Onko kellään kokemusta asumistuen takautuvasti tulevista korvauksista? Nimittäin heinä- ja elokuun joudun maksamaan vuokraa vaikken olekaan minkään koulun kirjoilla, ja huomenna vasta saan hakemukset postitettua Kelalle. Mukaan pistin tiliotteen heinäkuun vuokranmaksusta ja (toivon mukaan) kaikki tarvittavat paperit.
Eli maksaako se Kela heinäkuun takautuvasti vai alkaako se maksaminen nyt vasta elokuulta? Ja toisaalta kun heinäkuun puolivälin jälkeen vasta virallisesti muutin kämppään niin maksaakohan ne mitään tältä kuulta? Kuitenkin sen vuokran olen maksanut koko kuulta ja 1.7. alkoi vuokrasopimuskin kuten niissä hakemuspapereissakin näkyy... kiva jos jollain olisi vähän kokemusta asiasta.
asumistuki takautuvasti???
9
4597
Vastaukset
Kyllä ne maksaa takautuvasti heinäkuun. Eikä tolla muuttopäivällä ole mun tietääkseni mitään väliä, vuokrasopimuksen alulla on.
- Fran82
Tarkoitatko nyt opintotuen asumislisää? Vaiko mitä. Jos tuo opintotukeen liittyy, niin eihän sitä saa kesältä ellei ole opintoja. *en tajunnut*
- vastaus
Tarkoitin yleistä asumistukea. Siihen on kaikilla oikeus jos ei ole enää lukion/ammattikoulun kirjoilla, mutta ei vielä ole virallisesti sen tulevan oppilaitoksenkaan kirjoilla.
Mutta sitten kun jonkun oppilaitoksen kirjoilla on, niin ei opintotuen asumislisääkään saa kesälomalta, ainoastaan opiskelukuukausilta. Toivottavasti nyt selkisi :) - nainen
vastaus kirjoitti:
Tarkoitin yleistä asumistukea. Siihen on kaikilla oikeus jos ei ole enää lukion/ammattikoulun kirjoilla, mutta ei vielä ole virallisesti sen tulevan oppilaitoksenkaan kirjoilla.
Mutta sitten kun jonkun oppilaitoksen kirjoilla on, niin ei opintotuen asumislisääkään saa kesälomalta, ainoastaan opiskelukuukausilta. Toivottavasti nyt selkisi :)kyllä opintotuen asumislisääkin voi kesäkuukausilta nostaa, jos opintoja on vuoden ajlta kertynyt riittävästi. Eli koko 12 kk:n kalenteriajalta laskettuna. Pelkän asumislisän nosto ei kuluta opintokuukausia. Opintotuke ei siis ole pakko nostaa, jos haluaa vain asumislisän.
Meillä Turun yliopistossa opintoja täytyy olla 12 kk:n aikana kerääntynyt 32 (vai 33??) ov:ta, jotta asumislisää voidaan kesällä maksaa. Toki opintojen tarkastaminen tapahtuu vasta syksyllä. - roisto
nainen kirjoitti:
kyllä opintotuen asumislisääkin voi kesäkuukausilta nostaa, jos opintoja on vuoden ajlta kertynyt riittävästi. Eli koko 12 kk:n kalenteriajalta laskettuna. Pelkän asumislisän nosto ei kuluta opintokuukausia. Opintotuke ei siis ole pakko nostaa, jos haluaa vain asumislisän.
Meillä Turun yliopistossa opintoja täytyy olla 12 kk:n aikana kerääntynyt 32 (vai 33??) ov:ta, jotta asumislisää voidaan kesällä maksaa. Toki opintojen tarkastaminen tapahtuu vasta syksyllä.Jaahas... no minulla oli sitten (jälleen kerran:) väärää tietoa. Luulin että opiskelija joutuu elämään ihan omillaan kesäloman... onneksi näin ei sitten kuitenkaan ole. Kiitos täsmennyksestä!
- Jotsu
roisto kirjoitti:
Jaahas... no minulla oli sitten (jälleen kerran:) väärää tietoa. Luulin että opiskelija joutuu elämään ihan omillaan kesäloman... onneksi näin ei sitten kuitenkaan ole. Kiitos täsmennyksestä!
..Olen ihan tyhmänä maksanut kesinä koko vuokran omasta pussistani, vaikka opintoja varmasti on ollut tarpeeksi riittämään kesänkin asumislisään. Joka päivä oppii jotakin uutta.
- Jotsu
Jotsu kirjoitti:
..Olen ihan tyhmänä maksanut kesinä koko vuokran omasta pussistani, vaikka opintoja varmasti on ollut tarpeeksi riittämään kesänkin asumislisään. Joka päivä oppii jotakin uutta.
En löytänyt Kelan sivuilta tuosta asiasta yhtään mitään.. Mahtaako pitää paikkansa? Kuulostaa kyllä aika hullulta/liian hyvältä ollakseen totta.
- ....
nainen kirjoitti:
kyllä opintotuen asumislisääkin voi kesäkuukausilta nostaa, jos opintoja on vuoden ajlta kertynyt riittävästi. Eli koko 12 kk:n kalenteriajalta laskettuna. Pelkän asumislisän nosto ei kuluta opintokuukausia. Opintotuke ei siis ole pakko nostaa, jos haluaa vain asumislisän.
Meillä Turun yliopistossa opintoja täytyy olla 12 kk:n aikana kerääntynyt 32 (vai 33??) ov:ta, jotta asumislisää voidaan kesällä maksaa. Toki opintojen tarkastaminen tapahtuu vasta syksyllä.Yksi sanamuotosi pisti kovasti silmääni:
"Pelkän asumislisän nosto ei kuluta opintokuukausia. Opintotuke ei siis ole pakko nostaa, jos haluaa vain asumislisän. "
Opintotukeahan silloin nostetaan tai ainakin osaa siitä jos nostetaan asumislisää. Ilmeisesti tarkoitit, että opintorahaahan ei ole pakko nostaa, vaikka asumislisää nostaisikin. - neiti X
Jotsu kirjoitti:
En löytänyt Kelan sivuilta tuosta asiasta yhtään mitään.. Mahtaako pitää paikkansa? Kuulostaa kyllä aika hullulta/liian hyvältä ollakseen totta.
Mutta kesätukea hakiessa pitää ilmoittaa kurssit, jotka aikoo suorittaa kesän aikana. Jos viikkoa/pisteitä on talven aikana tullut jo tarpeeksi koko vuodelle, takaisinperintää ei tule. Ketään ei siis tarkasta, oletko todella käynyt niissä tenteissä. Voi ilmoittaa vaikkapa joitain kirjatenttejä, joita ei ole vielä suorittanut, mutta ei suoritakaan niitä sen kesän aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484