Taas on melko nuori mummeli "kadonnut", nyt Keski-Suomessa.
Onhan tuo hyvä, että vanhuksista huolehditaan, mutta vanhuksellakin on yksityiselämänsä. Ei ole pakko ilmoittaa sukulaisilleen joka menemistään.
Eri asia on aito huoli, esim. liittyen sairauksiin, terveyteen tai esim. itsemurha-alttiuteen. Aito katoaminen on eri asia, muttei muutaman tunnin vierailu jossain esim. tuttujen luona. Jos tulee omatoimisesti yöksi kotiin, niin hyvä.
Millä periaatteella "kadonnut"?
19
221
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuttuni menehtyi alzheimeriin 68 vuotiaana. Mikä sinä olet sanomaan mitään
jonkun ihmisen katoamissyistä ?- Anonyymi00003
Enhän minä sanonut mitään syitä.
- Anonyymi00002
Ei kukaan ilmoita ketään kadonneeksi, ellei ole syy.
- Anonyymi00004
Aloituksessa mainittu nainen löytyi "hyväkuntoisena" jo alkuillasta. Uutinen ei tietenkään kerro enempää.
- Anonyymi00005
Mulla on sopimus lasten kanssa, että jos ei kolmeen päivään kuulu mitään, niin käyvät tarkastamassa.
- Anonyymi00012
Omiani olen ohjannut, että jos WA:ssa ei näy jälkiä kerran päivässä, täytyy ihmetellä, missä mutsi luuraa. Viestittelemmekin usein, mutta jäljet täytyy löytyä päivittäin, tai ainakin itse kysyn heti, ellei niitä näy.
- Anonyymi00006
Kyllähän nuo kadonneet tai karkuteillä olevat ikäihmiset ovat varmastikin dementikkpja.
Teinejä myös lähtee omille teilleen ja ovat kadoksissa, kuka pitemmän kuka lyhyemmän aikaa. Heillähän se kai on seikkailu halua. Teinitytöt ovat kylläkin vaarassa tuolloin joutua seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi.- Anonyymi00007
Ikävää on ollut lukea teinityttöjen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Nykyisin myös teinipojat joutuvat kohteiksi.
On näitä "julkkiksia", jotka somessa kertovat luksuselämästä "sugardaddyn" rahoittamana.
Onlyfans ja luisu jatkuu.
Luin noista hiljattain, kun tapahtui se valitettava "hatkanuorukaisen" kuolema.
Talvella vanhuksien vaarana on paleltuminen, kesällä nestehukka. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ikävää on ollut lukea teinityttöjen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Nykyisin myös teinipojat joutuvat kohteiksi.
On näitä "julkkiksia", jotka somessa kertovat luksuselämästä "sugardaddyn" rahoittamana.
Onlyfans ja luisu jatkuu.
Luin noista hiljattain, kun tapahtui se valitettava "hatkanuorukaisen" kuolema.
Talvella vanhuksien vaarana on paleltuminen, kesällä nestehukka.Mutta kun on se itsemääräämisoikeus niin vahva.
Mummot saavat päättää ihan itse menoistaan.
Eivät tykkää kyttäävistä sukulaisista, vaikka pää on sekaisin kun seinäkello - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mutta kun on se itsemääräämisoikeus niin vahva.
Eivät tykkää kyttäävistä sukulaisista, vaikka pää on sekaisin kun seinäkelloJos pää on kovin sekaisin, silloin on heitteillejättöä jättää yksin kotiin olemaan. Kuuluu hoitolaitokseen.
Jos ei ole laitoksessa, silloin on oletus, että pärjää kotona, ottaa lääkkeensä jne. Hän on aikuinen. Koti ei ole vankila, ulos saa lähteä.
Nimenomaan kyttääminen eli stalkkaus tai ylihuolehtiminen minunkin mieleeni tulee, jos vanhus on "ilmoittamatta" lähtenyt asioilleen. Jos ei mummusta tai vaarista esim. illalla klo 19 mennessä mitään kuulu, silloin voi "ehkä" huolestua. Onhan ihmisillä omat henk.koht.ystävänsä, tai vanhus on piipahtanut vaikka oluelle, onhan hänellä siihen lupa! - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Jos pää on kovin sekaisin, silloin on heitteillejättöä jättää yksin kotiin olemaan. Kuuluu hoitolaitokseen.
Jos ei ole laitoksessa, silloin on oletus, että pärjää kotona, ottaa lääkkeensä jne. Hän on aikuinen. Koti ei ole vankila, ulos saa lähteä.
Nimenomaan kyttääminen eli stalkkaus tai ylihuolehtiminen minunkin mieleeni tulee, jos vanhus on "ilmoittamatta" lähtenyt asioilleen. Jos ei mummusta tai vaarista esim. illalla klo 19 mennessä mitään kuulu, silloin voi "ehkä" huolestua. Onhan ihmisillä omat henk.koht.ystävänsä, tai vanhus on piipahtanut vaikka oluelle, onhan hänellä siihen lupa!Jooo, periaatteessa. Et taida kuitenkaan tuntea ja tietää kovin montaa vanhusta. Oikeasti iäkästä, sairasta, osittain tai kokonaan toimintakyvytöntä ... tms.
Sellaisia on nykypäivänä kotona, kun hoito- ja hoivapaikkoja ei ole. He ovat heitteillä ja he saattavat lähteä omin toimin ja olemattomin voimin ihan vaikka minne, mistä eivät selviä. - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Eivät tykkää kyttäävistä sukulaisista, vaikka pää on sekaisin kun seinäkelloNiinpä. On niin vänkyröitä ja kukapa lapsi jaksaa vanhempaansa vastaan taistella.
Mulla kokemusta veljen kanssa. Välillä tekis mieli vaan paiskata ovi kiinni ja kääntää selkä ja kävellä horisonttiin. - Anonyymi00015
Anonyymi00008 kirjoitti:
Eivät tykkää kyttäävistä sukulaisista, vaikka pää on sekaisin kun seinäkelloMitä itsemääräämisoikeudella on virkaa, jos ihminen "sekaisin kuin seinäkello". Hienohelmojen ja herrojen sanahelinää ja turhaa paasausta, jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
- Anonyymi00013
Olen huomannut, että omaiset Facebook-sivuillaan aika usein ilmoittavat tietoja kadonneesta muistisairasta 60-80+ ikäisestä vanhuksestaan, ovat hyvin huolissaan. Toki se virallinen katoamisilmoitus on myös tehty.
Muistisairas voi kuljeskella lähellä asutusta, missä ihmisiä liikkuu mutta ei pysty lainkaan kommunikoimaan. Voi kunpa he osaisivat sanoa! "Auta, olen eksyksissä". Vaan kun se ei enää onnistu :(( - Anonyymi00014
Jos ei muista kertoa, tai osaa, voi muut huolestua kenestä vain.
- Anonyymi00016
On eriasia olla sairas vanhus kuin terve omillaan toimeentuleva vanhus. Ei kukaan halua että tervettä aikuista kytätään, kyllä saa lähteä vaikka lomalle etelään, ei kukaan ole ilmoitusvelvollinen .
- Anonyymi00017
Kyllä on. Vastuunsa tunteva ihminen ilmoittaa läheisilleen - tai jollekin - että on pois jonkun tietyn ajan. Ilmeisesti vastuu-sana on joillekin tuntematon.
- Anonyymi00018
Beng, Hunksi ja moni muu kadonnut.
- Anonyymi00019
Jos katoaa psyykkisesti, katoaa myös fyysisesti helposti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2665341- 644536
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1214310- 513730
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest463714Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363677SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo723034Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv522884- 272821
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202626