Miten nuoria saadan alalle?

Anonyymi-ap

Kuljettaja kato on arkipäivää. Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.
Miten houkutellaan nuoriso alalle jolla on pelkkää kurjuutta tarjolla.Pakettiauto puolella valtavasti haasteita asiakkaiden suhteen. Täytyy olla melkoinen seppä jos työpäivästä selviää kunnialla maaliin Ei ole helppoa vuonna 2026.

20

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Varmaan työnantajat vois alottaa siitä että maksaa tes palkkaa ja aikatauluttaa työt niin että voi ajaa rajoitusten mukaan ja pitää kaikki kuuluvat tauot.

• Anonyymi00002

Ja eivät yritä kusettaa alottelevia nuoria palkoissa.

• Anonyymi00003

Hyvissä taloissa ei ole katoa. Päinvastoin imevät kuljettajat huonommista huusholleista.
      Mielestäni isäntien oma vika.
      Laitoja korottamalla poljetaan taksat ja kuljettajilta vaaditaan samaa aikataulun noudattamista kaksketviismetrisen ja kolme metriä pidemmän kanssa. HCTllä tungetaan kaikenmaailman koloihin toiveena nopeuttaa työntekoa.

Monesti myös omistajakuljettajasta patruunaksi (yhden kuljettajan palkannut autoilija) ylentynyt yrittäjä syyllistyy mikromanagerointiin. Hommat pitäisi tehdä sentilleen ja sekunnilleen kuten Hän tekee. Norminuoret eivät kiinnostu moisesta.

Jokainen kuljettaja tietää työnsä hyvätkin puolet. Niitä on enemmän ja vähemmän. Huonot puolet painottuvat kuitenkin keskusteluissa.
      Itse olen koettanut olla positiivinen esimerkki nuoremmille.
      Ja se positiivisuus alkaa siitä, kun tervehditään siinä samoilla pihoilla ja varastoissa purkaillessa ja lastaillessa.

Niin joo.
      Itsekin yrittäjä

• Anonyymi00004

Alalla ei oo töitä sen voin sanoa koulusta valmistuin 5/2025 yhdistelmäneuvonkuljettaksi ja löytyy kaikki tarvittavat kortit adr luvista ja säiliöluvista lähtien. Ei löytynyt kuin 1,5kk jakso täysperävaununkuljettajana. Ennen tätä hommaa kyselin kuljetusalan hommia maansiirto/sora-auto hommista työnantajat puhuivat ja lupailivat että joo pitää haastatella tarkemmin ja voisit silloin jo aloittaa. Yllätys mitään ei sen jälkeen kuulunut täysi radiohiljaisuus. Siis olen itä-suomesta. Mutta joo alalla ei oo todellakaan työvoimapulaa

• Anonyymi00005

2025.
        No etelässä on ainakin töitä.
        Kesähessuksi niin voit itse valita minkä paikan otat.
        Jos viikon ajelet yksistäsi, et erityistä asuntoa tarvitse. Loikoilet kajuutassa.

Jostakin kumman syystä kehäkolmosella kasettivehkeissä on kyljessä isolla kirjaimet OAK!

• Anonyymi00006

Pitäis kai olla tarjolla muutakin kuin pelkkää kurjuutta kun ei se ole oikein houkuttelevaa jos on mahdollisuuksia suuntautua muuallekin.

• Anonyymi00007
    • Anonyymi00008

Perävaunun saa pitää kotona.

• Anonyymi00009

Haista huilu pojan kloppi. Digikortin ja työhanskat ja tietysti räkäiset nenäliinasi saat pitää kotona. Auto pitää olla ajossa 3 vuorossa vaihto tapahtuu lennosta, jos tulosta meinataan tehdä. Silloin palkatkin on kohdillaan myös aloittelevalle kuljettajalle. Armeija on sellainen firma josta kannattaa haalia parhaat kuljettajat juniorit töihin omaan yritykseen ja se on taivahan tosi, sieltä ne tekijä miehet löytyy ei amiksesta. Parhaat tuuraajat myös. Yliopisto tai ammattikorkeakouluopiskelija jolla on armeijan jälkeen ammattipätevyydet voimassa on sitä parasta A luokan kuljettaja-ainesta, sillä opiskelija tarvitsee rahaa ja asenne on kohdillaan . En ole pitkän urani aikana tavannut yhtään tällaista opiskelijaa joka ei hoitaisi työtään todella särmästi, siitä iso kiitos fiksuille nuorille ihmisille.

• Anonyymi00010

Jos firmat on niin kuralla ettei edes minimi palkkaukseen kykene ja unohdetaan myös maksaa lisät ja pekkaset ja joka palkanmaksussa joku viive niin onko tosiaan ihme ettei ketään kiinosta?

Ne firmat mitkä maksaa niinkun kuuluu ja pitää työntekijöitä ihmisenä ei kärsi työvoimapulasta vaan kyllä niihin on valmis jono tulijoita kun vaan paikkoja aukeaa.

• Anonyymi00012

Koskaa ei talous ole niin kuralla ettei löytys rahaa isännän uuteen mersuun…

• Anonyymi00011

ilmainen koulutus ja opiskeluaikana jo auton rattiin.
      sinisen kortin saa
      kun koulu käyty

• Anonyymi00013

Kuskilla ei ole lupaa somettaa ajon aikana ja puhuminen ei onnistu puhelimella kun ei uskalla ja ujostuttaa.
      Pieni palkka ja raskas työ, ei kiinnosta. Somesisällön tuottaminen ja räppääminen on paljon mukavampaa.

