pihi morsian

nolo kaaso

Hei!

Onko muilla ollut sitä ongelmaa että morsian on piheistä pihein? Teettää kaiken mahdollisen työn minulla(kaasollaan) alkanen kutsukorteista ja hääkarkeista ja sitten valittaa kustannuksista. Haluaa mm että meikkaan hänet ja kampaan (koulutukseltani olen kampaaja ja käynyt maskeerauskurssin) ja hän olettaa selvästikin että teen sen ilmaiseksi. Tekisin sen kyllä, mutta maksaa nuo aineetkin yms (hän haluaa mm lisää tuuheutta hiuksiinsa lisäkkeillä, värin hiuksiin, rakennekynnet yms). Muutenkin pitää kaikki saada niin halvalla kuin vain lähtee, kaikesta tingitään viimeisen päälle.

Ruoat mitä tulee tarjolle on tosi pihistelyä (yksi salaatti, palapaisti ja perunat, jälkkärinä hääkakku ja kahvi) ja ruokajuomana on tyyliin vesi ja maito. Musiikki tulee sitten cd-levyilta soitettuna, minun pitänee vaihdella levyjä illan aikana. Morsiamen veli kuvaa häät, ilmaiseksi ja nyt morsian ruikutti että sitten ne kuvien teettämiset on oltava veljen lahja siskolleen ja alle 500 kuvan hän ei mitään ala. Pitää olla myös mustavalkokuvia yms poseerauksia.

Toinen peruskouluajalta ollut kaveri sitten "saa armon" tehdä hääpuvun kun on kerran alalle opiskellut (artesaani). Puvun pitää olla juuri tietynlainen ja sitä onkin muokattu ja muutettu maaliskuusta alkaen niin ettei alkuperäisestä ole kuin muisto enää jäljellä. Nyt ystävä ompelee yli 5000 pientä helmeä koristeeksi pukuun. Ja arvatkaa kuka maksaa sen lystin? Tiettyhän kyseessä on ystävän häälahja morsiamelle. Eli vaatimuksia on "lahjojen" suhteen, mutta ei halua itse osallistua mitenkään kustannuksiin.

Nyt hän sitten etsii kaveriporukasta jotain soittajaa/laulajaa esittämään kirkkoon jonkin ihanan kappaleen. Ilmaiseksi hyvinkin. Jos tuota ei löydy niin minun tulee lukea pitkät pätkät raamattua, sitä onkin morsian jo muutamaan kertaan tentannut että osaanko jo kohdan hyvinkin ulkoa. On kuulemma parempi jos osaan mahdollisimman paljon ulkoa kuin että lukisin suoraan luntista.

Häälahjalistaa katsoessa ei voisi uskoa tulevien häitten luonnetta, lahjat ovat alkaen 50e , ei mitään halpaa tavaraa siellä. Vieraitakin on kutsuttu liki 400! Nyt morsian sitten haluaa että ottaessani vastaan ilmoittautumiset merkkaan mitä kukakin on tuomassa lahjaksi - näin hän pääsee laskemaan että paljonko ansaitsevat häillä. Nolottaa kysellä vierailta että mitä tuovat lahjaksi listalta, suurin osa ei ole vielä edes koko listaa katsellut. Ja tyyliin pitäisi tulla noin 50e arvosta lahjaa per vieras, morsiamen laskujen mukaan. Häihin on vielä hieman yli 4vko aikaa...

Nyt pitänee mennä vielä kastelemaan noi kukat joita on kasvateltu hääkoristeiksi koko kesä. Keväällä morsian varmisti että pidän lomaviikot (4 viikkoa) juuri ennen häitä, jotta ehditään sitten leipoa ja tehdä koristeet yms. Maanantaista alkaa sitten ilmeisti kaason orjuutus.

Pitäisiköhän vieraita varottaa etteivät odota liikoja? Kun morsiusparilla ja heidän vanhemmillaan on kuitenkin rahaa/varallisuutta, hyvät tulot ja pienet menot. Ei ole rahasta kiinni tuo pihistely, kyllä se olisi eri homma jos olisi jotain opiskelijoita pienellä budjetilla häitä tekemässä.

19

3740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      No huhhuh! Olikohan tää ihan aito tapaus..? No joka tapauksessa minä jättäisin tuossa tilanteessa morsiamen kuin nallin kalliolle enkä menisi häihin ollenkaan! Ei todellinen ystävä käytä toisia noin törkeästi hyväkseen.

