https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011860299.html
Ehkä on tarpeellista kerrata, miten toimia kun tulipalo yllättää. Sinä päätät onko sinulle.
Sain 8/10. En vielä kerro kahta virheellistä etten paljasta vastauksia.
Testi miten toimit tulipalon yllättäessä
21
227
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mietinnössä, osta vaahtosammutin ja sammutus peitto.
- Anonyymi00006
Muutama vuosi sitten oli kiinteistössä jossa olen osakas, keittiössä tulipalo.
Onneksi ei tullut vainajia.
Yhtiökokouksessa esitin että taloyhtiö hankkii jokaisen asunnon keittiöön sammutuspeitteen.
Tarjouduin opastamaan peitteen käytössä.
Äänestyksessä aloite tyrmättiin:)) - Anonyymi00013
Anonyymi00006 kirjoitti:
Muutama vuosi sitten oli kiinteistössä jossa olen osakas, keittiössä tulipalo.
Onneksi ei tullut vainajia.
Yhtiökokouksessa esitin että taloyhtiö hankkii jokaisen asunnon keittiöön sammutuspeitteen.
Tarjouduin opastamaan peitteen käytössä.
Äänestyksessä aloite tyrmättiin:))Kyllähän se itse jokaisen on ostettava.
- Anonyymi00002
Toimin niinkuin aina ennenkin tulipalon sattuessa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
- Anonyymi00003
Niin on, riippuu paikasta missä palaa.
- Anonyymi00009
Anonyymi00003 kirjoitti:
Niin on, riippuu paikasta missä palaa.
Muutamat tulipalot ovat kohdalle osuneet ja olen toiminut tilanteen vaatimalla tavalla. Tai sitten vaan kiinnostuneena seurannut.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Muutamat tulipalot ovat kohdalle osuneet ja olen toiminut tilanteen vaatimalla tavalla. Tai sitten vaan kiinnostuneena seurannut.
Maattiin vaan kun sauna paloi
- Anonyymi00017
Anonyymi00010 kirjoitti:
Maattiin vaan kun sauna paloi
Se oli lapsena sitä huvia, kun vastapäätä brankkaria asuimme, niin kuului aina kaijuttimista, mihin päin menivät ja me lapset juostiin nopeasti tsiigaamaan tulipaloja, jos lähistölle sattuivat.
- Anonyymi00018
Ihmeellistä jos asunnossasi on useasti tulipalo:)
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ihmeellistä jos asunnossasi on useasti tulipalo:)
Olisihan se ihmeellistä, jos niin olisi😳
- Anonyymi00004
Ei ole koskaan osunut kohdalle niin en voi tietää miten toimin.
- Anonyymi00005
Minulla on narutikkaat solmuilla sängyn sillä kolmin kappalein ja salkku pakattuna
Selaan tikkaat aina auki määräajoin
Kulmahuone parvekkeita 3 suuntaan kuten Wahlroosilla https://otava.fi/kirjat/nurkkahuone/
Jos sossut pääsevät valtaan, sitä varten
Toimii myös palotilanteessa pakotienä- Anonyymi00011
Mistä saa ostaa noita narutikkaita, nehän olis alakerrassa asuvalle tosi hyvä apu kun vanha ihminen kiipeää parvekeen kaidan yli kadulle,
vaikka asuu ala kerroksksessa voi jalat taikäsi murtua jos vähänki tipahtaa
- Anonyymi00007
alottjalle ;
asun alakerroksessa, joten kiipeän parvekkeen kaitten yli vain maahan, voihan siellä olla joku joka ottaa vastaan kun vanha ihminen kömpii kaiteen yli , vai pitäiskö alkaa kehitellä vata tikkaa jotka sitten vaan laittaa parvekkeen reunalle ja niitten tikkaitten avulla laskeutuu maahan, , en menis ollenkaan käytälääe enkä autotalliin kellariin, vaan suoraan ulos parvekkeelta,,, - Anonyymi00008
siinä mielessä varotukset ovat hyviä,
jos mä vielä ostan UUDEN asunnos joskus,
ostan taatusti ENSIMMÄISESTÄ kerroksesta,
kuten tämänki ostin aikoinaan ensimmäisestä kerroksesta,
tästä on helppo paeta ulos jos tulipalo jyllää jossaki päin taloa, - Anonyymi00012
En avaa linkkiä, mutta olisi se kauhistus jos syttyisi tulipalo jonkin tämänkin kerrostalon asukin asuntoon. Muutama palohälytys on ollut naapurilla parin vuoden aikana kun hän alkoi dementoituneena paistamaan ruokaa ja unohti sen hellalle. En tiedä osasiko hän itse hälyyttää palokunnan viimeisellä kerralla, vai menikö hälytys suoraan palokunnalle automaattisesti.