• Anonyymi00014

Todella hieno kommentti edelliseltä kirjoittajalta. Puhut täyttä asiaa näiden 20 % nuorten osalta joilla koko elämä on hakusessa eli ????? Some sisältö ja räppääminen on mukavaa,mutta mitä sitten sen jälkeen kun aikuisuus ja keski-ikä tulee. Ei tällaiset ihmiset ajattele tulevaisuutta he elävät vain juuri tässä päivässä. Onneksi 80 % nuorista edelleen ajattelee tulevaisuutta järjellä ,kuljetusala on kuitenkin järkivalinta jos haluaa tehdä itsenäistä työtä jossa saa tehdä päätökset työssään itse hyvässä työpaikassa. Niin siellä tienaa ihan kivasti eli hyvin.Älkää valittako omasta työstä, aina on mahdollisuus vaihtaa työtehtävää, kysymys kuuluukin jaksatteko, onko munaa vaihtaa työpaikkaa parempaan jos nykyisessä on kurjaa??????

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Todella hieno kommentti edelliseltä kirjoittajalta. Puhut täyttä asiaa näiden 20 % nuorten osalta joilla koko elämä on hakusessa eli ????? Some sisältö ja räppääminen on mukavaa,mutta mitä sitten sen jälkeen kun aikuisuus ja keski-ikä tulee. Ei tällaiset ihmiset ajattele tulevaisuutta he elävät vain juuri tässä päivässä. Onneksi 80 % nuorista edelleen ajattelee tulevaisuutta järjellä ,kuljetusala on kuitenkin järkivalinta jos haluaa tehdä itsenäistä työtä jossa saa tehdä päätökset työssään itse hyvässä työpaikassa. Niin siellä tienaa ihan kivasti eli hyvin.Älkää valittako omasta työstä, aina on mahdollisuus vaihtaa työtehtävää, kysymys kuuluukin jaksatteko, onko munaa vaihtaa työpaikkaa parempaan jos nykyisessä on kurjaa??????

Onko munaa kenelläkään kannustamaan vaihtaa huono työ parempaan työhön??

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Niin olen samaa mieltä ,osaako nuori kilpailuttaa)jaksaako) etsiä sieltä netistä hyviä työnantajia aivan aidosti, minulla on aavistus ei asenne riitä. Sitten jatketaan huonossa työpaikassa, kirjoitellaan tänne yleisellä tasolla ja pilataan koko kuljetusalan maine.
        Ei hyvä. Ala on mainetta parempi huomattavasti parempi kun löytää hyvät työnantajat.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Ite oon aina vaihtannu huonosta poies.
        Vaihtamalla paranee!

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Niin olen samaa mieltä ,osaako nuori kilpailuttaa)jaksaako) etsiä sieltä netistä hyviä työnantajia aivan aidosti, minulla on aavistus ei asenne riitä. Sitten jatketaan huonossa työpaikassa, kirjoitellaan tänne yleisellä tasolla ja pilataan koko kuljetusalan maine.
        Ei hyvä. Ala on mainetta parempi huomattavasti parempi kun löytää hyvät työnantajat.

Niin kuljetusalan työpaikat kiinnostaa tällä hetkellä nuoria ja keski-ikäisiä huomattavasti enemmän kuin vuosina 2010- 2024,Kun armeija aloitti kuljettajakoulutuksen ydistettynä ammattipätevyyskoulutukseen se sai valtavan lisäpotkun hakeutua nuorilla niin miehillä kuin naisilla,eteenkin naisilla kuljetusalalle oli merkittävä apu kuljettaja pulaan . Jos työnantaja eli yritys kohdistaa hakukampanjansa puolustusvoimien suuntaan niin sieltä on mahdollisuus palkata todella motivoituneita innostuneita kuljettajia työtehtäviin omaan yritykseen. Pitää olla kuulolla , milloin puolustuvoimilla on tällaisia rekry päiviä yrittäjille jossa voi kertoa omasta yrityksestä. Mutta muista yrittäjä, ethän kuseta aloittelevaa kuljettajaa. Maksat aina asiallisen palkan työehtosopimuksen mukaisen, niin saat hänestä luottokuskin.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Ite oon aina vaihtannu huonosta poies.
        Vaihtamalla paranee!

Nimimerkki "huonosta poies" Kerro toki meille kaikille tarinasi. Mikä meni pieleen työpaikassasi????

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Nimimerkki "huonosta poies" Kerro toki meille kaikille tarinasi. Mikä meni pieleen työpaikassasi????

1 työpaikka
        Toimipisteen johtaja osti pikkufirman ja tilalle tuli yläkertaan kädetön puusilmä esikuntineen.
        2 työpaikka
        Firma myytiin. Ostajalta loppuivat tuohet. Maksoi vain kottia tai ei sitäkään. Perin omatoimisesti saatavani kun olin häipynyt.
        3 työpaikka
        Etelähelsinkiläiset valloittivat kaikki hyvät hommat. Katseltiin mantereella kun eestiläiset ajoivat laivaan kuormineen kotimaisten kuluttaessa pidennettyä viikkolepoaan aidan takana.
        4 työpaikka
        Oma firma. Kaikki wannabeluulijat käännytetään portilla takaisin sinne mistä ovat tulleet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      67
      2297
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      228
      2210
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1498
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      23
      1308
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      21
      1252
    6. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1210
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      124
      1208
    8. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      969
    9. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      969
    10. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      77
      922
    Aihe