      Jos kuitenkin haluat jatkaa ilmeisen yksipuoleista ystävyyttänne, niin laskuta nyt ainakin tekemistäsi töistä kunnolla!!

      • nolo kaaso

        Työstä en velottaisi, mutta materiaaleista nyt ainakin. Morsian vain perustelee että saan kuitenkin kaiken tukkuhintaan alennuksella ja voin muitten asiakkaitten hintoihin sitten jemmata ne kulut mitä tulee noista hänen toivomistaan lisäkkeistä yms.

        Täytyy miettiä muitten kavereitten kanssa että otetaanko yhteys morsiameen, tämän vanhempiin, sulhaseen vai sulhasen vanhempiin. Koska hyväksikäytetyltä tässä alkaa kyllä jo tuntumaan...


    • Morsmaikku -06

      Onpa todella törkeää käytöstä morsiamelta, taitanee ottaa maksimihyödyn koko juhlaväestä! Ja minä kun luulin olevani pihi häitä järjestellessäni; soudan ja huopaan ja kyselen hintoja ja eri vaihtoehtoja - emmekä oleta edes vanhempiemme osallistuvan kuluihin...mutta eipä tulisi mieleenkään pyytää tuollaisia palveluksia ystäviltä ilman korvausta. Hyi hitto! Sinuna ottaisin reippaan ja rehellisen keskustelutuokion hänen kanssaan, tuli mitä tuli.

    • eelia- 76

      Hui hirvitys, sait ainakin minun karvani pystyyn!! Järkyttävää. Mitä tuossa nyt tekisi, jos olette jo luvanneet nuo asiat tehdä "lahjaksi" voi olla vaikeaa ruveta laskua tekemään menettämättä välejä.. luulen..?

      Luojan kiitos en ottanut kaasoa lainkaan. Nyt tuntuu että olisin huomaamatta voinut tehdä vastaavanlaisia mokia itsekin, en kyllä yhtä pahoja. Nyt kun teeen kaiken itse, ei jää ainakaan kenellekään hampaankoloon järjestelyt.
      Ystävääni pyysin meikkaamaan minut, eikä kyllä mieleenkään tullut ihan "ilmaiseksi" sitä tettää, en varsinaisesti rahaa ajtellut antaa hänelle, mutta ehkä tarjota illan baarissa sitten myöhemmin, sen tyylinen ihminen kun on..

      Älä nyt ainakaan kysy niiltä vierailta mitä ovat tuomassa, se on nolouden huippu. Ja vieläpä sinun nolouden, morsianhan ei siiän ole kyselemässä vaan ahne kaaso. Otat ilmoittautumiset vastaan ja piste. Kysyville lähetät sähköpostilla lahjalistan päiviettynä.

    • Melli

      Ikävää mutta ei mitään syytä epäillä kirjoituksen rehellisyyttä. On ihan kokemustakin samanlaisesta ahneudesta ja häikäilemättömyydestä. Kaikki piti olla vimpan päälle, mutta omasta pussista ei tietenkään. Jos oli niin pikkumainen että mainitsi vähänkin tulevista kustannuksista, oli heti pilaamassa juhlia eikä ollut oikea ystävä. Ehkä Sinun kanttaisi lähteä kävelemään heti, tai panna selvät säännöt. Tuskin olette sydänystäviä häiden jälkeenkään, tuollaisen käytöksen jälkeen siis, joten miksi pilaisit lomasi for nothing?

      • nolo kaaso

        Vaikea se on sanoa ystävälleen pahasti. Ollaan oltu jo ennen kouluikää kuin paita ja peppu, hieman hiipui välillä ystävyys mutta kun jatkettiin lukion jälkeen samassa tiedekunnassa opiskelua niin sitten taas elpyi. Jotenkin tuo pihiys on tullut vasta tässä aivan viime vuosina esiin entistä pahemmin, koko ajan narisee että ei ole rahaa mihinkään - huvittavaa kun opiskeluaikana sitä rahaa kyllä riitti (Pappa betalar) kaikkeen kivaan ja muuhunkin.

