄOMATULOJASI EI VEROTETA TOISEEN KERTAAN. VEROILLE ON MAKSUAIKA, JONKA PUITTEISSA EHDIT HAKEA TODISTEET JA UUDEN PÄÄTÖKSEN.
PISTE. LAKKAA PUHUMASTA PASKAA. ASIASSA EI OLE MITÄÄN ONGELMAA. - Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
Thaimaassa on jo paljon suomalaisia, joten info on tarpeen, miten toimia, jos asut pysyvästi eu-alueen ulkopuolella, noin se vain menee, jos olet thaimaassa työssä, asia on tietysti
osaltasi selvä mutta eläkkeestä maksetaan veroa ja kaikista thaimaan ulkopuolelta tulevasta tulosta, täysin samalla kaavalla kuin sinä maksat thaimaasta saamastasi tulosta, paitsi että ainoastaan sosiaaliperusteisesta eläkkeestä on valtioiden välillä kaksinkertaisen verotuksen kieltävä sopimus, tätä on sovellettu ja kauan minulla oli kaverina britti taxikuski hua hinissä joka oli eläkkeellä hän palasi maitojunalla lontooseen kun eivät enää riittäneet, verotuksen takia.Rahat eivät enää riittäneet elämiseen, vakuutuksiin, tuossa on kanssa helvetin iso ongelma kun ikää on yli 65 vuotta, se alkaa olla peruseläketasolle vakuutukset liian kallista, ja kun eläketuloa vielä huojennetaan kaksinkertaisella verotuksella, alkaa maitojuna kummasti kiinnostamaan. Tulevaisuudessa persaukiset eläkeläiset palaavat omaan maahansa, jos joutuu maksamaan veronsa kahteen maahan, sinunkin aasi kannattaa miettiä että pysytkö elämään thaimaassa sillä eläketasolla minkä ole vuosien varrella thaimaasta kerännyt, minulle olisi tullut jos olisin maksanut kolme vuotta eläkkeestäni veroa thaimaahan 650
bahtia eläkettä kuukaudessa, kun täytin 65 vuotta, 700 bahtia kun täyttäisi 70 vuotta. - Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
Rahat eivät enää riittäneet elämiseen, vakuutuksiin, tuossa on kanssa helvetin iso ongelma kun ikää on yli 65 vuotta, se alkaa olla peruseläketasolle vakuutukset liian kallista, ja kun eläketuloa vielä huojennetaan kaksinkertaisella verotuksella, alkaa maitojuna kummasti kiinnostamaan. Tulevaisuudessa persaukiset eläkeläiset palaavat omaan maahansa, jos joutuu maksamaan veronsa kahteen maahan, sinunkin aasi kannattaa miettiä että pysytkö elämään thaimaassa sillä eläketasolla minkä ole vuosien varrella thaimaasta kerännyt, minulle olisi tullut jos olisin maksanut kolme vuotta eläkkeestäni veroa thaimaahan 650
bahtia eläkettä kuukaudessa, kun täytin 65 vuotta, 700 bahtia kun täyttäisi 70 vuotta.Sinähän se tiedät sen maitojunan. Siitä ei ole mitään kiistaa. Mutta kukaan suomalainen ei ole palannut Suomeen kaksinkertaisen verotuksen vuoksi, jos on hoitanut asiansa ja vastannut kysymyksiin dokumentit toimittaen.
- Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
Rahat eivät enää riittäneet elämiseen, vakuutuksiin, tuossa on kanssa helvetin iso ongelma kun ikää on yli 65 vuotta, se alkaa olla peruseläketasolle vakuutukset liian kallista, ja kun eläketuloa vielä huojennetaan kaksinkertaisella verotuksella, alkaa maitojuna kummasti kiinnostamaan. Tulevaisuudessa persaukiset eläkeläiset palaavat omaan maahansa, jos joutuu maksamaan veronsa kahteen maahan, sinunkin aasi kannattaa miettiä että pysytkö elämään thaimaassa sillä eläketasolla minkä ole vuosien varrella thaimaasta kerännyt, minulle olisi tullut jos olisin maksanut kolme vuotta eläkkeestäni veroa thaimaahan 650
bahtia eläkettä kuukaudessa, kun täytin 65 vuotta, 700 bahtia kun täyttäisi 70 vuotta.Kaksinkertaisen verotuksen poistamismenetelmät
3.1 Yleistä menetelmälain soveltamisesta
Menetelmälain mukaan hyvitysmenetelmä on pääsääntö. Jos Suomi on sopinut verosopimuksessa menetelmäksi vapautusmenetelmän, sovelletaan kuitenkin vapautusmenetelmää. Säännökset hyvitys- ja vapautusmenetelmän laskentatavasta ovat menetelmälaissa. Verosopimuksissa määritellään vain eri tuloihin sovellettava menetelmä. Jos verosopimusta ei ole, kaksinkertainen verotus poistetaan hyvitysmenetelmällä yksinomaan menetelmälain säännösten mukaisesti.
Menetelmälakia sovelletaan valtion tuloveroon, yhteisön tuloveroon, kunnallisveroon ja kirkollisveroon. Yle-vero rinnastetaan lakia sovellettaessa valtion tuloveroon. Laki ei koske vakuutetun sairausvakuutusmaksua (sairaanhoito- ja päivärahamaksu).
3.1.1 Hyvitettävät ulkomaiset verot
Jos kyseessä on verosopimusvaltiosta saatu tulo, Suomen verotuksessa hyvitetään verosopimuksessa mainitut verot. Jos tulon lähdevaltion kanssa ei ole verosopimusta, hyvitetään vain vieraalle valtiolle maksettu vero. Tällöin vieraalle valtiolle maksettu vero voidaan vähentää Suomessa valtionverosta, kunnallisverosta, kirkollisverosta ja yle-verosta. Hyvityskelpoiset verot vähennetään samasta tulosta, samalta ajalta Suomessa suoritettavasta tuloverosta, kunnallisverosta ja kirkollisverosta näiden suhteessa.
Menetelmälain 2 §:n mukaan ulkomainen vero katsotaan suoritetuksi, kun ulkomainen lopullinen vero on maksettu tai ulkomaisen lopullisen veron ollessa maksamatta sitä vastaava ennakkovero on maksettu. Henkilön on ilmoitettava lopullinen ulkomaisen veron määrä, jos se poikkeaa hyvitetystä verosta.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/77657/kansainvalisen-kaksinkertaisen-verotuksen-poistaminen-luonnollisten-henkiloiden-verotuksessa/ - Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Kaksinkertaisen verotuksen poistamismenetelmät
3.1 Yleistä menetelmälain soveltamisesta
Menetelmälain mukaan hyvitysmenetelmä on pääsääntö. Jos Suomi on sopinut verosopimuksessa menetelmäksi vapautusmenetelmän, sovelletaan kuitenkin vapautusmenetelmää. Säännökset hyvitys- ja vapautusmenetelmän laskentatavasta ovat menetelmälaissa. Verosopimuksissa määritellään vain eri tuloihin sovellettava menetelmä. Jos verosopimusta ei ole, kaksinkertainen verotus poistetaan hyvitysmenetelmällä yksinomaan menetelmälain säännösten mukaisesti.
Menetelmälakia sovelletaan valtion tuloveroon, yhteisön tuloveroon, kunnallisveroon ja kirkollisveroon. Yle-vero rinnastetaan lakia sovellettaessa valtion tuloveroon. Laki ei koske vakuutetun sairausvakuutusmaksua (sairaanhoito- ja päivärahamaksu).
3.1.1 Hyvitettävät ulkomaiset verot
Jos kyseessä on verosopimusvaltiosta saatu tulo, Suomen verotuksessa hyvitetään verosopimuksessa mainitut verot. Jos tulon lähdevaltion kanssa ei ole verosopimusta, hyvitetään vain vieraalle valtiolle maksettu vero. Tällöin vieraalle valtiolle maksettu vero voidaan vähentää Suomessa valtionverosta, kunnallisverosta, kirkollisverosta ja yle-verosta. Hyvityskelpoiset verot vähennetään samasta tulosta, samalta ajalta Suomessa suoritettavasta tuloverosta, kunnallisverosta ja kirkollisverosta näiden suhteessa.
