Onko tiskikone välttämätön - yksinasuvalle ? Tai kaksinasuvalle ?

Anonyymi-ap

En ole osannut kaivata tiskikonetta. Olen pärjännyt mikroaaltouunilla ja
kahvinkeittimellä. En kaipaa muita vempeleitä. Yhden levyn miniliesi
riittäisi. En tee uuniruokia. En keittele juuri mitään. Ehkä perunoita tai
pienen sopan joskus tai hernekeiton lämmitän. Joskus paistan kananmunan.
Olenko museokamaa - "arkeologinen löytö" ?

43

347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Yksin asuvalle ei, kaksin asuville ok. Jos safkaa tekee.

• Anonyymi00002

Jokainen tyylillään. Meillä oli ensimmäinen yhteinen hankinta astianpesukone 80-luvun alussa. Kumpikaan ei tykännyt tiskaamisesta. Kaikki arkea helpottavat vempaimet ovat tervetulleita. On kivaa viettää päivä sellaisissa askareissa, mistä tykkää ja missä viihtyy.

• Anonyymi00003

Kaikki uudet vempaimet myy hyvin, mutta kohta niitä saa ostaa eurolla
      kirpparilta.
      Monitoimikoneeseen hurahdin joskus takavuosina. Sen peseminen ja kokoaminen
      oli sen verran hankalaa, että pilkoin mieluummin veitsellä itse vihannekset.
      Se on paljon helpompaa. Ei sillä juurikaan käyttöä ollut.

• Anonyymi00004

Yhdenhengen mikroruokataloudessa ei paljon tiskiä tule,
      mutta perheessä astianpesukone säästää vettä.
      Astianpesukone kuluttaa huomattavasti vähemmän vettä kuin käsinpesu. Nykyaikainen kone käyttää noin 10–15 litraa vettä pesukertaa kohden, kun taas vastaavan määrän tiskaaminen käsin altaassa tai juoksevan veden alla voi viedä
      35–140 litraa vettä.

• Anonyymi00035

Kyllä minulla ainakin tulee tiskiä vaikka olenkin yksin , kone käy kun se on täynnä astioita .
        Joten kullakin tapansa . Mikro on hyvin harvoin käytössä

• Anonyymi00005

Jos on tilaa keittiössä tai k komerossa apk.. Minun kaksion keittokomerossa pesukone veisi tilaa muulta, astioilta kuten kattilat uuni vuokat, talouspaperi ym säilytys tilalta. En pidä käsin tiskaamisesta mutta täytyy. Jos vaihdan isompaan asuntoon mikä on mahdollista haluan astianpesukoneen tietysti. Vanhetessa tavaraa kertyy enkä heitä pois.
      Minulla ei ole mikroa,tarpeeton. Paistinpannu ja kattilat riittää. Uuniruokia en juuri ole tehnyt joskus tein joka viikko.

• Anonyymi00007

En tiskaa joka päivä. Astioita on ja esillä pidän muutamia mukeja ja lautasia. Muoviset pakaste säilytysrasiat eivät ole hyviä käyttää ja pestä. Pitäisi olla lasisia pieniä rasioita myytävänä ruuan säilytykseen.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00007 kirjoitti:

En tiskaa joka päivä. Astioita on ja esillä pidän muutamia mukeja ja lautasia. Muoviset pakaste säilytysrasiat eivät ole hyviä käyttää ja pestä. Pitäisi olla lasisia pieniä rasioita myytävänä ruuan säilytykseen.

Prismasta löytyy sellaisia eri kokoisia lasisia säilytysastioita.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Pyykinpesu kone on välttämätön.
        Apk ei ole rahakysymys vaan tilanpuute rajoittaa.
        Muistan että Näin asunnon myynti ilmoituksen jossa keittiö oh nurkassa ja iso tiskiallas, apk mutta ei astioille eikä ruoka kaapille tilaa. Avohyllyjä pari pientä,pieni kaappi tee, kahvi, muroille tilaa. Jääk /pakastin, mikro, hella,ei työtilaa juuri. Ehkä Pihvin ja pitsan paistaja,ja olutta juova nuori mies ilmeisesti. Oli remontoitu "keittiö" nurkka uudempi talo kaksio n20v. Ei mene kaupaksi noin niukka helposti, seinäkaappien lisääminen kaakeloitu tausta. Muuten asunto oli ok, hyvä sauna, sijainti.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Minä teen melkein kaikki ruuat air fryerissä ottaa vähemmän sähköä kun iso liesi

