Ylipaino ja lihavuus kuormittavat merkittävästi Suomen terveydenhuoltoa ja aiheuttavat huomattavia kustannuksia yhteiskunnalle. Lihavuuden aiheuttamat sairaudet ja niiden hoito vievät arviolta 1,4–7 prosenttia terveydenhuollon kokonaismenoista.
Syöpäjärjestöt
Syöpäjärjestöt
Ylipainon aiheuttama kuormitus terveydenhuollossa:
Sairauksien määrä: Lihavuus lisää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, uniapneaan, masennukseen sekä useisiin syöpätyyppeihin.
Ylipainoiset kuormittaa veron maksajija
44
915
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ylipainoisuus on nykyisin muodikasta ja suurin osa ihmisistä on tykästynyt siihen.
Ruokateollisuus vieläpä avittaa luomalla lihottavia ja epäterveitä eineitä muodikkuuden harrastajille.- Anonyymi00005
Munkinhokijan rapamaha ilmoitettu!
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Munkinhokijan rapamaha ilmoitettu!
Jännää kääkk
- Anonyymi00013
Höpöhöpö. Aloittaja ja kommentoija ovat yksi ja sama ihminen, jolla on sairaalloinen pakkomielle lihavuudesta.
Mikäli haluaa laihtua, niin siihen on nykyään hyvät mahdollisuudet käyttämällä suolistohormonilääkettä ( Ozempic ym).
Tällöin laihtuminen tapahtuu lähes itsestään, sillä riokahalu vähenee. Itse olen siten laihtunut noin 5 kg ja pari tuttavaani yli 20 kg.
Ainoa ongelma on se, että lääkärit määräävät sitä vain diabetekseen.
- Anonyymi00002
Enemmän taitaa veronmaksajia kuitenkin kuormittaa nuo psyykkisistä ongelmista kärsivät...
- Anonyymi00006
5-vuotiaan munkkihöpinät ilmoitettu!
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
5-vuotiaan munkkihöpinät ilmoitettu!
Mitäs höpiset hähähää
- Anonyymi00009
Laihat on köyhän näköisiä.
- Anonyymi00021
"Laihat ovat köyhän näköisiä"
Lihavat ovat sairaan näköisiä..
- Anonyymi00014
Samoin anorektikot ja bulimia sairastavat kuormittavat terveydenhoitoa.
- Anonyymi00015
Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa!!!
- Anonyymi00046
Ylipaino on vaan läskiä...
- Anonyymi00016
Ylipainoiset kuolevat yleensä nuorempina - jopa ennen eläkeikää. Miten tämä vaikuttaa laskelmaasi kalliista terveydenhuollosta? Ylipainoiset ovat halvempia kuin tavan ihmiset, koska eläkkeitä ei juuri tarvitse maksaa.
- Anonyymi00048
Tämä pätee etenkin ylipainoisille yrittäjille. YEL on pohjaton kaivo.
- Anonyymi00050
No kyllähän se vähän otti päähän että mm. näiden ylipainoisten takia sitä lykättiin koko Suomi kiinni pariksi vuodeksi tuossa muutama vuosi sitten. Kalliksi kävi.
Mitä suurempi ajojahti ja halveksunta, sen parempi. Sen verran hankalaksi tekivät normaalien ihmisten elämän, ettei voi antaa anteeksi. Olisiko pakollinen lääkitys heille paikallaan, itse maksaen tietysti. Ai sivuoireita? Ei kiinnosta itse aiheutetun ongelman takia. Yksilön ongelma, ei yhteiskunnan. - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
No kyllähän se vähän otti päähän että mm. näiden ylipainoisten takia sitä lykättiin koko Suomi kiinni pariksi vuodeksi tuossa muutama vuosi sitten. Kalliksi kävi.