        Laskin tuossa juuri paljonko tulee morsiamen tällingit maksamaan hänen suunnitelmillaan ja iso lasku se on. Lisäkkeetkin jo liki 200e... Kun mainitsin asiasta niin ystäväni naureskeli että "sähän saat kuitenkin tukkualennuksia ja voit sitten muilta asiakkailta laskuttaa ne rahat pois mitä muhun menee". Tuolla menolla ei kyllä yritystä pyöritä tai asiakkaita tyytyväisenä pidä, että yhden työt laskuttaa muilla.

        Pitänee järkätä tässä yhteispalaveri muitten kavereitten kanssa jotka noihin hääprojekteihin on jotain kautta laitettu osallistumaan "lahjojen" muodossa ja miettiä yhdessä että mitä tehdään. Mieheni jo ehdotti että laitetaan viileästi lasku morsiamelle / hänen vanhemmilleen / hänen sulhaselleen / sulhasen vanhemmille. Täytynee varmaan harkita sitäkin.

        Kyllähän sitä tietty voin tukkuhintaan hänelle meikin, kampauksen lisäkkeineen ja rakennekynnet laittaa - että en työstä velottaisi. Aikaahan tuohon menee toki, samalla ajalla voisin ottaa useamman maksavan asiakkaan.


      • elokuun morsian
        nolo kaaso kirjoitti:

        Vaikea se on sanoa ystävälleen pahasti. Ollaan oltu jo ennen kouluikää kuin paita ja peppu, hieman hiipui välillä ystävyys mutta kun jatkettiin lukion jälkeen samassa tiedekunnassa opiskelua niin sitten taas elpyi. Jotenkin tuo pihiys on tullut vasta tässä aivan viime vuosina esiin entistä pahemmin, koko ajan narisee että ei ole rahaa mihinkään - huvittavaa kun opiskeluaikana sitä rahaa kyllä riitti (Pappa betalar) kaikkeen kivaan ja muuhunkin.

        Laskin tuossa juuri paljonko tulee morsiamen tällingit maksamaan hänen suunnitelmillaan ja iso lasku se on. Lisäkkeetkin jo liki 200e... Kun mainitsin asiasta niin ystäväni naureskeli että "sähän saat kuitenkin tukkualennuksia ja voit sitten muilta asiakkailta laskuttaa ne rahat pois mitä muhun menee". Tuolla menolla ei kyllä yritystä pyöritä tai asiakkaita tyytyväisenä pidä, että yhden työt laskuttaa muilla.

        Pitänee järkätä tässä yhteispalaveri muitten kavereitten kanssa jotka noihin hääprojekteihin on jotain kautta laitettu osallistumaan "lahjojen" muodossa ja miettiä yhdessä että mitä tehdään. Mieheni jo ehdotti että laitetaan viileästi lasku morsiamelle / hänen vanhemmilleen / hänen sulhaselleen / sulhasen vanhemmille. Täytynee varmaan harkita sitäkin.

        Kyllähän sitä tietty voin tukkuhintaan hänelle meikin, kampauksen lisäkkeineen ja rakennekynnet laittaa - että en työstä velottaisi. Aikaahan tuohon menee toki, samalla ajalla voisin ottaa useamman maksavan asiakkaan.

        Miten tämä morsian kehtaa toimia noin?! Toivottavasti kukaan ei vedä tästä mitään yleistyksia, kun morsiamia usein syytetään ahneudesta :( No, tässä tapauksessa siihen on todella syytä.

        Sinun asemassasi tekisin morsiolle asiallisesti selväksi, ettei hänen kaunistautumisensa ole sinulle ilmaista. Jo se, ettet työstä veloita mitään on huomattava lahja. Itse pulitan kampauksesta ja meikistä 170€ ja maksan lisäksi kaason kampauksen ja meikin. Kyllä sinun pitää saada materiaalikulut katettua. Ja morsiamen tulisi ymmärtää, ettet voi hankaloittaa omaa työtäsi hänen takiaan, JOs ei ymmärrä, niin tee hänelle selväksi millä periaatteilla sinä työtäsi teet. Jos ei edelleenkään HALUA ymmärtää, niin on todella itsekäs ihminen.


    • Alli

      Ilman muuta veloitat aineista. Saahan hän kuitenkin nekin halvemmalla (tukkuhinnalla) ja työn ilmaiseksi. Luulisi olevan hyvin tyytyväinen. Jos teettäisi tuntemattomalla niin maksaisi aika paljon! Aika törkeätä hyväksi käyttöä.