• Anonyymi00036
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Nhan niitä myytävänä kannen kanssa eivätkä maksa paljon edes . Minulla on kaiken kokoisia . Ne kuulemma kestää uuninkin lämmön , vaan kun laitoin Air fryeriin niin halkesi keskeltä

• Anonyymi00006

Astianpesukone on yhtä tarpeellinen yksinasuvalle kuin perheellekin. Yksinasuva vain käynnistää koneen harvemmin kun ei tule niin usein täyteen kuin perheessä. Säästän paljon vettä kun kerään koneen täyteen astioita ennen kuin sen laitan päälle. Usein kuluu viisi tai kuusikin päivää ennen kuin kone on täynnä. Enpä voisi noin kauaa astioiden antaa olla tiskaamatta, joten vettä ja tiskienpesuainetta kuluisi paljon enemmän kun päivittäin tai joka toinen päivä tiskaisin. Jos astioita olisi hyvin vähän, ei voisi monen päivän tiskejä koneeseen kerätä, mutta astioita on sillä tavalla sopivasti että onnistuu koneen käyttö harvemmin.

• Anonyymi00008

Yksinäisen muutamalle astialle tiskikone on mullistava edistys.

• Anonyymi00033

Jos sinulla on vain muutama astia, niin minulla, vaikka asunkin yksin, on kyllä sen verran astioita, että voin tarjoilla kuudelle hengelle ruoat ja kahvit ilman että täytyy odotella astioita vapautuvaksi ja tiskata välillä. On kummallinen luulo, ettei yksin asuva tarvitse kuin lautasen, mukin ja aterimet, emmehän me mitään majassa asuvia erakkoja ole.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Jos sinulla on vain muutama astia, niin minulla, vaikka asunkin yksin, on kyllä sen verran astioita, että voin tarjoilla kuudelle hengelle ruoat ja kahvit ilman että täytyy odotella astioita vapautuvaksi ja tiskata välillä. On kummallinen luulo, ettei yksin asuva tarvitse kuin lautasen, mukin ja aterimet, emmehän me mitään majassa asuvia erakkoja ole.

Ihan niin , yksin olevankin saa ruokavieraita lapsiaan ja lastenlapsia, ystäviään jne
        Jos olis todella ihan yksin maailmassa niin ei paljoa tarvitse .

• Anonyymi00009

On.

Vaikkakaan tiskiä ei hirveesti kerry, tiskari kyllä helpottaa elämää. Paljon näppärämpää laittaa se pyörähtään kuin tiskata käsin. Toisekseen, likaiset astiat ei ole pinoissa tiskipöydällä, ovet pois silmistä, siistimmän näköistä.

Lisäs padat ja pannut puhdistuu helposti ja hyvin tiskarissa. Pohjanneetkin. Noh, valurautapannuja siihen ei voi laittaa, toisaalta ei niitä periaatteessa juuri tiskatakkaan.

Lisäks säästää vettä paljon.

Ikävä puoli on sen tyhjentäminen. Se jostain syystä liki kaikille jostain syystä vastenmielinen homma.

Itellä ollut isoja koneita. Niitten täyttyminen voi kestää aikansa ja siks pitää astioita olla kohtuu paljon. Olemassa pikkitiskareita, varmaan oikein sopevia sinkkutalouteen.

Mun mielestä samanlainen kodinkone, kuin pesukonekkin. Hyvin harva taitaa pestä nyrkkipyykkiä nykyaikoina. Yhtä tärkeitä molemmat.

=DW=

• Anonyymi00013

Jos verrataan pyykin- ja astianpesukonetta, kyllä pyykinpesukone on ehdottomasti tärkeämpi, koska kuka nyt jaksaisi pestä pyykkiä aina käsin, kun kahden ihmisen vaatteet pestävänä. Ja minulla on myös astianpesukone, sellainen 45cm leveydeltään ja käytän sitä lähes joka päivä. Molemmat minulle tärkeitä.