Mitä suurempi ajojahti ja halveksunta, sen parempi. Sen verran hankalaksi tekivät normaalien ihmisten elämän, ettei voi antaa anteeksi. Olisiko pakollinen lääkitys heille paikallaan, itse maksaen tietysti. Ai sivuoireita? Ei kiinnosta itse aiheutetun ongelman takia. Yksilön ongelma, ei yhteiskunnan.Kalliiksi kävi?
Kunhan tässä pökäle tosissaan osuu potkuriin parin vuoden sisällä, niin ollaan iloisia että on kokemusta vakavasta kriisistä.
- Anonyymi00019
Ylipainoset vertautuu jotenkin alkoholisteihin. eli itse aiheutettua.
- Anonyymi00020
Hyvinvointivaltio tuputtaa ihmisille ruokaa - samoin kuin alkoholia. Syy on juuri siinä, ettei elinikä pitene liikaa!
- Anonyymi00036
Kumpikaan näistä ei nykytiedon valossa ole itseaiheutettua. Et ole riippuvuussairauksista kuullut?
Toki on sairautensa myönnettävä ja hoitoon hakeuduttava - siihen voi itse vaikuttaa. - Anonyymi00038
Anonyymi00036 kirjoitti:
Kumpikaan näistä ei nykytiedon valossa ole itseaiheutettua. Et ole riippuvuussairauksista kuullut?
Toki on sairautensa myönnettävä ja hoitoon hakeuduttava - siihen voi itse vaikuttaa.toki....🤣
- Anonyymi00022
Nykyinen hallituskin ihailee alkoholismia kotiin kannettuna.
- Anonyymi00023
Minu ainki paina se 150 rammua permau muutamua naekkose koloonsoo per vuorokaus, et elkeä työ näeste kiloista höpiskön. Räknätkyö palajo vuojesa tekkööp, ennekö laasutte killoista mittiä
- Anonyymi00027
Suomen 10 - 45 vuotiaat puolet ylipainoisia, osa 10kg,osa 30kg,loput 45-60 kg
Ei yhtään mitään rotia mitä syö eikä mitä juo
Lapset viedään Hesburgerin vuoden vanhasta ja siellä tottuu rasvaisiin ranskalaisiin ja nakkeihin joissa suolaa yli suosituksen. Samoin hotellien lasten pöydät tätä samaa.
Kotona syödään pastaa ja jauhelihaa ja kanaa, tosi suppee
Kouluruoka ei kelpaa vaan haetaan munkkia, energiajuomia joka päivä.
Eipä ihme kun väki näyttää ähkysioilta.
Jos kattoo tv, unelmahäät tai muita näitä edes mainoksia kaikki ihan kauhean ylipainoisia, vyötäröympärys 100-200 välillä.
Ei tule jaksamaan töissä, just nii aloittaja pisti niin työterveys ja terveydenhoito kovilla
Työpaikkojen saikkumäärät kovia.
Sehän on todella yhteiskunnallinen ongelma
Sen lisäksi huumeongelma useissa tapauksissa, elämänhallinta ihan hukassa.
Kaikki on sisun ja selkärangattomuuden puutetta, nykyään vaan tahdotaan ja minun napa ensin, viis muista.
Lahdet ja sosiaalinen media lisää tätä kun älypuhelinta katsotaan ja sieltä mitä tyhmemmät jutut kun ei yhtään seulota lukemisia
Älypuhelimet pilanneet jo 2 sukupolvea ihmisiä.- Anonyymi00042
Tää on niin totta nykyajan Suomessa. Mennään ihan Amerikan malliin. Surullista ettei nämä itsekkään ymmärrä mitä tekevät itselleen tai lapsilleen 🤔
- Anonyymi00057
Anonyymi00042 kirjoitti:
Tää on niin totta nykyajan Suomessa. Mennään ihan Amerikan malliin. Surullista ettei nämä itsekkään ymmärrä mitä tekevät itselleen tai lapsilleen 🤔
Nuoriso oli Suomessa 1960-1970-luvulla laihaa.
Siihen oli monia syitä, kaikilla perheillä ei ollut riittävästi ruokaa kasvaville nuorille. Moni jäikin pienikokoiseksi.