Ymmärtäisikö sitä hätääntyneenä ottaa mukaansa henkkarit ja pankkikortit? - Anonyymi00014
Narutikkaat ovat se viimeisin kapistus jolla vanha ihminen teloo itsensä satavarmasti hengiltä.
- Anonyymi00015
Minulla oli joka tapauksessa pari kohtaa unohtunut. Olen ollut taloyhtiön turvallisuusvastaava, ja kurssitettu. Viime viikolla menehtynyt perhe ei osannut toimia oikein. Ja ne omat kaksi virhettä tässä.
Yksi kysymys oli mitä ottaisin mukaan, kun pelastusmiehet tulisivat tai jos palo olisi niin alussa että pystyisin juoksemaan raput alas.
1. avaimet ja lämpimät vaatteet.
2 . noiden lisäksi rahakukkaro ja tärkeät paperit. Minä laitoin sen vaikka jo tiesin ettei varmaan ole oikein. Minulla on rahakukkaro aina määrätyssä paikassa tosi nopeasti otettavissa sekä yksi mappi, joka sisältää kaiken tärkeimmän.
Toinen kysymys
1. Minne menisit jos alkaisi haista savulta. Pitää olla sisällä ja tukkia oven raot, Ei saa avata ikkunoita eikä parvekkeen ovea.
2. Mene parvekkeelle ja kiinnitä palokunnan huomio itseesi. Minä vastasin tämän mutta se oli väärin. Parvekkeen ovea ei saa avata, eikä ikkunoita.
Teistä yksi pakenisi 1. kerroksen parvekkeelta loikkaamalla kaiteen yli. Luulen että minäkin tekisin tosipaikan tullen niin. Pitäisi varmaan hyvin nopeasti avata parvekkeen ovi ja heti sulkea, ettei ilmavirta pahenna koko rapun tulipalon leviämistä.- Anonyymi00020
"Pitäisi varmaan hyvin nopeasti avata parvekkeen ovi ja heti sulkea, ettei ilmavirta pahenna koko rapun tulipalon leviämistä."
Asuntoni parvekkeen ovea ei sa ulkoapäin auki eikä lukkoon, siinä ei ole ulkopuolista kahvaa eikä avaimen reikää. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
"Pitäisi varmaan hyvin nopeasti avata parvekkeen ovi ja heti sulkea, ettei ilmavirta pahenna koko rapun tulipalon leviämistä."
Asuntoni parvekkeen ovea ei sa ulkoapäin auki eikä lukkoon, siinä ei ole ulkopuolista kahvaa eikä avaimen reikää.Enpä ole sellaista parvekkeen kahvatonta ovea nähnyt mutta varmaan turvallisuuden takia sellaiseksi tehty.
Sitten ei kannata mennä parvekkeelle vaan olla sisällä, tukkia ovenraot rappukäytävään ja olla avaamattaa ikkunoita ja ovia.
Luulen että suuri on kiusaus hätäpäissään ensimmäisen kerroksen parvekkeelle mennä, olla sulkematta ovea jos kerran ei mene kiinni ja loikata pihalle. Tosin monessa kerrostalossa on jo ekakerroksenkin parveke aika korkealla, kovin huonokinttuinen ei sellaisesta pihalle ponkaise.
- Anonyymi00016
Niin mutta mulla on vapaat kädet narutikkaisiin koska salkun kahva on muotoiltu suuhunsopivaksi https://keskustelu.suomi24.fi/t/19308640/testi-miten-toimit-tulipalon-yllattaessa#comment-141161321
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.2110865- 408117
- 1235211
- 1313593
- 693548
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi353504- 333147
- 552489
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak351981- 281766