Koiran jalostus

Käyttäisitkö itse jalostukseen koiraa jonka emä ja tiedettävästi suurin osa sisaruksista on ihmis arkoja ja osa aggressiivisia ihmisille? Käyttäisitkö jos tiedossa on että koiran emän edellisestä pentueesta on kuollut yli puolet alle 5 vuoden iässä?
Tällaista on nimittäin tapahtunut. Onko tuuria että pentujen luonne olisi kuitenkin hyvä?

18

498

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

No en käyttäisi koira hyökkää jonkun kimppuun ja makselet sitten korvauksia lopun elämäsi

• Anonyymi00010

Nykyisin on paljon tyhmiä koiran omistajia. Kun sanon anteeksi pelkään koiraasi ei tartte minun koiraa pelätä. Voi helvetti kun on tyhmä vastaus. Sanoin ihmisissä on luonne vikoja niin on koirissakin mutta ei minun koiralla ole luonne vikaa hahahahah kun on tyhmä.

• Anonyymi00002

Puolet sen koirasi emän pennuista on siis kuollut, eli minkä ikäisinä ja toivottavasti ei saman omistajan alla. Tiedätkö syytä lopetuksiin? Siis miksi tai onko jokin sairaus taustalla, tutkimatonkaan?

• Anonyymi00004

Kaikki pennut eri omistajilla ja kuolleet erinäisiin sairauksiin. Mm. Silmä ongelmiin, luonne vikoihin ja autoimmuunisairauksiin.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Kaikki pennut eri omistajilla ja kuolleet erinäisiin sairauksiin. Mm. Silmä ongelmiin, luonne vikoihin ja autoimmuunisairauksiin.

Pahalta kuulostaa, en käyttäisi jalostukseen, mutta sanon näin vain, jos kaikki koirat on diagnosoitu oikein, eikä ole vain kuulopuhetta. Autoimmuunisairaudet periytyvät, mutta myös se isän puoli vaikuttaa, eli oliko sama vai eri näissä pentueissa, ja millä puolella näkyi? Jos sama, ei missään nimessä pentuetta, ja jos eri, ehkä erittelet ne sairaudet ja mietit asiaa jonkun osaavan kanssa. En kyllä usko, että kannattaa edes kokeilla onnea, usein perinnöllisyydessä etenkin perinnölliset sairaudet hyppäävät yhden sukupolven yli ja sitten taas seuraavalla alkaa sitä sairautta enemmän näkyä etenkin jos vaatii molemmilta vanhemmilta geeniä. Itse joissain epileptisissä suvuissa nähnyt tämän, mutta ehkä kysyt joltain osaavammalta asiasta. Esim. jos koirasi on puhdasrotuinen, soita rotujärjestölle.

• Anonyymi00003

Tutkimatonkaan sairaus altisti tässä tapauksessa ja myöhemmin ei tutkita viiden kuolinsyytä.

• Anonyymi00005

Eri omistajillakin voi olla silmäongelmia, mielenterveysongelmia ja autoimmuunisairauksia. Nämä hyvä tutkia ennen pennun hankkimista.

• Anonyymi00006

Eli käyttäisit jalostukseen koiraa jolla suvussa luonteissa vikaa?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Oletko itse koskaan jalostanut, saati kasvattanut yhtään pentuetta? Ulkosiitos, onko se mielestäsi ainoa oikea tie "jalostaa".
        Tuossa sinulle hiukan ajateltaava mitä jalostus oikeasti on:
        https://www.tiibetinspanielit.fi/images/artikkelit/linjasiitos1.pdf

Eikös tämä keskustelu ketju käsittele juuri sitä jalostusta.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Oletko itse koskaan jalostanut, saati kasvattanut yhtään pentuetta? Ulkosiitos, onko se mielestäsi ainoa oikea tie "jalostaa".

• Anonyymi00017
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Oletko itse koskaan jalostanut, saati kasvattanut yhtään pentuetta? Ulkosiitos, onko se mielestäsi ainoa oikea tie "jalostaa"?

• Anonyymi00007

Kyllä vaan. Pääasia että koira saa elämän.

• Anonyymi00009

Koiran tmv elukan hankkimiseen tarvitaan lupa, jonka saa hyväksytyn kokeen jälkeen. Rinnastettavissa jossain määrin aselupaan, ei voi antaa totaalihönölle.

Itse kieltäisin koiranäyttelyt välittömästi. Koirien kanssa tulee puuhata koirien hommia, ei esitellä jakkupuvussa muutaman minuutin ajan ja pitää loppupäivän häkissä - hävettää teidän näyttelyharrastajien, omanarvontunteen nostajien puolesta.

Tässä näin pikana kannanottoni.

• Anonyymi00014

Se koirien kanssa puuhata koirien hommia on ihan ihmisten keksintöä. Katsos sinä hyvä koiraihminen ei se ole keneltäkään pois jos jotkut pärjää niissä näyttelyhommissa tai niissä sun koirien hommissa kun kummassakin ohjaajana on ihminen. Pääasia että koira ja ihminen on löytönyt yhteisen kielen.

Sääliä saa jokainen mutta kateus on ansaittava.

• Anonyymi00011

Jalostustietojärjestelmästä kohta kuolinsyy. Kuolleen koiran omistaja itse klikkaa sieltä annetuista vaihtoehdoista sen syyn koiransa kuolemaan mikä itseä huvittaa. Kun koiran kanssa itse omistaja epäonnistuu voi hän ilkeyksissään klikata sellaisen syyn kuolin ilmoitukseen joka ei vastaa lähellekkään totuutta koiransa kuolinsyytä

• Anonyymi00012
    • Anonyymi00013
    • Anonyymi00019

Millainen tämä koira itse on?

Tosin sukunäyttö on sellainen, että jättäisin kyseisen linjan käyttämättä. Arkuus aiheuttaa koiralle itselleen hyvinvointihaittaa ja aggressiivisuuteen kääntyessään myös vaaraa muille. Aloituksessa ei mainita rotua, mutta kyllä rodusta pitäisi löytyä valinnanvaraa kasvattaa terveillä ja tervepäisillä koirilla tai rotu ei ole elinvoimainen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7570
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      122
      6305
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4437
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3061
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2628
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      35
      1925
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      129
      1551
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1524
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      32
      795
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      782
    Aihe