Ruoka oli silloin kotona tehtyä ja hyvin terveellistä.
Luomulihaa, sieniä, marjoja, kalaa, kananmunia, itse kasvatettuja juureksia ja vihanneksia. Leipä ja pulla leivottiin kotona. Samon piirakat. Alle viiden kilometrin matkat kuljettiin talvella hiihtäen.
Muuten käveltiin, tai liikuttiin polkupyörällä.
Pikaruokaa ei ollut, eikä siihen olisi ollut varaakaan.
Vapaa-aikanakin oltiin paljon ulkona.
- Anonyymi00029
Miksei työnantaja puutu näihin sairaanloisen ylipainoisten hoitoon ? Nyt esim. hoitajista monet eivät pysty tekemään hoitotyötä ja silti heille maksetaan täyttä palkkaa. Korvaavaa työtäkään ei kaikille löydy. Hoitoon vaan tai kenkää!
- Anonyymi00030
Älä nyt höpötä. Ei ole hoitajille töitä enää, olit sitten pieni/iso tai uusi tai vanha hoitsu. Ja ketäs saadaan kiittää?
- Anonyymi00031
Taidat olla hoidossa, kun vedit hoitajat mukaan?
- Anonyymi00033
Jämpsän portti ja munkki ilmoitettu!
- Anonyymi00039
Anonyymi00033 kirjoitti:
Jämpsän portti ja munkki ilmoitettu!
Jännää kääkk
- Anonyymi00060
Juu läskit veks. niin on jämpti.
- Anonyymi00034
Viisikko tietää!
- Anonyymi00037
Onko tätä muuallakin, kuin Jämsässä?
- Anonyymi00043
Munkit lihottaa 🤣🤣🤣
- Anonyymi00044
Ylipaino on oikeesti vaarallista.
- Anonyymi00053
Jokinmoinen pakkotyö leiri olisi paikallaan, kevyellä keitolla, johan kilot karisee.
- Anonyymi00056
Anonyymi00053 kirjoitti:
Jokinmoinen pakkotyö leiri olisi paikallaan, kevyellä keitolla, johan kilot karisee.
Munkin purija tietää
- Anonyymi00045
Jokin rangaistus olisi suotavaa jo yhteiskunnallisista syistä. koska kuormittaa taloutta.
- Anonyymi00049
Uuh!💕💕 Älä ikinä lopeta tuota hokemista, multa tuli taas ja heti! En kestä!!!!! 💕💕💕Aina vaan uusia vitsejä ja kolmella sanalla, miten sinä keksitkin aina uutta?: "Pure, munkki ja jämpsänportti". Ihanaa luovuutta. Käyn kuumana!💕💕💕
- Anonyymi00052
Anonyymi00049 kirjoitti:
Uuh!💕💕 Älä ikinä lopeta tuota hokemista, multa tuli taas ja heti! En kestä!!!!! 💕💕💕Aina vaan uusia vitsejä ja kolmella sanalla, miten sinä keksitkin aina uutta?: "Pure, munkki ja jämpsänportti". Ihanaa luovuutta. Käyn kuumana!💕💕💕
Hanki lobotomia
- Anonyymi00054
Anonyymi00052 kirjoitti:
Hanki lobotomia
Älä sano noin rakkaani!😭 Eilen kelpasi munkkinikin, vieläkin hellänä!💕💕 Namskis ja maiskis sinullekin kaniseni! Uuh! 💕💕
- Anonyymi00058
Älä puhu pojusta, sillä kaikki 113kg naisellista lihaani on yksin sinun purtavissa!💕💕
Ja hyvin olet purrutkin! Senkin sexihurjastelija! Portissa oottelen, tule pian, multa tuli jo! 💕💕
- Anonyymi00059
Hoitsut pitäisi opettaa kävelemään pitkiä käytäviä oikeaoppisesti.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2783462Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell211913Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.301561- 841441
- 1381093
- 811034
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.671003Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.90865Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61727Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗51716