Vallan himo taloudellinen hyöty ohjannut valkoisen miehen tietä, taakka osui valkoiselle miehelle, historia tuntee muitakin joilla sama tavoite. Valkoinen herra se joka on sanonut viimeisen sanan viimeisin Donald Trump, vanha mies että kehtoo, miksei nauti vanhuutta niin kuin tapana ollut.
Eurooppalaisten näkökulmasta Iranin sijasta Trump olisi saanut suurimman kunnian koko maailman silmissä lopettamalla sodan Ukrainassa. Trump näkee Putinissa vertaisensa, ei Trump ole suuri valtion mies. Trump on koetellut rajojaan heikommissa valtioissa, Iran liian iso pala voitettavaksi hänelle, konfliktin jälkeen Iran on heikompi mutta ei ole samassa asemassa kuin Venezuela tai Grönlanti.
Valkoisen miehen taakka
23
204
Vastaukset
- Anonyymi00001
Gangsteri Netanjahun kanssa sekopää Trump aiheuttaa laajan kriisin lähi-idässä.
- Anonyymi00002
Valkoisen taakka on äärimmäisen suvaitsevan mielessä, ei missään muussa.
Ja siksi woketetaan aina vaan. Kun ahneus ja vallanhimo sokaisee narsistisen mielen, millään ei ole enää mitään rajaa.
Intoillaan joka taholla vallan näytön huumassa, eivätkä niin T kuin P tajua, että eristävät maataan muusta maailmasta.
Trump himoaa Grönlantia vaan sen takia, kun sen jääpeitteen alla on uskomattomat määrät monenlaisia mineraaleja, öljyä ja kaasua.- Anonyymi00003
Valkoisen taakka lähi-idässä sellainen kuin sen nyt näemme. Osmanien valtakunnan luhistuttua Britit etupäässä alkoi järjestellä tulevien valtioiden rajoja epämääräisesi. Esimerkiksi luvattiin Kurdeille oma valtio, maailmailman suurin kansa ilman omaa valtiota.
Sen sijaan juutalaisilla ei ollut mitään sijaa omaan valtioon, juutalaiset tulivat alueelle kuin rosvot aseineen.
Trump nyt kehottaa Kurdeja aloittamaan maataistelun Irania vastaan, mitä Kurdit siitä hyötyisivät. Kurdit oli avain asemassa Isisin kukistamisessa.
Asiassa veikee puoli, Israel on tukenut vuosikymmeniä Kurdeja monin tavoin, syy kun Kurdit tavallaan jeesaa Israelin pyrkimyksiä.
Pertikki- Anonyymi00004
pskanpuheita savosta oppi matto malta nyt edes vähän kun et asioista tiedä
älä kuuntele ruokaohjeita laihalta kokilta
älä osakeohjeita köhältä
äläkä mitään kultasepältä joka ei osannut käydä kultakuppaa eikä tavata sormuksiin nimiä jne
- Anonyymi00005
Onko nyt tapainturmelus meneillään?
Aloitus on minun niin mulla on oma lupa kirjoittaa ihan omia mielipiteitä ettäs tiedä se hallaahonäänestä44, en voi estää arvostelua enkä halua, keljuilua en siedä.
- Anonyymi00006
Minne valkoinen mies menee, siellä on sota.
- Anonyymi00008
Pysy ukko aloituksen aiheessa
- Anonyymi00014
Putin on mongoli.
- Anonyymi00007
presei leväpertkki painaa yhtä soittoa kuin vain tietämätön voi ja taaka enään kasvaa
- Anonyymi00009
Pertikki sanoo, että on oma aloituksensa ja saa kirjoittaa mitä tahtoo..
Jätän kommentoimatta hänen juttuhinsa.
Antakaa hänen kirjoitta rauhassa!- Anonyymi00010
Palsta on pertikin, kunniottakaa sitä muuta en enään voi todeta
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Aloitus on minun, sanoin saa arvostella minua, henkilöön kohdistuva keljuilu joka ei koske aloituksen aihetta on vihanpitoa minua kohtaan.
Hallaahonäänestäjä44 siinä vihaat minua kerro minkä takia että ymmärtäisin.
Pertikki - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Aloitus on minun, sanoin saa arvostella minua, henkilöön kohdistuva keljuilu joka ei koske aloituksen aihetta on vihanpitoa minua kohtaan.
