Ammattiin valmentava koulutus on ajanhukkaa

Anonyymi-ap

Kävin keväällä 2021 ammattikoulussa ammattiin valmentavaa koulutusta eli VALMAa. Nykyisin se on yhdistetty lukioon valmentavaan koulutuksen kanssa TUVAksi. Siellä jouduin täyttämään täysin samanlaisia koulutehtäviä joita täytin peruskoulussa, ja jotka jouduin muutenkin täyttämään ne myöhemmin ammattiin johtavassa koulutuksessa uudelleen. Ymmärrän kyllä, että niiden tarkoituksena on parantaa omia taitoja, mutta jo peruskoulussa minua ei kiinnostanut yhtään opiskelu, niin miksi se olisi alkanut yhtäkkiä minua kiinnostamaan "kymppiluokassa"? Suomalainen koulutusjärjestelmä ei muutenkaan edes välitä mitä valmistuva peruskoululainen ja valmistuva toisen asteen opiskelija osaa, riittää että on ollut oppitunneilla läsnä. Tästä on itselläni kokemusta. "Kymppiluokka" on kehno paikka uuteen ammattiin tutustumiseen. Minulla minua kiinnostavaan ammattiin tutustuminen meni siten, että olin kaksi päivää koulutuskokeilussa, jossa ammattiopettaja opetti minua siivoamaan koulun pihaa roskapihdillä ja roskasäkillä, sekä osallistuin ruohonleikkuun korjaamiseen. Minä myös osallistuin koulun alueen ulkopuolella eräässä toimistorakennuksessa, toimistokalusteiden viemiseen rakennuksesta roskalavaan. Luokassa taas tutustutti minua opetusvideolla putkien korjaamiseen. Siinä oli kaikki mitä tarvitsi kuulemma tietää kiinteistönhoitajan työstä. No, hain kiinteistönhoitajan opiskelupaikkaa, sain sen ja menin opiskelemaan kiinteistönhoitajaksi, aikaa kului opinnoissa, ja tajusin, että kyseinen ammatti ei sovi minulle. Oikea tapa ammattiin tutustumiseen on mielestäni, että työskentelet kiinteistönhoitajan kaltaisessa ammatissa kuukauden ajan, ammattiin kuuluvineen työaikoineen aidoissa työolosuhteissa avustavassa roolissa, että osaisi silloin selkeästi sanoa ammatista pitämisestä. Muuten sitä voi yhtä hyvin jättää koko "kymppiluokan väliin, ja valita tikanheitolla ammatin, jota opiskella.

0

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
        Ikävä
        55
        1206
      2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
        Ikävä
        91
        1189
      3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
        Seinäjoki
        17
        1040
      4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
        Suomussalmi
        17
        888
      5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
        Intohimo
        45
        793
      6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
        Ikävä
        112
        778
      7. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
        Ikävä
        64
        732
      8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
        Seinäjoki
        12
        707
      9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
        Ikävä
        38
        619
      10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
        Kajaani
        72
        603
      Aihe