Microsoft Windowsilla on 71% markkinaosuus pöytätietokoneiden ja kannettavien tietokoneiden käyttöjärjestelmistä.
Linuxilla 4%.
Näin.
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems
Microsoft Windows 71% market share!
38
717
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ja sinä uskot noita wikipedian artikkeleita joita voi muokata kuka vaan?
Tässä on Suomen tilastoja:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/finland
Linuxit on toisella sijalla 15.07% osuudella!! - Anonyymi00002
Käyttöjärjestelmien markkinaosuus maailmanlaajuisesti - tammikuu 2026
Android
36,18 %
Ikkunat
32,52 %
iOS
15,55 %
Tuntematon
7,38 %
OS X
3,38 %
macOS
2,28 % - Anonyymi00003
Työpöytäkäyttöjärjestelmien markkinaosuus Suomessa - tammikuu 2026
Ikkunat
66,63 %
Linux
15,07 %
Tuntematon
7,2 %
OS X
5,46 %
macOS
3,49 %
Chrome-käyttöjärjestelmä
2,15 %- Anonyymi00004
Microsoft Windows siis 66,63 %.
Mikä muuten on lähteesi? - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Microsoft Windows siis 66,63 %.
Mikä muuten on lähteesi?Vastaan edellä kirjoittaneen puolesta eli hänen lähteensä lienee tämä:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/finland
- Anonyymi00006
Koko ajan mikrosoftin kannatus tulee alaspäin. Hyviä lukuja.
- Anonyymi00007
Tarkoittaako tämä sitä, että siirrymme kohtapuoliin reaalisosialismiin ja Linuxista tulee ainoa laillinen ja sallittu käyttöjärjestelmä?
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Tarkoittaako tämä sitä, että siirrymme kohtapuoliin reaalisosialismiin ja Linuxista tulee ainoa laillinen ja sallittu käyttöjärjestelmä?
Linuxit ei liity sosialismiin mitenkään!
- Anonyymi00021
Anonyymi00008 kirjoitti:
Linuxit ei liity sosialismiin mitenkään!
Koko Linux-yhteisö on täysin vasemmistolainen ja marxistinen höpötys.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Koko Linux-yhteisö on täysin vasemmistolainen ja marxistinen höpötys.
Ei ole vasemmistolaisuudella ja marxistisuudella mitään tekemistä linuxien kanssa!! Sinä se itse olet kommunisti kun puollat monopoleja etkä siedä kilpailua!
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Ei ole vasemmistolaisuudella ja marxistisuudella mitään tekemistä linuxien kanssa!! Sinä se itse olet kommunisti kun puollat monopoleja etkä siedä kilpailua!
Sinähän täällä vaadit itsellesi monopoliasemaa, koska haluat pakottaa ihmiset käyttämään väkisin Linuxeja etkä hyväksy Microsoftin vapaassa kilpailussa saavuttamaa asemaa.
- Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Sinähän täällä vaadit itsellesi monopoliasemaa, koska haluat pakottaa ihmiset käyttämään väkisin Linuxeja etkä hyväksy Microsoftin vapaassa kilpailussa saavuttamaa asemaa.
Siis minä en ole pakottanut ketään käyttämään linuxeja, ainoastaan suositellut!! Siinä on eroa siinä mitä sinä teet ja mitä minä teen!! SINÄ tässä olet pakottanut windowsiin, minä en ole pakottanut mihinkään!!
- Anonyymi00027
Anonyymi00021 kirjoitti:
Koko Linux-yhteisö on täysin vasemmistolainen ja marxistinen höpötys.
Ei todellakaan ole, vaan porvarin salajuoni ilmaisen työvoiman hakkimiseksi.
- Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei todellakaan ole, vaan porvarin salajuoni ilmaisen työvoiman hakkimiseksi.
Kuule tollo, kyllä moni linuxkoodari saa ihan hyvää palkkaa!! Ei mitään ilmaistyövoimaa!
- Anonyymi00032
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kuule tollo, kyllä moni linuxkoodari saa ihan hyvää palkkaa!! Ei mitään ilmaistyövoimaa!
Mitenkä Linux-yhteisö tuottaa liikevaihtoa ja kassavirtaa?
- Anonyymi00034
Anonyymi00032 kirjoitti:
Mitenkä Linux-yhteisö tuottaa liikevaihtoa ja kassavirtaa?
Siis moni linuxkoodari on palkkatyössä jossain linuxia kehittävässä firmassa!
- Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Siis moni linuxkoodari on palkkatyössä jossain linuxia kehittävässä firmassa!