Menetelmälain 2 §:n mukaan ulkomainen vero katsotaan suoritetuksi, kun ulkomainen lopullinen vero on maksettu tai ulkomaisen lopullisen veron ollessa maksamatta sitä vastaava ennakkovero on maksettu. Henkilön on ilmoitettava lopullinen ulkomaisen veron määrä, jos se poikkeaa hyvitetystä verosta.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/77657/kansainvalisen-kaksinkertaisen-verotuksen-poistaminen-luonnollisten-henkiloiden-verotuksessa/Samoin toimii Thaimaa. Piste.
- Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Suomessa jo verotetut pääomatulot voivat olla veronalaisia Thaimaassa, jos olet Thaimaan verovelvollinen ja tilität kyseiset tulot Thaimaahan.
Thaimaan ja Suomen välinen kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus (DTA) kuitenkin sallii Suomessa maksettujen verojen hyvittämisen Thaimaan verovelvollisuutta vastaan, mikä tehokkaasti estää tai vähentää kaksinkertaista verotusta.
Tässä ovat keskeiset tiedot suomalaisten pääomatulojen verotuksesta Thaimaassa vuosina 2024–2025:
180 päivän sääntö: Jos oleskelet Thaimaassa 180 päivää tai enemmän verovuoden aikana, sinua pidetään Thaimaan verovelvollisena ja olet verovelvollinen Thaimaahan tuoduista ulkomailta peräisin olevista tuloista.
Jos tuloa ei tilitetä Thaimaahan, sitä ei veroteta Thaimaassa.
Kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus (DTA): Thaimaan ja Suomen välinen kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus varmistaa, että jos olet jo maksanut pääomatuloista veroa Suomessa, voit hakea ulkomaista verohyvitystä Thaimaassa. Sinun on pystyttävä todistamaan, että pääomatulo on jo verotettu Suomessa. On suositeltavaa säilyttää verotiedot ja tiliotteet.
KUN TOIMITAT KYSYTTÄESSÄ TODISTEET, NIIN SINUN PÄÄOMATULOJASI EI VEROTETA TOISEEN KERTAAN. VEROILLE ON MAKSUAIKA, JONKA PUITTEISSA EHDIT HAKEA TODISTEET JA UUDEN PÄÄTÖKSEN.
PISTE. LAKKAA PUHUMASTA PASKAA. ASIASSA EI OLE MITÄÄN ONGELMAA.Asian menee tarkalleen kuten kerroin, eikä sitä tarvitse puida
yhtään tämän enempää, suomen ja thaimaan välillä on kaksinkertaisen verotuksen kieltävä sopimus mutta se koskee ainoastaan sosiaaliperusteisia eläkkeitä, ei muita tuloluokkia. - Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Asian menee tarkalleen kuten kerroin, eikä sitä tarvitse puida
yhtään tämän enempää, suomen ja thaimaan välillä on kaksinkertaisen verotuksen kieltävä sopimus mutta se koskee ainoastaan sosiaaliperusteisia eläkkeitä, ei muita tuloluokkia.Koskee kaikkea. En ole maksanut veroja Thaimaahan muuten kuin kulutuksen muodossa.
Thaimaan pankeille kelpaa hyvin rahani.
- Anonyymi00012UUSI
Ostatko vaimollekin matkalipun, jos se kerran vieressä istuu? Vai onko se jo pelipaikoilla, tienaamassa menetettyä takuueläkettä?
- Anonyymi00014UUSI
En emme ole vielä menossa, 555555
- Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
En emme ole vielä menossa, 555555
Ota kuva vaimostasi Suomessa kanssasi? Aha, ok.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain34712155Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-16311190Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin2796542Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2555337Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom1953822- 1763623
L/OVER ikuisesti minun
Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin612679Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö1692340Nyt on kova paikka "suvaitsevaisille" naisille", kun naisille tuli oma taksi
ja syy siihen on kehitysmaalaiset taksisuharit, joista on koitunut paljon "ongelmia" naismatkustajille. Nimittäin "suva442185Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov131904