      Ehkä hän pappa betalar ajoistaan on tottunut siihen, että muut maksaa...

      Huh, 400 vierasta!? Hän taitaa nyt pihistellä väärässä paikkaa. Onko hänellä jokin näyttämisen tarve, että rahaa on... vaikkei niin olisikaan joten tarvii pihistää muussa.

      Kuulostaa tuo kaikki niin uskomattomalta, että en tiedä edes uskonko tätä. Mutta onhan niitä kaikennäköisiä ihmisiä...

      • Alli

        Ai niin heillä siis on kyllä rahaa. No jotkut joilla on rahaa ovat hyvin pihejä. Itsekin tunnen hyvin varakkaan henkilön joka on aivan älyttömän pihi. Ehkä siksikin sitä rahaa on... ( hyvät tulot)


      • Paka alan ihminen
        Alli kirjoitti:

        Ai niin heillä siis on kyllä rahaa. No jotkut joilla on rahaa ovat hyvin pihejä. Itsekin tunnen hyvin varakkaan henkilön joka on aivan älyttömän pihi. Ehkä siksikin sitä rahaa on... ( hyvät tulot)

        Otat ylös kaikki ainekulut ja lasku perään vaan häiden jälkeen. Näin ei tule ruinaamisia ennen häitä ja sinulle vielä enempää pahaamieltä.

        Morsian pääsee siinä jo todella halvalle, kun et ota työstä mitään hintaa.

        Todella törkeätä toisten ihmisten hyväksikäyttöä!!!

        Tsemppiä sinulle loppuun asti. Saat olla häiden jälkeen itsestäsi ylpeä kun olet kestänyt ne loppuun asti. Tässä vaiheessa ei ole hyvä perääntyä vaikkakin haluaisitkin.


    • Vieras732§239

      Millaisia leikkejä olet suunnitellut hääparin pään menoksi?
      Sopisiko esim. "Kollehdin keruu talkoo väelle?" ;D

    • vai onko yksipuolista

      Miten pihi morsian osallistui tai osallistuu sinun häidesi valmisteluun?

      • nolo kaaso

        Tämä tuleva morsian avusti häissä mm olemalla mukana valitsemassa pukua, suunnittelemassa häämeikkiä ja kampausta, valokuvassa ollessa hän avusti mm lisäämällä minulle puuteria nenänpäähän. Hääjuhlassa hän opasti vieraita paikoilleen ja osallistui parin leikin vetämiseen yhdessä toisen kaason ja bestmanin kanssa. Avomiehensä, nyt sulhasen, kanssa olivat osallistuneet kaveriporukan kimppalahjaan, 6 kahvikuppia ja lautaset sarjaa jota me olemme jo pidempään hankkineet.

        Ei mitään kovin kohtuutontakaan vaadittu ja samanlaiseen itsekin luulin "joutuvani" osallistumaan kun kaasoksi lupauduin...


    • ???

      Olet kampaaja ja meikkaaja MUTTA opiskellut morsiammen kanssa samassa tiedekunnassa??????

      • nolo kaaso

        Peruskoulun jälkeen amikseen ja PaKan paperit ulos. Pari vuotta hommia alalla, samalla kävin sitten iltalukion. Lukiossa keksin mitä haluan ja pyrin yliopistoon - samaan aikaan päästiin vain lukion käyneen ystäväni kanssa yliopistoon sisään, oli pitänyt ensin välivuoden ja sitten opiskellut toista alaa pari vuotta. Elämä kuljettaa joskus kummallisesti, 5v sitten päädyttiin tosiaan samaan tiedekuntaan ja siitä sitten ystävyys taas syveni.

        Nyt teen yhä PaKana töitä opintojen rahoittamiseksi, menee illat ja viikonloput kätevästi. Työnantaja maksoi tuon maskeerauskurssinkin pari vuotta sitten. Graduakin pitäisi vääntää tässä hiljalleen ja hommata ne humanistin paperit...