Eikö tämä "firma" sitten myy sitä koodaustyötään eteenpäin, esim. kuluttajille? Eikö Linuxin pitänyt olla ilmainen?
- Anonyymi00040
Anonyymi00035 kirjoitti:
Eikö tämä "firma" sitten myy sitä koodaustyötään eteenpäin, esim. kuluttajille? Eikö Linuxin pitänyt olla ilmainen?
Linuxit joitain poikkeuksia lukuunottamatta OVAT ilmaisia, ne poikkeukset ovat Suse ja Red Hat.
- Anonyymi00009
Taitaa mikkisoftan markkinaosuuden tippuminen johtua pitkälti siitä, ettei sillä ole luuri-käyttöliittymää mokailujensa takia. Samaan aikaan PC-pohjaisten laitteiden markkinaosuus putoaa joka vuosi hiukan, koska laitteista tulee pitkäikäisempiä - ennen saatettiin vaihtaa parin kolmen vuoden välein laitetta, kun nykyään sama laite kestää jo 15 vuotta.
Lyömällä kirveensä kiveen(pakotettu laitteiston päivitys) mikkisoft on onnistunut tuhoamaan markkina-asemaansa lisää.- Anonyymi00010
Höpö höpö.
- Anonyymi00011
"Microsoftin liikevoitto (EBIT) tilivuonna 2025 oli 128,53 miljardia dollaria. Tämä edustaa noin 17,45 prosentin kasvua edellisen vuoden (2024) tuloksesta. Yhtiön liikevoittomarginaali oli kyseisellä tilikaudella 45,62 %."
Lähde: Google AI-vastaus hakusanalle "Microsoft 2025 EBIT".
Pahasti näyttää Microsoft "mokanneen" kun vuoden 2025 liikevoitto oli miltei 130 miljardia dollaria ja liikevoitto kasvoi vuoteen 2024 verrattuna miltei 18 prosenttia.
Sinä keksit asioita päästäsi. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
"Microsoftin liikevoitto (EBIT) tilivuonna 2025 oli 128,53 miljardia dollaria. Tämä edustaa noin 17,45 prosentin kasvua edellisen vuoden (2024) tuloksesta. Yhtiön liikevoittomarginaali oli kyseisellä tilikaudella 45,62 %."
Lähde: Google AI-vastaus hakusanalle "Microsoft 2025 EBIT".
Pahasti näyttää Microsoft "mokanneen" kun vuoden 2025 liikevoitto oli miltei 130 miljardia dollaria ja liikevoitto kasvoi vuoteen 2024 verrattuna miltei 18 prosenttia.
Sinä keksit asioita päästäsi.Niin. Linux ja avoin koodi on eräänlainen uskonto johon uskotaan sokeasti poissulkien realismin. Suurinosa käyttäjistä on syrjäytyneitä ja kärsivät MT-ongelmista.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Höpö höpö.
Ei ole höpöhöpöä vaan faktaa!
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Niin. Linux ja avoin koodi on eräänlainen uskonto johon uskotaan sokeasti poissulkien realismin. Suurinosa käyttäjistä on syrjäytyneitä ja kärsivät MT-ongelmista.
Haist paska! Ei linuxistit mitään syrjäytyneitä ja MT-ongelmaisia ole, eikä linux ole uskonto siinä määrin mitä teillä winkurahihuilla!
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Haist paska! Ei linuxistit mitään syrjäytyneitä ja MT-ongelmaisia ole, eikä linux ole uskonto siinä määrin mitä teillä winkurahihuilla!
Niinhän sinä uskovaisuudessasi sanot.
- Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ei ole höpöhöpöä vaan faktaa!
DOS-aikana mikkisoftan prosentti taisi olla parempi kuin 95% - ei ollut oikein kilpailijoita muita kuin OS2/Warp. Mikkisofta oli silloinkin 16-bittinen kun OS2 pystyi ajamaan sekä 32-bittisiä omia ohjelmia että mikkisoftan pieniä bittejä.
- Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Niinhän sinä uskovaisuudessasi sanot.
Sinä M$-uskovaisuudessasi ite väität olemattomia!!
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Sinä M$-uskovaisuudessasi ite väität olemattomia!!
Olet vain kateellinen, koska Microsoft tekee miltei 130 miljardin tulosta ohjelmistoillaan.
Missä ovat menestyvät Linux-korporaatiot? - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Olet vain kateellinen, koska Microsoft tekee miltei 130 miljardin tulosta ohjelmistoillaan.