Hallaahonäänestäjä44 siinä vihaat minua kerro minkä takia että ymmärtäisin.
PertikkiAloitus on ihan hyvä, jäin vain miettimään noista vastauksista päätellen että onkohan käsitteenä tuttu kaikille?
"Valkoisen miehen taakka" Rudyar Kiplingin samannimisestä runosta jossa jokaine säe alkaa että ota harteillesi valkoisen miehen takkka ja kiittämättömyys on lopuksi palkkasi.
Pal - Anonyymi00015
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kysyttiinkö sulta jotain, persu ?
- Anonyymi00018
Anonyymi00012 kirjoitti:
Aloitus on ihan hyvä, jäin vain miettimään noista vastauksista päätellen että onkohan käsitteenä tuttu kaikille?
"Valkoisen miehen taakka" Rudyar Kiplingin samannimisestä runosta jossa jokaine säe alkaa että ota harteillesi valkoisen miehen takkka ja kiittämättömyys on lopuksi palkkasi.
PalAi siis halusit ottaa riskin oikein kunnolla ja kirjoittaa pertsukin palstalle ulkomaalaisista
Viikolla oli A-studiossa puhe kansainvälisestä oikeuden käsitteestä, joka hyväksytään mutta sitä rikotaan jatkuvasti, on ihmisoikeus rikkomuksia sun muuta. Räikein rikkoja on Venäjän Putin, Putin tuomitsi hyökkäyksen Irania vastaan rikokseksi kansainvälisiä sopimuksia vastaan ihan pokkana.
Kansalaisilla on omantunnon käsitys mikä on oikein väärin, Suomessa, pohjoismaissa demokratia on hyvissä käsissä, äänestyksellä valitaan päättäjät hoitamaan yhteisiä asioitamme. Kun katsoo maailmaa tajuaa miten paljon on epä demokratiaa.- Anonyymi00013
Ukraina on tärkeämpää pelastaa ja sota lopettaa euroopasta ja koko maailmasta,
sotahullut saisi itse kuolla pois aiheuttamasta suurta vahinkoa ihmiskunnalle ,- Anonyymi00016
Miksei kukaan pysty eliminoimaan Putinia ?
- Anonyymi00017
Ei pertukin palstalta voida sitä ja putinia lähteä elimenoimaan
- Anonyymi00019
Kysyttiinkö sulta jotain persu ?
- Anonyymi00020UUSI
"Ai siis halusit ottaa riskin oikein kunnolla ja kirjoittaa pertsukin palstalle ulkomaalaisista"
Ei minulla ole nyt mitään asiaa ulkomaalaisista,ei ainakaan sellaist josta voisi keskustella täällä.
Ruotsin karkoitukset, jotka koskevat alaikäisiä, vauvoja, teini-ikäisiä jne. maihin joihin heillä ei ole mitään siteitä, koska ovat syntyneet ja kasvaneet täällä ja vanhemmilla on oleskeluoikeus puhuttaa ja mietityttää, mutta tämä aloitus on valkoisen miehen taakasta.
Joka siis tarkoitattaa sitä että me jotka katsomme oman kulttuurimme olevan korkeammalla tasolla olemme velvollisia jakamaan tätä tietoutta ja opettamaan muita kansoja meidän (moraalisesti) paremmille tavoille. Viemään demokrattiaa ja tasa-arvoa, markkinaliberalismia ja uskonnonvapautta jne. kansoille, joilla niitä oikeuksia ei ole. ( Iran, Afganistaan jne. Kiina ja Venäjä ja nyt myös USA:n demokraattinen oikeusvaltio uhan alla).
Kulttuurirelativismin käsite tulee mieleen, mutta onko se käyttökelpoinen perusta maiden välisille suhteille? Maailmanrauhalle?
Kiplingin runo viittaa valloittajienvelvollisuuteen sivistää valloitetutu kansat, uhraten ensin parhaat miehensä sotatantereelle, vieden siten sivistyksen ja demokratian prinsiippejä " villeille ja puoli-piruille" ja saaden siitä kiitoksesi näiden valloitettujen kansojen ikuisen vihan ja kiittämättömyyden.
Pal
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3524491Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1462538Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822146- 1451690
- 261227
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!441222- 351178
- 791101
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!3451045Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein1431029