• Anonyymi00022

Itselläni kapea tiskikone. Ihan sopiva yksinäiselle.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Jos verrataan pyykin- ja astianpesukonetta, kyllä pyykinpesukone on ehdottomasti tärkeämpi, koska kuka nyt jaksaisi pestä pyykkiä aina käsin, kun kahden ihmisen vaatteet pestävänä. Ja minulla on myös astianpesukone, sellainen 45cm leveydeltään ja käytän sitä lähes joka päivä. Molemmat minulle tärkeitä.

Minulle ei pyykinpesukone ole välttämätön, taloyhtiössäni on ilmainen pesutupa ja kuivatushuone. Minulla on kyllä oma pyykkikone, mutta isoimmat pyykit pesen taloyhtiön koneella.

• Anonyymi00010

Kyllä se on välttämätön, kun molemmat syövät pääasiassa kotona aina!

• Anonyymi00011

Pari lautasta helppo tyhjentää tiskikoneessa.

• Anonyymi00023

No ei kai kukaan nyt käynnistäessä konetta parin lautasen vuoksi

• Anonyymi00014

Tiskikone on ollut käytössäni jostain 70-luvun puolivälistä lähtien milloin minkäkinlaisen perhekunnan koosta riippumatta. Nyt itsekseen eläen koen sen edelleenkin tarpeelliseksi.

• Anonyymi00015

Keittiössäni ei muutenkin vähän kaappi tilaa etten tuhlaa siihen tiskinonetta, en edes ole miettinyt miksi multa puuttuu se.

• Anonyymi00017

En ole tarvinnut tiskinonetta , eikä sitä ole ollut ainoassakaan vuokra-asunnossani ja hyvin olen tiskeistä selvinnyt tähän ikääni. Töissä sitä aikoinaan kyllä jouduin käyttämään päivittäin tiskivuorossa ollessani koko työvuoron ajan.

• Anonyymi00026

Muutin nykyiseen lukaaliin 23v sitten.
        Varustuksena on myös astianpesukone.
        En ole ikinä käyttänyt laitetta.

Tässä on minun tiskikone: https://sini.fi/collections/tiskiharjat

Kuumaa vettä, pesuainetta ja kaksi kättä.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Muutin nykyiseen lukaaliin 23v sitten.
        Varustuksena on myös astianpesukone.
        En ole ikinä käyttänyt laitetta.

Tässä on minun tiskikone: https://sini.fi/collections/tiskiharjat

Kuumaa vettä, pesuainetta ja kaksi kättä.

Käyttämätön kone kuivaa tiivisteet ajan kanssa

• Anonyymi00018

Tässä vuokra-asunnossa oli tiskikone jo muuttaessani. Aiemmin asuin omassa osakkeessani enkä huolinut tiskikonetta sinne tilaa viemään. Nyt kun se on niin tuleehan sitä toisinaan käytettyäkin. Turha iso yhdelle ihmiselle joten kestää useamman päivän ennenkuin on niin täynnä, että laitan pyörimään. Kaikkia kauniita mukejani ei voi pestä koneessa vaan edelleen käsinpesussa. Samoin vanhat Luna-sarjan pikkukipot, kone jauhaisi niistä reunat harmaiksi.

• Anonyymi00024

Jos harvoin käyttää tiskikonetta niin ne tiivisteosat kuivuu

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jos harvoin käyttää tiskikonetta niin ne tiivisteosat kuivuu

Tiedän, ja siksi yritänkin täytellä tuota isoa konetta ja käyttää pari kertaa kuukaudessa. Toki jos on käymäläisiä niin täyttyy nopeasti. Ostin siihen sellaisen Finish-tiskikoneen puhdistajankin joka laitetaan tyhjään koneeseen kuumalle ohjelmalle puhdistamaan koneen ja letkut. Tuoksui tosi hyvälle sen jälkeen.

• Anonyymi00019

Köhät tuhlaa. Eivät osaa kierrättää
      Tiskiveden voi käyttää vessanpönttöön ei tarvitse vetää koskaan

Köhät pysyy köhinä ja mankuu, eivöt pärjää

Vielä: maitotölkit pestään lopuksi tiskivedellä
      Köhiä täytyy neuvoa aina, ei ne kuuntele

• Anonyymi00020

Kyllä minulla ainakin on tiskikone käynnissä melkein joka päivä vaikka olen yksin. Kun se on aina ollut niin siihen vaan on tottunut .
      Sehän riippuu kunkin tarpeista joku ei tarvitse kun taas joku toinen tarvitsee.

