Milloin rokotuksia alkaa saada kunnallisesti ? Viime vuonna siitä oli
keskustelua. Rokote on kallis ja tauti voi olla pitkä ja kivulias
Lähes kaikki aikuiset suomalaiset ovat lapsena sairastaneet vesirokon, ja virus jää pysyvästi elimistöön.
Virus voi vuosikymmeniä myöhemmin aktivoitua ja aiheuttaa vyöruusun, johon sairastuu jopa joka kolmas suomalainen.
Vyöruusu on tyypillisesti ikääntyneiden sairaus, ja sen puhkeamiseen voivat vaikuttaa esimerkiksi puolustuskyvyn heikkeneminen tai voimakas stressi.
Terveyskirjaston mukaan neljällä viidestä kipu on vyöruusun ensimmäinen oire.
Se voi alkaa 1–8 vuorokautta ennen rakkuloiden nousemista.
Muutaman millimetrin läpimittaiset rakkulat ovat aluksi kirkkaita vesikelloja. Rakkulat lisääntyvät parin päivän tai jopa viikon ajan, ja niitä voi olla muutamia tai pahimmillaan satoja.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011839838.html
Vyöruusuun sairastuu joka kolmas
12
136
Vastaukset
- Anonyymi00001
Otin rokotteen.
- Anonyymi00002
Paljonko se maksaa ?
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Paljonko se maksaa ?
Taitaa olla 500 € tai vähän enemmän. Siihen sisältyy kaksi rokotus kertaa eli tuo hinta koostuu molemmista rokotus kerroista.
Minulla, pieneläkeläisellä, ei moiseen ole varaa! - Anonyymi00012
Sain rokotteen vasta kun vyöruusu oli jo takareidessä. Menin lääkärille ja näytin selin päin kääntyneenä takareittäni. Kuulin ensimmäisen kerran sanan Vyöruusu, lääkärin lausumana.
Netistä näin, että vitsaus voi tulla silmäänkin.
Sanoi, ettei siihen ole keksitty hyvää hoitokeinoa.
ikämanne.
- Anonyymi00004
Otin vyöruusurokotteen ja maksoi 214.90 e kerta ja pitää ottaa vielä toinen rokote 2-3 kk kuluttua. Noin edullinen on Terwe.fi paikassa , joka toimii Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä jaTurussa . On siis konttilääkäri, lukekaa netistä lisää. Hyvä paikka.
- Anonyymi00005
Ei se rokottaminen terveyskeskuksessa kai mitään maksa,
mutta itse rokote on liian kallis pieneläkeläiselle,
joka haluaisi suojautua tuolta kivuliaalta taudilta. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ei se rokottaminen terveyskeskuksessa kai mitään maksa,
mutta itse rokote on liian kallis pieneläkeläiselle,
joka haluaisi suojautua tuolta kivuliaalta taudilta.Luulen, että aikoinani minulla oli pikku vyöruusu.
Voiko sairastua uudelleen?
Tuttavalla on ollut vyöruusu, ja se on kuulemma ollut kauhea juttu.
Miten voi ehkäistä sairastumasta siihen.
Rokote on ihan liian kallis. - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Luulen, että aikoinani minulla oli pikku vyöruusu.
Voiko sairastua uudelleen?
Tuttavalla on ollut vyöruusu, ja se on kuulemma ollut kauhea juttu.
Miten voi ehkäistä sairastumasta siihen.
Rokote on ihan liian kallis.Voi tulla uudelleen, minulla oli kaksi kertaa jo. Sain viruslääkkeen , silti kamalan kivulias, näppylöiden jäljeen yli 2 kk pahaa hermosärkyä. Aion rokottautua.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Voi tulla uudelleen, minulla oli kaksi kertaa jo. Sain viruslääkkeen , silti kamalan kivulias, näppylöiden jäljeen yli 2 kk pahaa hermosärkyä. Aion rokottautua.
Hyvä kun on tullut puheeksi tää.
Eikö se häviäkään itestään 1-2 viikossa? - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Hyvä kun on tullut puheeksi tää.
Eikö se häviäkään itestään 1-2 viikossa?Eiainajaan vanhoilta häviä, hermokipu voi jäädä loppuiäksikin. Lue asiasta.
- Anonyymi00010
No on se nyt kumma ,jos ei kasikymmpinen ole saanut 450- 530e säästettyä ,että saa rokotteet,
- Anonyymi00011
Pienen eläkkeen ostovoima on pienentynyt koko ajan ja syönyt pieniä säästöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse794578Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093813Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1603566Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.512030Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1281088
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381024- 57953
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27872