Missä ovat menestyvät Linux-korporaatiot?EN OLE KATEELLINEN, ja mitä tulee linuxyhtiöihin niin esim. Canonical, Red Hat, IBM jne.
- Anonyymi00024
Kuinka Linux-yhteisö on sitten mokannut kun heillä ei ole vieläkään varteenotettavaa vaihtoehtoa Microsoft Windowsille ja Applen Macintoshille?
Eri Linux-versioita on noin tuhat kappaletta. Tämä jo pelkästään on täysin koominen asia. - Anonyymi00026
Anonyymi00024 kirjoitti:
Kuinka Linux-yhteisö on sitten mokannut kun heillä ei ole vieläkään varteenotettavaa vaihtoehtoa Microsoft Windowsille ja Applen Macintoshille?
Eri Linux-versioita on noin tuhat kappaletta. Tämä jo pelkästään on täysin koominen asia.Onhan varteenotettavia vaihtoehtoja windowsille, se vaan että linuxyhteisö ei ole tyytynyt mihinkään vaisuihin kompromisseihin vaan jokainen saa kehittää sellaisen jakelun jossa on tietyt tarpeet tekeviä ominaisuuksia!!
Mun mielestä koomista on se, että Microsoft pakottaa ihmiset siihen että ihmiset ei itse hallitse omaa konettaan, vaan kone on käytännössä M$:n hallinnassa jos siinä on windows! - Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Onhan varteenotettavia vaihtoehtoja windowsille, se vaan että linuxyhteisö ei ole tyytynyt mihinkään vaisuihin kompromisseihin vaan jokainen saa kehittää sellaisen jakelun jossa on tietyt tarpeet tekeviä ominaisuuksia!!
Mun mielestä koomista on se, että Microsoft pakottaa ihmiset siihen että ihmiset ei itse hallitse omaa konettaan, vaan kone on käytännössä M$:n hallinnassa jos siinä on windows!Microsoft ei pakota kuluttajia mihinkään. Kuluttajat voivat jättää Windows-tietokoneen ostamatta.
Kuitenkin n. 7/10 kuluttajakäyttöön suunnatusta pöytätietokoneesta ja kannettavasta sisältää Microsoft Windowsin.
Miten Microsoft hallitsee Windowsin välityksellä tietokonetta? - Anonyymi00030
Anonyymi00028 kirjoitti:
Microsoft ei pakota kuluttajia mihinkään. Kuluttajat voivat jättää Windows-tietokoneen ostamatta.
Kuitenkin n. 7/10 kuluttajakäyttöön suunnatusta pöytätietokoneesta ja kannettavasta sisältää Microsoft Windowsin.
Miten Microsoft hallitsee Windowsin välityksellä tietokonetta?Vastasin sinulle jo toisessa kohtaa, toisessa ketjussa, enkä viitsi enää toistaa itseäni!
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Vastasin sinulle jo toisessa kohtaa, toisessa ketjussa, enkä viitsi enää toistaa itseäni!
Miten Microsoft hallitsee Windowsin kautta ihmisten tietokoneita?
Vastaus lähdeviitteineen, kiitos.
- Anonyymi00033
Ei oikeastaan voida puhua esim. Microsoft Windows 11 ja Linuxista vastakkain, koska Microsoft Windows 11 on spesifinen käyttöjärjestelmä, mutta Linux on sateenvarjokäsite kaikille Linuxiin liittyvälle.
Nämä kaksi ovat siis eri tason termejä. - Anonyymi00036
Käyttöjärjestelmien markkinaosuus maailmanlaajuisesti - huhtikuu 2026
Android
36,32 %
Ikkunat
29,03 %
iOS
18 %
Tuntematon
8,81 %
OS X
3,73 %
macOS
1,99 % - Anonyymi00037
Pöytätietokoneiden käyttöjärjestelmien markkinaosuus maailmanlaajuisesti - huhtikuu 2026
Ikkunat
63,66 %
Tuntematon
19,28 %
OS X
8,19 %
macOS
4,37 %
Linux
2,99 %
Chrome-käyttöjärjestelmä
1,51 % - Anonyymi00038
Työpöytäkäyttöjärjestelmien markkinaosuus Suomessa - huhtikuu 2026
Ikkunat
64,49 %
Tuntematon
11,88 %
Linux
8,5 %
OS X
7,97 %
macOS
5,22 %
Chrome-käyttöjärjestelmä
1,95 %
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1911980
- 1231081
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21785- 58776
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä33690ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9512