• Anonyymi00039

Omia bakteerejasi peset ja hankaat kuin köhä joka pelkää listeriaa

• Anonyymi00027

Tiskikoneen käyttö on tosiaan vähentynyt vuosien myötä. Vieraita ja lapsenlapsia ei enää käy yökylässä tai muutenkaan kylässä niinkuin aiemmin. Käyttöä sille kuitenkin löytyy yksinasuvanakin silloin tällöin kun leipoo tai tekee isompia määriä ruokaa pakasteeseen.
      Tämän huoneiston keittiön tasotilassa olisi paikka pöytätiskikoneelle, jos tuo nykyinen lattiatason tiskikone menee rikki.

• Anonyymi00028

Olisipa ollut lapsuudessa tiskikone, kantovesi piti lämmittää hellan päällä ensin, neljännes vuosi-sata sitten tähän muutettiin, ei ollut tiskikonetta asunnossa, eikä ole tullu mieleen hankkia.

• Anonyymi00029

Kuluvalla vuosituhannella ostit sata vuotta vanhan asunnon:))

• Anonyymi00030

Kun työvoima = lapsemme muuttivat omilleen, vaihdoimme rinnetalosta kerrostalon kolmioon.
      Emme raahanneet kaikkia roinia mukanamme ukrainalaiset talonostajat olivat hyvillään jäämistämme, vaan hankimme uuteen asuntoon keraamisen lieden jossa kiertoilmauuni. Tiskikoneelle oli sopiva paikka. Pesukone vaihtui samassa yhteydessä vaimoni valitsemaan malliin. Mikro meillä oli ollut pitkään joten hankimme uuden, ajan mukaisen. Hankimme myös sähkögrillin.
      Käteviä vehkeitä kaikki.
      Jouduttuamme muuttamaan palvelutalon ahtaaseen, epäkäytännölliseen kaksioon, olen kaivannut noita laitteita. Nykyisessä, todella ahtaassa keittokomerossa, on vanhanaikainen levyliesi. Normi tiskipöytä mutta ei tilaa tiskarille. Jääkaappi-pakastin yhdistelmä. Mitättömän vähän kaappitilaa. Työtasot olemattomat. Ei todellakaan työtasoa eikä käsistään saa mitään pois. Mikro sentään mahtui mutta vei oman osansa vähäisestä tasopinnasta.
      Liikunta- ja puhekyvyttömän vaimoni ruokailu on järjestetty makuuhuoneeseen pöydän ääreen. Itse syön useimmiten olohuoneen ainolla pöydällä muun roinan, mm. läppärin seurassa.
      Alussa kokeilimme ateriapalvelua mutta luovuimme viikon jälkeen sen soveltumattomuuden vuoksi. Teen sapuskat itse ( kiroillen ) ja pidän jääkaapissa varalla muutamia valmisruokia.

• Anonyymi00031

TAAS KOPIOITU ALOITUS vauva palstalta.
      Siellä ne on hulluja, outoja yleensä.

• Anonyymi00041

Osaako vauvat käyttää nettiä ?

• Anonyymi00032

Yksinasuvana käynnistän tiskikoneen ehkä kerran viikossa tai jopa harvemmin. Astioita riittää ja käytän niitä kunnes tiskikone on täynnä. Toki voisi olla yhdet astiat jokaista ja pesisi ne heti käytön jälkeen. Jonkun kyläillessä voisi sitten tulla haasteita astioiden suhteen, jos niitä on vain yksittäiskappaleina.

• Anonyymi00040

Käyttäkää aina runsaasti aikaa ja resursseja omien pakteerienne pesemiseksi ruokaka
      luistanne koska listeria vaanii köhää jonka on pidettävä keenit pakteerit ja atomit poissa läheltään sarastumis vaara uhka vaanii

• Anonyymi00042

Tiskaan käsin, rauhoittavaa.
        Katson samalla läppäristä jotain filmiä tai kuuntelen juutuupilta jotain juttua.

• Anonyymi00043

Turha laite on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      2
      1625
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      106
      1587
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      229
      1104
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1068
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      909
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      846
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      817
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      815
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      47
      807
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      68
      777
    Aihe