nitä tehdä kun oma lapsi paljastuu narsistiksi..
Onko antanut rakkautta liikaa vai ollut jotenkin paha lapselleen....
Mitkä ovat mielestänne syitä jota aiheuttavat narsisimin puhkeamisen ?+0+
vanhemman suru
13
180
Vastaukset
- Anonyymi00001
Geneettinen ominaisuus
aikaisemmin luultiin, että siihen voisi vaikuttaa
ja nytkin on vielä pieni mahdollisuus, että jos aivan pienestä yrittää
myönteinen narsisti on julkkis jos narsisti osaa suunnata ominaisuutensa
rakentavasti https://anna.fi/ihmiset/naytelmakirjailija-heini-junkkaala-havahduin-olevani-narsisti
Mutta kun narsismiin liitetään kolkkoa pinnallista viehätysvoimaa ja nolla empatiaa
saadaan paatti
ne myös hakeutuvat tiettyihin ammatteihin joissa voi harjoittaa tätä psyko
kyseessä on siis valkokauluspaatit - Anonyymi00002
Taitaa olla persoonallisuushäiriö, mikä aiheuttaa, onko sitä tutkittu? Tässä pohdintaa, mutta enpä usko, että kasvatus on siihen syypää, mutta jokin kasvatuksessa saattaa edistää narsismia??
- Anonyymi00003
Tuskin se on vanhempien vika.
- Anonyymi00004
En usko että on vanhempien vika, jos niin olisi, niin perheen kaikki lapset olisivat narsisteja, koska saaneet samanlaisen kasvatuksen.
- Anonyymi00005
Ei pidä paikkaansa. Lapset eivät todellakaan saa kaikki samanlaista kasvatusta kodissaan. Jokainen lapsi on yksilö ja muodostaa omannäköisen suhteen vanhempiinsa.
Mutta itse narsismiin, siitähän on monta teoriaa ja mielipidettä. Yksi johon itse olen taipuvainen uskomaan on se, että lasta kiitellään, kehutaan ja ylistetään asioista jotka ovat itsestään selviä muille eli jos lapsi piirtää kuvan, sitä ihastellaan ja ihaillaan ylen palttisesti ja näin lapsi oppii, että tekipä hän mitä tahansa tavallista se on jotain ihmeellistä ja erikoista verrattuna muihin lapsiin. Kun hän aikuistuu hän on hämillään koska ne tavalliset asiat, joita hän tekee, eivät olekaan muiden mielestä enää ihmeellistä ja erilaista niimpä hän kehittää itselleen defenssin ja alkaa mitätöimään muiden tekemisiä, jotta voisi yhä edelleen kuvitella olevansa jotain ainutlaatuista ja erikoista. Sisimässään hän tietää, että on saanut perusteetonta kiitosta mutta ei tietoisuuden tasolla osaa eikä pysty sitä tunnustamaan.
Riili - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Lapset eivät todellakaan saa kaikki samanlaista kasvatusta kodissaan. Jokainen lapsi on yksilö ja muodostaa omannäköisen suhteen vanhempiinsa.
Mutta itse narsismiin, siitähän on monta teoriaa ja mielipidettä. Yksi johon itse olen taipuvainen uskomaan on se, että lasta kiitellään, kehutaan ja ylistetään asioista jotka ovat itsestään selviä muille eli jos lapsi piirtää kuvan, sitä ihastellaan ja ihaillaan ylen palttisesti ja näin lapsi oppii, että tekipä hän mitä tahansa tavallista se on jotain ihmeellistä ja erikoista verrattuna muihin lapsiin. Kun hän aikuistuu hän on hämillään koska ne tavalliset asiat, joita hän tekee, eivät olekaan muiden mielestä enää ihmeellistä ja erilaista niimpä hän kehittää itselleen defenssin ja alkaa mitätöimään muiden tekemisiä, jotta voisi yhä edelleen kuvitella olevansa jotain ainutlaatuista ja erikoista. Sisimässään hän tietää, että on saanut perusteetonta kiitosta mutta ei tietoisuuden tasolla osaa eikä pysty sitä tunnustamaan.
RiiliSuhde lapseen voi olla omanlaisensa, mutta kyllä perheen kasvatustapa ja menetelmät yleensä ovat samanlaiset jokaisen lapsen kohdalla.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Suhde lapseen voi olla omanlaisensa, mutta kyllä perheen kasvatustapa ja menetelmät yleensä ovat samanlaiset jokaisen lapsen kohdalla.
En allekirjoita tätä. Olen kolmesta lapsesta nuorin, ikäerot 12 ja 8 vuotta vanhempiin.
Kyllä kasvatus on ollut itselläni huomattavasti vapaampaa kuin em. sisaruksilla.
Myös menetelmät ehtivät muuttua erittäin paljon verraten vuosiin 1946 ja 1958. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
En allekirjoita tätä. Olen kolmesta lapsesta nuorin, ikäerot 12 ja 8 vuotta vanhempiin.
Kyllä kasvatus on ollut itselläni huomattavasti vapaampaa kuin em. sisaruksilla.
Myös menetelmät ehtivät muuttua erittäin paljon verraten vuosiin 1946 ja 1958.Samaa mieltä, itse en edes voi sanoa tuntevani sisaruksiani, juurikin näistä syitä. Puhumme aivan eri kieltä, jos ymmärrätte.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Samaa mieltä, itse en edes voi sanoa tuntevani sisaruksiani, juurikin näistä syitä. Puhumme aivan eri kieltä, jos ymmärrätte.
On suru, rupesi lyömään.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
On suru, rupesi lyömään.
Kuka löi ja ketä?
- Anonyymi00011
Jos isä on narsisti, opettanut omalla kylmällä ja rakkaudettomalla esimerkillään ja käytöksellään lapsilleen, että muilla ihmisillä ei ole väliä ja sen, miten oma persoona on kaikkien muiden yläpuolella. Lapset kasvavat tunteettomiksi ja itsekkäiksi. Vahhempi maksaa lapsensa/ lastensa tekemät rikokset niin, ettei rikosilmoituksia tehdä. Myös toinen vanhempi on tämän narsistin alistama. Miten lapsista voi milloinkaan kasvaa vastuullisia ihmisiä?
- Anonyymi00012
Voi olla myös äiti. Monesti miettinyt esim. yksinhuoltajien poikalapsia, joilla ei ole ns. miehenmallia. Tästäkö johtuu, että nykyiset nuoret miehet niin paljon voivat huonosti ja suorastaan vihaavat naisia? Eivät halua parisuhdetta jne jne.
- Anonyymi00013
Pikkasen narsismia on hyvä olla, sillä itsestään on syytä pitää itse huolta enemmälti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä1032505Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa522313SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1632075Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää171851Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön951445Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.811265HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363161189Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1111058- 791033
Nyt Zelenskyi pommittaa drooneillaan jo Suomea!
Kouvola kohteena: https://yle.fi/aihe/tekstitv?P=107226932