      • epäillyt
        nolo kaaso kirjoitti:

        Peruskoulun jälkeen amikseen ja PaKan paperit ulos. Pari vuotta hommia alalla, samalla kävin sitten iltalukion. Lukiossa keksin mitä haluan ja pyrin yliopistoon - samaan aikaan päästiin vain lukion käyneen ystäväni kanssa yliopistoon sisään, oli pitänyt ensin välivuoden ja sitten opiskellut toista alaa pari vuotta. Elämä kuljettaa joskus kummallisesti, 5v sitten päädyttiin tosiaan samaan tiedekuntaan ja siitä sitten ystävyys taas syveni.

        Nyt teen yhä PaKana töitä opintojen rahoittamiseksi, menee illat ja viikonloput kätevästi. Työnantaja maksoi tuon maskeerauskurssinkin pari vuotta sitten. Graduakin pitäisi vääntää tässä hiljalleen ja hommata ne humanistin paperit...

        Sinä olet tosiaan tehokas! En kyllä ymmärrä kuinka tuon kaiken kerkeät ja jaksat. Ja tuohon vielä puolisen vuotta päätoimisena wedding planerina!!!


    • harhailija

      siun kannaltasi. Miä kannatan myös laskun laittamista. Ihan vaan viileästi ilman sen kummempia seremonioita ihan kuin asia olisi ollut itsestään selvä jo alusta alkaen. Voit vaikka laskea siihen oman työsi panoksen (mukaan lukien muutkin kaasotouhut mihin on mennyt tavallista enemmän aikaa ja rahaa) ja kuitata sen osuuden häälahjana. Materiakustannukset ym. jäävät ilman muuta morsiammen maksettavaksi. Ja jos morsian ei maksa eräpäivään mennessä, niin sama lasku sitten loppusuvulle nähtäväksi.

      Onhan tuossa kieltämättä rahastamisen makua. Liekö ovat kohta jo eroamassa kun ei edes omiin häihinsä kehtaa panostaa rahallisesti. Muista sitten ottaa omaa lomaa ennen häitä vaikkei siihen aikaa ehkä olisikaan. Ei toisen häät ole riittävä syy burnoutille.

    • enkuli-1988

      Aika tökeröä. Pihi voi muutenkin olla. Itse olen ollut lapsesta asti "pikku-roope ankka". Valmistelen tässä kovalla tohinalla omia häitäni. Ystävien apuun olen toki turvautumassa, mutta en ilmaisiksi. Kysyn että haluavatko he rahallista korvausta ja kuinka paljon. Veikkaan että vastaus on ei ja siksi olen keräilemässä heille kiitoslahja koreja. Kaasoni on innokas auttamaan, mutta olen itse tehnyt asiat aika pitkälle jo valmiiksi. Hänelle jää pää asiassa juhlan ohjelman suunnittelu(siis ohjelma numeroiden)ja sen hän tekee yhdessä best manin kanssa. Toki hän jakaa riisipusseja ja auttaa minua pukeutumaan aamulla ja pitää keittiön "tarjoilijat" kuosissa(uskoisin että he osaavat homman ilman kaasoakin, mutta silti ^^) Kaason isä kuvaa kiitos kortti kuvamme(harrastaa valokuvausta) palkkiota ei ota, mutta kiitos korin saa. Sulhasen äiti ompelee minulle puvun.(On ammatiltaan malli ompelija) Katsotaan pyytääkö hän siitä minkä verran vai antaako ns.lahjana. Puku on aikasen yksin kertainen(ei mitään höhelöitä tms.) Musiikki meilläkin tulee yksinkertaisesti cd:ltä. Best man tuo pelit ja vehkeet kun musiikki alan ihmisiä on. Syötävänä meillä on naposteltavia ja alkoholia ei ole. Ruoka laitetaan itse ja tarjoilun hoitaa 3ystävää. Lahja listaa ei ole laadittu ^^ (pitäisi ehkä jotain pientä laatia ettei tule kolmea imuria, neljää kahvin keitintä ja jäädä ihan ilman lakanoita)
      Kaiken lisäksi kaaso on paras ystäväni eikä meillä ole tylsää hetkeä häitä valmistellessa. Hän on maailman paras kaaso!

    • Anonyymi

      Jos kirkkohäät Jumalan ja seurakunnan edessä, niin pihissteleekö Jumalankin edessä avioliittolupauksesta rakastaa puolisoa myötä ja vastoinkäymisissä, vai kantaako kaaso silloinkin eväät hänen yljälleen??? Mama Raili

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe